Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-11-16 10:27

Teslas Europa-fabrik hamnade i Berlin

Teslas Europafabrik hamnade i Berlin, vilket påstås bero på Brexit, men bör annars vara ett genidrag från bolagets sida. Inklusive design- och utvecklingsavdelningar beräknas cirka 10 000 jobb skapas enbart av Tesla, oräknat underleverantörer, och man kommer producera såväl batterier som bilar, initialt Model Y.
Tesla Model 3 Performance AWD.
Elon Musk ska ha uppgett att osäkerheten runt Brexit gjorde att man valde Tyskland, istället för Storbritannien, för sin europeiska produktion. England har annars varit mycket starka på att locka till sig utomeuropeiska bilproducenter, som nu istället tittar på att flytta sina fabriker på grund av Brexit.

Men etableringen i Tyskland är ett genidrag. Inte bara kommer man ha tillverkning, utan ska även etablera design- och utvecklingsavdelningar med tyska ingenjörer. Därmed får Tesla tillgång till tysk ingenjörskonst, och tysk byggkvalitet, och kritikerna måste därmed hitta på nya anledningar att såga Tesla. Att man inte är tysk kommer inte gälla tids nog. Plus att man bryter sig in på allvar i den tyska marknaden, där tyskarna inte heller kan såga Tesla för att den inte är tysk.

Initialt ska batterier, drivlinor och hela Model Y för den europeiska marknaden produceras utanför Berlin. Antagligen kommer därmed både batterier och drivlinor för övriga modeller i Europa att slutmonteras likt idag i Nederländerna, men med regionalt producerade motorer och batterier.

Sverige kan knappast varit med på kartan - det finns inte elnätkapacitet för att bygga en tung fordonsindustri med 10 000 anställda i bebodda områden med rätt kompetens i Sverige, som lämpligen Västsverige.

Istället får Sverige trösta sig med att endast Sverige svenska motorjournalister har, och Automotorsport har således nu hyllat Kina-Volvos Polestar 2 som den bästa elbilen någonsin, fast den inte ens har nått serieproduktion. Och ingen är förvånad. Enligt svensk motorjournalistik är Volvo alltid bäst på allt och har alltid så varit. Men man kan inte leva på en svensk marknad. Min anekdotiska observation att Polestar 2 kommer bli en försäljningssuccé (i Sverige) står jag förstås fast vid, finns ju inget så Kina-lojalt som Sverige. inte ens nu när Kina hotat den svenska regeringen om man står upp för yttrande- och tryckfrihet.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

24 kommentarer:

  1. Är inte även Tysklands elsystem under hård belastning? Energiwende har väl gjort sitt för att förstöra el-infrastrukturen?

    SvaraRadera
  2. Jep, vi är helt dumm i huvud i tyskland. Det gå inte fram med vindkraft längre, solceller har haft ett boom bara pga subvention och kärnkraft läggs ner. I år har nästan ingen vindkraft tillbyggds i tyskland eftersom allt överklagas.
    Det hjälpa inte om tysland sluta med kärnkraft om frankrike och andra länder i närheten har det. Tyskland avskaffa sig själv och naturligtvis är VW´s tidigare argument at elbilar är inte miljövanligare an förbrännare sant, i tyskland med tysk co2 utsläpp per kwh.
    Sverige har egentligen större möjlighet at säkra el med utbyggnad av vattenkraft/pumpkraftverk. Jag är emot nybyggnation av kärnkraft, jag hoppas vi få -30grad i skåne och -40grad över 1-5 dagar i vinter. Kanske vi behålla en reaktor till isåfall.

    SvaraRadera
  3. Regeringspartiet MP förespråkar cirkulär ekonomi och nolltillväxt så då är förstås all nyetablering av industri helt uteslutet i Sverige, vi får vad vi förtjänar helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 95% röstade på mp, eller hur var det nu egentligen.

      Radera
  4. Superentrepenören Musk är ett veritabelt multigeni, ingen tvekan alls om det. Att helt på egen hand serieskapa på global nivå är något exceptionellt. Han borde få nobelpriset för något. Han påminner om forna svenska storheter som exempelvis Nobel et al. Eller kanske några sentida storheter som producenterna av Skype eller Spotify et al.

    Att förlägga tillverkning och utveckling i Tyskland är bara det senaste genidraget. Tillgång till billig basarbetskraft från det forna östtyskland plus västtysk ingengörskonst.

    Att producera välstånd och utveckling på en global nivå kan endast göras från demokratier med motorn kapitalism.

    SvaraRadera
  5. Med den statsstödda kinesiska marknaden i ryggen kommer det att gå utmärkt för Volvo Polestar, alldeles oavsett om den är sämre eller bättre än Tesla eller något annat märke.

    SvaraRadera
  6. Hej
    Minnet är kort, inte så länge sedan det fanns en bilfabrek i västsverige.
    Sverige kan knappast varit med på kartan - det finns inte elnätkapacitet för att bygga en tung fordonsindustri med 10 000 anställda i bebodda områden med rätt kompetens i Sverige, som lämpligen Västsverige.
    A.K.A. Saab i Trollhättan. Inget problem med elnät.

    SvaraRadera
  7. Tyska auto motor und sport har provkört en förserie Polestar 2. De tycker att den, som prototyp, har bättre detaljkvalitet än Teslas serie-bilar. Även i övrigt är man mycket positiva. Tyska motorjournalister verkar alltså också uppskatta svensk ingenjörskonst. https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/polestar-2-elektro-hatchback/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även brittiska Top Gear verkar gilla den https://www.topgear.com/car-reviews/polestar/2
      Jag tycker det är kul att svensk ingenjörskonst är så pass bra redan i en förserie.
      T.o.m. på Tesla forumet är man försiktigt optimistiska och kan erkänna att detta kan bli nått bra, med högre kvalitet.
      https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1090

      Radera
    2. Det är ju en Volvo. Volvo kan ju aldrig göra fel. Antar att Volvo även har ett Superchargernätverk i rockärmen och miljontals mil med batteridata, så de vet väl hur man gör en elbil.

      Som sagt, kommer bli en försäljningssuccé i Sverige.

      Radera
    3. Jösses! Åter igen sitter du med huvudet där solen aldrig skiner. Man kan faktiskt tycka en sak är bra utan att man behöver tycka allt är bra. Du surar så fort det inte öses guldstjärnor och beröm över Tesla oavbrutet, ungefär som när det inte öses beröm över Appleprodukter, så lipar hela fårskocken! Måste vara jobbigt att vara så skitnödig att man inte kan se det fantastiska med att det kommer fler bilmärken men förhoppningsvis ny förfinad teknik eller du kanske bara vill ha ett bilmärke? Alla sak köra Tesla för det har Kamrat Wideräng bestämt i Duman!

      Tesla har en massa fördelar med sin utveckling, men de har inte lika mycket erfarenhet i andra delar som andra tillverkare har. Det är så det är, bara att acceptera och gå vidare och försöka bättre av samtliga tillverkare.

      O nä, det är ingen Volvo, det är eget varumärke och du kan inte beställa den hos Volvo.

      Radera
    4. Rätt bilmärke är lika viktigt som rätt fotbollslag. Man kan inte heja på båda lagen samtidigt.

      Radera
    5. Det kan man visst! Gillar man fotboll på riktigt, gillar man inte bara ett lag, utan även glädjen och konsten i att föra boll, oavsett lag. Det är samma med bilar, datorer, telefoner etc. Ett genuint intresse ser det positiva att fler driver utvecklingen.

      Radera
    6. "Tesla har en massa fördelar med sin utveckling, men de har inte lika mycket erfarenhet i andra delar som andra tillverkare har. Det är så det är, bara att acceptera och gå vidare och försöka bättre av samtliga tillverkare."

      Ja så är det. Vi har en snart fem år gammal Audi som aldrig behövt vara in på verkstad för något garantiärende (svårt att lasta Audi för stenskott). Och i Göteborg hör man Tesla-ägare prisa hur smidigt det är varje gång de får ett fel åtgärdat.

      Jag tycker Tesla gör asgrymma bilar, men de får ju tyvärr rätt ofta besöka verkstad.

      Radera
  8. Personligen tycker jag att Honda e är intressantare.
    Visst, batterikapaciteten är låg, men Honda hävdar att folk sälla kör några längre sträckor.
    Så det kan kanske vara intressantare att se hur marknaden tar emot detta fordon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, finns en stor marknad för fordon som är helt anpassade till pendlare. Kommer du fram och tillbaka till jobbet med noll (lokala) utsläpp för 2 kr milen så räcker det långt.

      Radera
  9. Naaaaw. Fast lite sött är det när du måste spy galla över allt som inte är Tesla.
    Du har missat att BMW slår dig för bröstet, kom igen nu, en liten kaskadkräkning kan vi väl få?
    https://www.nyteknik.se/elbilar/bmw-vi-ar-en-ledstjarna-inom-elektrifiering-6978746

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, BMW är ju det alla tänker på som ledande inom elektrifiering. Det är sen gammalt.

      Radera
  10. Tyskland i all ära, men hur kommer det att gå med placeringen vid Berlin? Där bygger inte tyskar bilar. Berlinare är inte som tyskar i övrigt. Ungefär som att New Yrok-bor inte är som amerikaner i övrigt och Stockholmare inte är som svenskar i övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju vara av just de anledningen, ingen bygger bilar där. De stora tyskarna kan mycket väl ha ett finger med i spelet, placera Tesla var som helst men inte här bland oss.

      Radera
  11. Läser man detta verkar det ju som att det verkar vara si och så med tysk kvalitet.
    Koreanska och japanska bilar har minst antal fel.

    Bästa europeiska märken är Renault och Saab.

    https://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest

    Undersökningen avser ju dock inte elbilar.

    Jag inbillar mig att Renault ligger mycket före t.ex. VW, när det gäller eldrift.

    För övrigt tycker jag att Renault Zoé ZE40 är en riktigt bra bil. Hyrde en sådan i bilpoolen för att åka till torpet säkert 20 gånger i somras.

    Förmodligen köper jag en ZE50 framåt våren, eftersom bilpoolen är avvecklad och har bytt namn till M och bara har Volvobilar.

    Alternativet är att jag väljer att använda apostlahästarna till torpet. Det senare är dock nog mindre troligt.

    https://www.youtube.com/watch?v=TysU6VXPvEE
    https://www.youtube.com/watch?v=y4CyvVvRBMo

    SvaraRadera
  12. Märkligt att det är så viktigt att kommentera att Volvo Cars ägare är kinesisk, när Volvo Cars de facto inte får en krona från Geely, medan Tesla Tyskland kommer vara helt beroende av navelsträngen från USA.
    Dessutom blir jämförelsen helt galen eftersom LW bittert jämför ett ägarförhållande med produktionsenheter.
    Intressant är också att det är TYSKA, (om vi nu skall tala ägarförhållanden), Auto Motor & Sport som konstaterar att SVENSKA Polestar har bättre detaljkvalitet i sin förseriebil än AMERIKANSKA Tesla har i sin produktionsbil.
    F.ö. så tror jag inte Tesla ser det som en "tokhyllning bara för att det är en Volvo", utan jag tror, (och hoppas), man ser det som en utmaning att bli bättre.

    Tillägg:
    Volvo Cars är ett svenskt företag.
    Det är registrerat i Sverige och har sitt huvudkontor i Sverige.
    VCC är ett "Stand alone" bolag som inte får ekonomiskt stöd från sin ägare.
    Tesla är ett amerikanskt företag, registrerat i USA med huvudkontor i USA. Tesla har fått kopiösa mängder pengar i stöd från sina ägare de senaste åren.
    Att Volvo Cars har en ägare som råkar vara kines, är inte konstigare än att Tesla har globala fonder som huvudägare om vi ska tala om skumt ägande.

    SvaraRadera
  13. " … finns ju inget så Kina-lojalt som Sverige. inte ens nu när Kina hotat den svenska regeringen om man står upp för yttrande- och tryckfrihet."

    -Självklart att vi håller med Kina som hotar vår nuvarande regering enligt devisen min fiendes fiende är min allierade.

    [Inlägget kan innehålla spår av ironi.]

    För att hoppa på ämnet så finns det väl gott om utbildad arbetskraft både i Tyskland och i grannländerna. Nära till diverse underleverantörer av allt från plåt, fästelement, säkerhetsutrustning, kablage till allt annat som behövs för att bygga en bil. Om lönerna sedan är lite lägre i östra Tyskland, så är det ju bara en fördel, om än övergående. Men är det verkligen bra att vara för nära Berlin med tanke på just kostnadsbilden? Huvudstäder brukar ha högre prisbild än andra.

    SvaraRadera
  14. När fabriken är klar lär väl aluminum air batterier/fuel cells redan tagit över intresset. Teslas tech är redan obsolete men fabriker byggs ändå.

    En aluminium baserad fuel cell av samma dimensioner som man hittar i en Tesla bil har en range på 2400 km.

    Inget behov av att ladda cellen istället byter man bara ut den och kör vidare. Samma modell som fossilteknik fast man återvinner cellen efter utbyte.

    SvaraRadera