![]() |
Interiör Polestar. Likt Tesla satsar man på en stor skärm och minimerar antalet fysiska knappar och rattar. Foto: Polestar |
I min närmaste bekantskapskrets finns det fyra Tesla, inklusive min egen - två Model S, en Model X och en Model 3, plus ytterligare 5-6 Tesla i den lite bredare privata sfären. Samtidigt finns det de som absolut vill ha en elbil, ofta genom att tagit ett första steg via en laddhybrid, men upptäckt att de egentligen vill ha 100% elbil.
Dessa har av olika anledningar stått över Tesla, inklusive Model 3, men ser nu ut att istället hoppa på Kina-Volvos Polestar 2. I närmaste bekantskapskretsen finns nu tre bokningar av bilen.
Volvo har kört en rätt hård reklamkampanj kring möjligheten att boka bilen, inklusive stora tavlor längs vägar och trafikleder.
Profilen på de som beställt är förstås egna företagare och det handlar om tjänstebil, och inte privatköp. Men det ser ändå ut som att Kina-Volvo här har hittat helt rätt och att vi får en svensk (förvisso tillverkad i Kina) elbilssuccé. Sedan har Tesla ett rejält försprång. Tesla Model 3 är den 16:e mest köpta bilmodellen i Sverige under 2019 än så länge, och med 2626 nybilsregistreringar den mest sålda elbilen i landet i år, nästan dubbelt så mycket som tvåa Renault Zoe med 1423 bilar. Tesla Model S har 634 registreringar och Tesla Model X 262. Bland de två konkurrenterna i premiumsegmentet har den lite billigare Model X-konkurrenten Audi E-Tron med sin betydligt kortare räckvidd 319 registreringar och Jaguar I-Pace 138 stycken.
![]() |
Detalj interiör Volvo V60. |
Jag killgissar att när väl Polestar 2 börjar levereras, så kan vi få se siffror i intervallet 2000 - 3000 bilar under första halvåret här i Sverige. En mycket positiv utveckling i sig.
Inlägget är baserat på personliga anekdoter, och säger inget om det verkliga orderläget. Men ingen i den närmaste bekantskapskretsen ska byta tjänstebil till något annat än Tesla eller Polestar. Vare sig Audi E-Tron eller Jaguar I-Pace nämns ens som alternativ.
Va?! Ett positivt inlägg om Volvo?
SvaraRaderaDet lilla jag sett tycker jag ser väldigt bra ut, förutom skärmen i mitten som ser ut som en panikåtgärd i sista minuten för nån glömde att rita in den.
Tycker att vissa funktioner bör vara kvar som fysiska knappar så man enkelt kan komma åt dem utan att ta ögonen från vägen, men touchskärmar finns det i varenda bil snart, tom. i Opel Corsa!
Men så tillhör jag de få som gillar Volvo och deras nya formspråk.
Ja jag gillar också volvo, har kört en del hertz-hyrbilar och då fått nyaste V40/60/90 vid olika tillfällen och trivdes väldigt bra i de bilarna.
Radera"de få som gillar Volvo"? Har det slutat säljas nya Volvo-bilar nyligen eller?E
RaderaEller är köparna tvingade att köpa?
Just det. Måste ju vara övertydlig här så alla förstår.
RaderaDe få på detta kommentarsfält som gillar Volvo
Den där ramen runt skärmen... Det tar inte lång tid innan den känns outdated.
RaderaSkulle tro att de är ganska många dock...
RaderaÄven de med BMW och Audi är glada i att Sverige har en inhemsk biltillverkare.
Och då på grund av att Volvo ser till att pressa priset på dessa finbilar.
Så en ful-Volvo är till nytta för de flesta.
Kul för Volvo, lite synd att de har sin serösa elbilsmodell under Polestar och kör vidare på gamla drivlinor lite till under Volvo V/S
SvaraRaderaVore bättre i min mening om de hade haft tex V40 ute som mindre elbil för att konkurrera med Zoe och det andra småttingarna.
Det kommer. Om inte under Volvos egna namn så under Lynk o co.
RaderaFin bil men väntar på att prislappen ska gå ner rejält
SvaraRaderaDå får du vänta många år :-)
RaderaDet där är en sak jag inte förstår, när Volvo lanserar en produkt är det påfallande många som säger att de ska vänta tills den faller i pris.
RaderaDetta ser man aldrig någon säga när det gäller andra "bättre" bilmärken.
Är orsaken till detta att Volvo är såpass vanlig, och att kunderna vet att om tre år finns det fina begagnade leasing-bilar att köpa?
Elbilar är relativt nytt så att skaffa en elbil är likställt med att köpa en ny och då är det 500-600 tkr minst som krävs, listpriset brukar ju vara en strippad grundmodell som man egentligen inte vill ha.
RaderaVissa märken blir t.om. dyrare som begagnade än nya!
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190819/overraskningen-kias-elbil-dyrare-som-begagnad-an-ny/
Kan det inte ha med Volvos image och pris då och nu? Man tror att priset kommer att gå ner till tidigare prisnivåer men att i verkligheten är det denna högre nivå som vi får vänja oss vid?
RaderaAlternativt att man väntar på att tekniken ska bli mogen så att produktion etc blir lägre, konkurrensen större och därmed lägre priser.
Ingen aning, men en tanke i alla fall.
produktion = produktionskostnaderna
RaderaKolla spot-priset på el-polen....
RaderaDet skall väl komma en XC40 som elbil under 2020?
SvaraRaderaTråkigt bara att Polestar 2 byggs på den "lilla" ekonomiplattformen CMA.
SvaraRaderaJag har en aversion mot kinesiska bolag och Polestar/Volvo går därmed bort. Men det är en spännande utveckling vi ser och det ska bli kul att följa lanseringen av Volkswagen ID.3 och Porsche Taycan
SvaraRaderaRivian
SvaraRaderaGoogla det. Där har du något för din gård Lars.
Tänkte boka, men kunde bara bokas i USA/Kanada/Mexico än så länge.
700 milj USD från Amazon, 500 milj USD från Ford. GM är med på ett hörn.
Hade föredragit typ Polestars front på den, men det är det enda, resten är riktigt bra.
Rivian R1T (el-pickup)
Radera65 mil räckvidd.
5 ton drag.
0-100 på 3 s.
Med mera..
Oj vad groteskt ful den var
RaderaTrevligt att få veta vad den välmående övre medelklassen har för konsumtionsplaner...
SvaraRaderaVill man ha samma Volvo-elbil billigare är det bara att köpa en Lynk O.Co när dom släpps.
SvaraRaderaDet som är helt otroligt underligt både enligt mig personligen men även Volvofolk är att dom inte säljer dom under eget namn. Polestar är som BMW's M eller Mercedes AMG-team. Alltså trimteam. Bilen är en Volvo, men Volvo använder inte sitt internationellt kända och respekterade namn för sina nya elbilar. Helt ofattbart.
Sen är "Kina-Volvo" lika svenskt som det alltid varit även undertiden och före Ford ägde Volvo. Huvudkontoret ligger på Hisingen och ingenjörerna likaså oavsett vem som råkar äga aktierna. Ser man det så är inte många företag speciellt inhemska oavsett ursprungsland.
Du säger väl inte "Svensk-Renault" när du ser en fransk lastbil eller "Svensk-Mack" när en lastbil rullar förbi dig på visit i Staterna?
Eller en "Italienar-Chrysler", "Tysk-Bugatti" eller "Tysk-Lambo". Ja, o så kan man hålla på under en lång stund.
RaderaAtt inte använda Volvo-varumärket vid lansering är smart.
RaderaDå kan man (om man vill) ta ut ett högre pris för samma hårdvara.
Att använda Lynk och Polestar som lanseringsplattformar är smart då dessa märken har behov av färre enheter. Ska man lansera som Volvo krävs en mycket större produktionskapacitet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVi gled runt i Europa med en Model X för ett tag sedan.
SvaraRaderaTeslas superchargers var ju verkligen A-O för den upplevelsen. De gånger vi gick utanför det konceptet kändes det inte så lyxigt längre, trots att bilen är häftig.
Men... den är ju ful.
RaderaMonsterbilar ala batman går väl inte hem så bra i Sverige när det kommer till kritan, men ett kalla den ful är nog bara en mycket udda subjektiv åsikt.
RaderaÄr det ngn som har koll på Peugeot 208 100% elbil?
SvaraRaderaHär kommer en negativ kommentar då: hoppas att polestar till skillnad från Volvo har koll på material och toleranser så att bilarna inte vibrerar i högre hastigheter.
SvaraRaderaVad jag begriper är teslas laddnätverk unikt, övr hänvisas till donken och liknande, där finns bara en el 2laddare och då sitter man i kö när flera köper elbil.
SvaraRaderaFinns det ngn som skall bygga laddplatser med flera laddare som teslas har gjort?
En liten undran
SvaraRaderaOm man vill ha elbil, varför vill man inte ha tesla ?
Vill ha!
SvaraRaderahttp://tiny.cc/0r1mbz
0-100 : 35.9s
Varför inte en Volvo 240 Electric?
SvaraRaderahttps://teknikensvarld.se/volvo-240-har-blivit-elbil-587216/
Av oklar anledning vill vissa köpa dyrast möjliga bil och inte den mest praktiska för ens eget behov.
SvaraRaderaTestbetyg för ett antal el-bilar.
https://alltomelbil.se/10-elbilar-i-stort-oberoende-rackviddstest/
Jag avser köpa en Renault Zoé ZE50 nästa år. ZE40 har jag hyrt ett flertal gånger ( bilpool ).
Med tanke på priset lär det dröja innan det blir genomslag hos pöbeln.
SvaraRaderaJag tycker den ser ut som en Saab. V90 är riktigt snygg i mitt tycke. Jag ogillar dock inte Saabs design från -80 och framåt, sista modellerna var riktigt fina också.
SvaraRaderaJag tror inte att det är andra elbilar som kommer märka av konkurrensen från Polestar 2 utan det är främst andra avgasbilar.
SvaraRaderaDet är ju fantastiskt att det finns ett bra utbud av elbilar, nu är det viktigaste att vi säkrar en effektiv och klimatneutral elkälla också.
SvaraRaderaMen skärmen??? Kunde de inte fått till det snyggare?
SvaraRaderaProvkörde en V90 (D4) idag för första gången, på väg från Stockholm till Ronneby (flygdag imorgon). Trevlig.
Man får se vad det blir av det, en av sakerna jag oroade mig för när jag beställde min Model 3 var driftsäkerheten. Men det är inte som att Volvo har varit ett historiskt under av driftsäkerhet. Men det kan säkert stilla många personers oro.
SvaraRaderaAndroid som infotainment/navigering är nog väldigt bra, historiskt sett så har ju OEM systemen varit sämre än mobiler när de levererats och bara blivit sämre med tiden.
Men man får se vad man får för 40k€ samt vilket förmånsvärde skatteverket ansätter. 40k€ är ju signifikant billigare än Model 3 i basutförande (50k€) men om man måste köpa till en massa paket för få den fulla upplevelsen så kan det nog kvitta.