Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-09-27 16:39

Fredagsmys: Dinosaurier! Rymdresor! Byggare Bob-diorama! Göteborg! Västlänken!

Dags för litet fredagsmys igen. Göteborg har via Västlänken allt din två- till nioåring önskar. Dinosaurier! Rymdresor! Byggare Bob-diorama! Man kan riktigt se hur skattepengarna rinner iväg på maskinhyra, när de stora grävmaskinerna fått en bebisgrävmaskin som kör runt lite medan alla ba, äh, frädagsmys.
Ungefär lika upphetsande som att se färg torka. 27:e september 2019
Med Västlänken ska Göteborgs Slussen, Korsvägen, grävas upp, samt gatan mellan Mässan och Gothia Towers, samt Liseberg, inklusive Lisebergshallen (redan riven), Rondo och Lisebergs norra entré. 

Man har avskilt det nuvarande byggmaskindioramat med plan, så inte allmänheten ska se att inget händer och ifrågasätta kostnad och budget, baserat på maskinhyrorna för alla Byggare Bobs stillastående maskiner. Dioramat innehåller två kranar, två pålningsmaskiner, en bergborrmaskin i någon form, minst 2-3 grävskopor, inklusive bebisen till de stora, och en hjullastare. Hjullastaren kör ibland och flyttar A från B till C, vilket väcker frågan varför man inte lastade av A på C från början. Bebisgrävmaskinen står och pillar lite, dumpar eventuellt något i en container som står 180 grader bort från platsen där den pillar, så den då och då måste svänga runt så mycket som möjligt. 

Ibland går någon i gula kläder långsamt och tittar på en lerig vattenpöl, vänder sig om och upptäcker ännu en lerig vattenpöl, och håller på med detta i några minuter. Uppenbarligen inte från Göteborg, om vederbörande är förvånad över regn och lera.

Vad har då hänt sedan 13:e november 2018?
13:e november 2018.
Inte mycket alls faktiskt. Lite fler maskiner att betala maskinhyra för, och ett plank, så man inte ska se vad som pågår.

Kommer säkert bli jättebra med Västlänken, säkert jätteeffektivt bygge och bästa möjliga användning av skattepengarna. Enligt marknadsföringsmaterialet så ska det ju bli världsfred, miljöförstöringen ska upphöra och vi kommer alla hamna i Nirvana eller Shangri-La. Varför behöver man ens marknadsföra ett infrastrukturprojekt? Om det är nödvändigt så behöver det väl ingen marknadsföring?
Lisebergshallen är åtminstone riven. Förstås behåller man en Potemkinkuliss, så det inte ska se för jävligt ut.
Bakom Potemkinkulissen framför den rivna Lisebergshallen så står det ett litet mindre Byggare Bob-diorama och kostar maskinhyra, utan att något händer.

Ha ett riktigt trevligt fredagsmys. Nu väntar författarens hårda liv med pliktmässig yrkesnärvaro på Crime Time-mingel och sedan förlagsmiddag.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

37 kommentarer:

  1. Som jag förstår det är det väl kutym för underleverantörer att suga ut det bästa och mesta ur kommunens budget för något. Att dra benen efter sig och titta på lerpölar är väl en strategi att kunna få mer betalt om man får betalt per timme. En annan är att det "tillkommer" oväntade saker. Men förmodligen beror allt som vanligt på helt vanlig inkompetens från upphandlarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har vid några tillfällen anlitat hantverkare, men då kommit överens om ett rimligt beting. Kan säga att det blir väldigt snabbt klart då.

      Radera
    2. Offerten kan lätt bli väl tilltagen då bara, men ja, det är alltid säljarens marknad inom bygg.

      Radera
    3. Ja och kommunernas inköpare som står och väntar på en del av hackan, allt ifrån tösalt servetter upp till större upphandlingar kan man göra personlig vinning på.

      Någorlunda stora företag tecknar alltid centrala avtal med seriösa större leverantörer medans kommuner verkar ödsla tid på motsatsen.

      Radera
  2. "Nirvana eller Shangri-La."
    Blir väl snarare ett nytt Atlantis när Göteborg försvinner i havet pga den globala uppvärmningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju bra om vi kan fördröja nästa istid lite. Att offra Göteborg känns inte som som ett svårt val. Vi i Stockholm och norrut har ju tur att landhöjningen fortfarande leder rejält över havet. Du är välkommen hit om du är en go gubbe.

      Radera
    2. Vilken istid? https://skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s-intermediate.htm

      Radera
    3. Antingen hänger man sig åt klimathotsvärmetroende, eller tvärtom. Det finns inget jahadå att välja på.

      Men i princip torde det vetenskapligt gå mot en tillfällig uppvärmning, innan det blir istid igen. Å andra sidan kommer våra efterföljare att ha betydligt bättre förutsättningar än vi att justera klimatet.

      Att titta ut med våra nuvarande förutsättningar ser rent katastrofalt ut. Men i framtiden kommer man att ha reella möjligheter att justera klimatet efter tycke och smak. Att vi (eller vissa) får panik grundar sig i oförmågan att extrapolera in i framtiden. Men framtiden har aldrig varit som idag, och inte som i morgon heller. Den har alltid varit som något man inte ens kan föreställa sig. Titta tillbaka 40 år eller så så förstår du vad jag menar.

      Radera
    4. Istid absolut som hugget i sten eller så blir det varmare och vi förgås i alla fall.

      https://realclimatescience.com/1970s-global-cooling-scare/

      https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2019/09/tenor-1.gif

      Radera
    5. Miggs, du behöver inte länka så mycket. Jag har studerat detta ingående sedan Al Gore och vet det mesta om det här. Det har ingen betydelse om det blir kallare eller varmare. Vi (mänskligheten) har inget val, vilket visas av att Kina fortsätter att bygga kolkraftverk. Fossilanvändningen kommer att öka ett bra tag tag till, sen kommer det att gå ner, och allt kommer att bli bra. Framtiden ser verkligen ljus ut.

      Att få panik nu och sluta med plastpåsar är bara rent korkat.

      Radera
    6. Svinto, en sista länk då för din skull, när det gäller Kina är vi helt överens, kol i en aldrig skådad omfattning kan få den bästa klimatförnekaren att svettas en aning.

      https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2017/04/CP5l2XVVAAAUVWL.gif

      Radera
    7. Uhm, ja Kina kör sitt race för att lyfta folket ur fattigdom. Vem kan klandra dem. Några nya kolktaftverk i veckan. Det är därför jag säger att det kommer att ta tid. Samtidigt är Kina världsstörst på förnyelsebart.

      Och att spara på sugrör och plastpåsar i Sverige för att rädda havet känns inte helt seriöst.

      Tidsplanen är att fossiler kommer att växa fram till ungefär 2050, sen minskar det gradvis då nya alternativ blir lönsamma. Oroa dig inte, marknaden löser det här.

      Radera
    8. Troligen FN då som gör bedömningen att fossilt ska börja minska efter 2050 på samma sätt som man tror att den kraftiga befolkningstillväxten ska avta efter 2100, varför befolkningstillväxten bedöms minska har jag ej hittat svar på.

      Min teori är att bedöma så långt in i framtiden är i det närmaste omöjligt så bäst är att lämna frågan med viss optimism och det gäller även för användning av fossiler.

      Radera
    9. År 2050 helt min egen bedömning helt oavsett FN. Grejen är att vi inte vet vad som kommer, och det är rätt meningslöst att extrapolera linjärt utifrån dagens vetenskap/teknik, när framstegen löper exponentiellt. Därför kan jag med stor säkerhet postulera att alla dagens problem kommer att vara lösta 2050, men man kommer då istället att ha skapat nya. :-) Människan är en fantastisk varelse som hela tiden ser till att ha något viktigt att göra.

      Radera
  3. Hoppas ingen får inspiration från den här filmen när man sitter i trafikkö i Göteborg:

    https://www.youtube.com/watch?v=N8b3963VRW4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilade i Europa när barnen var små (före GPS i telefonen) och motorvägen i Frankrike blev avstängd, med en skyllt "detour". Vi följde de andra som efter hand tunnades ut tills vi var ensamma i skymningen. Hade ingen aning om var vi var, men hittade tills lut latr en camping som var den bästa i världen. Mobil home, bar, lekland för barnen, en lat flod som stilla flöt förbi i solnedgången. Kunde inte ha blivit bättre. Så tänk positivt. Dåligt kan alltid bli bättre.

      Radera
    2. Tack Svinto. Det är nog inte så tokigt att kampa på baksidan av den arbetsplatsen vid mölndalsån. :)

      Radera
    3. Om du kommer norrut hyr jag ut min jordkällare till ett rent facilt pris. Du kan garanterat prisa ut flyktingfamiljen.

      Radera
  4. Det heter grävmaskin och inte grävskopa. Skopan sitter på grävmaskinen.

    SvaraRadera
  5. Mitt favoritbyggprojekt är när man sliter upp en väg, sedan ser man noll personal arbeta där under flera månader. Sen en dag bubblar det igång och färdigställs på mindre än en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, lagt märke till detsamma flera gånger. Man börjar gärna precis innan semestern och stänger av allting för att sedan försvinna, uppstarten sker därefter i September.
      Antar att det avsiktligt för att minska lusten att inneha bil?

      Radera
  6. Kent två här. Det arbetas med pålning, stabilisering, på platsen. Nedåt Mölndalsvägen har man kommit in en bit i berget på båda sidor. Det rör på sig, mycket kommer att hända fram till 2026. En ny "Hallandsås"?

    SvaraRadera
  7. Låt oss säga att en grävmaskin gräver 1 m3 i minuten. Det är väl ca en skopa i minuten. Om tunneln är 8 m i diameter och två mil lång så blir det 1 miljoner kubikmeter lera som ska bort. Om maskinen jobbar dygnet runt tar det då två år att gräva ut massorna. Har man tolv maskiner tar det 2 månader. Nu är det naturligtvis svårt att gräva en tunnel med grävmaskinetc, men räkneövningen ger ändå en fingervisning om hur ineffektiv byggbranschen är när det behövs 20 år för dem att bygga tunneln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog lite mer komplicerat än så, med en massa bivillkor.

      Radera
    2. Problemet med att gräva på en plats som detta är inte hastigheten du schaktar i utan hur snabbt du kan transportera bort schaktmassorna till deponi.

      Radera
    3. Lägger man skämtandet åt sidan så beror nog inaktiviteten dagtid på att man inte får köra tonvis av lastbilar fram och tillbaka under dagtid utan bara på kväll och morgon.

      Radera
    4. Bodde på ett hotell i Singapore, precis vid en byggarbetsplats. Lastbilarna fick inte köra ut utan att först tvättas, och sen fälla på ett lock över lasten innan de fick köra ut. Det är inget svårt problem att lösa, annat än om man är kommunaltjänsteman.

      Radera
  8. Tack för ett gott skratt Lars!

    SvaraRadera
  9. Fler utländska svampplockare som föredrar skyddsobjekt framför annan skog.
    https://www.dn.se/sthlm/misstankta-for-intrang-pa-skyddsobjekt-slappta/

    SvaraRadera
  10. Går förbi varje dag på väg till jobbet. Noterat att står 2(!) Karlar med armarna i kors och vaktar utanför en av infarterna. Förstår att det är tung trafik men behövs det verkligen 2 män för att vakta 1 infart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska kolla så alla som passerar har ID06

      Radera
    2. ID06 kräver 3 inloggningar med Bank-id för att aktiveras men duger inte till något annat än att komma in på byggen.

      Jag kastade första mejlet då jag trodde det var bedrägeriförsök när de för 2:a gången ville jag skulle logga in med Bank-id..

      Radera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  12. Befinner mig i Göteborg över helgen. Finns det några sevärdheter att beskåda förutom grävskoporna? Tänkte mig Volvomuseet, med vad annars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjöfartsmuseet om det inte fortfarande är stängt för ombyggnad.

      Naturhistoriska är bättre än det i sthlm för oss som föredrar djur i glasburkar framför uppstoppade.

      Aeroseum om man gillar militärhistoria, även om det finns annat där också.

      Botaniska trädgården tyvärr totalt menlös.

      Radera
    2. Sen avrundar du såklart dagen med att läska malt och käka husman på blöta lövet.

      Radera
  13. Bästkust-ironier levererade utav en bästkust författare!

    Delikat.

    SvaraRadera