Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-09-15 12:08

Gästfråga: Hur laddar man elbil utan parkering vid egen villa?

Nedanstående är ett gästinlägg signerat IT-konsulten, och ställer frågan hur man laddar sin elbil om man inte har bilparkering vid sin egen villa. En högst relevant frågeställning och ett stigande problem för de som vill skaffa elbil, i synnerhet när straffskatten i bonus/malus på nya fossilbilar är minst sagt hög.
En Hyundai Kona Electric på snabbladdning.
Jag planerar att leasa en bil genom mitt aktiebolag och tittar just nu på olika alternativ. Ett av mina alternativ är att leasa en Tesla, men jag har då ett praktiskt problem som jag tänkte att bloggens läsare kanske kan hjälpa mig att hitta en lösning på. Jag kommer inte att ha möjlighet att ladda den stående hemma vid huset. Min fråga är således om det är möjligt att köra en Tesla utan laddstation hemma?

Jag bor i ett hus som är byggt under miljonprogrammets villamattor (tidigt 70-tal). Området är uppdelat i ett garage- och parkeringsområde och ett husområde där vägarna räknas som gågator där bilarna kan köra endast i undantagsfall. Det finns en samfällighetsförening som äger garagen och gångvägarna som alla husägarna är medlemmar i. Jag är säker på att detta är en väldigt vanlig konstruktion i hela Sverige.

De praktiska problem som jag ser med att leasa en Tesla är att jag inte kan ha den parkerad utanför mitt hus (på samfällighetens gångbana) under natten, utan den kommer att stå parkerad i garaget, där samfälligheten betalar för gatubelysning och annan elektricitet.

Några alternativ som jag har funderat på är:

1. Byta hus och flytta till ett ställe där jag kan parkera bilen där jag vill - Detta skulle innebära att hela familjen (fru och barn i skolåldern) behöver flytta plus privata transaktionskostnader och jag är inte beredd att gå den vägen.

2. Påverka samfälligheten att installera laddstationer - En granne i området har skaffat en laddhybrid och har tagit upp det med styrelsen. Eftersom det bara är en bil i området (som dessutom går att köra på bensin), har styrelsen pausat alla planer på att bygga laddstolpar. Det svåra här kommer nog att bli att reda ut vem som ska betala för laddstolpen och vem som ska betala för elen.

3. Använda offentliga laddstationer - Planera hur jag använder bilen och se till att jag parkerar där det finns laddstationer dit jag åker. Det kommer att bli en del planerande för alla kortare resor jag gör till och från jobbet, affären osv. För längre resor behöver jag ändå planera in vilka laddstationer som jag ska besöka, så det är ingen extra planering jämfört med att kunna ladda hemma.

4. Inte leasa en Tesla eller annan elbil - Det här är ju givetvis ett alternativ, men känns inte som det bästa alternativet.

Problematiken här gäller inte Tesla specifikt utan elbilar generellt och jag tänkte fråga om någon läsare här på bloggen har egna erfarenheter av att inte kunna ladda sin elbil hemma? Hur löste ni det i så fall?

Lösningarna beror givetvis på var jag bor och vilken infrastuktur som finns i min närhet. I mitt fall så jobbar jag i Göteborg och bor en bit öster om staden.

// IT-konsulten
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

55 kommentarer:

  1. Jag fick lite hjälp, av denna sida https://www.rapidtables.com/calc/electric/kW_to_Amp_Calculator.html att räkna på, vilken säkring som behövs, för att mata 10st 400V 16A laddstationer. För att mata ström till dem samtidigt, vilket man nog får räkna på, skulle det krävas en säkring som klarar 158A. Abonnemangsavgiften för en 160A säkrad anläggning är 49.625:-/år hos Kalmar energi. Det blir inte billigt för föreningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3.7 kW (16A enfas) duger oftast för daglig laddning. 12 timmars laddning ger 40 kWh, eller 20 mil med en Model S/X/E-tron.

      Radera
    2. 40 kWh räcker också 27 mil för en Tesla Model 3. Kör man längre får man helt enkelt snabbladda på vägen hem eller ngt.

      Dock är som sagt huvudsäkringen ett problem.

      Radera
    3. Det är starkt överdrivet att kunna ladda alla laddplatser på maxeffekt hela tiden. Med en lastbalanserare så bör en 25A/tre faser räcka för tio laddplatser med råge. Det ger total laddkraft på drygt 200 kWh över 12 timmar eller ca 100 mil.

      Den genomsnittliga bilresenären åker 3,5 mil om dagen så det innebär att man har kapacitet för 3 gånger mer än snittresenären vilket borde räcka även om man råkar ha några storkonsumenter i slingan.

      Radera
  2. Erbjud dig betala för all installation i garaget o en elmätare.


    Vill inte samfälligheten det får du gå på de andra alternativen.

    Dagens ilandsproblem..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ostbågar eller ostkrokar.
      Västra Frölunda eller Brynäs.
      Sill eller strömming.

      Radera
    2. Kopparbergs special brew 10% eller Arboga extra stark 10.2%

      Radera
    3. Kabel från balkongen som när jag laddar startbatteriet på min bil?

      Eller gör som jag: Efter noggrant övervägande om vart elpriset kommer ta vägen och vilken miljöpåverkan mitt val av bil kommer att ha, så har beslutet istället hamnat om vad som egentligen är viktigt för just MIG. alltså blir min nästa bil en V10:a med 420 HK Bensin, såklart. Det är bättre för miljön om jag förbränner oljan i min fina bil med avgasrening än om tex en Indier förbränner den i sin moped utan avgasrening. Oavsett så kommer varenda tillgänglig droppe olja att eldas upp, frågan är bara hur och av VEM.

      Radera
    4. Sveriges skattepengsberoende tackar dig.

      Radera
    5. I smyg så hyser jag ju en svag förhoppning om att alla tomtarna röstas bort i nästa val och att bensinskatten sänks igen..

      Radera
  3. Har du inte redan svarat att det är alternativ 3 som gäller?

    SvaraRadera
  4. Bor du nära garaget? Att dra en 230V-kabel modell fetare från huset och ladda med 10A ger typ 14km/h i väntan på föreningens beslut. Se till att underhålla kontakterna så att de inte oxiderar och saker börjar brinna.

    SvaraRadera
  5. Köp en pluginhybrid istället och vänta in att samfälligheten hoppar på elbilståget. Nästa bil om 3 år, då köper du en elbil.

    SvaraRadera
  6. Jag drev frågan att BRFen skulle stå för laddstolpar till ca 10% av föreningens parkeringsplatser. Det innebar en höjning av månadsavgiften på ca 100 kr i månaden för berörda platser och individuell fakturering för elförbrukningen.

    I vårt fall så var uppgraderingen ganska enkel iom att elinstallationen för motorvärmaruttag (tidigt 90-tal) hade tillräckligt grova kablar för att hantera en laddlösning så länge man lastbalanserade den och att laddplatserna kunde installeras parvis.

    Nu har föreningen en laddlösning som kan expanderas i takt med att behovet växer och med en genomsnittlig fordonsålder på 10 år så är alla laddplatser troligtvis tingade inom ett till två år.

    SvaraRadera
  7. Laddoperatören Bee har en lösning där dom går in i avtal med din samfällighet och betalar elen de förbrukar till ett pris samfälligheten och Bee kommer överens om. De fakturerar i sin tur dig. Mätaren sitter i laddstolpen.

    SvaraRadera
  8. Jag tänker att många tänker att alternativ 3 funkar. Tills alltför många utnyttjar laddstationerna och man inte får plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att de som tänker så tänker annorlunda när de tänkt ett varv till eller testat det rent praktiskt. För mig går elbil fetbort pga att alternativen för laddning faller en efter en. Det kan vara värt att betala en slant extra i skatt för att slippa problemen med laddning...

      Radera
  9. Jag har en model 3 och bor i brf. har ej tillgång till egen parkeringsplats. Parkerar på gatan och åker ett par gånger i veckan till en gratis snabbladdare (50kW) och laddar upp till 80%. Står dock i kö till en parkeringsplats med laddstolpe och hoppas på att få en parkeringsplats i vår.
    Det är inte optimalt men det funkar tillsvidare.

    SvaraRadera
  10. Ligger det inte i biltillverkarnas/miljö-politikernas intresse att större möjlighet till laddning finns? Räcker knappast, som i nuläget, med några stolpar vid Ikea och Donken.

    SvaraRadera
  11. Ladda endast på jobbet?
    Så gör ju alla med sina elcyklar

    SvaraRadera
  12. Jag funderar också på elbil mer och mer. Jag bor i ett sexvåningshus i ett av Sveriges bilfientligaste områden (om inte DET bilfientligaste området) innanför tullarna i Stockholm. I mitt garage har fastighetsägaren t ex PLOMBERAT befintliga eluttag för att "ligga steget före problemet" med laddning av elbilar till höger och vänster. Det finns dock några få platser i min närhet där jag kan ladda, men att lita på att de är lediga känns ungefär som att lita på att man ska hitta vatten i Darfurområdet. Priset för laddning genom Chademo anges till 2,40 sek/minut på platsen i mitt kvarter. Det finns också CCS för 2,40 sek/minut samt typ2 som kostar 3,50 sek/KWh på samma plats. Är det bra pris? Vrf kWhpris på en och minutpris på andra? Hur mkt får man i för en hundring? Tänker dock att man borde kunna snabbladda på ngn större station utanför tullarna innan man åker hem. Man borde kunna kombinera det med att man handlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2,4 kr per kWh är rimligt via Chademo


      Elbilar bör inte laddas via vanliga uttag.

      Radera
    2. En del tar per minut f snabbladdning så man inte står för länge.

      Radera
    3. Såklart, blir det runt 2-3kr/kWh i effektiv kostnad?

      Radera
  13. Påverka din arbetsgivare att installera laddare/eluttag så kan du ladda på jobbet. Det finns arbetsgivare som tillhandahåller uttag där man betalar för elen, så du kan ju alltid byta jobb till en som har uttag.

    SvaraRadera
  14. Påverka samfälligheten, finns inget lagligt hinder för dem att neka: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/gemensamhetsanlaggningar/laddstolpe-for-elbil-pa-gemensam-parkeringsplats/
    Håller på med liknade i din situation, men har redan en elbil.

    SvaraRadera
  15. 2. Kommer aldrig funka. Juridiken kring samfälligheter sätter stopp för det. Finns gott om artiklar om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara om samfälligheten inte vill. Annars går det utmärkt.

      Radera
    2. De jag har pratat med säger att samfällighetens ändamål i princip är hugget i sten från när den har bildats. Men det kanske bara är ovilja från styrelsens sida? Vill man inte kan man som bekant inte.

      Radera
    3. Anläggningsbeslut heter det ja.

      Radera
    4. Principiellt är det ingen skillnad på ett motorvärmaruttag och en laddstolpe. Laddaren sitter i bilen, laddstolpem är bara ett uttag. Motorvärmaruttag har måna samfälligheter.

      Radera
    5. Men vill man inte så vill man inte.

      Radera
    6. Problemet är att man inte kan särfakturera en person för dess elförbrukning. Det går om man installerar det för alla och alla får ladda "fritt". I slutändan måste samfälligheten se till alla medlemmars ekonomiska intressen inte 25 eller 50%.

      Radera
    7. Var har du fått den informationen ifrån? 1970-talet.. En mätare kostar ett par hundralappar per uttag så kan man skicka individuella räkningar. Det krävs ändå individuella mätningar för lastbalansering

      Radera
    8. Har man inte individuell elräkning på de flesta håll?

      Radera
    9. Principiellt så är det stor skillnad på motorvärmare och elbilsladdning. Det är två helt skilda ändamål. Det gör att man inte utan omprövning av gemensamhetsanläggningen kan sätta upp laddstolpar.

      Man får inte heller glömma de två andra problemen, fakturering av förbrukning för den som använder anläggningen, och att man bör bygga om för att inte ladda med vanligt vägguttag.

      Det handlar inte om vad föreningen vill eller kan utan hur man ska tolka lagen. Föreningen ska följa anläggningsbeslutet.

      Radera
    10. Du måste vara rolig på fest, AGGE. Seriöst är det ett icke-problem om alla är överens. Svenskt föreningsliv bygger på konsensuskultur, kommer man överens är det vad som gäller. Annars får väl någon polisanmäla det hela, och se hur ingen bryr sig.

      Radera
    11. Skulle sådana som du styra allt, Agge, så skulle man t ex inte få sätta dit en skräpkorg, för det står inte i anläggningsbeslutet att man får göra det. Exemplen på där paragrafryttare omöjliggör en verksamhet kan göras hur lång som helst. Avskyr du elbilar pga att din fossilbil beskattas, skriv det, göm dig inte bakom några paragrafer.

      Radera
    12. Bäste Cornucopia
      Ha ha, polisanmäla, som om det någonsin skulle hjälpa?

      Anläggningsbeslut bör skrivas så det finns viss flexibilitet och gärna teknikneutralt.

      Förvaltande samfällighetsförening har ofta stora möjligheter att sköta om verksamheten på ett rimligt följsamt sätt.

      Högsta domstolen har ett välvilligt avgörande kring att följa teknik- och samhällsutvecklingen. Berörda Lantmäterimyndigheter är, hör och häpna, ofta mycket lösningsinriktade, men inom lagens ramar. Myndighetsutövning ska alltid drivas inom lagens råmärken. Annars så får vi ett samhälle som präglas av godtycke, nepotism och osäkerhet.

      Sedan är det så att teknik går ofta före lagen, på gott och ont. Det finns behov av översyn av t.ex. anläggningslagen. Något som Riksförbundet Enskilda Väger (REV) länge har kämpat för.

      Även om alla är överens just då i en samfällighetsförening så finns alltid risken att det flyttar in någon kverulant som kanske hatar det senaste stämmobeslutet. I det läget skulle jag inte vilja sitta i styrelsen när stämmobeslutet klandras.

      I takt med att elbilar blir vanligare så kommer det absolut att vara både möjligt och rimligt att ha möjlighet till laddning av elbilar inom gemensamhetsanläggningar. Enligt min personliga mening, så är det redan idag möjligt att få till detta i vissa delar av landet. Det finns en från statsmakterna uttryckt ambition att öka andelen elbilar. Kanske lagstiftaren redan jobbar på det?

      Jag avskyr verkligen inte elbilar, varför tror du det?

      Det är kortare att räkna upp de faktorer som skulle kunna tala emot en utveckling mot en majoritet laddbara elbilar, än att räkna upp fördelar.

      1) Politisk risk, t.ex. att miljöpartier har en otrolig förmåga att få igenom beslut som är direkt kontraproduktiva för en bättre miljö. Inte omöjligt att man kanske lyckas pressa upp elpriset, skapa effektbrist eller straffskatt på batterier vilket skulle kunna göra elbilen lite dyrare i drift och inköp, jämfört med en vettig energipolitik. I Sverige är ju risken påtaglig med mp och c.

      2) Genombrott för bränslecellstekniken, är kanske det mest realistiska hotet mot laddbara elbilar, men inte alls säkert att det händer, eller att förbättringen i så fall är så stor att inte batteritekniken kan konkurrera. Väte lär ju fortsatt vara svårt att hantera. Infrastruktur för el finns redan till stora delar.

      3) Svårigheter att bygga tillräckligt många och prisvärda batterier eller brist på strategiska grundämnen för batterier eller magneter till motorer.

      4) Svart svan.

      Faktorer som talar för laddbara elbilar (ett urval):
      Teknikutveckling inom både elmotorer, kraftelektronik, batterier, AI och på hela konceptet elbil. Många bäckar små av olika förbättringar ger sammantaget stort resultat. I takt med att andra biltillverkare försöker hämta in Tesslas försprång, så kommer säkert många innovationer på vägen. De stora biltillverkarna sover inte även om man lätt kan tro det.

      Kan vi hoppas på något stort genombrott inom t.ex. batterikemin eller batteriteknik, eller en rejäl prissänkning när fler fabriker kommer igång. Det här är väl kanske den stora hämskon idag på elbilar.

      Driftkostnader och serviceintervall, rena elbilar har billigare drivlina med längre livslängd.
      Drivlinan väger mindre, tar mindre plats och bullrar mindre.
      Regenererande broms, bromsarna slits inte ut lika fort och energin återvinns (med vissa förluster).
      Lägre buller i låga farter, gäller i ännu högre grad för lite motorstarkare och större fordon som t.ex. buss och lastbil.
      Däremot är elbilar inte så värst mycket tystare för omgivningen än vanliga bilar i lite högre fart över 80-90 km/h, då det främst är däcken som bullrar.

      Så sammantaget, elbilarna kommer.

      Radera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Funkar inte med en Tesla tyvärr. Kör runt i fjällen ibland på vintern, och nu och då till jobbet, eller ned till Europa. Inga möjligheter att ladda hemma el på jobbet. Alltför begränsad räckvid, för få laddställen, och ingen utvecklad infrastruktur än. Dåliga prestanda i kyla. Om 30-40 år kanske ?

    SvaraRadera
  18. Samma problem här. Men det är övergående för min del som snart flyttar. Jag brukar stå på ett köpcentrum i närheten där det är gratis laddning och sen ta tåg sista biten in till jobbet en dag i veckan. Sen kommer jag åter 30 mil vid min förbrukning som ligger på 1,33kWh/mil. Annars planerar jag så att det alltid är gratis laddning vi inköp på olika ställen. Dock börjar det bli färre och färre gratisställen att ladda iaf i förhållande till tillgängligheten. Hursomhelst så bör man nog ha tillgång till laddning där man bor ifall elbilen är enda alternativet.

    SvaraRadera
  19. Elbil med solceller på taket

    SvaraRadera
  20. Bor själv i ett likadant villaområde och har haft samma funderingar som trådskaparen, men det hela har slutat i att vi bestämt oss för att fortsätta köra fossilbil. Trist, men det är rena natta att stångas med en samfällighet som inte är särskilt intresserad...

    SvaraRadera
  21. Jag skulle skjuta elbilsanskaffande på framtiden. Jag ser på bruksbil som ett hjälpmedel och då skulle jag inte vilja köpa mig ett problem.

    Om man prompt vill genomdriva en förändring i en brf/samfällighet skall man nog vara beredd att ingå i styrelsen själv också, och samtigt även arbeta med andra frågor som man kanske inte själv har "vinning" av.

    SvaraRadera
  22. Det låter lite som att du bestämt dig för elbil, men inser att det kanske inte är ett val som passar dig. Du verkar ha bestämt dig för alternativ 3 (du nämner att 1 och 2 inte funkar och 4 är inte det bästa).

    Vad vill du ha för svar? Att vi skall nicka instämmande och stötta dig i ditt val eller? Inte från mig iaf, översatt till mina möjligheter till alternativ 3 låter som att man får köra iväg och ladda bilen precis som man kör iväg och tankar den. Med enda skillnaden att man inte laddar bilen på bara ett par minuter, man får stå och frysa r**en av sig under vintern för att hålla bilen laddad helt enkelt.

    SvaraRadera
  23. En Isuzu Trooper 3,1 TD kan man ladda med förnyelsebart drivmedel kostnadsfritt vid det lokala gatuköket. Äldre Mercedes är ännu bättre då de har både robusta radpumpar och förkammare. Min fördelarpump har dock inte gett upp än.

    SvaraRadera
  24. Först fundera på hur mycket du faktisk kör och därmed behöver ladda. Sannolikt egentligen inte oftare än en gång varannan vecka.Fundera sedan på hur ofta du parkerar där det finns laddare under dessa två veckor

    SvaraRadera
  25. Jag laddar min elbil på jobbet, det räcker alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  26. Jag bor i en samfällighet med ungefär samma problem fast annorlunda, styrelsen vill bygga laddstolpar men några gamlingar sätter sig på tvären. Än så länge har vi inte mer än undersökt möjligheterna men som det verkar är de väldigt små, mest då Lantmäteriet fn inte tycker att laddstolpar är "till stadigvarande nytta" för samfällighetsföreningars medlemmar (varför inte?).

    Att någon skulle polisanmäla är tämligen riskfritt, värre är om ett stämmobeslut om införande av laddstolpar överklagas/klandras till LM för då utreds ärendet på löpande räkning och förloraren får betala, det kan lätt handla om hundratusentals kronor.

    Själv skulle jag gärna byta till elbil eller tom laddhybrid då jag kan ladda gratis på jobbet (hysch, berätta inte det för någon!) men de rena elbilarna är lite för dyra än och hybriderna tappar lite av poängen när jag inte kan ta mig t/r till jobbet på batteri. Jag vet att WV ID är på väg och många andra också men med småbarn och hund behöver jag större utrymmen än en halvkombi i Golfklass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mao får vår dieselkombi med Euro5-motor tuffa vidare ett par år till.

      Radera
  27. Har samfälligheten kollat på Klimatklivet? Vår bostadsförening installerade ett par laddstolpar och fick bidrag för delar av kostnaden via detta och spred ut resten över 5 år med höjd avgift för dessa p-platser. Vet inte om det gäller för samfälligheter också men kan funka "Bidraget kan ges till företag, flerbostadshus såsom bostadsrättsföreningen och andra organisationer för installation av laddningsstationer som används av dem själva. Som exempel kan nämnas laddningsstationer som installeras för en bostadsrättsförenings medlemmar, på ett företags personalparkering eller för företagsfordon."

    Var inte så värst mkt jobb med ansökan och slutrapport när stolpen är på plats. Ny ansökningsperiod nästa vecka.
    https://www.naturvardsverket.se/klimatklivet

    SvaraRadera