Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-10-21 21:47

MÖP-måndag: "Logistik är inte allt, men allt är inget utan logistik"

Dags för lite MÖP-måndag igen. Denna gång med lite fullstora logistik-kartbilder från kapitulationsrummet i Eisenhowers stabsplats i Reims. Bland annat byggde de allierade pipelines för för att förse trupperna och fronten med bränsle och drivmedel, vilket ger en bild av vilken gigantisk logistisk insats andra världskriget innebar.
Nyckeln för kartorna.
Kapitulationsrummet i Reims lämnades intakt och kartorna från Eisenhowers ledningscentral är kvar som de var vid krigsslutet och uppdaterades inte dagligen igen. De finns att beskåda på det museum som den gamla ledningsplatsen numera är.

Klicka på bilderna för full upplösning i 4032x3024 pixels.
Översiktskartan över logistiken kring  BeNeLux.
Detaljbild över de nordligaste pipelinesen.
De centrala pipelinesen, där den sydligare går fram till det som kallas Sandhoven Tank Farm.
Krig är som bekant omöjligt att föra utan fungerande logistik, men denna är generellt osynlig i populärkulturen, då det inte direkt är särskilt dramatiskt eller spännande att lasta och lossa materiel, eller bygga vägar, pipelines, baser, telekommunikationer, hamnar, järnvägar och allt annat som behövdes för att kunna föra ett offensivt krig.
Järnvägarna på västfronten.
Eller för den delen defensivt, men då finns förhoppningsvis redan logistiklinjer upprättade på egen eller erövrad mark. Fast under offensiva operationer måste logistik upprättas över tidigare ej behärskad mark, vilket kan vara minst sagt utmanande i jämförelse.

En liten uppfattning kring det hela kan fås av att studera kartorna, så inser man vilken enorm operation västfronten handlade om (och Östfronten antagligen ännu värre), och hur det krävdes överlägsen fältlogistik för att kunna krossa Nazityskland.

Svenskt försvar av idag förutsätter civilt försvar (ej att blanda ihop med civilförsvar), dvs att det civila samhället kan erbjuda logistiktjänster som transportvägar, sjukvård, mat och drivmedel åt det militära försvaret. Viss egen försvarslogistik finns, särskilt för unikt militära delar som ammunition och verkstäder, och förstås de delar som ska utföras vid eller nära fronten.

Notera för övrigt också hur de allierade höll depåer för sina kemiska stridsmedel. Även om dessa inte sattes in (i strid, till skillnad mot för massutrotning i koncentrationslägren) av vare sig de allierade eller nazisterna, så förde de allierade med sig dessa utifall att Hitlertyskland i desperation skulle använda sina lager av kemiska stridsmedel.
Battle map bakom ryggen på de allierades stolar vid kapitulationsbordet. Tyskarna fick ungefär samma vy som kameran.
På fotot har symbolerna för de olika depåerna antingen trillat av, eller så togs de bort inför kapitulationsförhandlingarna, som skedde med dessa kartor på väggarna, så att inte tyskarna skulle kunna se vilken depå som användes till vad. I övrigt bör det varit moralsänkande för tyskarna att sitta och diskutera kapitulation tittande på de allierades battle map på väggen rakt över bordet, där man får full överblick över de västallierades massiva truppkoncentrationer. Antagligen var det en avsiktlig form av psykning av tyskarna att placera dem på det viset, med facit på västs fulla krigsmakt framför ögonen. Psyops eller trollning, tyskarna kapitulerade villkorslöst i alla fall.

Andra kartor är exempelvis Allied Air Order of Battle, med alla flygbaser och baseringar, samt Air Operations Maps, men lite får ni nog se själva på plats.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

11 kommentarer:

  1. Nazi tyskland var med andra ord mer civiliserade än ryssen idag gällande bruket avstridsmedel...

    SvaraRadera
  2. Nazism och kommunism är två sidor av samma mynt, två rivaliserande politiska tvillingar med samma mor, och hennes namn är socialism. Men, vad har mitt inlägg med logistik att göra. Vet inte. Men när man är inne på WW2 så var jag bara tvungen att skriva det här. Oh, nu blev det lättare att andas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nazisterna kallade sig väl bara socialister - som jag har hört det så genomfördes väl omfattande privatiseringar av offentliga medel - mera oligarki liknande dagens ryssland än samhälleligt ägande liknande dåtidens sovietunion. Sommerlaths fick väl stora statliga kontrakt? - jaja det var bara en spinn som sagt

      Radera
  3. Appropå ämnet så kan man ju undra om inte kriget kunnat avkortas om man istf Market-Garden prioriterat att rensa området kring Antwerpens hamn (battle of the Scheldt). Efter detta slag så förbättrades ju de allierades logistikläge avsevärt.

    Förresten så finns de väl de som menar att just på östfronten så var den sovjetiska logistiken faktiskt bättre än den tyska tack vare stenhård prioritering och likriktning.

    SvaraRadera
  4. Läs gärna om Operation Pluto. Finns imponerade bilder på pipelines m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Red ball express kan ju vara värt att nämna också när man ändå är inne på logistik

      Radera
  5. Man kan bara hoppas på att svensk kris/krigsorganisation kan ta till sig att i kris/krig så har man vad man har. Aldrig mer, oftast mindre. I ljuset av den senaste tidens logistikproblem i Mälardalen så håller jag inte andan.

    SvaraRadera
  6. Sovjets logistik på östfronten löstes till stor del av bistånd från USA. En skytteltrafik med lastfartyg mellan USA och Archangelsk - Murmansk innebar ett massivt inflöde av material för ryssarna bland annat Studebaker lastbilar som användes till Stalinorglar.

    SvaraRadera
  7. När du ändå är i krokarna skulle jag inte missa Mont Saint-Michel eller att se Bayeux-tapeten. Om du har vägarna förbi St Mère Eglise kan du rapportera om dockan av den amerikanske fallskärmsjägaren som hängde i kyrktornet under hela Dagen D finns kvar.

    SvaraRadera
  8. "att det civila samhället kan erbjuda logistiktjänster som transportvägar, sjukvård, mat och drivmedel åt det militära försvaret."

    Hur många dagar klarar det civila samhället det måntro? Låt oss begrunda de senaste dagarnas inlägg om sjukvården.

    Inte att förglömma: det kommer finnas än mindre civilt drivmedel i omlopp när vår elbilsutopi har införts. Bäst att börja skissa på eldrivna tanks mm.

    SvaraRadera
  9. Fick de miljötillstånd för pipeline så snabbt? Vad sa länsstyrelsen? Inget överklagande?

    SvaraRadera