Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-11-03 16:48

Läcka om Ionitys kommande affärsmodell - upp till 14:- SEK per kWh elbilsladdning

Snabbladdningskedjan Ionity har ett mycket prisvärt introduktionspris på 80:- SEK per snabbladdning, men har råkat läcka ut hur deras affärsmodell ser ut längre fram. En kWh supersnabbladdning på 350 kW kan komma att kosta 14:- SEK, eller ca 10x elpriset inklusive skatter. Elbil blir därmed dyrare per mil än diesel, enbart för bränslet, om man inte laddar hemma.
Ionitys supersnabbladdare i Stenungsund.
Ionitys introduktionspris på 80:- SEK per snabbladdning är förstås inte hållbart - större elbilar som Tesla Model S och X, elller Ionity-ägaren Audis E-tron kan ladda upp till 90-100 kWh, vilket inte ens täcker elpriset, än mindre kapitalkostnad och arbete för laddstationerna.

Vid en standardkonfiguration av en laddare i Greve dök den korrekta affärsmodellen upp. Vid laddning i normalare supersnabbladdningsfart på 100 kW ska priset bli 0.79 EUR per kWh eller ca 8:45 SEK per kWh. Det blir en energikostnad på över 12:- SEK per mil för t ex en Tesla Model 3, långt över kostnaden för en dieselbil som drar t ex 0.5 liter milen och får betala ca 8:- SEK per mil.

Ännu värre såg det ut om man skulle ladda med 350 kW, då var kostnaden 1.29 EUR per kWh, eller ca 14:- SEK per kWh, vilket är 10x elpriset inklusive nätavgifter, och långt dyrare även än en idag relativt törstig modern dieselbil.

Till Recharge säger Ionity att "det verkar som en standardinställning av misstag laddats upp till skärmen i samband med ett test av en av våra laddare i Greve". Ionity fortsätter att man "kan försäkra dig att vi inte inte inför [priserna] i nuläget".

Elbilar innebär att biltillverkarna går miste om stora licenskostnader för eftermarknadens service, så uppenbarligen vill man ta in pengarna via supersnabbladdarna istället. Tesla håller dock betydligt lägre priser, nere på typ 2:90 SEK per kWh (ur minnet) för de som inte laddar gratis.

Ca 90-95+% av all laddning sker dock hemma nattetid om man bor i villa eller har en garageplats med långsam destinationsladdning, så man alltid har en fulltankad bil på morgonen, och då betalar man bara vanliga priser.

Om standardinställningen inte är planerade priser kan man fundera på varför de valde dessa siffror. Tydligt är dock att man avser att ha diffrentierade priser beroende på hur snabbt man vill ladda, och har därmed röjt en del av affärsmodellen, om än inte nödvändigtvis priset.

Jag har ännu aldrig sett någon ladda på Ionitys laddplatser, även om jag läst att en del Tesla Model 3-ägare gör det ibland. Kontrasten är enorm mot Teslas välbesökta Superchargers.

Ionity ägs av BMW, Daimler/Mercedes, Ford, Porsche och VAG (Volkswagen, Audi mfl). Man stöder dock alla bilar som kan ladda med den europeiska standarden CCS, inklusive Tesla Model 3 och Volvos kommande Polestar 2. Stationsnätverket bör ses som en respons på Teslas Supercharger-nätverk, som är en USP för att välja Tesla. Biltillverkarna inser att man måste kunna erbjuda ett väl utbyggt superladdnätverk för att locka kunder, om inte annat i konkurrens med Tesla.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

44 kommentarer:

  1. "Det kostar ingenting i början, Men det blir alltid dyrt till slut, till slut"
    /Veronica Maggio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historien upprepar sig - och för varje gång kostar det mer" // Någon

      Radera
  2. Ska biltillverkarna tjäna igen förlorade pengar på elladdning kan andra företag tjäna pengar på enbart elbilsladdning. Blir nog konkurrens om elbilskunder fram över.

    SvaraRadera
  3. Priset är det enda som hindrar folk att använda laddarna som parkeringsplatser, det är bättre att det finns lediga snabbladdare som kostar 20-30 kr/kWh för dem som verkligen behöver det på genomresa.

    Det börjar bli så många elbilar nu att det ofta är kö till laddplatserna medan de lyckligt lottade bilägarna som kom först sitter lite extra länge och äter på Macdonalds med ungarna för att det är gratis laddning, det måste kosta för att hindra sådant.

    Och Tesla som bara är intresserat av att helt oegennyttigt driva elbilsutvecklingen för miljöns skull, borde inte de låta alla nyttja deras laddare i så fall, mot betalning givetvis? Teslorna får ju ladda på alla andra laddplatser, det är bara Tesla som särbehandlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha laddplatserna som P-platser är för mig helt obegripligt.
      Besöker ibland infartsparkeringen vid Danderyds Sjukhus T-bana där Danderyds kommun satt upp 8(eller 10?) laddstolpar. Boende i kommunen (enbart kommunens invånare får nyttja dessa gratisstolpar, har svårt att se nyttan med infartsparkering då) kör dit i sina elbilar på morgonen och sedan hoggar stolpen hela dagen till kvällen. Galen green-washing om du frågar mig.

      Radera
    2. Tydligen bara 8 platser: https://www.danderyd.se/trafik-och-resor/parkering/ladda-din-elbil/

      Radera
    3. Är inte hela elbils grejen green-washing?

      Radera
    4. Samma på Bromma flygplats...

      Radera
    5. Tesla tar dock rätt saftigt betalt om du fortsätter stå vid laddaren när bilen är fulladdad. Är det inga lediga laddare kan det kosta 10 kr/minut

      Radera
  4. En kanske okunnig fråga, men varför satsar inte alla bensinmackar på att erbjuda några snabbladdare? Är det så himla dyrt att erbjuda detta?

    All infrastruktur såsom infarter etcetera finns ju redan på plats. Bara el med tillhörande utrustning som behövs, samt lite asfaltsyta.

    Mig veterligen är det bara Circle K som har lite testverksamhet kring detta? Eller är det fler sådana planer på gång? Skulle varje bensinstation erbjuda lika många snabbladdande eluttag som pumpar skulle vi inte behöva massa helt egna platser för laddning, ett komplett nätverk av bensinstationer finns ju redan, lite förenklat, i hela landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bl.a. OKQ8, Shell, CircleK och preem håller på att bygga laddare vid sina mackar, vilket lär förbättra intäkterna på godis och läsk betydligt. Det behövs fler laddare längs vägarna (t.ex. på bensinstationer) som är betydligt dyrare, 10-15 kr / kWh så att de är tillgängliga för dem som verkligen behöver ladda.


      Det behövs många (infarts- , garage- och gatu)parkeringsladdning som laddar lååångsamt, över natten, för dem som inte har möjlighet att ladda hemma, med en kostnad på 2-4 kr/kWh.

      Allt är bra så länge det inte är gratis. Patetiskt att se folk betala 500k-1Mkr för en bil och sedan sitta och blockera gratisladdplatser för att tjäna en femtiolapp eller en hundralapp.

      Radera
    2. "Bara el med tillhörande utrustning som behövs, samt lite asfaltsyta."

      Det är inte så bara om vi pratar om ex. 8 x 350 kW.

      Radera
    3. 10-15 kr / kWh. Knappast, vi pratar inte om pressbyrån eller seven11. Möjligtvis 3-4kr / kwh. Idag kostar det väl som standar 2.5-3.5 kr / kwh. En sak jag märkt är att många mobilappar för laddning, verkar ha en himla massa "buggar". Så det är är väldigt vanligt man just slipper betala alls, bara "döda" appen vid lämpligt tillfälle (typ när drar ut sladden).

      Radera
  5. Är Teslas laddplatser exklusivt för Teslabilar? Kan man inte ladda mot betalning oavsett märke?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, allt snack om att Tesla bara vill underlätta för elbilsanvändande är ett rent hyckleri, annars hade de låtit alla använda snabbladdarna mot betalning. Affärsmässigt är det naturligtvis helt rätt att behålla ensamrätten, men det luktar illa när de samtidigt "bara är intresserade av att hjälpa miljön genom att driva på elbilsanvändandet, oavsett tillverkare.

      Radera
    2. Tidigare fanns ingen möjlighet för andra bilar att ladda på Teslas laddare eftersom det endast är Tesla som nyttjar Mennekes Typ 2-kontakt för att ladda DC. Nu finns även CCS-kontakt sedan årsskiftet så nu finns möjlighet för andra biltillverkare att köpa in sig i nätverket. Det som krävs är möjlighet att ta betalt och kunna avsluta laddningen. Finns inga start/stopp-knappar eller kortterminaler på Teslas Superchargers. Förfrågningar från minst en biltillverkare har i alla fall kommit till Tesla nu.

      Radera
    3. Ja, en USP för Teslas laddare är ju att de är extremt smidiga, medan alla andra är extremt bökiga. Fick en fråga om Tesla Wallcharger (eller vad den nu heter) eller någon annan, och rekommenderade förstås WC. Slipper pilla med app eller bil för att låsa upp laddningen, Tesla har ju integrerat en enkel knapp som pratar med bilen.

      Ionity mfl har helt missat att till Teslas Superchargers så parkerar man och stoppar in kontakten. Punkt. Sedan får man en faktura att betala på sitt kundkonto hos Tesla tids nog. Inga pilla med skärmar, appar, kontokort, abonnemang, stänga av laddningen inne i bilen eller i app. Bara in, klick, ut.

      Radera
    4. Det är inte så slitsamt att hålla upp ett kort i två sekunder heller, och sedan får man en debitering på kontot tids nog...

      Och hemma trycker jag bara i sladden.

      Verkar som att alla teslaägare lever i tron att allt är unikt för tesla, och inget annat fungerar ;)

      Radera
  6. Frågan om service och eftermarknad är i allra högsta grad viktig. Volvos Orginalservice tar 1.5 timme att göra om det inte är stora servicen. För det får man betala 4500.
    För lite filter, motorolja och att nån trycker på knapparna i bilen lite slumpmässigt.

    Det är garanterat 3000 kr rakt ner i fickan för verkstaden och Volvo.

    När jag ägde Honda innan stod ALLT specat på servicefakturan. Ner till artikelnummer. Där kunde jag se vad arbetet kostade (550 kr per timme) men alltså även kolla vad mostsvarande förbrukningsmaterial skulle kosta mig. Roligt var faktiskt att vissa delar tog de mindre betalt för än en del nätbutiker.

    De europeiska bilmärkena kommer garanterat att kräva service av sina elbilar. För att få förmånen att utnyttja deras "sämst i klassen" nybilsgaranti. Eller. Rättare sagt. För att mata deras återförsäljarled och marginaler på förbrukningsartiklar.

    Att man skulle vilja köpa en europeisk elbil kan jag inte tänka mig. Sämre än en Tesla och dyrare. Och utan nätverket av snabbladdare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för övrigt väldigt svårt för Tesla som företag. Men som tekniknörd måste jag erkänna att de är överlägset bäst inom sitt segment.

      Radera
    2. Du har uppenbarligen inte så bra koll på vad som görs vid en service, det är mer än att byta olja, filter och trycka på några knappar och ja, servicebehovet på en elbil skiljer sig inte så väsentligt från en bil med förbränningsmotor. Du har fortfarande ett kupéluftfilter som ska bytas, du har transmissionsolja och kylarvätska som kräver kontroll och byte, likaså belägg/skivor och bromsvätska som skall kontrolleras och ev. bytas. De flesta kontrollpunkter är likadana, ex. länkar, bussningar, damasker, batteri osv.

      För övrigt så bör du få ett serviceprotokoll om du har haft bilen inne på service där det står vilka punkter som är genomförda.

      Radera
    3. Re Edis
      Det du räknar upp tar 10 min att kontrollera. Behöver något bytas så ingår det såklart inte utan kostar extra.

      Radera
    4. Klart mer hipstervarning på meckarna på tesla iaf.

      Radera
    5. Jag har servat min bil själv de senaste tio åren och det har bara kostat mig några 100-lappar per gång. Nu är min bil 22 år gammal, men så mycket sämre har väl inte bilarna blivit?

      Radera
    6. Dava . det receptet har fungerat bra för mig med. Då jag gör ca 90% själv.
      Oljeservice går på 320kr I matrial.
      Men jag har respekt för att det inte passar/ fungerar för alla.
      Iaf kul när kompisen köpte en ny bmw o den pajja hela tiden, och jag fick flera gånger köra o hämta honom på verkstad i min 12 år gamla trimmade bil

      Radera
    7. Eller ja inte kul alltså , mer tragiskt.
      Verkligen led med vännen.

      Radera
  7. Bloggardjäveln: Minns du skrev att många vänner skulle köpa en Volvo elbil. Är de fortfarande inne på det nu när priserna och prestandan är offentlig?

    SvaraRadera
  8. Teslas snabbladdarnätverk är överlägset konkurenterna både i pris och behändighet. Dels är deras position och användning integrerat direkt med bilen, bara att trycka på skärmen så läggs stoppet till i navigationssystem och bilen förbereder sig för snabbladdning tills när man anländer.

    Dessutom krävs inte en massa fiplande med mobiltelefon, tag och en massa konton för att betala. Bara att rulla upp och koppla in kabel. Allt detta för ett högst resonligt elpris på 2,30 kr / kWh. Ca dubbelt så dyrt som att ladda hemma men ändå inte orimligt.

    Visst så skulle jag kunna ladda från 0 - 100% hos ionity för 80 SEK. Med min SR+ skulle det ge ett väldigt resonabelt elpris på ca 1,48kr per kWh (54kWh / 80SEK).

    Men det är en väldigt osannolik situation då man dessutom gör livet jobbigare för sig själv. Ett mer normalt scenario är ju att man landar hos en snabbladdare vid runt 20% och laddar till 50-80% beroende på hur långt man tänkte åka. Då är priset snarare 2,47-4,93 kr per kWh.

    Bee charging tar också 5kr per kWh för att DC-ladda, och då får man nöja sig med 50kW, högre priser för en sämre produkt.

    Fortum och EON kör ju med minutpriser på sina 50 kW snabbladdare, 2,50 kr per minut. Vilket för mig resulterat i ett pris på ca 3,30 kr per kWh.

    Av uppenbara skäl så föredrar jag att snabbladda hos Teslas laddare och det känns verkligen absurdt att konkurenterna inte kan nöja sig med 100% påslag på elpriset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teslanätverket är ingen konkurrent till någonting eftersom ingen annan kan använda det än Teslabilar. Om det är billigare för en teslaägare så är det för att det är subventionerat via bilpriserna vilket inget annat laddningsnätverk kan göra, av naturliga skäl.

      Radera
    2. Med Bee/Clever har jag aldrig betalt en krona, mer än den initiala kostnaden för att ladda ett kort. Nån "bugg" kanske, men det fungerar för mig. Pengarna (200kr) på kontantkortet köpt i Januari tar liksom inte slut.

      Radera
  9. Kan man inte se det som att idag finns det betalningsvilja runt 16 kr/l för diesel/bensin där det idag det mesta är olika skatter. Laddföretagen har säkert gjort analysen att de kan lägga sig en bit under detta och det känns ändå billigare vid "pumpen". Sedan kommer förstås utrymmet försvinna när politikerna behöver ta ut mer skatt för att kompensera för att de debiterade fossilskatterna kommer minska på sikt. Trots allt måste man väl börja hantera det lågintensiva bombkriget mellan olika kriminella klaner som pågår i Sverige just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surt att dega motsvarande 16kr/l för el när kilometerskatt ligger och väntar runt hörnan. Tillslut kommer väl bilåkande bli en klassfråga.

      Radera
    2. Ganska väntat utveckling. Man får välja mer och mer med omsorg, var man laddar. Turligt nog finns där fortfarande gratis 22kw laddare att välja på.

      Det dröjer nog några år tills vi får nån kilometerskatt. Och det är inte alls säkert att den kommer att gälla äldre fordon. Själv så ligger jag på 0,5-1kr/mil i privat elkostnad.

      Radera
    3. Kilometerskatt har väl redan diskuterats på högsta nivå. Har för mig att Energimyndigheten har dragit igång en utredning. Att detta inte handlar om miljö är ganska uppenbart eftersom staten vill, utifall fordonsflottan ersätts av eldrivna dito, hitta en ersättning för de ca 50 miljarder som de fossila bränslena inbringar.

      Radera
    4. Ja, hur lång tid tar denna utredning då? Några år? Att dra ner ridån i detta nu, känns verkligen inte rimligt. Det är inte så att det vimlar av elbilar där ute. När man väl kommer fram till något så kanske man som så många gånger tidigare går på reg. datum. Hursomhelst så är det troligen billigt några år till att köra mer miljövänligt på el.

      Radera
    5. Eftersom degen skall in kommer bonus-malus ersättas med malus-malior. Frågan är lite dock hur man skall förklara reformen, en högoddsare är att man säger som det är...

      Radera
    6. Sjunkbomben, en liter diesel innehåller 10 kWh värmeenergi. Medan en modern diesel drar en halv liter milen, dvs 8:- SEK, drar en elbil 1.5 kWh per mil. 16:- SEK per kWh el är inte samma som 16:- SEK per liter diesel.

      Radera
    7. Min gissning är att de kommer inför någon "obetydlig" skatt som de sen kan smyghöja allteftersom elbilar blir vanligare.

      Radera
    8. Regdatum kommer nog inte vara något som befriar dig från skatt när den kommer. Ni får helt enkelt glädjas så länge ni har subventionen...

      Radera
    9. Absolut är det helt olika energiinnehåll i fossila och verkningsgrad totalt sett. Jag resonerar mera att svensken har vant sig vid att en tankning kostar 1000 kr ett par gånger i månaden. Så då finns det utrymme hos konsumenterna att utnyttja när fler går övee till el, frågan är vem som lyckas ta del av detta? Staten i form av skatter, "elmackar" eller andra aktörer.

      Radera
    10. Ja jag är inne på Sjunkbombens spår. Man får redan en härlig saftig skatt från elen som säljs, men man passar på att "ersätta" fossilskatten med en kilometerskatt som folket kommer koppla till kostnad för bil snarare än till drivmedlet.

      Radera
    11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  10. Det är inte konstigt alls. "Problemet" är att Ionity har byggt en typ av laddstation som inte är ekonomiskt försvarbar. 350 kW? Det blir otroligt dyra laddare. Det du betalar för som kund är utrustningen (slitage, ränta etc) och elanslutningen (effekttariffen). Elenergin? Den blir ett avrundningsfel i sammanhanget.

    Ionity är ett exempel på infrastruktur som byggs innan behovet finns. Förutseende tvivelsutan, men kostsamt. Man kan få mördande konkurrens om några år när priserna på laddare gått ner.

    Ett teknikskifte är på gång för snabbladdarna. Hittills har man installerat en transformator för att ta ner 11 kV i mellanspänningsnätet till lågspänning på 400 eller 480V och sedan matat kraftelektroniken från denna. Nu kommer laddare där kraftelektroniken ansluts direkt till mellanspänning utan transformator.

    SvaraRadera