Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-10-29 13:37

Miljöpartiet och Lorentz Tovatt (MP) visar förakt för folk - vill att barn ska cykla flera mil till skolan

Miljöpartiets riksdagsersättare Lorentz Tovatt skriver på Twitter att hälften av barnen i Nederländerna cyklar till skolan, medan andelen är försumbar i Sverige och skyller på bilsamhället. Fast det är just politiker inklusive Miljöpartiet som lägger ner byskola efter byskola i Sverige, ett land med en tjugondels befolkningstäthet jämfört med Nederländerna. Lite exempel nedan, och frågan hur långt du har till förskola, skola och gymnasium.
Södermannagatan ner mot Ringvägen.
Lorentz Tovatt, som är bosatt på Södermalm i en bostadsrättsförening där senaste lägenheten såldes för över 100 000:- SEK per m2 och själv som statsrådsersättare åt partiledaren Isabella Lövin (MP) diar skattepengar i form av minst 66 900:- SEK i månaden, verkar alltså tycka att svenska barn ska cykla till skolan. Det kanske fungerar utmärkt på Södermalm, men i större delen av Sverige ser det inte ut på det viset. Tovatt på Twitter:
"Hälften av barnen under 12 i Nederländerna cyklar till skolan. I Sverige är andelen försumbar och snabbt minskande. 60 år av planering för bilsamhälle straffar sig nu när svenska barn blir ohälsosamma och andas dålig luft."
Exemplet Nederländerna visar tydligt kompetensnivån på Tovatt. Nederländerna har en befolkningstäthet på 418 personer per kvadratkilometer enligt Wikipedia. Landet är världens trettonde mest tätbefolkade land. Sverige har 23 personer per kvadratkilometer, eller nästan en tjugondel (mer en nittondel) mot Nederländerna och är ett av världens mest glesbefolkade länder. Allt annat lika skulle det innebära att barn i Sverige har 19x så långt till skolan.

Ofta har de just detta.

Och det har skett i kommuner där även Miljöpartiet har varit med och lagt ner förskolor och skolor ute i byarna och småorterna, för att istället skjutsa runt barn i fossildrivna fordon.

Själv är jag lyckligt lottad med bara 2.3 km till skola F-9, även om höjdskillnaden är ca 60 meter och bara 1.7 km till närmaste dagis (vilket dock inte är samma sak som att det är där man får plats) med ca 40 meters höjdskillnad. Men då har jag tur här ute på landet.
Exempel på väg där man inte är berättigad till skolskjuts på mellanstadiet om man bor, för det är bara några kilometer till skolan. Hastighetsgräns 70 km/h. Sikt på sina ställen 10-20 meter. Istället förväntas barnen gå eller cykla på denna väg året runt, även i vintermörker och snö, om man nu inte istället får skjuts av föräldrarna. Fast Tovatts vill att de ska cykla.
I grannbyn Fotskäl har man lagt ner högstadiet. Fotskälskolan är 10.2 km bort från Sätilaskolan på en extremt backig och dåligt underhållen landsväg med dålig sikt och ingen väggren. Högsta höjdskillnad är väl upp mot 100 meter. Och i Fotskäls grannby Hajom lade man helt ner skolan och lade till 6.6 km till Fotskälskolan, för totalt 16.8 km livsfarlig landsväg enkel väg för att ta sig som högstadieelev. I värsta fall kan det handla om uppåt 20 km hemifrån till högstadiet. Så undrar om man får skjuts med föräldrarna på morgonen alternativt tar skolbussen. Just det, det går ingen kollektivtrafik Hajom-Fotskäl-Sätila heller. Rent av ingen kollektivtrafik alls till Fotskäl. Inte ens Tovatts tunnelbana.

Själv har Tovatts en busshållplats utanför bostadsrättsföreningens port, och annars Ringvägens och  Renstiernas gatas busshållplatser runt hörnet eller några minuters gångväg till Skanstulls tunnelbanestation.
Korsningen Ringvägen-Södermannagatan på Södermalm.
Jag bor i en storstadsnära landsbygdskommun. Exemplen ovan är att betrakta som gångavstånd i jämförelse med hur det ser ut i stora delar av landet, där barn kan ha över fem mil (eller tio mil) till förskola eller skolan, för att inte tala om gymnasiet.

Och då har Tovatt mage att jämföra med Nederländerna. Men en liten ledtråd - alla har inte råd att skuldsätta sig med 100 000:- SEK per m2 för en bostadsrätt på Södermalm, och har inte skattefinansierad inkomst på 66 900:- SEK i månaden som riksdagsersättare. Nu är det inget fel med hög lön, men den borde väl åtminstone motsvaras av någon sorts kompetens och verklighetsuppfattning. Å andra sidan så är det i princip bara i storstadsområdena med sin kollektivtrafik och cykelvägar, som MP fick över 4% i riksdagsvalet 2018. Miljöpartiet är ett utpräglat storstadsparti för personer utan förmåga till systemförståelse och analys.

Förhoppningsvis skickas Miljöpartiet med sina 4% ut ur riksdagen i nästa val. 96% röstade inte på partiet. I väntan på det ska jag ta ett foto nästa gång jag ser en dumpad Voi utanför Tovatts port. Voi, som för övrigt tagit bort miljontals promenader från folkhälsan, och därtill har ljugit om klimatnyttan (Breakit).

Utgår från att Tovatt går till Riksdagen. Det är ju bara 2.5 km, ungefär som till skolan F-9 här hemma. Fast med trottoar, trafikljus, och andra trafiksäkerhetsåtgärder, samt förstås ingen 70-väg med dålig sikt. Ja, hela Södermalm och Gamla Stan får plats mellan mig och skolan här på landet.

Hur ser det ut för dig, vad är avstånden till förskola, skola och gymnasium från din bostad?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

76 kommentarer:

  1. Nu svarade jag att jag "skulle låta barnen cykla" då jag tolkade meningen som att jag skulle tillåta det. Jag skulle dock inte kräva eller ens förvänta mig att ett barn ska cykla 5-9 km, särskilt inte på vintern när det kan vara -30 grader kallt. Och/eller kanske 10-20cm nysnö innan plogbilen hunnit ploga cykelbanan.

    Men så är jag iofs inte heller miljöpartist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5-9km är alltså enkel väg.

      Radera
    2. Den sträckan tycker jag kan bero på barnets ålder. Har för mig att när jag gick gymnasiet var det sträcka man förväntades kunna cykla, iaf vid känligt väder.

      Men i den åldern tycker jag man kan få göra valet med de ekonomiska konsekvenser det har...

      Radera
    3. Jag tvekade mellan ja och har inte barn i den åldern. Givetvis skulle jag låta en 16 åring cykla 5 km till gymnasieskolan vid ok väglag. Men varken min 2-åring eller 6-åring få cykla ensamma de fåtal hundra meter de har till skola/förskola.

      Men det har inte med att samhället är bilanpassat att göra utan att vår polis inte tar han om alla psykon och kriminella som rör sig i samhället.

      Radera
    4. Nu cyklar jag förvisso 8,2 km enkel väg till jobbet, men i Stockholm med plogbilar. Dubbdäck på cykeln gör rätt stor skillnad. Kanske inte så rimligt utanför storstad.

      Radera
  2. Cyklar med barnen varje dag, drygt 3km enkel väg, men vi har fina och väl underhållna cykelvägar hela sträckan.

    SvaraRadera
  3. Men de som har längre kan väl ta tunnelbanan?

    SvaraRadera
  4. Finns det ingen säker cykel- eller gångväg så är avståndet irrelevant.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta, förstod inte att det enbart var en diskussion om avståndet. Tror visserligen att många föräldrar även tar hänsyn till andra faktorer också.

      Radera
  6. Även om det vore cyklingsbart, vilket det inte är i mitt fall, så skulle jag aldrig släppa mina ungar ut i trafiken. Det är en nära döden upplevelse att se dem på en cykel eftersom de har lite eller ingen koll på trafiken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, kombinera det med dagens bilar som det går att köra väldigt fort med med bibehållen komfort.
      I mitt villaområde är hastigheter på 60knyck på 30 väg mer regel än undantag.

      Radera
    2. De många bilar som befinner sig nära skolor i rusningstid är de föräldrar som skjutsar sina barn p.g.a att det är så mycket bilar nära skolorna. Körförbud 500m från skolorna på morgon och kvällar skulle lösa problemet. Då kommer fler barn gå eller cykla till skolan.

      Radera
    3. Fartkameror vid skolor känns mer motiverat än på landsvägarna.

      Radera
    4. ja. Men dom är vuxna nu. Men det var likadant då. nu pratar jag om liten småstad där 90% av familjerna bor mindre än 5 km från skolan. Där 90% av föräldrarna kör sina barn till skolan.

      Radera
    5. När vår kommun kollade vilka som skjutsade till skolan fanns det föräldrar som har 250 m till skolan. Det är inte konstigt att det kl 8 ser ut som det gör utanför skolorna. Gående skolbuss är nyttigt både för barn och föräldrar.

      Radera
    6. Joakim: "cyklingsbart" är ett lite diffust begrepp. Det beror ju på cyklisterna erfarenhet och kunskap att göra. Det en cyklist finner ofrånkomligt är cyklingsbart för en annan. Och jo, trafiksituationen skulle kunna vara en faktor.

      För dina eventuella barn skulle alltså trafikerad väg inte vara cyklingsbart

      Radera
    7. Nisse: jo, men jag har noterat att det överlag är mer trafik än när man var liten, iaf på sina ställen. Bilvägar man cyklade på när man var liten är inte längre lika självklara som cykelväg för barn.

      I många fall förutsätts nästan dedikerade cykelvägar dörr till dörr för att man skall kunna släppa väg de minsta på egen hand.

      Dessvärre verkar cyklister vara rätt dåligt prioriterade av våra politiker.

      Radera
    8. Det är det jag menar. Föräldrarna kör sina barn till skolan. Även de som bor nära skolan. Då blir det en massa bilar nära skolorna vid skolstart och när de slutar. De är alla de skjutsade föräldrarna som är själva problemet. Man skulle prova 1 vecka att införa skjutsninsförbud sista 4-500m från skolan. Då skulle men se att barnen visst kan gå eller cykla till skolan.

      Radera
    9. Noterat nu på morgonen då jag åkte till mitt arbeta. Passerade i närheten av två kommunala skolor. Inga bilar. Uppskattningsvis är 90% av alla bilar borta.
      Det är som med klimatet. Det är människan själv som är själva problemet.

      Radera
    10. Nisse: jag menar att en orsak till skjutsandet är att det är mer bilar och vi i större utsträckning använder bilen också. Det är lite svårt att motivera varför man INTE skulle skjutsa barnen när man själv kör om man skall motsvarande sträcka och dessutom ändå skall ut och köra. När jag var liten körde man helt enkelt inte om man bara skulle till affären eller liknande, man hade dessutom bara en bil i hushållet.

      Radera
    11. Jo det är säkert så. Oavsett så tror jag det ändå är huvudproblemet. Skolorna och dess vägar är inte anpassade för det och blir då ett problem.

      Radera
  7. Han verkar dessutom inte veta att barn nu har bytt cykel mot gång och kollektivtrafik. Fattar inte vad hans problem är.

    SvaraRadera
  8. Mannen som aldrig lämnat Södermnalm....

    SvaraRadera
  9. Tror inte det är de på landet han siktar mot. Jag bor i närheten av en F-9 i en mindre ort utanför Stockholm där kör föräldrarna sina barn 500m till skolan. Folk är generellt brutalt bilberoende när det inte behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... eller så lämnar de av barnen på väg t sitt eget jobb. Praktiskt och effektivt.

      Radera
    2. Även det är ett problem. Ingen skola byggs för att 500 barn ska anlända i bil klockan 0800. Skapar bakflödeseffekter som påverkar all annan biltrafik. Enormt problem i Stockholmsområdet.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  10. Han har en egen idé att cykelhjälmar ökar antalet olyckor.


    https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/mp-politikern-darfor-anvander-jag-inte-cykelhjalm/reprjE!IozEKRhBpAalPNG6ir3LWg/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomma lador behöver inget tak.

      Radera
    2. Ser fram emot detta Darwin Award. 

      Förövrigt: "[...] samt att olyckorna inte minskat i de länder som infört lag på hjälm"

      Wow. Är en del människor såhär hjärndöda?

      Radera
    3. Före eller efter de ramlat av cykeln?

      Radera
    4. Skulle vilja veta vad det är för undersökningar han hänvisar till. För det är ju tänkbart att man tar mer risker med hjälm.

      Men att folk skulle uppfatta det som farligt för att man har hjälm. Hur många uppfattar bilåkande som farligt för att man har säkerhetsbälte? Det är väl bara miljöpartister som resonerar så? Dvs 4%

      Radera
  11. Angaende jämförelsen med nederländerna sa blir avstandet till skolan ungefär 4.35 ganger längre i sverige. Detta eftersom populationstäthet är per yta, därför blir avstandsfaktorn (allt annal lika) kvadratroten av 19. Detta förutsätter att befolkningen är utspridd pa ett plan, och inte i en fraktal (vilket säkerligen gäller i Nederländerna, inte lika mycket i Sverige).

    (Ja, jag är ingenjör. Jag kan inte hjälpa mig själv)

    SvaraRadera
  12. Just det där med att barn och föräldrar ska känna en trygghet när barnen ska till och från skolan är ganska viktigt.
    Miljöpartiet borde nog fokusera på det i första hand.
    Sen kan vi diskutera om hur barnen ska ta sig till och från skolan.

    SvaraRadera
  13. På tal om trygghet för barn att cykla till skolan.
    Har ni några förslag hur vi bör göra där det finns dokumenterade vargrevir i området?

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he.
      Det är nog en fråga han helst vill slippa att svara på.

      Radera
    2. Heja mp, jag ser bara fördelar. Vi kommer nu med den återinförda värnplikten om ett par år få en hög med rekryter som både har ett j-a flås och kan kjuta under gång. Det är annat än dagens chipstuttade och gamnackade sillmjölkar.

      Radera
  14. Räknas Kungälv som storstad iom att det hänger samman med StorGBG, som stad iom att det har ca 50.000 inv i kommunen, eller som småstad iom att det har ca 50.000 inv i kommunen..? / Ambivalent

    SvaraRadera
  15. Ska inte ge mig in i den rent politiska diskussionen, men när dåvarande Vägverket undersökte hur barn tar sig till skolan 2010 och jämförde bakåt i tiden så var siffrorna för 2009 47% som tog sig till skolan på egen hand utan vuxna. 1984 var den siffran 94%.

    Så något har ju hänt, om Vägverkets siffror stämmer.

    Kanske nerlagda skolor och dagis, kanske friare skolval? Oavsett orsak så borde man, tycker jag, fundera på om det går att återfå de där siffrorna. För folkhälsans skull inte minst.



    SvaraRadera
  16. "alla har inte råd att skuldsätta sig med 100 000:- SEK per m2 för en bostadsrätt på Södermalm"

    Resten kan väl flytta till hyresrätt. Alla som följt den här bloggen vet ju hur lätt det är att få ett förstahandskontrakt i Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du har inkomster nog för att kunna köpa en lägenhet för 100 000:- SEK per m2 är det inga problem att få ett förstahandskontrakt, om du lägger någon vecka på det (folk har inga problem att lägga månader på att leta bostadsrätt, så ...). Om du däremot är ute efter en billig gammal subventionerad lägenhet och inte har hög inkomst, dvs är "vanligt folk" så är det en annan sak. För bloggens läsare är det dock en smal sak att ordna ett förstahandskontrakt, förslagsvis nybyggd hyresrätt i prisklassen 15000:- SEK per månad.

      Radera
  17. Lorentz säger att vi har planerat samhället fel, byggt infrastrukturen för bilar och att konsekvensen blir att barn inte cyklar till skolan. Du säger att Lorentz inte förstår hur det ser ut i Sverige, det går inte att cykla till skolan för att det är långt eller farliga bilvägar och det är politikers fel.

    Inser du inte att ni säger precis samma sak eller spelar du dum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Felplanerat? Du menar att samhället borde planerats så att alla bor centralt, nära skolor och tunnelbana?

      Radera
    2. @Kent No1 Googla på termer som urban sprawl, stadsutglesning, inducerad biltrafik, SCAFT. Det är liksom inget kontroversiellt i att påstå att staden är planerad utifrån bilen.

      Radera
    3. Värsta var när vi drog ut landet och gjorde det smalt och avlångt, lite som en motorväg. Men lätt att vara efterklok.

      Radera
    4. Sven-Erik, Ok, du menar alltså att alla ska bo i centrum vare sig dom vill det eller ej. Vad gör man inte för miljön liksom.

      Radera
    5. @Kent, om du läser vad jag skriver så ser du att jag inte säger ett ord om hur jag tycker att samhället ska vara planerat. Jag bara konstaterar att Wilderäng och Lorentz beskriver samma sak.

      @Linus, Landets form har ingenting med detta att göra, Italien är ännu smalare och mer avlångt. Vad som är relevant är hur befolkningen är fördelad över ytan. 87 % av Sveriges befolkning bor i tätort med sammanhängande bebyggelse.

      Radera
    6. @Patrik, Italien är inte i närheten lika latitudinellt avlångt, och dessutom är norra delen liksom bernardino.

      Merparten av svenskarna bor söder om Uppsala. Vilket är en mycket liten del av landet.

      Radera
    7. @Kent Du får naturligtvis bo hur du vill.

      Radera
    8. Patrik, Det är ju Corny som borde svara för sig här men jag har svårt och tro att Corny håller med Lorentz om att samhället idag är felplanerat. Åtminstone inte i den aspekten att att folk borde bo mer tätt ihop.

      Sven-Erik, Ja, tack och lov har inte Lorentz sitt "rätt planerade samhälle" idag så jag kan tack och lov bo lugnt och avskilt.

      Radera
    9. Lorenz kan väl sitta och vara bitter bäst han vill. MP har suttit i regering i fem år, suttit i Stockholms stadshus i fem år, och i decennier suttit ute i andra kommuner och lagt ner lokala skolor. Vad Lorenz säger är att MP:s egen politik suger.

      Jag föredrar att hålla mig till verkligheten, och i den är det inte alls konstigt at föräldrar skjutsar sina barn. Jag sitter inte och försöker berätta för folk vad de ska göra, det vet de bäst själva. Bättre än Lorenz iaf.

      Radera
  18. Nederländerna är ett mycket tätbefolkat, platt land där det väldigt sällan är riktiga vintrar. Inte riktigt jämförbart med förhållandena i Sverige.

    SvaraRadera
  19. Bor man lite längre ut på landsbyggden har man rätt till skolskjuts.
    Ja, förutom om man väljer en friskola.

    Så jag tyckte det var ganska smidigt när mina barn var i skolåldern.

    Men då gäller det förstås att bo på lagom långt avstånd.

    SvaraRadera
  20. Vi drev det där med skolskjuts i minst 2 instanser på kort avstånd (2 km) pga farlig väg (90 km/h med tung trafik osv.) vi vann. Skolvägen ska vara säker, avståndet är att betrakta som ett maxavstånd vid säker skolväg. Jag rekommenderar alla att driva det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och gör det i grupp så att inte kommunen får för sig själv att det bara gäller era barn som var fallet.

      Radera
  21. Finns det säkra cykelbanor så är det inga större bekymmer. Cyklade varje dag till skolan från och med mellanstadiet. Ca 2km, sedan högstadiet ca 1km, gymnasiet 4km. Dock blev det faderns volvo 242 när jag tog körkort. Cykelpendlar nu idag ca 9km. Allt enkel väg. Detta är i småstad med cykelbana hela vägen.

    Förstår att det är motigt att skicka iväg barn på mörka landsvägar i vargrevir bla, men det kanske går att stängsla in kommande cykelbanor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog större anledning att stängsla in på andra ställen än där det finns vargrevir

      Radera
  22. Får väl tyda mina svar... Här finns byskolan (f-6) kvar, den ligger på 100m från huset. Riktigt tur, så låter barnen gärna gå eller cykla. 7-9 dock ligger över 2 mil bort, över alltför smal riksväg (där knappt 2 bussar eller lastbilar kan passera varandra), och högstadiet/gymnasiet är över 4,5 mil bort. Ingen chans att jag skulle tillåta barnen cykla dit, låt vara tvinga dem.
    Har själv bott i Nederländerna i 9 år, där man i princip aldrig har mer än 5km till skolan, och ett välutbyggt cykelvägsnät (separat och välskyddat från bilvägen). Och där det är platt som ett biljardsbord (sp).

    SvaraRadera
  23. Fan vad folk gnäller, jag cyklade till skolan varje dag när jag var liten precis som alla mina skolkompisar. Uppväxt i skånsk byhåla långt ifrån södermalm.

    Tricket är att vi hade cykelväg hela vägen. Det är givetvis en förutsättning för att släppa iväg barn på cykel.

    Att folk inte ens kan föreställa sig en värld där vi inte bara bygger "bilväg" utan anpassar vår infrastruktur efter cykling som ett seriöst alternativ säger det mesta.

    SvaraRadera
  24. När jag bodde på Östermalm gick jag i princip överallt jag behövde, med bortre gräns SF-bokhandeln i Gamla Stan. Jag jobbade likaså i centrum. Det tog iallafall normalt c:a 30 minuter, ungefär lika snabbt som nettotiden med T-bana.

    Som barn bodde jag i den bortre änden av ett villaområde och fick varje skoldag därför gå eller cykla kanske 2 km till busshållplatsen enkel resa för att sedan skeppas iväg till olika platser i kommunen. (Cyklandet var förenat med risk för vandalism så jag brukade gå.)

    Numera bor jag på annan ort i en centrum-avlägsen stadsdel men kan promenera genom lågtrafikerade och behagliga områden ner till centrum på c:a 40 minuter, jag tror det är 5-6 km. (Ej vinter.) Kollektivtrafiken är dock ett snabbare val här.

    SvaraRadera
  25. Är helt säker på att fler skjutsar sina curlade barn idag. Kolla utanför valfri skola eller dagis. Kaos med bilar och sönder stressade mammor i hög fart. Helt livsfarligt.

    Bor själv utanför en småort. Inte många som cyklar, fast det finns superfina cykelvägar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor i Stockholms skärgård, med motorvägsförbindelse till stan. Den norra och östra delen av kommunen har dött ut till stor del, pga dåliga bussförbindelser och nedläggning av affärer. Föräldrarna är tvungna att skjutsa sina barn långt till skolan och andra aktiviteter, pga gles buss-tidtabell och livsfarliga vägar utan vägren. Sommartid är det Stockholmare som trängs och kör för fort på vägarna och vintertid är det halka och snömodd utan sandning. Antalet bil- och motorcykelolyckor är stort, med många dödsfall årligen, däremot vet jag inte om cykelolyckor är vanliga här. Det har dock byggts cykelvägar, men jag ser inga skolungdomar cykla på dem, utan mestadels vuxna cyklister och hundar som rastas där.

      Radera
    2. Bor man utanför stan och dessutom har dåliga ex bussförbindelser är det nog inga problem.
      Problemet är att även de som bor nära skolan. Under 2 km skjutsar sina barn. Då blir det kaos.
      Om dessa skulle sluta skjutsa sina curlade barn finns det inga problem längre.

      Radera
    3. Så då bor Marjatta på Värmdö som jag. Det har byggts lite cyklevägar, planlöst verkar det som, då dessa leder till ställen som få bor på. Och som sägs ovan, dessa används av motionärer och söndagsflanörer. Många cyklister syns inte till. Dessutom skall en cykelväg byggas där det redan finns cykelväg(fast något kortare), in till centralorten. Befintlig cykelväg går förbi mitt hus. Färre än 50 st per dag passerar. Samma bilväg, 3-4000 bilar per dag.

      Radera
    4. Det beror mer på att folk ska vidare till sina jobb med bil efter dom lämnat barnen i skolan.

      Omständigt och slöseri på tid att promenera/cykla till skolan med sina barn och sen cykla/gå hem igen och parkera cykeln och ta bilen och åka till jobbet.

      Mycket bättre då att åka bil raka vägen, hem -> skola -> jobb

      Radera
    5. Ja, jag är Värmdöbo i en sommarstuga sedan 30 år tillbaka. Folk cyklar här mest till och från busshållplatsen, vägföreningen har investerat i ett cykelställ där. Jag har inte sett ungdomar cykla till skolan, de åker skolbuss om de hinner med den (bara en tid på morgonen), annars (=oftast) skjutsar föräldrarna, de flesta hushåll på mitt område har dubbla bilar. Jag brukade cykla till mataffärer, innan cykelbanan kom till, sedan dess har cykeln hängt i förrådet till ingen nytta. Jag har en hyresgäst som har bil, så vi handlar tillsammans.

      Radera
  26. En intressant jämförelse är väl mellan Holland och Belgien som borde ha ungefär samma grundförhållanden med hyfsat platt och tätbefolkat land. Skillnaden ligger mycket i att Holland haft en superstrikt planering sen 40-talet med typ bara täta radhusområde, lokalcentrum med skola, lågfartsgator och massa cykelbanor medan Belgien i princip haft fri utveckling där folk smällt upp hus längs med landsvägarna. Jag har inte statistik på det men jag tror holländarna cyklar mycket mer lokalt och att det beror på att strukturen ofta är säker och nära.

    Det som Tovatt menade är väl att vi haft en trend från cykling, dvs barn cyklade mycket mer förr än idag i princip samma miljöer. Vad har hänt? Folk kör kanske lite mer generellt plus curlar mer men sen tror jag skolval och nedläggningar av små skolor spelar in. Holländsk statistik visar också att även om många cyklar så cyklar de korta avstånd, typ upp till 1,5 kilometer.

    Som innerstadsbo tycker jag södermalmsexemplet är löjligt. Innerstadsbarn cyklar generellt inte utan går till skolan. Anledningen är väl just avstånden och att föräldrarna kan gå med påväg till jobbet.

    Men om vi fick fler byskolor, cykelvägar längs med landsvägar generellt och fler radhusområden nära skolor samt mindre curlande föräldrar så tror jag cyklingen skulle gå upp här också.

    SvaraRadera
  27. Svarade att jag inte tillåter cykling, men det är lite missvisande. Om hon skulle vilja får hon visst cykla men hon får inte cykla på den väg som är bara 12 kilometer, för den är en hårt trafikerad 2+1-väg

    Saknar också frågan hur långt det är till skolbussen. Hade också varit intressant med frågor om hur många bussar (om man försover sig, 4 timmar senare går nästa...) eller hur lång restid det blir (55 minuter)

    SvaraRadera