Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2019-08-25 17:52

Elnätbristen: SydVästlänken försenas ytterligare ett år - 570 skarvar måste bytas

Den så kallade SydVästlänken med elkraftledningar till Skåne försenas enligt Svenska Kraftnät ytterligare ett år, och drifttagningen är denna gång framflyttad till oktober 2020. 570 länkar måste bytas, men Svenska Kraftnät menar att det inte höjer risken för effektbrist i elområde 4, och enda konsekvenserna är att alla i elområdet får stå ut med lite högre elpriser än resten av landet.
Svenskt stamnät.
Projektet SydVästlänken skulle varit i drift år 2015, men har gång på gång skjutits fram i tiden. Den senaste uppskjutningen beror på att 570 skarvar ger genomslag och måste bytas. Felet ska vara samma som ledningen NordBalt tidigare drabbats av, men antalet skarvar är nu betydligt större.

Fördröjningen uppges ge små konsekvenser. Svenska Kraftnät skriver på sin hemsida:
"Beräkningar för sannolika scenarier visar att risken för effektbrist är ungefär lika liten som om Sydvästlänken hade tagits i drift. Den beräknade risken ligger under en timme per år och det är fortsatt lika stor risk för effektbrist i SE3 som i SE4. Förseningen påverkar inte heller den lokala nätkapacitetssituationen i Malmöområdet."
Så man kommer alltså högst behöva släcka ner området i främst Skåne en timme om året elnligt beräkningarna. Däremot blir elpriset lite dyrare tills vidare, för de som bor i Elområde 4, baserat på normalförhållanden:
"Förseningen innebär fortsatt något högre priser i SE4 och något lägre i övriga prisområden, vilket motsvarar dagens situation. Vädret påverkar i hög grad hur stora prisskillnaderna blir i och med att väder påverkar både elkonsumtion och elproduktion. I Svenska kraftnäts simuleringar har medelvärden används som representerar normalförhållanden."
Det känns ju tryggt. Frågan är då varför man alls bygger ledningen?

Mer information finns hos Svenska Kraftnät.

Projektet visar tydligt att Sverige ska ha låga förväntningar på att bristerna i svenskt stamnät kommer åtgärdas skyndsamt, när man uppenbarligen inte klarar av att hålla tidplaner, eller kanske helt saknar kompetensen att genomföra några större projekt.

Under tiden kommer det snarare bli allt svårare att genomföra projekt i takt med att mer och mer mark runt i synnerhet effektbriststäderna blir bebyggda, och nya ledningar därmed blir allt mer administrativt komplicerade att dra in till städer som står inför akut elnätbrist, som Uppsala, Västerås, Esklistuna, Göteborg, Stockholm och Malmö. Enligt uppgifter ska Uppsala vara de som har den sämsta situationen, samtidigt som kommunen fått för sig att satsa massivt på ökad befolkning via nytt bostadsbyggande.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

11 kommentarer:

  1. Man hoppas ju att infrastruktur för att ansluta städer till utbyggda elnät mm finns med i kommuners planer vid expansion, men det är antagligen inte alltid fallet.

    SvaraRadera
  2. Verkar inte vara någon omedelbar fara. SE4 exporterar just nu ca 1,8GW till utlandet, och SE3 1,7GW.

    SvaraRadera
  3. Eftersom ledningen inte funkar nu heller så blir det ju inte sämre. Det jag undrar är - hur mycket bättre blir det när den väl är igång?
    Att det är svårt i städerna förstår jag men hur är det i närområden dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är måhända del i en större satsning som på sikt kommer öka överföringskapaciteten i landet...?

      Radera
  4. Så kan det gå när man väljer den billigaste leverantören utan att försäkra sig om att denne verkligen kan leverera det som utlovats. Förvisso är problemet med skarvarna inte Alstoms/GE's fel utan ABB's, men ändå.

    SvaraRadera
  5. Någon med insyn i hur sånt här går till som kan upplysa mer exakt vad som kan ha gått fel? Att göra så många skarvar fel låter som ett riktigt idiotmisstag. Har man specat fel? Har man beställt fel? Har de installerats fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annan fråga är hur man kontinuerligt har verifierat delkomponenter som exempelvis skarvarnas utförande? En självklarhet professionellt skötta för större projekt.

      Radera
  6. Vi får väl göra som i Tyskland, BHKW (BlockHeizKraftWerk) som drivs av diesel eller kolgas i varje villaområde. Kopplas in morgon och kväll när belastningen är som störst.

    Jag tror att gengasindustrin kan få ett uppsving.

    SvaraRadera
  7. Valhäntheten och obryddheten för snart sagt alla samhällsfunktioner är djupt skrämmande, och ju viktigare desto värre tycks det som. Hopplösheten griper omkring sig.

    SvaraRadera
  8. Fullständigt off-topic, men är den där bilden tagen mellan Stråvalla och Väröbacka?

    SvaraRadera