Cornucopia?

Aktuellt

Extra Revolut-kort som säkerhet på restaurang - få 200 kronor om du blir kund

Detta inlägg innehåller reklamlänkar för Revolut. Om du som tecknar dig för ett Revolut-kort via denna länk får du som ny kund 200:- SEK i...

2019-09-10 13:17

Skatten sänks 137:- SEK för glesbygden - istället höjs bensinskatten och fordonsskatten

Skatten för de bilberoende glesbygdsborna sänks med 137:- SEK per månad enligt en överenskommelse mellan regeringspartierna och åtminstone Centerpartiet. Istället kommer nu bensinsskatten höjas 15 öre och skatten på nya fossilfordon kommer chockhöjas, inklusive arbetsfordon för hantverkare.
Hagfors nedlagda sjukhus. Finns ett sjukhus i Torsby, 58 kilometer krokig landsväg bort.
Glesbygdsbor får alltså en skattesänkning om 137:- SEK i månaden, men istället höjer nu regeringen bensinskatten med 15 öre. För en glesbygdsbo som behöver köra bil 4000 mil om året för att nå service och arbetsplats (det finns ingen tunnelbana i glesbygden, och sällan ens någon buss heller), med en bil man har råd med och förbrukningen 0.7 liter milen blir detta alltså en skattehöjning på 420:- SEK, eller 35:- SEK i månaden. Kvar blir således 102:- SEK per månad i skattesänkning.

Om man inte behöver en ny bil.

Vanliga bilar kommer få chockhöjd fordonsskatt enligt bonus/malus-systemet, medan det saknas elbilar vanligt folk har råd med, även om totalkostnaden för en elbil är lägre över ägandecykeln. Det hjälper dock inte när man helt enkelt inte har möjlighet och kreditvärdighet att skaffa den där elbilen till en början, om det nu inte vore för kötiden.

Vad som också chockhöjs är skatten på hantverkarbilar och arbetsbilar. Typ de som kan lasta en 2400x1200mm gipsskiva, eller den som glesbygdsbon som jobbar i skogen behöver för att kunna utföra sitt jobb och köra redskap och verktyg. Några undantag kring de fordon som behövs för hundratusentals småföretagare och arbetare landet runt ges inte, utan det blir beskattning om upp till 2000-2500:- SEK i månaden för nya arbetsbilar.

Några elektriska alternativ finns egentligen inte. Renault har sin Kangoo Z.E., men den kan inte lasta t ex en gipsskiva. Det är dock inte väsentligt för regeringen och JÖK-partierna huruvida det existerar några alternativ. Tanken är att marknaden ska trolla fram alternativen, trots att utvecklingcykeln för en ny bil är 7-10 år och trots att Sverige är en mikroskopisk marknad som alla biltillverkare i princip skiter i - det finns anledningar till att det inte finns några elbilskombis med dragkrok, något som (i princip) bara efterfrågas av svenska volvoiter.

Nu är kanske nybilsskatten ett icke-problem för de som bor i glesbygd. De har ändå inte råd att köpa en ny bil. De får väl göra som alla andra och ta tunnelbanan? Ska bli kul att se hantverkare ta gipsskivor på tunnelbanan eller bussen i Stockholm framöver. Fast storstadens hantverkare kan väl bara skicka vidare kostnaden till kunderna. Det märks säkert inte i inflationen ändå.

I övrigt kommer stora delar av svensk gles- och landsbygd bara få skattehöjningarna, och inte några skattesänkningar för att kompensera. S-MP-C-L vill verkligen förlora de sista rösterna utanför tullarna.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. Ny bil behöver man väl oavsett skatteläget, eller missar jag nåt i resonemanget? Känns liksom irrelevant att jämföra i ett resonemang om löpande kostnader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sluta köra dem över diverse kajkanter så slipper du det. Bloggaren kan väl ha en poäng dock att det vore intressant att se om samma sak kunde uppnås med t.ex. trängselskatt? Hur mycket är det tänkt att skattehöjningen ska dra in?

      Radera
    2. Jag har en ny bil varje kväll kompis, det är så vi jobbar i Malmö.

      Nej men skämt åsido, en ny bil behöver man ju oavsett vad drivmedelsskatten och fordonsskatten råkar vara i ögonblicket. Sänkt skatt och bränslepris avser ju mer löpande kostnader. Möjligen kan man skita i att köpa ny bil om löpandekostnaderna blir alldeles för höga bor man på landet är ju det sällan ett alternativ.

      Jfr med bostad, har din kåk brunnit ner kvittar det om hyran går upp eller ner ett par hundralappar, det är ändå inget alternativ att sova under en bro så den kostnaden torde ju inte vara avgörande för ditt beslut.

      Radera
    3. Varför köpa ny bil när det finns begagnade och vad är det för fel på den du har? Mvh ägare av toyota corolla '99.

      Radera
    4. Felet på den gamla är för BD att det finns DNA-spår som kan gälla som bindande bevis i domstol.

      Radera
    5. Inte då, DNA förstörs vid brand.

      Radera
  2. 4000 mil om året för personbilar, verkligen? Snittet ligger på 1200 eller nåt sånt enligt Transportstyrelsen, även för glesbygdsområden (märkligt nog är det bilister i Stockholms län som har längst genomsnittlig körsträcka). Tittar man på faktisk pendling är det ganska få faktiskt som kör mer än säg 10 mil per dag. Se sidan 53 i denna rapport.

    Annars tycker jag du har helt rätt. Bytet till WLPT-cykeln kommer leda till en _kraftig_ höjning av fordonsskatten för massor med folk. Ett smart sätt att slippa kommunicera höjda skatter, om man vill vara elak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle man kunna använda en del av dessa pengar till att subventionera kollektivtrafik (inte då nödvändigtvis tunnelbana) speciellt i glesbygd?

      Radera
    2. Man får väl normera med antalet pendlare på något sätt.
      Stockholm är väl inte så märkligt. Kör man från Södertälje, Enköping, Norrtälje och däromkring blir det rätt många pendlingsmil.

      Radera
    3. Gbdcrvx, det är bonus malus så det ska gå till att subventionera elbilar m.m. tills alla fossilbilar är borta.

      Radera
    4. Fast elbilar kommer ju att ha liknande problem med buller (över vissa hastigheter) och bilköer som fossilare. Vore det inte bättre med utbyggd kollektivtrafik och ökad möjlighet till park and ride i städernas utkanter?

      Radera
    5. Jag anser att klimatfrågan är så allvarlig att skatten på fossilt måste höjas ännu mer. Med lite höjt socialbidrag kan svårt drabbade kompenseras.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    6. Ehm, det heter inte socialbidrag längre, kompis. Det är väl inte så vanligt att folk som har försörjningsstöd har bil, eller?

      Radera
    7. Om man nu tycker klimatfrågan är så viktig varför inte extra skatt för de som har ett fritidsboende?
      Säg 100 000 om året i skatt?

      Det blir ju onekligen en hel del "nöjesåkande"till sommarstugan och dyligt?
      Är man med i någon form av fritidsaktivitet som inbegriper resor, varför inte extra skatt på det med?
      Detta är väl mer lyxbetonat än att behöva pendla till ett jobb eller välja att bosätta sig på landsbyggden?

      Radera
    8. Man testade väl skatt för (bland annat) fritidsboende - fastighetsskatten. Slog väl lite snett, men man kan ju straffa icke-skrivna i kommunerna med många fritidshus.
      Mest ärligt är väl att införa platt skatt på 80% så att vi skyddas från att göra dumheter för våra pengar?

      Radera
    9. Även om man inte håller med, så blir ju logiken här ganska klar.

      Ny bil? Hög skatt om släpper ut mycket, lägre annars.
      Bor i storstad? Betala mer bensinskatt, plus din kommunalskatt kommer höjas mer pga mer omfördelning mellan kommuner.
      Bor i glesbygd? Betala mer bensinskatt, men kompenseras genom lägre inkomstskatt, plus din kommunalskatt kommer höjas mindre pga omfördelning till glesbygden

      ... detta utifrån det som hittills är känt i budgeten. Så det är snarare omfördelning från storstadsbor som kör dyra bensinslukande nya bilar till glesbygdsbor.

      Radera
    10. eeehhhh va? Jag kör 700-1200 mil per MÅNAD beroende på säsongen. Sen kör sambon 6-7000 per år bara fram och tillbaka till arbetet och då bor vi i en stad!
      1200 mil är nog en beräkning från 1949 när husmödrar var hemma och kokade potatis eller från Saudiarabien.

      Radera
    11. KnowIT du måste skaffa elbil. Helt vansinnigt att köra fossilt med de långa körsträckorna.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    12. KnowIT, du tillhör undantagen. Väldigt få kör mer än 10 mil om dagen, se min länk. 1200 mil är alltså statistik från 2017.

      Se körsträckor från 2017:

      "En personbil körde i genomsnitt 1 211 mil"

      "Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 265 mil"

      Radera
    13. Finns väldigt många personbilar som knappt körs alls, och drar ner medlet. T ex vet jag många hushåll här på landet som har 3+ bilar.

      Själv kör jag nästan 5000 mil om året, som boende på landet, och då jobbar jag ändå hemifrån.

      Radera
    14. Ja, du kör extremt mycket, men se min andra länk ovan som handlar om pendling. Ytterst få kör mer än 10 mil om dan. Förstår jag statistiken rätt är det till och med i snitt mindre pendling i glesbygdskommunerna.

      Radera
    15. Vi kör cirka 2000 mil vardera om året här och då har vi knappt 30 km vardera till jobben.
      Tur att barnen är vuxna nu så man slipper skjutsa de.

      Radera
    16. Min erfarenhet är att man lätt kan dubbla pendlingen pga alla övriga resor. Hushållet har för övrigt tre personbilar, 5000 mil, 500 mil, 0 mil. Snitt 1800 mil.

      Frågan är också om statistiken baserar sig på bilbesiktningarna - i så fall är inte nya bilar (=de som kör mest, t ex tjänstebilar och jobbilar) inte med i statistiken, utan bara 4+ år gamla bilar, som ofta kör mindre.

      Radera
    17. @Månskensbonde
      Sverige är väl ett av de länder som har mest platt skatt i världen.
      I synnerhet nu när den statliga inkomstskatten avvecklas.
      Även de som lever under fattigdomsgränsen betalar procentuellt ungefär lika mycket i skatt.

      Radera
    18. Det stämmer, det baseras på besiktningar, och man undantar fordon med 0 mil i körsträcka.

      "Fordon som inte varit i trafik någon gång under året redovisas inte eftersom de inte har någon körsträcka och de ingår inte heller i beräkningarna av genomsnittlig körsträcka"

      Nyreggade verkar antas köra lika mycket som begagnade, då borde det med ditt resonemang bli en viss underskattning. Tveksamt om det på ett väldigt signifikant sätt drar upp total medelkörsträcka dock. Vi kan väl höfta 1300 mil i snitt om det nu skulle göra nån skillnad. Ser också att leasade bilar kör lite längre (1 600 mil), så om man antar att alla nyreggade körs som leasade bilar så blir det högre snitt.

      Intressant nog kör man mindre i "glesbygden" än i övriga städer, tydligen enligt rapporten eftersom tätorterna är mindre och man därför har mindre sträckor i det (vanliga) fallet att man jobbar nära där man bor. Samma sida, 53, i rapporten visar detta.

      Radera
    19. Tänkvärt där Anders,dessutom är det ett svineri att ha ett årsuppvärmt boende obebott.
      Straffskatta dessa boenden direkt,miljön ska inte lida för krösusarnas veckonöje, borde skattas rejält, tom oförskämt rejält.
      100000 kanske vore vettigt där med?

      Radera
    20. Står också att många veckopendlar med flyg i samma rapport samt arbetande inom gruvnäringen pendlar långt. Övriga arbetslösa kör på sin höjd till Ica och Systembolagsombudet. Klart det blir ett lågt medelvärde sammantaget.

      Radera
    21. Kör ca 300 mil om året med egen bil. Blir mycket vägskatt /mil.

      Radera
    22. Fast egentligen är det bara att acceptera och skaffa elbil/hybrid sä är skatten ett ickeproblem.

      Radera
    23. Knowit är inte alls något unikum, vi som arbetar, driver företag och skattar en massa förflyttar oss stora sträckor.

      Radera
    24. Veckopendlar med flyg.
      Kommer folk ihåg blyad bensin?
      Tror folk att blyade bränslen är borta?
      På tal om något man borde skatta mer.Om jag minns msds rätt..

      Radera
    25. KnowIT: hur kan din fru köra 6-7000 mil om året om ni bor (och jobbar?) i en stad? Det är ju mer än 20 mil om dan... Jag fattar inte riktigt.

      Radera
    26. Är väl ingen som säger att folk som kör långt med bil inte existerar, bara att genomsnittet är bra mycket lägre. Särskilt intressant att folk i Stockholms län är de som i genomsnitt kör längst.

      Radera
    27. Det är väl rimligt att om man en medelskattesänkning jämförs med en medelskattehöjning?

      Radera
  3. Degen måste ju in - samhällets behov ökar ju hela tiden. Vem i dagsläget är så naiv att tro att skattetrycket skall ned?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte från dagens nivåer kanske, men skattetrycket har ärligt talat sjunkit en smula sen toppnivåerna kring år 2000 och under 1990-talet. Får se om vi klarar offentliga åtaganden med oförändrat totalt skatteuttag...

      Radera
  4. 137 kr i månaden är ju inte direkt generöst till att börja med. En lunch eller två. Tack, goe staten.

    SvaraRadera
  5. I slutändan går de 137kr till att betala bensinskatt + moms med.

    SvaraRadera
  6. Och en trähatt till miljöpartist, har satts att utreda nya regler för reseavdrag.
    Utredningen är nu klar och de föreslagna reglera skojar man inte bort.
    https://www.bytbil.com/nyheter/nya-reseavdraget-60-ore-km-vid-resor-over-tre-mil-19019

    SvaraRadera
  7. Hur mycket kommer Sveriges utsläpp av växthusgaser att öka direkt och indirekt(minskad elexport och ökad import från länder med i huvudsak fossilbaserad elproduktion) genom förtida stängning av Ringhals 1 & 2 jämfört med utsläppen från Sveriges fordonstrafik?

    SvaraRadera
  8. Sveriges utsläpp är 2 promille (0,02%) av världens totala utsläpp. Även om de skattar ihjäl oss allihop så vi dör så påverkas inte klimatet. Ska det vara så svårt att fatta? Först skrämmer de hela befolkningen från vettet med klimathotet...Sen kommer de brutala planerade skattehöjningarna. Alla bara accepterar och tugga i sig. Åtminstone moderaterna borde börja tänka med hjärnan och protestera mot galenskaperna. Det krävs allt mer skatter från den producerande delen av befolkningen för att försörja den icke producerade delen av befolkningen. Närande och tärande. Klimathotet har det kört med till och från sen 1930 talet. Vilket gigantiskt bedrägeri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biltrafiken påverkar oss på andra sätt än genom utsläpp av växthusgaser. Vi blir påkörda och skadar oss, i städerna förgiftas närmiljön av små partiklar och av kvävedioxid. För luften och naturen bör finnas en slags kollektiv äganderätt eftersom den inte tillhör någon, jag skulle vilja påstå att kostnaden för ”pollution” varit för låg under lång tid..

      Radera
    2. Jaså du, men med tanke på att vi bara utgör 1 promille av världens befolkning så är ju 2 promille inte nåt att klappa sig på bröstet för.

      Även om du skulle ha sant, men jag har ju inte så stort förtroende för en person som påstår att 2 promille är samma som 0.02%.

      Radera
  9. Kan inte Stockholm/Malmö/Göteborg få bli stadsstater separerade från Sverige? Givetvis utan beskattande och lagstiftande makt över resten av landet. Lagskipningen på landet har man ju i stort sett upphört med redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjo, inte en enda av ca 10 polisanmälningar jag gjort senaste 5 åren harpolisen ens orkat lyfta ett finger åt. Flera inbrott, jaktbrott, djurplågeri m.m. Man känner sig inte direkt prioriterad här ute på glesbygden...

      Radera
    2. Höjd flygskatt, höjd bensin/diselskatter, höjda fordonskatten, undermåligt järnvägsnät, dumpning av utrikesfödda som behöver försörjningsstöd i glesbygdakommuner håller effektivt borta lantisarna från Södermalm.

      Radera
  10. Bilen möjliggjorde glesbygdens framväxt, men nu vet vi mer om hur den fossildrivna transporten förgiftar våra omgivningar och därför måste industrin tyvärr marginaliseras. Av den anledningen och av flera andra skäl behöver fler fortsätta att flytta till städer för att vara konkurrenskraftiga, och för att leva hållbart. Detta visar sig genom högre levnadskostnader för landsortsbor.

    SvaraRadera
  11. TYPISKT TOKVÄNSTERN.Ge med ena handen och sedan sparka undan benen på folk.

    SvaraRadera
  12. Vore det inte rimligare att ha en väldigt låg fast skatt och istället höja bränsleskatten motsvarande? Varför skall man straffas om man har en ny, relativt miljövänlig bil, som rullar väldigt lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi diskuterar nu politik inte logik.

      Radera
  13. 4000 mil I månaden är nog 1000 mil över snittet i glesbygden, minst.

    SvaraRadera
  14. Låter ju helt perfekt, om man vill att folk ska behålla äldre orena bilar. Kommer köra min diesel tills den rasar. Finns inget som helst incitament eller personlig ekonomisk vinst i att köpa en ny bil. Ny bil är i de allra flesta fall en garanterad förlust investeringsmässigt. Investerar hellre mina pengar på marknaden.

    SvaraRadera
  15. Vilka regler gäller för bilar importerade från EU? Varför exempelvis inte låta tyskarna köra nya bilar några år och sedan importera dessa till Sverige?

    SvaraRadera
  16. Enligt Naturvårdsverkets statistik var utsläppen av koldioxid 2017 52,66 miljoner ton. http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/

    Av detta stod vägtrafiken för totalt 15,.487 miljoner ton koldioxid https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/ Av detta står personbilstrafiken för ca 10 miljoner ton, se figur 7 https://www.trafikverket.se/contentassets/07f80f01d92144eebf1a01fcb60ac923/pm-vagtrafikens-utslapp-180225.pdf

    Personbilstrafiken står således för ca 20% av Sveriges utsläpp av växthusgaser men då vi ser vilket fokus och kostnader som läggs ner på dessa 20% skulle man tro att det var 80%. Men ut ett södermalmsperspektiv är det något som drabbar andra så med det perspektivet är det säkert rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carl-Fredrik det är mycket lönsamt att avskaffa fossiltrafiken ur perspektivet minskad koldioxid.

      Stålverk där mesta kolen bränns ger klart mindre men försök med vätgas pågår. Dröjer säkert många år innan det är i full drift.

      Anders Ryden är inne på något. 100000 i skatt för oss som har lantställe förutom villa mer centralt. Tycker det är lite för mycket som generell avgift. En mer riktig fastighetsskatt som knyter an till värdet borde införas i likhet med andra utvecklade länder. Bönder kan sedan få någon sorts rimlig kompensation knutit till vikten för mat vid avspärrningar alltså en del av ett nytt totalförsvar och samtidigt bör deras subventionerade fossila bränsle bort. Kommer leda till mer eldrivna maskiner och fordon mm.

      Tidigare när det fanns en för de flesta rimlig fastighetsskatt betalade de med slott och herresäten en obetydlig andel av värdet i skatt. Vad ska de kallas när vi med lite mindre ägor kallas krösusar? När fossilpriset stiger kommer fler krösusar att skaffa elbil. Rimligt höjd fastighetsskatt bör också höja utbudet av både villor och lantställen. Har två värmepumpar på lantstället och inser att fler kommer tänka på driftskostnaderna när andra kostnader stiger.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera