Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-11-28 14:06

Göteborg ger upp linbanan - MP: "Vi har fått en väldigt bra utrredning" för 138 MSEK

Efter att ha bränt 138 MSEK på att upprepade gånger utreda en linbana förväntas trafiknämnden i Göteborgs kommun idag lägga ner planerna på den linbana som ursprungligen skulle kostat 1 miljard, men landade på uppåt 4 miljarder innan faktisk byggstart och de efterföljande kostnadsökningarna. Till Göteborg Direkt säger Miljöpartiets Karin Pleijel att "samtidigt har vi fått en väldigt bra utredning".
"Här ska linbanan ligga!"
Linbanan skulle enligt friska gissningar först kosta en miljard, men visade sig sedan kosta fyra miljarder, varpå man lade ännu fler miljoner på att utreda ner det hela till tre miljarder, vilket samtidigt innebar att linbanan blev helt värdelös.

Idag förväntas trafiknämnden stoppa linbanan, men ännu har inte svart eller vit rök stigit upp över de skattebetalande göteborgarnas trötta anleten.

Så medan det jagas miljoner i Göteborgs kommuns stadsdelsnämnder har trafiknämnden fått "en väldigt bra utredning" för 138 MSEK. Förslagsvis kan utredningen ställas ut på museum i Göteborg någonstans, så göteborgare som är missnöjda med kommunal service kan gå och titta på denna "väldigt bra utredning".

Nedskärningar i skolan? Kö till dagis? Kom ihåg att man fått en "väldigt bra utredning" av en linbanaDock ska man som göteborgare inte gnälla - det går alldeles utmärkt att flytta från kommunen.

Man ska akta sig för när politiker får idéer ochhar tillgång till någon annan som betalar. Då kan det bli utredningar. På tröstsidan är 138 MSEK åtminstone mindre än 4 GSEK.

Källor
Göteborg Direkt www.goteborgdirekt.se/nyheter/pakterna-som-stoppar-stadslinbanan/
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

26 kommentarer:

  1. Är det inte att måla med lite väl bred pensel att säga "Man ska akta sig när en politiker får ideer....". Ideer kan ju vara både bra och dåliga, t.ex. tror jag ju att många här inne skulle (inkl undertecknad) som skulle välkomna en målsättning att 2% av statsbudgeten till försvaret men den ideen blir ju knappast sämre av att politiker tar upp den.

    Tillbaka till huvudämnet för blogposten, borde ingen på trafikförvaltningen kunnat påpeka det ineffektiva i linbana på det aktuella stället? (Speciellt som det väl ska byggas spårvägstunnel under älven på ung samma ställe?).

    Och en annan helt off-topic-grej: Har du som prepper några tankar om jordbävningen i Albanien?

    SvaraRadera
  2. Göteborg fick 2.9 miljarder från Stockholm i kommunal utjämning. Måste vara skönt att bränna dom pengarna på utredningar samtidigt som välfärden skärs ner radikalt i Stockholm.
    Är det 250 personer som jobbat med utredningen eller är det studieresor till Rio för att studera linbanor som pengarna gått till? Hoppas de tog segelbåten då eftersom MP tycker att pengarna är väl använda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingick inte linbanan i Sverigeförhandlingen?

      Radera
    2. http://sverigeforhandlingen.se/overenskommelse-goteborg/

      Radera
    3. Kommnunen finansierar utredningen. Staten går in med halva projektkostnaden vid genomförande villkorat att Göteborg bland annat bygger 45680 bostäder samt en del lokaltrafik.

      Radera
    4. Precis, och Göteborg gick ju in i förhandlingen med ett par spårvägssatsningar för att snabba på trafiken genom centrala staden för att förbättra trafiksituationen, men kommer ut från förhandlingen med en linbana som dessutom dubblerar en spårbägstunnel längsmed samma sträcka.

      Radera
    5. Nåja det finns fortfarande en handfull kommuner som går plus, så det finns fortfarande utjämningsutrymme. Först när det tar slut kan vi vänta oss att staten höjer skatten. Och sen kan man lika väl flytta till Venezuela, socialismens högborg där alla har det lika dåligt.

      Radera
  3. "det går alldeles utmärkt att flytta från kommunen"
    Problemet är väl att det inte är mycket bättre i andra kommuner när man räknar per invånare...

    SvaraRadera
  4. Utredningen är inte meningslös bara för att den inte genomförs nu. I framtiden kan förutsättningarna ändras och förslaget plockas fram ur malpåsen. Därför lägger hon den något ogenomtänkta raden "vi fick i alla fall en väldigt bra utredning".

    Det kan dessutom ha krävts en utredning av den omfattningen för att förkasta förslaget och istället välja billigare alternativ sett till samhällsnyttan.

    Nu vet jag inte om så är fallet, men helt fel ute måste hon inte vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att det inte är ren utredning utan att man har kört på med systemhandling innan grönljus från politiker för att det dragit ut på tiden.

      Radera
    2. Det har nog lagts en del resurser på att ta fram sådant, ja. Annars har jag svårt att se att 138 MSEK, ca 138000 arbetstimmar, eller 30 konsulter i ca 3 års tid på heltid har utrett ngt. Det är på den nivån.

      Radera
    3. Mycket av summan är nog annat än konsulttimmar. Geoteknik, ingått avtal med entreprenör som man måste ta sig ur m.m.

      Ska det kosta 4000 MSEK att bygga bör det kosta i runda slängar 40 MSEK från idé till färdig bygghandling.

      Radera
  5. Kan någon förklara hur en linbana ska behöva kosta miljardbelopp? Något liknande en gondolbana som finns på större skidorter borde vara både billig och effektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att beställaren är skattefinansierad offentlig kommun och inte ett privat företag?

      Radera
    2. Beroende på vilken teknisk lösning och kapacitet o h markpriser? En liknande i London fast med bara två stationer kostade väl 84M pund så väl 1 miljard kronor så ett 3-4 stationssystem borde med ett enkelt ö erslag kosta som föreslaget. Men det borde ha gått rätt enkelt att räkna fram.

      Radera
    3. Den lär väl behöva bli rätt hög p.g.a. sjöfarten och samtidigt inte vindkänslig när stormarna ligger på från havet. I Åre plockar man ner kabinbanan för den kan inte användas större delen av säsongen när det blåser och bygger en ny lägre gondol. Kanske man kom fram till något liknande här.

      Radera
    4. Det behöver inte kosta så mycket. Det är bara när naiva politiker som inte förstår något kommer in i bilden som det börjar kosta. Politikerna förstår att de inte förstår, och då samlas hela vargflocken av konsulter för att tjäna pengar på ett lätt byte. Och skattebetalarna står gladeligen för notan, för vad är bättre än äventyrsbad och sportarena? Jo, en linbana.

      Mönstret går igen. Senast världens dyraste byggnad, Karolinska. Inget nytt under solen så att säga. Bra dock att politikerna i Muteborg har den mentala närvaron att tacka nej, eller kanske de inte fick nog mycket provision, vem vet.

      Radera
    5. I Wuppertal diskuterar man en linbana för ca 83 M euro.

      Det finns ett bantat förslag för Göteborg som landar på ca 3 Mdr. En del av kostnaderna ligger i relativt påkostad arkitektur för torn och stationer.

      Oavsett, så finns ju transportproblemet kvar utan någon lösning i sikte nu när man lägger ner linbanan.

      Jag tar gärna en seriös debatt om alternativen och vad de då skulle kosta.

      OBS, det räcker alltså inte med att föreslå att färjor löser problemet, för jag antar att ni inte vill bygga en slusstrappa till Lundby.

      Radera
    6. Lösningen heter spårvagn via den gamla banvallen från Eketrägatan ner till Färjenäs, förbi Eriksbergsplatån och förbi Sannegården till frihamnen via Lindholmsallén som var ursprungsplanen men som av någon anledning blivit skyttelbussar (alltså samma som dagens 16 som inte räcker till) mellan Lindholmen och Biskop för att där tvinga alla på Norra Älvstranden att i regn byta och matcha spårvagnar som går under älven i den nya tunneln som inte kommer bli klar på 15 år till Stigbergstorget.

      För lite, för sent och fel.

      Radera
    7. Tja, eftersom politiker saknar förmågan att planera och inse konsekvenser av egna beslut, som t ex utbyggnad av nya bostadsområden, så blir det som det blir.

      Radera
    8. Det viktiga är juh tillväxt.

      Radera
  6. Vi kan direkt stryka noll-alternativet, dvs att inte göra något.

    Behovet av en förbindelse över älven och upp till både Lundby och Wieselgrensplatsen finns kvar. Kollektivtrafiksituationen vid Lindholmen är minst sagt helt otillräcklig idag.

    Fler färjor hjälper inte eftersom de inte löser problemet med Lundby, dessutom så ger färjorna långa gångvägar från t.ex. Järntorget. Det medför dessutom extra byte norr om älven vilket förlänger restiden.

    Blir intressant att se hur man ska försöka lösa dessa problem under 4,5 Mdr kronor.

    Ingen av kritikerna har ju kunnat ge något vettigt svar på vad alternativet är och vad det i så fall kostar.

    Spårvägstunnel / buss eller bro i lämpligt läge lär ju kosta en bra slant (+3,5 - 5 Mdr?). Lägg sedan till kostnader för att komma upp till Lundby då man behöver korsa både Lundbyleden och hamnbanan planskilt. Bara där är ju kostnader på +300 miljoner, förutom det "lilla" problemet med var dessa korsningar ska få plats någon stans.

    Plan- och byggtid för ovanstående... vi lär ju inte se det i trafik före 2029 och då är det riktigt snabbt jobbat.

    Som sagt, alla kritiker, är ni så vänliga och visar på ett realistiskt alternativ som tål verkligheten och löser behoven, gärna med en prislapp så att vi kan jämföra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pendlingen Lindholmen / Wieselgren är obefintlig och det räcker med linje 31.
      Dom som skall till Wieselgren kan åka via Nordstan och dom som skall till Lindholmen kan ta den nya spårvagnen som är planerad under älven (för sent). Dock är kapaciteten på 16 för låg vilket inte kommer lösas genom att folk i Eriksberg tvingas byta vid Lindholmen men det blir iaf bättre mellan Nordstan och Lindholmen om man kan dela upp flödet med trafik från Stigbergstorget. Problemet är som jag nämnt ovan att ingenting kommer hända på 10-15 år eftersom ALLT i Göteborg skall hända SEN och inte NU. För 20 år sedan var planen att allt detta redan skulle vara på plats men då lade man krut på en järnvägstunnel ingen vill ha och som inte löser något av problemen heller.

      Radera
    2. Hur tänker du kring Lundby och Volvos nya HK+R&D?

      Det är troligt att det blir en utbyggnad av sjukhus nära Wieselgren i stället för i Frihamnen som också verkar ha hamnat i långbänk pga dyrbar grundläggning och dyra kajer och dyr allmän plats, delvis pga S-V-MP overkliga önskemål i stället för att maxa vinsten och bygga för fint folk i de bästa lägena. W. är förövrigt utpekat som en strategisk nod framöver och ett av de stadsdelscentrum som man vill utveckla.

      Tunnel eller bro från i närheten av Stigberget över mot Lindholmen är som sagt det mest realistiska alternativet. Kostnad och tidplan är idag helt okända, men min gissning är som sagt en ganska bra bit över 4 Mdr + kostnader för landanslutningar, spårväg, korsning med hamnbana och Lundbyleden.

      Om vi börjar med planering i morgon och en riktigt fet budget, så kanske det kan bli färdigt hösten 2029. Givetvis utan några som helst överklaganden från allmänheten eller besvärliga synpunkter från de utvecklingsfientliga bakåtsträvarna på Länsstyrelsen.

      Givetvis behövs även operalänken men den kan ju först påbörjas när diket för västlänken är överdäckat och om då politikerna är med på tåget och tagit fram både planer och pengar. Det finns alltså teoretisk chans, men tveksamt om det finns politiker med tillräcklig insikt nu när "Demokraterna" sitter som stoppklossar och tror att bilen ska frälsa oss alla.

      Spårväg i Lindholmsallén för att förstärka och byta ut buss 16, och det är helt obegripligt att man inte börjat med det redan med tanke på att det troligen tar ett par år att bygga.

      För er som säger att spårväg är omodernt vill jag bara säga att ni nog behöver läsa på. Det gäller särskilt de som röstade på Demokraterna eller Vägvalet.

      Radera
  7. justera Västlänken så att den går via Lindholmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västlänken får en liten avsättning eller förberedelse för att kunna bygga vidare under älven någon gång i framtiden.

      Radera