Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-09-30 17:36

Icke-inflationen: Slotts Senap minskar flaskstorleken åtta procent - höjer priset

Icke-inflationen fortsätter sin segerrunda genom Sverige. Senast handlar det nu om Slotts Senap, som sänker sin flaskstorlek med 8% och samtidigt höjer priset.
Enligt substitutionsmetoden köper man istället för Slotts någon annan senap, t ex Johnny's (varför apostrof, Kavli, det används inte för genetivform i svenska språket?) eller med mer korrekt svenskt språkbruk Nisses Senap.
Den tidigare storleken på Slotts Senaps stora flaskor var i den udda storleken 490 gram, vilket man kan förmoda i sig var en smyghöjning av priset från rimligare 500 gram. Nu har man ingen skam i kroppen och inför en ny flaska som bara har 450 gram senapsutblandat vatten i sig. Det är en reduktion på åtta procent, och borde alltså annat lika vara en lika stor höjning av priset.

Men allt annat är inte lika.

Slotts höjer nämligen också priset på senapen rapporterar en läsare, så i praktiken innebär detta en prishöjning på över 8%. Dock okänt hur mycket.

Den kungliga hovleverantören Slotts, som ägs av den internationella livsmedelsjätten Unilever och tillverkas i Polen, kallar den nya flaskan för "ny smidig återvinningsbar flaska i samma traditionella färg", men missar alltså att berätta att den nya flaskan är mindre än den gamla.

En läsarbild på gamla och nya flaskan hittas här. Frågan blir förstås om även andra senapsleverantörer höjer sina priser? Annars kan man odla sin egen senap, det växer i princip som ogräs om man köper torkade senapsfröer från kryddhyllan (både gul och brun senap) och sår med. Är dock lite bökigt att ta hand om.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

29 kommentarer:

  1. Nämen!
    Du kan väl inte odla egen senap?
    Tänk på tillväxten din osolidariska...
    Skattesmitare är vad du är!

    Hur ska det nu gå med Unilever?

    Sagt med en glimt i ögat.
    Rymdkram.

    SvaraRadera
  2. Handlar det om att kunna skriva i verksamhetsberättelsen att man minskat plaståtgången i fabriken med 8 % också kanske?

    SvaraRadera
  3. Portot för brev upp till 50 gram höjs med drygt 20 procent till 11 kronor från och med årsskiftet Ja vi sänder för få brev så det är vårt eget fel menar Postmord.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en klassisk metod att öka priset när efterfrågan viker.

      Radera
  4. Johnnys senap är för söt för min smak, rena kaksmeten, men hjärnan reagerar positivt på socker så försäljningen går säkert bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Johhnys med Chipotle eller Johnnys ketchup med jalapeño är båda klart bättre

      Radera
    2. Mango & habanerosenapen klar favorit.

      Radera
  5. En bra indikator på inflation sägs vara restaurangpriset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även där kan man ju få mindre portioner, med motiveringen att mindre kött är bra för miljön så återfanns knappt 75 gram oxbringa på tallriken hos lunchnasaren i Hornstull i fredags...

      Radera
    2. Det är sant, även sämre och varierande del utländska råvaror, men det är enklare att mäta. Men KPI är det absolut sämsta sättet att mäta då inte fastigheter och börs räknas in

      Radera
    3. ... men, som vi diskuterat många gånger på bloggen, det är ju för att KPI mäter _konsumentpriser_ och inte tillgångspriser. Ganska stor skillnad.

      Radera
  6. Björnekullas(eko) "skånsk senap" på glasburk.
    Är riktigt bra o prisvärd.

    SvaraRadera
  7. Några fina diagram som illustrerar hur fel KPI är. https://www.google.com/amp/s/ekonomistas.se/2018/11/28/den-nakna-sanningen-om-inflationen/amp/

    SvaraRadera
  8. Malwarebytes flaggar bilden på gamla och nya flaskan som en trojan. Bör kontrolleras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare är det ditt "skydd" som bör kontrolleras.

      Radera
  9. Apostrofen är väl där för att det ska vara lite amerikanskt?

    SvaraRadera
  10. ICA gör miljardvinster på fusket. Det blir svårt för kunderna att hålla koll på priset när förpackningarna byter form och utseende.
    Ica fick ju döpa om sitt cider till karaktärsmak av cider.

    SvaraRadera
  11. Elnätsavgiften skulle höjas också har jag för mig. Vatenfall är ju en del av Sveriges kassako.

    SvaraRadera
  12. Reagerade härom veckan på att Tropicana har bytt förpackning på sin juice. Numera 900ml istället för 1000ml, och samtidigt en prishöjning på 10-20%.
    Kanske har anställt nyexade "hungriga" ekonomer som gått samma kurs på handels?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väll inom livsmedel som det går att effektivisera minst. Elektronik mest.

      Radera
  13. Förpackningsstorleken går mot noll, då går priset mot oändligheten.

    SvaraRadera
  14. Glöm inte att det är 8% mindre socker i den nya flaskan. Alltid något :-)

    SvaraRadera
  15. Men herregud, till slut for man ingen tub/burk samtidigt som man betalar!! Hmmm, lite som skatte-systemet, allt foer inget och foer det gemensamma goda!

    SvaraRadera
  16. ICA gjorde sin största vinst någonsin förra månaden
    Aktien steg från 44 kr till 77kr. Det lär ju falla nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Axfood och ICA har gått extremt bra i år/senaste året/senaste tre åren. Mycket drivet av uppvärdering av defensiva aktier.

      Radera
  17. De måste ju successivt minska förpackningar så att de sedan kan släppa en maxi förpackning med X extra gram, och sedan börja om.. Allt för att man inte vill ändra priset på ett för konsumenten tydligt sätt. Verkar bara vara jag och pensionärer som tittar på jämför priser, och ofta lurar sig själv att köpa billigaste per kilo men inte göra åt den innan den blir dålig..

    SvaraRadera
  18. Nu jävlar! är de och tafsar på senapen! REVOLUTION! Slippsnissarna trodde de kunde gama åt sig lite mer. De kommer ångra sig när jag kommer ur Norrlandsskogar vilt svingande min yxa och har deras tarmar som krås.

    SvaraRadera
  19. Denna gång är det inte bara en fråga om prishöjning utan estetik baserat på bilden.

    Höga cylindrar säljer bättre. Kolla bara på Coca Colas jättesatsning i Jordbro där de bytt hela produktionslinan för att dels spara en gnutta aluminium per enhet trots samma volym men framför allt för att öka köpsuget.

    SvaraRadera
  20. Är det bara jag, eller har vissa yoghurtförpackningar gått från att visa volym till att visa vikt? Ett kilo yoghurt lär ju vara mindre än en liter.

    SvaraRadera