Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-11-19 10:00

Degen måste in: GPS-baserad kilometerskatt upp till 6:- SEK per mil

IVL:s förslag till hur den statliga degen ska in när alla kör elbil har presenterats på en konferens. Staten ska logga alla bilar i Sverige via GPS och samköra med kameror för att undvika fusk. Skatten blir som högst 6:- SEK per mil, men ska tidigast införas om sex år.
IVL.
Tesla Club Sweden rapporterar att IVL:s projektledare presenterat huvuddragen i institutets utredning av kilometerskatt på bilar, då svenska staten vid elektrifiering riskerar förlora 22 miljarder kronor om året.

Priserna blir diffrentierade utifrån plats och typ av bil.

Fossilbilar får betala mellan 4:50 och 6:00 SEK plus trängselskatt för att köra i storstäder, 0:50 - 2:00 per mil i mindre städer och på större vägar (sannolikt motorvägar och trefilsvägar), medan det blir gratis att köra på landsbygden.

Elbilar och laddhybrider (trots att de senare på längre sträckor kör rent på fossila bränslen) får istället betala 4:50 - 5:00 för storstäderna, 0:40 - 1:60 för mindre städer och större vägar och 0:- SEK på landsbygden.

Alla bilar ska i detalj hela tiden loggas med GPS, och detta ska samköras med kameror vid alla städer, för att kontrollera att man inte fuskar.

Systemet ska tidigast införas om sex år, men kan också dröja upp till tolv år.

Degen måste in, och på köpet kommer staten alltså få detaljkontroll på vart vartenda fordon befinner sig. Precis som inom övrig rent-mjöl-i-påsen-övervakning kommer detta med 100% sannolikhet sedan användas av andra myndigheter för andra ändamål än att dra in kilometerskatt, det så kallade sluttande planet.

För oss som bor på landet utanför trefiligia vägar och får vara glada om man lagligt får köra i 80 km/h är beskedet kanske positivt - det blir en rejäl sänkning av fordonsskatten, som detta är tänkt att ersätta. De flesta bor dock i städer. Auto Motor & Sport har räknat ut att dett blir en avgift på ca 850:- SEK för en normal bilist i storstaden. Per månad. Skatten på fossila bränslen ska förstås vara kvar och höjas.

Det hela kan förstås också gynna affärs- och näringsverksamhet på landsbygden. Vem vill ta bilen till storstaden för att konsumera, när man för 0:- SEK per mil kan åka till en bokstavlig köplada på landet istället? Gamla övergivna fd riks- och europavägar kan få ett uppsving, där man kan spara en slant på att skippa motorvägen och ta "gamla E6:an" istället. Det samma gäller bosättning och arbetsplatser, där landsbygden får en skattemässig förmån på detta vis. Tills det blir för många och det byggs en större väg. Å andra sidan ett skatteincitament för staten att bygga bättre vägar på landet - så de kan beskatta folk.

De som tänkte peka finger och skratta åt elbilsägarna, kanske sätter kaffet i halsen, för de ska också kilometerskattas och betala skatt på bränslet.

Extra positivt är att förslaget sätter fingret på att statens beskattning av bilismen aldrig handlat om miljön eller klimatet, utan bara om att degen måste in. Annars skulle man varit nöjd med att folk slutar köra på fossilt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

90 kommentarer:

  1. Och de höjer priset på SL`s månadskort i rasande takt i Stockholm, de vill tydligen att alla ska bli tvingade att gå eller på sin höjd cykla när man vill transportera sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skall inte transportera sig. Mycket enklare för rättsvårdande myndigheter om alla håller sig i sina hemkvarter.

      Radera
    2. SL har slagit i kapacitetstaket, det går inte att öka turtätheten men samtidigt byggs mängder av bostäder i ytterstaden. Så med stor sannolikhet kommer det trängselavgift dvs det blir dyrare att åka lokaltrafik i rusningstid för att tvinga fram en omfördelning. Så planerar och tänker våra politiker i samhällsplaneringen d.v.s. inte alls utan man hoppas någon annan löser följderna.

      Radera
    3. SL är ju billigt jämfört med vad det kostar i andra län.

      Radera
    4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    5. Det är möjligt med att det är billigare i andra län, men är incitamentet med skattehöjningar på bilåkandet att vi skall använda transportsätt med mindre miljöbelastning så borde priset på SL kortet ligga på en mycket låg nivå.

      Radera
    6. Miljöpartiet har som mål att 60% av alla resor ska ske till fots eller med cykel!

      Radera
    7. Vilket det redan gör jämnfört mot andra transportmedel.

      Radera
  2. En liten liknelse: I slutet av 50-talet införde finansminister Sträng en omsättningsskatt ( oms) på tre procent om jag minns rätt, den skatten blev senare MOMS och är nu på 25%. Den som lever får se vad som händer.

    SvaraRadera
  3. Vem är det som bestämmer om man har rent-mjöl-i-påsen, eller inte?
    Fundera på det.

    Förutom den lilla detaljen så verkar förslaget vara till fördel för de som bor på landsbyggden.

    Annars hade man väl fått köra mer med ATV/UTV på landsbyggden vid kortare körningar om det nu blir kilometerskatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, om man aldrig kör förbi en av de kontrollerande kamerorna som GPS:en ska samköras med kan man ju vara kreativ med GPS-loggern, som blir obligatorisk.

      Radera
    2. Det är bara att samköra med ens mobiltelefon för att se vilka som är i fordonet.

      Radera
  4. Vill se det parti som går till val på att införa detta förslag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, presenterar man det som att man ska beskatta rika elbilsägare (och undviker berätta att ALLA drabbas) så går det nog bra.

      Radera
    2. Liberalerna? Finns mycket att göra efter plastpåseskatten.

      Radera
    3. Skulle vilja se det parti som går till val på att inte införa detta förslag!

      Radera
    4. Tror inte detta kommer att presenteras som någon fråga i valdebatten, det bara införs efter valet.

      Radera
  5. Ser det som en testballong. Först presentera ett horribelt förslag som detta så är det enklare för folk att smälta "bara" höjd bränsleskatt och kilometerskatt för elbilar senare. Klassiskt.

    SvaraRadera
  6. Borde det inte i så fall bli automatiska fortkörningsböter varje gång gps:en visar att man flyttat sig mellan två punkter orimligt snabbt? Bra i så fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typexempel på sluttande planet.

      Radera
    2. Det nämns i artikeln som artikeln länkar till att positioneringsdatan bör hanteras av tredje part på liknande sätt som mobiloperatörer hanterar positionering av dig och din telefon.

      Dvs att myndigheterna på ett reglerat sätt kan få fram informationen vid utredning av brott men kanske inte i realtid.

      Radera
    3. Inte böter - avgift.

      Böter får man för brott och det går att begära rättslig prövning. Avgifter är just det - avgifter som knappt går att överklaga och även om du gör det så måste du betala in avgiften (som du kanske (aldrig) får tillbaka).

      Radera
    4. GPS loggern ser i realtid om du kör för fort.

      Så du kan i praktiken få ett SMS att kronofogden redan har dragit böterna från ditt konto innan du har stigit ur bilen.

      Radera
    5. Lägg till automatisk parkeringsböter samt MP statliga parkeringsskatt.
      Står bilen stilla så ska den förstås också beskattas för överutnyttjande. Bilskam och flygskam, det är mer svenskt än "fika"

      Radera
    6. Underutnyttjande ska det vara i mitt inlägg förstås.

      Radera
    7. Med positionering på alla bilar skulle man kunna dra parkeringsavgift automatiskt så att ingen någonsin får p-böter. Men det skulle de nog inte vilja ...

      Radera
    8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    9. Vad händer om GPS visar fel? Så bra är inte GPS trots allt jämt.

      Radera
    10. Eller om jänkarna knäpper sv GPS?

      Radera
    11. Fast detta borde införas med fartkameror - är väl så det fungerar i Norge - Systemet räknar ut tiden som fortlöpt mellan två kameror. Därtill borde varje registrerad fortkörning larmas till polis - så de kan kolla upp bilisten. Som det är nu så är det ju bara en fortkörningsskatt i stort sett. Och många riskbilister kan fortsätta köra. Så ur den synvinkeln är trafikpoliser bättre - de stoppar ju bilisten och gör en kontroll ...

      Radera
    12. @peepaw
      Ang. Norge. Det är bara korta sträckor som mäts. Och de är tydligt utmärkta.

      Radera
  7. Blir väl att registrera sin bil i Estland då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste/hörde någonstans att från årskiftet är det någon aktör som erbjuder leasing av bil på 1-årskontrakt men från ett annat EU-land. Det skulle tydligen finnas ett kryphål runt den kraftigt höjda fordonsskatten med en sådan lösning.

      Radera
    2. Jo, det är ju ett problem för att kunna få in degen. Om inte EU styr upp det så är enda möjligheten att faktiskt avgiftsbelägga vägarna. EU godkänner uppenbarligen det eftersom det ju finns sådana.

      Det är nog något vi kommer få se framöver.

      Radera
    3. ...Ja om våra politiker inte är naiva i vanlig ordning. Inte kommer väl folk vidta åtgärder för att slippa betala skatt?

      Radera
    4. Veteranbil framstår allt mer som ett rationellt fordon.
      Blir som i Cuba, bara 70 år gamla bilar på vägarna.

      Radera
    5. @Kent No1:
      Om du inte tillhör regimen dvs, då blir det flådiga åk

      Radera
  8. Man betalar iofs skatt även på el, så blir ju skatt på "bränsle" för både el och fossil utöver km skatt. Ett lätt sett att få folk att välja logg är ju att beskatta körda km oavsett med rabatt om man loggar ev körning där det är billigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte bara höja skatten på el så kommer degen in utan en stor kontrollapparat.

      Man förfäras över de kinesiska kontrollsystemen och så är vi själva bara ett steg efter.

      Radera
    2. Schablonförbrukning per hushåll? Låg elförbrukning = låg skatt. Hög förbrukning = hög skatt. Verkar rimligt istället för att införa detta mastodontprojekt. Där konsultkostnader för införande kommer bränna första tjugo årens skatteintäkter.

      Radera
    3. Mätare på solpaneler och bergvärme så att det blir rättvist.

      Radera
    4. Nettoförbrukning är ju ett alternativ om man skapar egen el. Incitament till små elanläggningar. Bergvärme? Att ha en bra isolerad villa och dessutom ett elsnålt uppvärmningssystem ska väl gynna ägaren skattemässigt i detta fall. Borde ju kortsiktigt också gynna byggbranchen då intresset för dessa områden bland villaägare ökar.

      Är man inte intresserad av miljön i första hand så ger man sig på de enskilda segmenten istället för helheten.

      Radera
    5. Allt vi menar är att alla måste solidariskt betala skatt för sin elförbrukning.

      Eller om man så vill, en gång i tiden gav man av miljöskäl olika incitament att köpa elbil, men det var då och nu är nu.

      Radera
  9. Svar
    1. Men innan man får upp blodtrycket, så är väl frågan är OVL en statöig organisation/organisation med statligt uppdrag? Om så ej är fallet det så är ju förslaget ej mer än ett inlägg i debatten?

      Radera
  10. Ser en ny produkt finna en marknad.
    En navigator som tar dig snabbaste vägen mellan två orter (dvs större vägar), där man undviker kameror.
    Samtidigt manipulerar navigator GPS-signalen lokalt så GPS-enheten tror du kör på enkom gratis-vägar.
    Kommer kräva samkörning med bilprovningen för att genomskåda detta, men även det går att synka ihop över ett år så att det stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl bara att skruva mätaren inför besiktningen.. det är inte ens olagligt

      Radera
  11. Jag tycker det hade varit bättre att logga mätarställningen vid besiktningen isf att införa en massa dyra system.
    Blir såklart en högre avgift år 3 o 5 för en nyare bilar men det är inget konstigt om man vet om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, är väl bara att ha en e-tjänst med avläsning av fordonets mätarställning per år precis som vattenförbrukningen i hemmet.

      Radera
    2. Ja varför duger det inte att rapportera mätarställningen? Enklaste. Fast då kan inte olika delar av vägnätet ha olika kilometerpris.

      Radera
    3. Man skulls ju iofs kompensera låg skatt på vägnätet med höjda tullar i städerna.

      Då slipper man Storebror och landsbygden får sin lägre skatt så att de kan pendla 30mil om dagen.

      Radera
    4. Pm man mu vill ha olika pris för oöika zoner så är ju det möjligt att införa trängselavgift på fler ställen. Stockholm och gbg kan väl ses som piloter.

      Radera
  12. Galet.
    Sedan kommer systemet upphandlas och någon stor aktör vinner med ett underbud, som överklagas, efter 2 år behövs ett kapitaltillskott pga underbudet. Eftersom hela Sverige måste gödlas med kameror så blir driftkostnaden 10 miljarder per år, övervakningscentraler ska bemannas, underhåll av kameror osv.
    Alla måste förstås abonnera på gpsboxen som då kostar 300 kr/mån, dataabonnemang för 4G tillkommer 150 kr/mån. Bilprovningen lägger på en kostnad på 200 kr för kontroll och kalibrering.

    Lika bra att gå över till den onda sidan, jag startar ett bolag som tar fram en gpsbox och blir rik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huawei kanske kan fixa detta? Antar att även försvarsmaktens och polisens fordon skall övervakas i sann svensk anda - ingen skall slippa undan.
      Självklart kommer inga uppgifter att hamna i fel händer - underleverantörernas underleverantörer i Ukraina och Långt-bort-i-stan är ju så klart säkerhetsklassade - precis som hos Transportstyrelsen.

      Radera
  13. Är alla här medvetna om hur en GPS tracker fungerar och vilken information man kan få fram?

    Trackern ser var fordonet är.
    Hur den har kommit dit och i vilken hastighet.
    Samt hur länge fordonet är där.

    Med andra ord har den som samlar in datan järnkoll på fordonet.
    Dessutom är det väldigt svårt att ändra något i trackern.
    Så det kan man bara glömma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde räcka att linda folie runt den där trackern. Sen fortsätter jag att manipulera reg-skyltarna precis som nu.

      Radera
  14. Saxat från historieböckerna.

    "År 1974 infördes kilometerskatt för fordon, som drevs med dieselolja. För att det skulle gå att kontrollera hur långt ett fordon körts, blev fordonsägaren ålagd att förse fordonet med en kilometerräknarapparatur. Räkneverket i denna apparatur, som är plomberad, drivs av en wire kopplad till fordonets växellåda. Avstämpling av räkneverkets ställning sker på särskilda kort. Det tal som stämplas motsvarar inte helt sträckan enligt fordonets vägmätare, varför talet multipliceras med koefficienten 1,2. Skatteåret motsvarar ett år eller i B.B:s fall mars- februari. Skatteåret är indelat i tre perioder. Debiteringen gör fordonsägaren själv. Detta tillgår så att trafiksäkerhetsverket tillställer fordonsägaren ett set stämpelkort, som denne stämplar i kilometerräknaren. Korten visar efter stämplingen förutom räkneverkets ställning även apparaturens nummer. Ett av korten sänds tillbaka till trafiksäkerhetsverket, varefter skatten påförs genom automatisk databehandling."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag minns rätt lades kilometerskatten ner pga att administreringskostnaderna översteg intäkterna.

      Radera
  15. Snygg avslutning på eländet.

    SvaraRadera
  16. På tal om sluttande plan. På nyheterna (TV4) idag meddelades att staten vill installera mjukvara på datorer för att kunna gå runt kryptering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl en del av given för att komma åt organiserad brottslighet? Som jag tolkar det krävs domstolsbeslut för varje enskilt fall.

      Radera
    2. Att jämställa det med buggning och telefonavlyssning känns helt rimligt. All avlyssning borde ju vara teknikneutral i juridiken

      Radera
    3. Då får man hitta på egna chiffer.

      Radera
  17. Det behövs mycket pengar för att bygga och underhålla höghastighetsjärnvägarna och på något sätt måste pengarna in. Att låta de som kommer att nyttja höghastighetsjärnvägarna stå för mer än en ytterst marginell andel av kostnaderna är omöjligt eftersom tågen då skulle få gå tomma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan auktionera ut tillståndet för att driva höghastighetståg till det högstbjudande privata företaget. Eftersom det är en så lönsam affär så kommer företagen slås om rätten....

      Radera
    2. Problemet är ju att man ser annan samhällsnytta, det är ju uppenbarligen för svårt att hantera det mellan olika offentliga budgetar, och lär väl inte bli enklare om det ska vara affärsmässiga företag med också.

      Radera
    3. Jah ser det som en politisk skenmanöver inte tänkt att förverkligas. Det finns bara en plats på förstasidan och handlar debatten om järnvägar istället för gängvåld och annat så blir det lättare för politikerna.

      Radera
    4. All debatt om järnväg är väl per definition skenmanöver?

      Radera
    5. Växla inte in på ett annat spår nu.

      Radera
    6. Dan

      Om man ser järnvägar som samhällsnytta borde man väl också betrakta vägar som samhällsnytta?

      Radera
    7. Ja, och vägar är väl normalt finansierade via någon offentlig budget?

      Radera
  18. Jag orkar inte med det här landet längre om man måste köra omkring med gps i bilen som staten kontrollerar. Tack o hej. Leverpastej.

    SvaraRadera
  19. Sannolikheten att det blir ett företag vars ägare har tighta band till socialdemokraterna som får ensamrätt på GPS-enheterna som varenda fordonsägare får betala. Dubbel vinst till Sossarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast å andra sidan betyder ju det att det blir med stor sannolikheten ett katastrofalt dåligt fungerande program som inte funkar de första tio åren.

      Jämför med NPÖ (Nationell Patient Översikt) som FORTFARANDE inte funkar tillräckligt bra för att någon skall vilja använda det efter mer än tio år.

      Radera
    2. Förvisso sant, men när det gäller att kamma hem pengar så kommer nog regeringen ha allt på det torra, för att vara på den säkra sidan så är det väl varje påbörjad kilometer som räknas som km samt att då sätts varje rödljus in som ett "stopp" så stadskörning 200 meter med 2 rödljus räknas som 2km

      Radera
  20. Kan staten ha rätt att känna till medborgarnas rörelsemönster? Känns konstigt. Man får ju inte sätta digital fotboja på folk men tvingande GPS in i privata fordon verkar okej? Är det i såfall okej att registrera sin bil på en målvakt i ett grannland (t.ex finska plåtar på bilen) och ska staten tvångstagga de turistbilar som kommer över med finlandsfärjorna?

    SvaraRadera
  21. Tycker även denna artikel från Tesla Club Sweden är relevant - senare delen av artikeln handlar om ekonomin om vi slutar köra på bensin, och påpekar det inte oviktiga faktumet att vi slipper importera bränsle för en massa miljarder, pengar som istället stannar i landet och bland annat bidrar till skatteintäkterna via moms:
    https://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle vi behöva importera el istället för bränsle.
      Artikeln påstår att stamnätet inte behöver byggas ut, men de tittar endast på total produktion och tar inte alls hänsyn till flaskhalsar och de produktionsbottnar (det blåser inte alltid)

      Radera
    2. Dvs, som vanligt ofullständiga analyser...

      Radera
  22. Är lite fundersam på om det finns "peak electric cars", www.nhm.ac.uk/press-office/press-releases/leading-scientists-set-out-resource-challenge-of-meeting-net-zer.html (Ja, teknikutveckling, men flera resurser verkar tillgångsutmanade.)
    Hur stor grad av elektrifiering är det rimligt att förvänta sig. Hur stort skattebortfall kommer det bli? Hur långt räcker det att minska subventionerna? (Men det är säkert för lockande att få koll på alla nya bilar...)

    SvaraRadera
  23. Men vi har väl rätt okej vägar trots allt, eller? Och det är klart att de måste finansieras även post fossil. Så jag tycker i sak inte det är kostigt att man behöver anspassa finansieringen.

    SvaraRadera
  24. Folket kommer inte vilja leva på det här sättet, tror jag. Politiska partier som tycker det samma kommer att få makten.

    SvaraRadera
  25. Kanske lättare att göra som danskarna och ta ut en sjuhelvetes skatt på bilköp istället?

    SvaraRadera
  26. Blir till att hålla sig hemma och ta häst och vagn när man ska nånstans. Den som vill ha en sportvariant kör fyrspann.

    SvaraRadera
  27. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  28. Lugn,bara lugn gott folk.
    Denna nya skatt kan undvikas genom att hyra bil i ett annat EU-land.
    Hyrestiden får vara max 1 år enligt EU-reglerna.

    SvaraRadera
  29. Övertro på förmågan hos GPS. Hur ska man bedöma vilken väg fordonet kör på när två olika vägar går parallellt? Hur hanteras tunnlar? Hur hanteras märkliga felpositioneringar?

    Det verkar enklare att ta ut någon sorts schablonskatt på fordon i stället, eller helt enkelt bara höja elskatten ännu mera, eller ta betalt via fler kameror som registrerar passager. :(

    SvaraRadera
  30. Extra effektivt blir det om den syndande självkörande bilen stannar på plats tills boten/avgiften är betald eller rättsvårdande myndigheter kommer och tar hand om ärendet. Naturligtvis med låsta dörrar. Eller att den kör direkt till närmaste korrigeringsinrättning.

    Möjligheterna till förbättringar för samhällets bästa är många.

    SvaraRadera