Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2019-09-03 10:52

Tesla höjer Superchargereffekten till 150 kW med mjukvaruuppdatering

Tesla har nu höjt effekten i sitt supersnabbladdningsnät Supercharger till 150 kW från tidigare 120 kW. Fysiskt har kapaciteten funnits tidigare, men varit strypt till 120 kW medan man utvärderat påverkan på batterierna vid miljontals laddningar. Med utvärdering av resultatet har nu effekten höjs via en mjukvaruuppdatering.
Europas största Superchargerstation hittas i Rygge, Norge. Anläggningen är nu utbyggd till 42 Superchargers.
Tesla har alltså kört sina befintliga Supercharger-supersnabbladdstationer på reducerad effekt om 120 kW mot installerade 150 kW, för att via miljontals laddningar analysera påverkan på bilarnas batterier. Detta har varit möjligt via uppkopplingarna och delandet av data hos Teslas över 700 000 personbilar. Genom eget laddnätverk och uppkopplade bilar har man kunnat samla unik statistik och köra analyser på hundratusentals batteriers faktiska uppträdande vid laddning, något som ingen annan biltillverkare är i närheten av att kunna åstakomma.

Resultatet är att de flesta bilar nu får större effekt vid Supercharging, givet att batterierna är uppvärmda och att man laddar i intervallet mellan 15% och 45%, varefter laddeffekten går ner för att inte skada batterierna. Anger man i navigatorn att man ska till en Supercharger ser mjukvaran till att förvärma batterierna om behovet finns, för att kunna ladda snabbare när väl på plats.

Även laddning över 45% går nu snabbare än tidigare, och för Model 3 ligger 120 kW nu kvar hela vägen till knappt 60%, mot tidigare 48%. En del bilar i utförande med mindre batteristorlekar har fått sänkt laddeffekt för att skona batterierna. Totalt sett ska en fladdning från 10% till 60% nu gå fyra minuter snabbare rapporterar Tesla Club Sweden.

Samtliga svenska Superchargers ska stödja 150 kW undantaget Arvidsjaur och Gällivare, som har 96 kW respektive 130 kW som maxeffekt.

Teslas nästa generation Supercharger stödjer hela 250 kW, vilket än så länge ska fungera med Tesla Model 3. Dessa snabbare supersnabbladdare är dock inte installerade än, och frågan är när och var det kommer ske. Som det är nu hinner man knappt ta en fika innan man har laddat tillräckligt, och höjningen känns inte speciellt akut.

Tesla har återigen via mjukvaruuppdateringar gjort sina bilar bättre - antingen snabbare laddning eller ännu längre livslängd på batterierna.

Vill du köpa eller leasa en Tesla. Använd denna länk eller koden LARS35932 så får 1500 km gratis Supercharging. I utbyte får mitt företag delta i utlottningen av en bil.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

15 kommentarer:

  1. Samtliga svenska Superchargers ska stödja 150 kW undantaget Arvidsjaur och Gällivare

    (Knyter näven i byxfickan.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen inte indraget fullt kablage där, utan Tesla prioriterade att få upp stationerna. 96 kW är ändå rätt bra, och 130 kW är bättre än tidigare 120 kW.

      Radera
    2. Var ju tidagare nästan 50 mil töre-narvik och 70 mil Storuman-narvik så helt klart bättre med 96 kW än 0.

      Radera
  2. Tesla väljer att ta hela investeringskostnaden själv medan konkurrenterna tacksamt ligger bakom lär sig av Teslas misstag och framsteg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar bara när övriga ska börja knapra in på teslas framsteg...

      Radera
    2. Njah, tyvärr har de ju inte lärt sig mycket alls. Men att de gör det tvacksamt verkar stämma bättre.

      Radera
  3. Hur lång garanti får på ett teslabatteri?
    Vad kostar ett nytt att köpa när det gamla
    ska bytas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noll kronor på Model S och X, som väl har evighetsgaranti?

      Radera
    2. Model S och Model X – 8 år (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades för 2015, som täcks för en period på 8 år eller 200 000 km, vilket som än kommer först).
      Model 3 – 8 år eller 160 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % bevarad batterikapacitet under garantiperioden.
      Model 3 med Long Range-batteri – 8 år eller 192 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % bevarad batterikapacitet under garantiperioden.

      Radera
    3. Evighetsgaranti vore trevligt. Lite för bra för att vara sant dock, varav fri laddning kunde ingå. Men alla Tesla ägare har väl läst det finstilta.

      Radera
    4. Har bara memorerat det som att det räcker så länge jag kommer ha bilen. Sedan är det väl inte en evighet, men långt utöver de tre åren.

      Radera
    5. Såklart, jag retades bara. Förväntade mig faktiskt svar snabbt ;-). Jag är själv en sådan som inte läser det finstilta. Men så tillhör jag troligen inte Mensa-svansen här.

      Radera
    6. Vad har Mensa med något att göra?

      Radera
    7. Jag tänkte att människor med hög IQ, möjligtvis i högre utsträckning läser det finstilta. Och Mensa är väl en klubb för människor med hög IQ, som vad jag förstått många här kvalificerar till. Jag läser ofta inte det finstilta alltid varav min tidigare kommentar. Men jag är en enkel människa, se det som lite kontrast till din övriga läsare

      Radera
    8. En och annan i Mensa läser nog enbart det finstilta. Hela dagarna. Så tyst att ingen hör, till varandra i grupp.

      Radera