Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-08-30 12:54

PostNord har tappat bort 7% av mina bokförsändelser

I samband med bokreleasen av Fallet har jag skickat ut ett antal böcker, t ex auktionsvinster av numrerade exemplar, tackexemplar till testläsare, och till en handfull personer som köpt signerade ex på distans. Sju procent av utskicken sedan slutet av juli har försvunnit i PostNords hantering.
Två böcker för omskickning.
Jag använder PostNords förfrankerade vadderade påsar för att skicka böcker, antingen Blå Påse M för 59:- SEK styck eller Blå Påse L för 79:- SEK per styck. Detta är det billigaste sättet att skicka, då jag annars dels måste betala 5-15:- SEK per bok för en annan förpackningslösning, plus 63:- SEK för Skicka Lätt. Skicka Lätt ska dessutom lämnas in på ombud, och kan inte läggas i brevlådan, så det går t ex inte att skicka på kvällar och helger när ombudet är stängt.

Jag har gjort 28 stycken utskick av Fallet till auktionsvinnare, enstaka köpare av signerade böcker, och till testläsare. Två av dessa har försvunnit, eller 7.1% av försändelserna.

Det är inget vidare omdöme för PostNords del. 

Kanske måste jag börja betala mer för Skicka Lätt + förpackningar, så jag åtminstone kan se var paketen försvinner på vägen. För försvinner gör de. Förra året försvann för mig elva utemöbler spårlöst från PostNords distributionscentral i Borås, dit de hade rapporterats anlänt. Sedan försvann de. Och då pratar vi om en soffa, två fåtöljer, sex stolar och två bord, så det var inte några små bokpaket som trillade mellan heller.

PostNord går helt enkelt inte att lita på. Begreppet "som ett brev på Posten" bör få en annan betydelse tids nog.

Får väl göra slag i saken i en projektidé att posta tusen numerade brev till mig själv och se hur många som kommer fram och när. Kostar en slant, men kan ju bli Bra Blogg (tm).
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

45 kommentarer:

  1. Ja, dags att byta talesätt.

    Kommer som en like på Facebook?

    SvaraRadera
  2. PostNord har helt tappat all trovärdighet - för att inte tala om att deras service fullständigt eroderat. I måndags fyllde en barndomsvän till mig 50 år; vi hade inte hörts på några år så jag tänkte skicka ett Postogram för att gratulera, och posta det söndag morgon så han skulle få det på födelsedagen - jag bor en halv km från PostNords huvudkontor i Solna där det finns brevlådor med sen tömning och han bor i en kranskommun till Stockholm så jag tänkte det skulle vara lugnt, även om de senast jag postade en grej i sista minuten-lådorna i juni hade flyttat söndagens tömning till såpass tidigt som kl 13.

    Jag skulle dock jobba på ett idrottsevenemang i söndags så jag var där vid 06 - för att bara märka att man ändrat tömningarna till att ENBART TÖMMA MÅNDAG-FREDAG KL 18!

    Sveriges ledande "logistikföretag" tömmer alltså inte brevlådorna vid sitt huvudkontor under helgen överhuvudtaget! Mitt enda alternativ var att ändå lägga på Postogrammet (som jag köpt på Hemköp dagen innan) och hoppas att det åtminstone kom fram i tisdags, en dag sent. Det gör ju dock inte att jag nästa gång kommer att ha Post-Hor som första alternativ när jag vill skicka en gratulation...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast, att Postnord ändrat tömningstiderna är ju en del i förändringen mot att hantera allt färre brev, och allt mer paket. De har förändrat tömningstiderna för brev för att kunna ge bättre service för paket. De gör ju detta för att kunna förbättra.

      Mvh Någon som jobbar på ett ombud som får ta all PostNords skit än fast jag inte är anställd av dem

      Radera
    2. Framförallt för att betala förlusterna i den Danska delen. Räkna alltid fingrarna....

      Radera
    3. Man skall inte ta skit personligt om den inte är det...

      Radera
    4. Det må vara hur det vill med PostHors ambition att "förbättra servicen" - men om det alltså numera i Sverige inte går att posta ett brev efter kl 18 en fredag om det ska komma fram följande måndag, är det i mina ögon inget mindre än en fullständig SKANDAL.

      Läser man kommentarerna nedan om deras personal ska man väl inte bli alltför förvånad, men då är det å andra sidan kanske på tiden att införa ett skarpare personligt ansvar för statens tjänstemän igen, dit vilka postpersonal enlig all rimlig logik hör, oavsett NPM-bullshit om bolagisering och annat trams.

      Hörde igår ett radioreportage om Frankrike, där franska Posten infört en tjänst man kan abonnera på där man låter sina brevbärare titta till äldre ensamstående medborgare som kanske inte behöver hemtjänst men ändå är lite isolerade. Finns det någon i Sverige som skulle anförtro ett sådant ansvar till brevbäraren...? Å andra sidan visar undersökningar i Frankrike att brevbäraren är den person man har störst förtroende för i samhället - näst efter bagaren...

      Radera
  3. Försändelserna försvinner förstås inte, utan delas bara ut på annat håll, en del delar de postanställda ut till sig själva, PN har ju tom lagt ut såna videos på youtube. En del kanske hamnar i soptunnor eller i någon bekvämt belägen brevlåda.

    Sen är Sverige numera ökänt för att massreturnera utländska paket om de inte har CN22, eller bara att postens inkompetensreserv inte tycker sig hitta den. Finns utländska leverantörer som vägrar att skicka till Sverige.

    SvaraRadera
  4. En kollega lade ut sin printproduktion på tredjepart efter att Postnord slarvade bort i genomsnitt var 7e försändelse. Nya lösningen betalar mindre per print men det tidigare tillvägagångssättet genererade för mycket badwill för att vara gångbart.

    SvaraRadera
  5. Presentpåse från postnord är en bättre sätt än den blåa påse att skicka bocker.:)

    Större och billigare.

    SvaraRadera
  6. Senaste beställningen fr USA: 2 (två)dagar från att jag beställt anländer paketet till Sverige. Efter det tog det 3 (tre) veckor för att få paketet från sorteringen i Sverige till brevlådan! Skandalöst med tanke på att DHL levererar inom 5 dagar från USA. Tyvärr hade inte just denna kund något avtal med DHL så jag fick ta det som gick.

    Tror nog att Mona Sahlin har bättre rykte än vad PostNord har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hammade antagligen i det svarta hålet tullen. Där kan saker ligga i månader utan att man blir informerad om vad som händer. Köpte några T-shirtar från USA som jag bedömde som borta när det stått i två månader att de låg på någon distributionscentral i Sverige. Sedan en dag dök de upp med ett fett tullkvitto nästan lika mycket som de kostade att köpa.

      Radera
    2. @Tim: Jag var med om precis samma sak, med exakt samma typ av vara.

      Radera
    3. Hur blev det nu med sådant här? Jag har inte beställt från Kina sedan PN började med att rodda förtullningen. Men i våras beställde jag lite diverse merch från USA, inkl. en T-Shirt. Fick foto på det och betalade in till PN den avgiften. Är det ändå så att det ska gå via tullverkets egna hantering?
      Det var ju viss tracking på försändelsen (i USA) men man blir ju orolig och irriterad när man betalt och det går 1½-2 veckor utan ett knyst, sedan levererades det.
      Så är tullverket aktivt med i fördröjningen eller är det bara PN?

      Radera
  7. Gör experimentet men med lite färre brev, typ 100-200st. Bra reklam för dig, troligtvis dålig för PostNord.
    Lovar att dela resultatet på sociala medier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis inte. Har inte varit med om att brev försvinner (Har iofs inte varit med om att paket försvinner heller).

      Det sägs att paket försvinner för att någon på posten gärna vill ha paketet istället för avsedd mottagare. Det nog inte så attraktivt att lägga vantarna på ett vanligt brev.

      Radera
  8. Jag väntar med spänning på att läsa om detta experiment med 1000 brev!

    SvaraRadera
  9. Begreppet "som ett brev på Posten" bör få en annan betydelse tids nog.

    Precis som betydelsen av begreppet "Går som tåget" redan gjort.

    SvaraRadera
  10. Den ena av mina söner extrajobbade på posten några somrar. Med tanke på det han berättade om huvuddelen av personalen är jag inte förvånad att paket försvinner. Chefen kunde be honom åka ut och hämta ”brevbärarväskor” som nåt anställt miffo vara dumpat på marken eller skitit i att dela ut. Extra pengar för grabben, men ingen goodwill for posten när breven kom 5-6 på eftermiddagen.
    På mitt jobb har vi också upplevt hur postnords chaufförer påstått att de inte kunnat köra fram till vårt kontor (en massa ljug varianter på temat). Chaffisen har helg enkelt prioriterat fika och skitit i att utföra sitt jobb och dragit en vals i hopp om att det inte skulle märkas.

    SvaraRadera
  11. Ljusglimten i mörkret är att vi p.g.a detta inte haft några brevbomber i Sverige. Till och med terrorister tycker alltså att PostNord håller för låg servicenivå för att vara pålitlig ens som ofrivillig leveranspartner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1 på den. Rätt att fokusera på det positiva. :-)

      Radera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vi inte crowdsourca det? Vi läsare skickar x antal brev var, och kodar dem på nåt smart sätt så att du (om du får dem) lätt kan se varifrån och när de skickats och göra massa go statistik. Då kanske man kan se var i landet det försvinner mest post?

      På alla brev kan det stå, för att hitta på nåt som gör att brevbäraren frestas:

      "GRATTIS HÄR KOMMER PRESENTEN!

      Nygifte L Wilderäng

      Adress

      Postadress"

      Radera
  13. Jag beställde en eftermiddag en klocka från England, kryssade DHL express 100 kr extra, ca.
    Nästa dag hade den kommit till av mig valt ombud(djuraffären då kunde jag köpa hundmat också😁)

    SvaraRadera
    Svar
    1. DHL är makalösa! Köper en del tillskott fr USA. Beställer tex 14 i Sverige, kl 15:30 får jag mail att det skickats. Kl 5-6- på morgonen dagen efter får jag mail från DHL där de visar var paketet befinner sig just då. dag 3 får jag mail/sms att jag ska betala tull och avgifter, dag 4 eller 5 är paketet på plats. Men då vill jag påpeka en sak till, det har hänt (inte många gånger men några) att jag fått paketet dag 3 efter beställningen.

      Som sagt, makalöst! Tysk logistik när den är som bäst!

      Radera
    2. Orsaken till att man aldrig får ha extrabagage på Ryan Air och dylikt. Killgissning.

      Radera
    3. Nyckelfras: DHL express 100 kr extra, ca.

      Det finns ju en massa alternativ till PostNord, t.ex. DHL, UPS, TNT, Best och vad de nu kan heta. Men där är ju prislappen en annan. Man får vad man betalar för.

      Om det nu är så enkelt att skicka brev billigare och bättre än PostNord borde det väl dyka upp någon entreprenör som fixar det. Citymail kanske, men de servar väl inga muppar på landsbygden.

      Radera
    4. Ja DHL är helt makalösa. Beställde ett golv från Bauhaus som DHL levererade. De hade sönder mitt beställda golv med en gaffeltruck. De tog tillbaka leveransen (jag vägrade att ta emot) och levererade en vecka senare som nytt samma trasiga golv en gång till. Till och med på samma pallar. Bauhaus löste dock det hela efter en ganska lång process. Har inget som helst förtroende för någon transportör längre.

      Beställde en lampkonsol som levererades av DHL och var helt mosad. Skickade ett mail till firman som skickade en ny som den här gången överlevde.

      Post Nord slarvade bort ett litet paket som var borta i över två månader, men som mirakulöst helt plötsligt dök upp. Enligt spårningsinformationen levererades paketet två dagar efter beställning till Post Nord, sen var det bara borta i två månader, men levererades till slut.

      Radera
  14. Som ett brev via Citymail kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu bor ju herr Bloggaren på landet en bit utanför Göteborg. Går det att skicka brev med Citymail därifrån? Ordet "City" tyder inte på det.

      Radera
  15. Det har diskuterats förr men det är enormt stora mängder som försvinner men ingen vet vart. Hur är det möjligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen är det som på julafton hos vissa anställda hos Post Nord, jättespännande att öppna paket, man klämmer och skakar lite först. Kanske är det en spännande bok, kanske är det något fint prydnadsföremål, eller kanske en uppsättning utemöbler till den nya altanen.

      Radera
  16. Hmm...

    Postnord sitter alltså i dina soffor, stolar och fåtöljer och läser dina böcker.

    Inte undra på att vi aldrig får nån post!

    SvaraRadera
  17. Jag har tidigare haft div. problem med Postnord. Ett återkommande problem har varit att de lämnar ut hämta-paket-avier innan vederbörande paket finns att hämta hos Postnord-ombudet. Jag åker extra vända för att hämta, inget finns att hämta, ingen tycks VETA när det finns att hämta. Dessutom vägrar Ica-kassörskan att ta på sig Postnord-hatten när jag vill uttrycka mitt missnöje. Jävla skit, helt enkelt.

    MEN ... nu under sommaren har jag också upplevt bra Postnord-service och "om detta må ni berätta" ... eller efterfråga.

    Vid det aktuella tillfället hade jag beställt en födelsedagspresent till min dotter, på internet. I vanlig ordning för sent men teoretiskt skulle den kunna komma i tid om alla led höll vad de lovade. På födelsedagen i fråga gick jag ut på gatan och stoppade brevbärarbilen för att kolla om han trots allt inte hade paketet (som jag misstänkte inte skulle få plats i brevlådan). Nej, brevbärarkillen hade inte sett något paket med den form jag beskrev. Men han lovade att hålla koll, sa han. Visst, tänkte jag.

    Två dagar senare ringer det på dörren och där står brevbäraren med paketet. Han lämnade alltså bilen och gick och ringde på för att han hade förstått att paketet var viktigt. DET ÄR BRA SERVICE!

    SvaraRadera
  18. Skickar ca 100 varubrev om dagen genom företaget. Ca 1 av 250 försvinner. Det är fortfarande inte bra, men mer korrekt statistik som återspeglar andelen som ”försvinner” hos Postnord.

    SvaraRadera
  19. Lars, du skulle tjäna på att bli kund hos Postnord och skicka varubrev istället.

    SvaraRadera
  20. Nå hela 93% av breven har ju kommit fram, kunna varit 80 eller 70% . Samhällets långsamma sönderfall fortsätter oavbrutet genom decennierna! I framtiden kommer man imponeras av att breven alls kom fram!

    SvaraRadera
  21. Jag har till största del slutat använda postnord, oftast samma fraktpris men bättre service med de andra fraktbolagen

    SvaraRadera
  22. Beställde en del redskap på black friday från Jula för några år sedan. Bl.a. spadar som var så stora att de måste köras ut från godscentralen. Efter frustrationen att man på lantbrevbärarlinjen måste ringa in och boka utkörning via en _automatisk_ tjänst som stänger kl 17 på vardagar (!!!) så blev det i varje fall utkört... till någon annan. De hade signatur på det. Och inte kan man klaga hos deras kundtjänst - nej det måste göra hos den som köpte frakten. Vilket var Jula -för mina pengar visserligen. Jula verkade mer luttrade så de skickade genast en ny spade och fick väl ta över ärendet om det var värt att krångla med PN.

    SvaraRadera
  23. Vi får inte heller glömma att brevbäraren på sin runda med cykel går in i uppgångar under sin tur. Redan innan jag gick i pension för 15 år sedan norpades det brevklumpar från mig. Här tror jag merparten av svinnet ligger när det gäller brevklumpar som delas ut. När det gäller brev startade förfallet med "kamfacken", man ställer alltså in posten på just DIN plats i en hylla och sedan är det ingen som rör brevet innan en helt annan brevbärare buntar ner och kör ut posten. På den gamla goda tiden krävdes det 10 års tjänst innan man kunde aspirera på ett eget distrikt och sedan gick man där och kunde allt om alla.

    SvaraRadera
  24. Tror att jag har nämnt de tidigare men.
    Min vän var i Frankrike och köpte en dyrare tavla som han postade hem till sig i Jönköping. Där försvann dock paketet och han ringde överallt ink polis och div chefer på posten m.m ja överallt dit man kan gnälla.
    Paketet hittades med ny etikett märkt till ett företag som är verkstad och säljer bildelar.
    "Oj någon har råkat göra ett misstag"
    HUR någon kan RÅKA makulera försändelsen, adressera om den, skriva ut en ny etikett och klistra på den är dock fortfarande ett mysterium.
    Men han fick till slut ta med sig tavlan hem i alla fall.

    SvaraRadera