Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2019-09-05 10:16

Anders Borg: "Ingen tvekan om inbromsning i ekonomin" - men ingen förestående krasch

Anders Borg sade på en föreläsning på en fastighets- och säkerhetmässa i Göteborg att världsekonomin bromsar in, i mycket drivet av osäkerheten och överkapaciteten i bilindustrin och Kinas skuldsättning. Det blir dock ingen krasch den här gången tror den fd finansministern.
Anders Borgs nya look.
Grunden i inbromsningen i världsekonomin har sitt hjärta i Europa, Tyskland och bilindustrin menar Anders Borg, men ursprunget hittas i Kina. När Kinas tillväxt började försvagas pumpade man in väldiga krediter i lokal adminsitration och statliga bolag, varav många är rena zombieföretag som aldrig kan bli uthålliga. 

Ett av resultaten är att Kina har en enorm överkapacitet inom biltillverkningen. Man producerar för 30 miljoner bilar om året, men faktisk efterfrågan ser ut att bli 15-20 miljoner bilar, där det övre intervallet är i bästa falll.

Detta innebär att det finns en överkapacitet på 10 miljoner bilar, vilket motsvarar 75% av Europas årliga bilkonsumtion, eller försäljningen i Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien tillsammans. Detta slår över på världsekonomin och ger i synnerhet neddragningar i Tyskland.

Det finns också en osäkerhet kring hur framtidens bilar ska se ut, vilket gör att de tyska biltillverkarna inte kan etablera fabriker i USA som en respons på Trumps handelskrig. Man kan inte bygga enorma fabriker, när man inte vet om gamla hederliga tyska fossilmotorer är vad som gäller i framtiden. För att flytta produktionen till USA och innanför tullmurarna behöver man veta att de fabruker man bygger även ska vara relevanta om 20-30 år.

På marginalen menar Borg även att Brexit påverkar inbromsningen, men att man inte ska överdriva effekterna. Borg sågar dock britternas fars, både den politiska och praktiska. Han menar att om Brexit hade handlat om Sverige eller Tyskland, hade man byggt infrastruktur och metoder för att t ex hantera tullklareringen. Något sådant existerar inte i Storbritannien. Köerna av lastbilar som ska klareras till Storbritannien kan retoriskt sträcka sig till Amsterdam vid en hård eller mjuk Brexit, helt enkelt för att britterna inte byggt strukturer för att hantera import som måste tullklareras.

För svensk del säger Borg att det inte är lika illa. Volvo Cars har fabriker både innanför Kinas och USA:s tullmurar, och Volvo Group har sina Mack-lastbilar i USA. De svenska fordonstillverkarna har därför ett bättre läge än framför allt de tyska.

Situationen i världsekonomin är enligt Borg inte lika allvarlig som 2008, och det finns ingen risk för en krasch tror Anders Borg. Det blir en inbromsning och inte en krasch, eftersom räntorna redan är sänkta och de långa räntorna rent av är lägre än de korta. Att det förvisso gällt inför tidigare krascher nämnde inte Borg i den berättelse han målade upp. Det är oavsett inte "dags att samla på konserver" och "vi är inte riktigt där än".

Borg menar att Sverige står starkt och att "våra stora städer har rätt goda förutsättningar att växa." Detta gäller dock inte hela landet. "I vissa orter är det ju tuffare, det är delat mellan landsbygden och städerna." 

Borg menar att svenska storstäder har bäst befolkningstillväxt i Europa, men missar varför storstäderna växer. Som bloggen påtalat och föreläst om växer befolkningen på grund av inflyttning från utlandet, och upplevs inte som attraktiva av de som redan bor i landet. Det handlar inte nödvändigtvis om någon dynamik och attraktivitet.

Men i slutändan blir det alltså lågkonjunktur, men ingen kris och panik enligt Anders Borg.
Helhetslook vid 51 års ålder. 
Den fd finansministern lockar fortfarande folk. Alla säten var upptagna och folk stod i flera led för att lyssna på den omstylade Anders Borg, som ger ett seriösare intryck med sin nya stil inklusive ett fint gråmelerat skägg. Man ska vara seriös.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

50 kommentarer:

  1. OMFGGGGGGGGGG! Kraschen är häääääär. Dags att samla konserver.

    Som du säger har man inför varje krasch sagt dessa försonande tecken, att det bara blir en inbromsning.

    Men jag tror ärligt talat inte på undergång, ner på en japansk evig utförsbacke drivet av demografin och den enorma skuldsättningen.

    Men Göteborg som nästa Mogadishu a la Blackhawk down ligger ett par år in i framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, vad var det "JNA" stod för nu igen?

      Radera
  2. "Volvo Cars fortsätter att öka sin försäljning och är på stadig väg mot ännu ett rekordår.

    I augusti steg försäljningen med 10,2 procent. Mest ökar den i Kina där efterfrågan är särskilt stor på Volvos lokalproducerade bilar."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det innebär att flera lokala märken måste läggas ner. Har iofs varit på tapeten några år. Regeringen vill ha ner antalet lokala märken till 5-10 stycken.

      Glädjande är att det gamla fina märket Hong Qi (Red Flag) under 2018 sexdubblade sin försäljning till 38 tusen bilar.

      Radera
    2. Så länge det gynnar Volvo...:)

      Radera
  3. Förespråkade han helikopterpengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders förespråkar andra typer av helikoptrar. :D

      Radera
    2. Ben Bernanke hade det dåliga omdömet att dra till med att han kunde stävja en lågkonjunktur genom att låta släppa ut pengar från helikoptrar; krigförande stater har släppt ut pengar mot varandra från flygplan. Inte pengar från den egna valutareserven då förstås, utan falska sedlar i det andra landets valuta. Av irrationella skäl blir gemene man mer upprörd över Anders Borgs helikopter än Ben Bernankes.

      Radera
    3. Stämmer ryktet att han kallar den för Reinfeldt?

      Radera
    4. Borg har redan kört helikopter klart på den beryktade festen, är det någon som vet längden på hans rotorblad.

      Radera
  4. "och Volvo Group har sina Mack-lastbilar i USA"

    Varför inte säga att Volvo har sina Volvo-lastbilar i USA? Volvo som lastbilsmärke har en större marknad än Mack har i USA (och de äger bägge). Både Volvo (de modeller som säljs i USA) och Mack tillverkas i USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heter inte Volvos dragbilar "Volvo White" i USA? Eller är det bara en liten del av produktportföljen?

      Radera
    2. Inte sedan 1995.

      https://www.volvotrucks.us/

      Radera
    3. Ojdå, börjar känna mig gammal....

      Radera
  5. Tyskarna har redan bilfabriker i USA. Exempelvis BMW har en stor fabrik i South Carolina, ungefär i samma område som Volvo har sin nya fabrik. Och Volkswagen producerar bilar i Tennessee.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte VW en stor fabrik i Brasilien också? Borde inte det "gå runt" tullarna? :)

      Radera
  6. https://www.google.com/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2019-09-04/michael-burry-explains-why-index-funds-are-like-subprime-cdos

    SvaraRadera
  7. "När Kinas tillväxt började försvagas pumpade man in väldiga krediter i lokal adminsitration och statliga bolag, varav många är rena zombieföretag som aldrig kan bli uthålliga. "
    Producerade några av zombieföretagen cyklar må hända? :)

    SvaraRadera
  8. En Borg med bröd, någon?

    SvaraRadera
  9. Apropå flyttning mellan stad och land, har du tänkt på hur familjebildning påverkar statistiken?

    Alltså det vanliga beteendet att två personer flyttar till Stockholm, skaffar två barn och sedan fyra flyttar därifrån. Då ser det ut som att dubbelt så många flyttar från Stockholm som till staden. Men det fattar man ju att så är det inte i det här fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur tidigt syns man i folkbokföringen? Med hur tidigt menar jag, alltså i vilken ålder?

      Radera
    2. Några veckor efter födseln. Hos Internetdetektivernas gratistjänster online syns man generellt först när man är arton år, ibland dock redan vid 16 års ålder om man har en deklarerad förvärvsinkomst.

      Födda spädbarn ökar inte behovet av antal bostäder. Ungdomskullarna i förstabostadsåldern är minskande de senaste åren, och trycket på förstaboende är allts minskande.

      Radera
    3. Det jag menar är att om det flyttar ut två vuxna och två barn och samtidigt det flyttar in tre vuxna, ser det i statistiken ut som folk flyttar från Stockholm, när det i själva verket flyttar in fler än som flyttar där ifrån - vuxna alltså.

      Radera
    4. Inte sannolikt att Stockholmsregionen minskar även om möjligen Stockholms stad stagernat. Välmående kommuner runt Storstockholm växer så det knakar.

      Radera
    5. Samtidigt om du tittar på inflyttningen från utlandet som är det som driver Stockholms stads befolkningsutveckling så kan du se att det inte riktgt följer samma mönster som för riket. Det vanligaste födelselandet för någon som flyttar till Stockholm är (förutom Sverige) Indien. Därefter Nordamerika (usa och kanada) och sedan Kina. Först därefter kommer Syrien tätt följt av Finland, Afghanistan och Tyskland. En stor del av Stockholms invandring är således arbetskraftsinvandring och därför inte helt försumbar när du tittar på utvecklingen av produktion, konsumtion och efterfrågan i Stockholm.

      För ärlighetens skull så vill JG påpeka att det rör sig om brutto-inflyttning då jag inte har kunnat hitta motsvarande siffror för utflyttning men det är ändå en påtaglig skillnad jämfört med riket som stort där Syrien och Afghanistan är de i särklass vanligaste invandringsländerna.

      Radera
    6. Nu var jag lite slarvig. Mina uppgifter kommer ifrån scb:s statistikdatabas och avser 2018.

      Radera
    7. Och för att ge ett svar på iblandekonomis fråga så kan man konstatera att de enda åldersgrupperna som minskar i Stockholm är 0-4 åringar och 85-94 åringar. Och detta trots en ökat barnafödande så nog finns det fog för att se nettoinflyttning i Stockholm som drivet av en hög nativitet och svårt att få tag på större bostäder som gör att barnfamiljer flyttar ut till framförallt kringliggande kommuner.

      Radera
    8. Och när jag gräver ännu djupare i SCB:s databas blir det tydligare att iblandekonomi har en viktig poäng. När det kommer till inrkesutflyttning står 3 åldersgrupper för 90% av nettoutflyttningen. Dela har vi 0-4 åringar (-2 938) 5-14 åringar (-1 346) och deras föräldrar, 35-44 åringar (-3 475). Tar vi bort barnen från ekvationen (totalt 4 404) så här vi en nettoutflyttning på två, tre hundra personer. I åldrarna 15 -34 (bostadsköparålder) så här vi en nettoinflyttning på ca 3000 personer 2018

      Radera
    9. Tack för det Martin Andersson. Det är viktigt att förstå statistik om man vill dra slutsatser av den.

      Radera
  10. Exakt. Oroa er inte så förbannat....inte bra för hjärtat.

    SvaraRadera
  11. OT: Nu tycker tydligen stora investerare av pappersguld att det är dags för vinsthemtagningar efter sommarens oavbrutna rally. Proppen verkar gå ur idag. Dags att sälja nu för den som vill kamma hem så mycket som möjligt. Jag tror det är en ganska stor tillbakagång att vänta den närmaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det. Men sedan når guldet botten samtidigt som recessionen slår till med full kraft och några banker börjar knaka. Då skall man köpa på sig några uns i små storlekar.

      Radera
    2. It is in the final parabolic stage that most of the money is made. Not there yet. Avoid paper, focus on miners that have been rallying. An object in motion tends to stay in motion. https://twitter.com/NedNL/status/1169288951208787968?s=20

      Radera
    3. Jepp, dock inte så djupt, inte under 1280 skulle jag tro

      Radera
    4. En korrigering blir fint läge att fylla på. 2000 känns inte omöjligt på lite sikt.

      Radera
  12. Den dagen Anders Borg säger att vi hr en krasch framför oss skall jag äte upp Aniie Lööfs doja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna som Borg befinner sig i gränslandet mellan politik och ekonomi, så allt vad de säger får tas med en nypa salt. Dock får man tacka för jobbskatteavdraget, så någon insikt hade de/han. Hade det varit en sosseregering hade det förmodligen aldrig hänt, och vi hade fortafarande levt "under skatter vi digna ner" som socialisternas internationella sång kväder. Va, dignar vi fortfarande? Oh så långt kvar vi har att "vandra i dödsskuggans dal" ...

      Radera
  13. Fossilbilar relevanta om 20-30 år?? ROFLMAO

    2x Rivian siktade på testkörning rutt Eldslandet (Argentina) - Los Angeles:

    https://www.autoblog.com/2019/09/01/rivian-r1t-spy-shots-argentina-ewan-mcgregor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför har dom satt två ovala hål för lyse i fronten på en annars snygg skapelse. Hålen i fronten förfular bilen nått oerhört och kan närmast beskrivas som subjektivt fula. Den hade varit perfekt med bara den avlånga lysrampen

      Radera
    2. Jag håller fullständigt med om det.
      Tydligen ville de ha ett utseende som skulle kännas igen direkt och särskilja märket.

      I någon av alla videos jag plöjt igenom har jag sett en alternativ design, med vanliga lyktor. Det var riktigt snyggt.
      Men så som de ser ut nu sägs vara produktionsversionen, det är inte koncept.

      Så, eftersom det är en riktigt snygg, cool och kompetent bil i övrigt så får det gå.

      Kan säga att fronten växer på en faktiskt.. ;)

      Radera
    3. Fler foton:

      https://www.rivianforums.com/threads/preproduction-rivian-r1t-spotted-testing-at-tierra-del-fuego.267/

      Radera
  14. "Den fd finansministern lockar fortfarande folk" - Han har väl något att visa upp som folk vill se.

    SvaraRadera
  15. Fossilbilar förvisas från stad till land strax efter 2025. Möjligen förbjuds de tidigare på gata efter gata. Batterier blir betydligt bättre inom kort. Elflyg kommer också ta upp kampen med främst fossilt kortdistansflyg men också tåg. Min syn på den nära framtiden.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  16. Man kan köra bil var man vill i alla fall och hur man vill. Finns inga poliser. Biltullar och fartkameror är enkla att lura.

    SvaraRadera
  17. Kan han inte bara lägga ner sin löjliga ring i örat också? Då kanske man äntligen skulle kunna ta honom lite seriöst. Fast å andra sidan var det väl han som ville visa picken på en fest i Stockholm för ett tag sen? Så skulle nog ändå ha svårt att ta honom seriöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tillåtet att göra ett avsteg från en annars oklanderlig stil, t ex att ha ett örhänge, eller spektakulära manschettknapper, eller udda färgade strumpor. Det är den lilla avvikelsen från stilen, som lämnar det personliga avtrycket, och visar att man inte är någon som inte har egen fri vilja och kan tänka själv.

      Radera
    2. Inte riktigt lika illa som Gudrun Schyman på filmpremiär men heller inte riktigt vad man associerar med 'europas bästa finansminister'.

      Radera
    3. Anders Borg har oputsade och buckliga skor till kostymen. Det är inte tillåtet!

      Radera
    4. Mannen med elefanttricket!?

      Radera
  18. "Köerna av lastbilar som ska klareras till Storbritannien kan retoriskt sträcka sig till Amsterdam vid en hård eller mjuk Brexit, helt enkelt för att britterna inte byggt strukturer för att hantera import som måste tullklareras."

    Varför måste de bygga den? De kan ju bara agera så som de gjort tidigare, dvs släppa in saker från EU.

    SvaraRadera