Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-11-11 14:43

Foton: En av världens svåraste flygplatser

Juancho E. Yrausquin Airport är ned sina 400 meter bana, omgärdat av 18 meters stup ner till havet på tre håll och nästan lodräta bergväggar bara ett 50-tal meter i sidled från inflygningen en av världens svåraste flygplatser. Som jämförelse är ett Gerald T Ford-klassens hangarfartyg 337 meter långt.
Juancho E. Yrausquin Airport (SAB).
Det är onekligen en lite speciell känsla att flyga in för landning med en lodrät bergvägg strax till höger ut genom kabinfönstret. När planet sedan stannar kan man konstatera att det var ungefär 50 meter kvar till stupet ner till havet, där landningsbanan tvärt avslutade utan möjligheter att fortsätta ut i spenaten.
Landningsbanan
Till skillnad mot ett hangarfartyg så står åtminstone flygplatsen stilla.

Flygplatsen är belägen 18 meter över havet, och bör därför klara vågorna från orkaner hyfsat, även om det nog blir fuktigt på asfalten. Dock är det nog ett mindre problem, eftersom flyget ändå är inställt vid orkan.
Landningsbanan från Hells Gate/Zions Hill (namn beroende på vem på ön man frågar, och vem som har gjort kartan).
Flygplatsen nere till vänster.
Flighter till ön Saba går med Winair från Sint Maarten, Sint Eustacius eller Saint Barths, och med Anguila från Anguila.
Fläktsystemet ombord hos Winair.
Det är en behaglig cirka 5 km lång promenad från flygplatsen till Winward längs The Road, som med fördel kan göras i solen med 10 kg ryggsäck som enda packning. Stighöjden är 450 meter.
Windward från Hells Gate
Mer om Saba i kommande inlägg. 

Ön utgör bland annat Nederländernas högsta punkt i form av Mount Scenery 877 möh, och kallas även för Karibiens oexploaterade drottning, med mycket fokus på ekoturism. Avsaknaden av stränder (det är rent av förbjudet att försöka gå iland annat än i den minimala hamnen pga de osäkra bottenförhållandena och stenrasen runt den vulkaniska ön) och frånvaron av en större hamn gör att det antagligen kommer förbli så, om inte annat för att logistiken inte klarar mycket större volymer än dagens 25 000 besökare om året (=68 om dagen). Hamnen kan med en meters marginal ta nederlänska flottans nödhjälpsfartyg.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

23 kommentarer:

  1. Appropå turister och flygplatser

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7341299

    SvaraRadera
    Svar
    1. The carpettes i hörlurarna när du går?

      Radera
  2. Oj , måste va små flygplan som landar o startar på 400 meter.
    Blåser det mycket där " uppe" på banan?
    Inge kul o sätta kärran fel med mycket crosswind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske en gammal rysk AN2, :)

      Radera
    2. I jämförelse med hangarfartyg så har hangarfartyger fånglinor för att få stopp på planen. Men händer det många olyckor här?

      Radera
    3. Yes. Och flygplanen till hangarfaryg väger lite och har prestanda designad för extrema påfrestningar i landningsfasen.

      Radera
    4. Nu är det STOL-flygplan (short take-off and landing) som används här, så de ska klara sig på 400 m. Verkade t ex som de växlade om propellern åt andra hållet kanske 100-200 m in i landningen, dunkade till rejält (växellåda?) och sedan bromsade det väldigt hårt.

      Radera
    5. Reversera. Vanligt på inrikes-turboproparna som trafikerar bromma(800m)

      Radera
    6. Rättelse. Det är ingen växellåda som växlar om rotationen i propellern utan bladen ställs i steglös position lite som en helikopters rotorblad. På så vis kan propellerbladen trycka luften framåt i stället för bakåt utan att ändra rotationsriktning. Finns även på Herkules

      Radera
    7. Hos de amerikanska hangarfartygen så är dock landningsbanans längd ganska betydligt kortare än fartygen.

      Radera
    8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  3. Den ser ju ut att kunna ha byggts längre i en annan vinkel, men det har väl med vind eller något att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket förbjöds av lokala miljöpartister?

      Radera
  4. På tal om flygplan så verkar b-52 flygningen över Sverige under Aurora 17 övningen vara borttagen från Youtube; likaså landstigningen.

    SvaraRadera
  5. Jag föreslår att du skaffar ett valfritt lokalt sim-kort efter att ha läst lite här.
    https://prepaid-data-sim-card.fandom.com/wiki/Saint_Martin

    Saba nämns i början som en av öarna det hela gäller för.

    Angående det här med roaming och vad EU hittat på.
    Det är ju faktiskt inte helt sant att roaming avgifterna är avskaffade. De är avskaffade upp till en viss mängd data och varje operatör har sin egen gräns.

    Tänker man vistas utrikes mer än någon vecka är det ett lokalt sim-kort som är bäst och billigast. Men, det är väldigt praktiskt att kunna använda det svenska.

    Hotell m.fl. är säkert missnöjda med påhittet från EU. Färre turister köper wifi för omkring 1 euro eller mer per dag.

    SvaraRadera
  6. Hur er det med vulkan, aktiv eller hur? Tenker mer po Montserrat vad geller vulkan. Var veldigt nera att koepa der po 90-tal, solde skitfina hus o ett halvor senare brakade det loss!! Hur er det med ferje-trafik? Ta det lugnt, knepp belte, Pavía skerm perfekt o kolla inte Telia vad det geller destination in case ngt gor fel elr rett beroende po persontyp!

    SvaraRadera
  7. Farten på hangarfartyg borde underlätta landningen, både genom att landa med större precision och att förkorta bromssträckan.

    SvaraRadera
  8. Jämför ett hangarfartyg som åker i samma fart som det landande flygplanet med ett fartyg som kommer emot åt andra hållet med samma fart :)

    SvaraRadera
  9. If you are a huge metal fan you don't need air conditioning!

    SvaraRadera