Aktuellt

Slovakien: Sputnik V-vaccinet som levererades var inte det som använts i de påstådda studierna

AFP rapporterar att EU-landet Slovakien laboratorietestat de doser av det ryska påstådda vaccinet Sputnik V man köpt in i två miljoner doser...

2019-10-06 14:28

E-tjänstutvecklare: Unika kvittofiler, kundklubbdnummer överst, tack

Som egen företagare behöver ständigt kvitton sparas ner till bokföringen, men långt ifrån alla e-tjänster och all e-handel, eller alla faktureringssystem ger unika filnamn. Och när det gäller kundklubbar är många notoriskt dåliga på att skriva ut kundklubbsnummer i all kommunikation. Så unika filnamn, e-posttitlar och inled allt med kundklubbsnummer, tack.
Braathens noll rätt av två möjliga, dels YOUR ELECTRONIC TICKET-EMD RECEIPT både som titel och bifogat filnamn, och inga uppgifter om kundklubbsnummer överst.
För företagets bokföring sparas alla kvitton två gånger - dels för min lokala dokumentation, inklusive trefaldiga backuper on- och offsite, dels till molntjänst för bokföringsfirman. Detta betyder i sin tur att återkommande filnamn som t ex Braathens Your Electronic Ticket-EMD Receipt.pdf måste döpas om, för att kunna sparas ner. PostNord har också samma problem med sina kvitton varenda gång man skickar en bok - kvittona måste döpas om manuellt för att kunna sparas ner. Blir en rejäl tidstjuv och ett irritationsmoment över tiden

Varför inte ge filen ett unikt namn, om man absolut vill ha Your Electronic Ticket-EMD Receipt.pdf så kan man kalla den Your Electronic Ticket-EMD Receipt_20191005_ABCDE7F.pdf, dvs filnamnet plus datum, plus bokningsnummer, så slipper man dubletter.

Alla inscannade filer från papperskvitton får åtminstone namn utifrån datum och tid ner på sekundnivå, vilket gör att de blir unika och går att spara ner rakt av.

Nästa problem är det eviga tjatet om att ange ditt kundklubbsnummer. En del gömmer effektivt undan kundklubbdnumren, så de inte enkelt går att hitta i e-post. Istället bör kundklubbsnumret stå överst, eller åtminstone på andra raden efter företagslogotyp och rubrik. Skulle också spara enormt med tid.

Så utvecklar du e-tjänster, gör inte som PostNord eller Braathens, utan se till att alla filer får unika namn. Så blir åtminstone egenföretagarna och bokföringsfirmorna, samt på sina håll ekonomiavdelningarna gladare.

Ja, Braathens klimatkompenserar hela sin verksamhet, både i luften och på marken, inklusive administrationen, och därtill kan man ovanpå det köpa till biobränsle, så det är klimatneutralt att flyga med Braathens. Det finns alltså noll anledningar till klimatskam, om man var i riskzonen för detta. Däremot är det skämmigt varje gång man drabbas av Your Electronic Ticket-EMD Receipt.pdf. Fem minuters systemutveckling hade fixat det problemet, men jag antar att det inte fanns med i specen.

6 kommentarer:

  1. Och om du är resetjänst, skicka med en korrekt ics-fil med rätt mime-typ och flightnummer/tågnr + destinationsnamn som händelsenamn.

    Då kommer det rakt in i min kalender (eventuellt med ett acceptera-klick) istället för att jag ska sitta och kopiera informationen manuellt. Något som ofta är särskilt bökigt på en mobil enhet om infon bara finns i i biljett-pdf:n.

    Ha inte "din bokning" som ärenderad, då måste jag göra extraklick för att plocka fram flightnummer när jag står och letar efter min gate. Beroende på mitt val av informationssäkerhet skulle flightnummer tom kunna visas på låsskärmen om ni inte gjort fel.

    Jag är övertygad om att de som utvecklar de här tjänsterna aldrig använder de själva eller är sådana som ändå skriver ut allt till papper och reser med en plastmapp.

    Myten om den framgångsrika "digitaliseringen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbade förut som utvecklare på ett resebolag och byggde bl.a. bekräftelsemail. Det fanns exakt noll krav på den typen av features från produktägare och den s.k. verksamheten och jag tänkte inte själv på det eftersom jag inte reste så mycket då, plus att man stressades att göra klart storyn så fort som möjligt.

      Tyvärr väldigt lätt att lite större bolag lägger för mycket energi på politik, interna processer och IT-trams och glömmer lite bort att bygga en produkt som är bra för kunderna.

      Men mycket bra förslag, hade jag fortfarande jobbat med skiten hade jag fixat det nästa vecka.

      Radera
    2. Boardingkort kan sparas som värdekort med Google Pay om flygbolaget stödjer detta. Man behöver inte ha betalt biljetten med G-pay för att göra detta. Så lagom när man kommer till flygplatsen så får man en notifiering i telefonen så att man snabbt kan ta fram boardingkortet (med all nödvändig information utom gatenummer då förstås) utan att behöva leta fram rätt app, eller leta runt i mailkorgen.

      Radera
  2. "Det finns alltså noll anledningar till klimatskam, om man var i riskzonen för detta. Däremot är det skämmigt varje gång man drabbas av Your Electronic Ticket-EMD Receipt.pdf"

    Vad? Skall man behöva erkänna att man inte har råd? Nä, nu när de klimatkompenserar så får man skylla på filnamnen istället;)

    SvaraRadera
  3. "Istället bör kundklubbsnumret stå överst, eller åtminstone på andra raden efter företagslogotyp och rubrik. Skulle också spara enormt med tid."

    Eller så kan man använda ärenderaden kanske? Så får man med den automagiskt när man svarar på mailet...

    SvaraRadera