Cornucopia?

Aktuellt

Extra Revolut-kort som säkerhet på restaurang - få 200 kronor om du blir kund

Detta inlägg innehåller reklamlänkar för Revolut. Om du som tecknar dig för ett Revolut-kort via denna länk får du som ny kund 200:- SEK i...

2019-07-04 13:47

Ursäkt till cyklister - vissa tidigare trafikregler gäller ej längre

Som bilist är den absolut största stressfaktorn vid körning med bil i stad cyklister. Jag har idag lärt mig att vissa tidigare trafikregler faktiskt inte längre gäller cyklister, bland annat övergångsställ, cykelbaneskyldighet och enkelriktat.
Cyklar.
Som bilist är cyklister den största stressfaktorn vid körning i stad. Inte för att man är orolig för bilens eller den egna personliga hälsans skull, utan oron över att skada en cyklist.

Nu visar det sig att tidigare lagkrav på att cyklister måste cykla på cykelbana när denna finnes inte längre gäller. Så länge hastighetsgränsen är 50 eller lägre får de cykla var de har lust om det inte är motorvägsskyltat eller uttryckligen förbjudet att framföra cykel. Även över 50 km/h är det tillåtet att skippa cykelvägen om t ex landsvägen eller trafileden är mer lämplig för destinationen. Bara för att det finns en cykelväg kan du inte längre slappna av, utan det kan fara ut en cykel på vägen ändå.

I Stockholm har man även upphävt enkelriktning för cyklar. Alla de där cyklisterna som kastar sig mot dig när du kör på enkelriktat får alltså göra detta. Tro alltså inte att det inte kan komma en cyklist i full fart runt hörnet och rakt in framför dig på den enkelriktade gatan-

Jag ber härmed om ursäkt till alla de stockholmscyklister jag tutat på när de gjort just detta. Som utböling har jag helt missat att ni faktiskt har stöd för att dödsföraktande köra rakt mot trafikriktningen i Stockholm.

Slutligen får cyklister numera cykla på övergångsställen. Exakt när detta ändrades vet jag ej. Här på landet har man generellt tagit bort övergångsställena, eftersom folk får för sig att bilar ska visa hänsyn på dessa och det därför anses trafiksäkrare att inte ha några övergångsställen alls.

Så mina uppriktiga ursäkter till alla cyklister, i synnerhet i Stockholm där alltså enkelriktat upphävts för cyklister. Nej, det är inte ironi, utan på riktigt.

Jag har åtminstone inte skadat någon i trafiken än, trots 31 år med körkort, inte ens en cyklist. Men jag får helt enkelt vara på helspänn även på enkelriktade gator och på trafikleder, där man numera får cykla om det inte är motorväg.

Tillägg: Borttagandet av enkelriktningen för cyklister i Stockholm ska ha upphävts av Länsstyrelsen i Stockholm i våras. Stockholms kommun står tydligen inte över lagen. Exakt vad som gäller just nu är alltså oklart. Stockholmss trafikborgarråd Helldén (MP) kallar det "konstig principtolkning" att lagen ska följas.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

92 kommentarer:

  1. Stockholms cyklister är generellt sett aggressiva, arga och framförallt själviska. Läskigt i trafiken för både cyklister och b bilister. Själv är jag både cyklist och bilist varje vecka året om i nämnda stad så jag vet vad jag talar om, från båda sidor. Det är många regler som inte följs av trafikanter generellt tyvärr, framförallt av cyklister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker man ska bygga om vägarna lite så att bilisterna får gå ur sina bilar och leda dem (putta dem med dörren öppen så att man når ratten) genom vissa korsningar. Nej förresten vi struntar nog i det. Skulle säker bli många bilister som bröt mot lagen då.

      Radera
    2. Lustigt nog är det exakt så väldigt många omledningar i trafiken görs för cyklister. Skyltning att cykel skall ledas och så bara mosar man in all trafik på en gångbana. Eller som vid slussen just nu, cykelbanan från söder mälarstrand tar bara slut rakt in i ett byggplank och hänvisning upp för trapporna. Hupp, bara att slänga upp cykeln på axeln och knata upp mot söders höjder (obs! verkligt exempel!) .

      Det som är ett fullständigt absurt exempel för bilister är vardag för folk som valt hobbyfordonet cykel för att ta sig till och från jobbet...

      Radera
    3. Håller med att många cyklister är väldigt vårdslösa, som de verkar helt utan självbevarelsedrift.

      Hade en cyklande kollega av dem hetsiga typen som inte brydde sig så mycket om trafikregler. Han träffade/träffades av en bil i en korsning, slog huvudet framkanten av biltaket och hamnade i koma/nedsövd några veckor. När han kom tillbaka efter några månader var han helt personlighetsförändrad helt utan driv, och fick sparken något år därefter.

      En annan kollega lyckades få fortcyklingsböter på Södermalm.

      Alla de jag känner som cyklar till och från jobbet har haft något olyckstillbud eller råkat ut för fysiska skador, antingen på grund av bilar, andra cyklister, eller gångtrafikanter.

      Gångtrafikanterna är inte mycket bättre, utan beter sig mer som Brownska molekylrörelser och kan kliva rakt ut i gatan när som helst. Där är det dock lättare som bilist att hinna väja då deras fart är betydligt lägre än cyklisternas.

      Höll som bilist häromdagen att bli påkörd av en cyklist när jag gjorde en högersväng. Efter att ha släppt fram några fotgängare på ett övergångsställe (vi hade bägge grönt) och börjat gasa kom en sportcyklist farandes i runt 40km/h någon cm framför bilen på övergångsstället. Jag hörde inte vad ha skrek åt mig men förmodar att det var något okväde.

      Radera
    4. Inte bara omledningar. Det hör mer till regel än undantag att cykelvägar plötsligt upphör, byter sida (av bilvägen) eller har betongklumpar uppställda för att hindra obehörig trafik. I många fall leds de också höööögt över eller djuuuupt under bilvägen i någon sorts missriktad välvilja att skapa planskild korsning men resultatet brukar bli att cyklisterna - som ju nyttjar muskelkraft (iaf, icke-elcyklister) - gärna försöker gena över bilvägen istället. Då har vi ännu inte nämnt något om hur förhållandena på vintern ser ut avseende bilväg vs cykelväg.

      Cyklistens lott är hård i trafiken. Det är naturligtvis ingen ursäkt för att fara fram som en vettvilling och ignorera såväl trafikregler som medtrafikanter men som Stoffe skriver, skulle biltrafiken behandlas som cykeltrafiken hade vi nog haft revolution för längesedan.

      Radera
  2. Jag är elscooterförare i Stockholm och jag måste säga att alldeles för många cyklister är riktiga svin.
    Jämför inte mig med en VOIåkare, jag sköter mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bidar min tid och väntar på att hyrsparkcykelåkare ska segla om som mest hatade trafikanterna i staden. Snart så...

      Radera
    2. Och vissa elsparkcykelåkare tror att de är bilar och kör dödsföraktande mitt på gatan rakt genom korsningar med full fart i nedförsbacke utan möjlighet att kunna stanna om det kommer en bil samtidigt.

      Radera
    3. Håller med dig Stoffe.
      Förstör för sånna som sköter sig :(

      Radera
    4. Centralbron sthlm https://bit.ly/2YztlVh

      Radera
  3. Som tidigare bilist och numera som enbart cyklist i mellanstor tätort i de sydligare provinserna är min erfarenhet enbart positiv om samspelet mellan cyklister och bilister i trafiken.
    Däremot blir jag vansinnig på de idioter i min ålder som anförtrotts att köra omkring i vad som närmast kan betecknas som motoriserade rullstolar ... Dom är faen inte kloka någonstans!

    SvaraRadera
  4. Även om cyklister får cykla på övergångsställen nu så är väl inte en bilist skyldig att lämna företräde då, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte när de är på cykeln och ej gått av om det inte rör sig om ett kombinerat övergångsställ och cykelöverfart. Övergångsstreck + kvadrater en liten bort från övergångsstrecken

      Radera
    2. Andreas, jo du får färdas uppsutten på cykel på ett övergångsställe - men du har dock väjningsplikt mitt ALLT när du gör det.

      Radera
  5. De politiskt älskade elcyklarna är ju en form av motordrivna fordon, i fartkapacitet närmast att betrakta som mopeder - och skulle nog benämnas officiellt så också om det inte vore för att många väljare får associationer till finniga tonårskillar av ordet moped. Det vore helt enkelt inte så gångbart PR-mässigt i större skala att börja kalla vuxna väljare för mopedister - även om det är det de numera är.

    Vad gäller tänket bakom att tillåta cykling MOT enkeltriktat så förefaller det helt obegripligt. Någon i Stockholms trafikpolitik måste ha fått mental härdsmälta.

    Som kuriosa kan tilläggas att i Socialstyrelsens olycksfallsorsaksstatistik (baserat på det globala ICD-10) så räknas rullstolsburen person som fotgängare (gäller även elrullstol), men segwayförare (gäller även elrullbräda utan handtag) räknas som moped/motorcykel (alla tvåhjuliga motorfordon grupperas tillsammans).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte låta bli att reflektera över hur det där startade med påhängsmotor på cyklar för snart 100 år sedan, så blev de allt mer avancerade och ganska snart försvann pedalerna.

      Radera
    2. Tack för påpekandet Kent. Notera att cirkeln sluts. Många av vår tids regementsorter har gått i bräschen för att bygga mountainbikespår och teknikbanor. Motorcykelsoldater kan röra sig snabbt, men det hörs när de kommer. Ut med motorcyklarna och in med pedaldrivna (eventuellt kompletterade med eldrift) terrängcyklar så får du soldater som kan ta sig fram genom svår terräng riktigt fort, och framförallt mycket tystare.

      Tilläggsfundering: Det är ju faktiskt lite roligt att de rödgrönas storsatsningar på cyklism har fått som bieffekt att svensk mountainbikesport är i absolut världsklass och att det i sin tur är en indirekt resurs för den svenska försvarsmakten. :-)

      Radera
    3. https://www.smithsonianmag.com/history/motorized-scooter-boom-hit-century-dockless-scooters-180971989/

      Radera
  6. Är det bara i Stockholm man får cykla mot enkelriktat? Hur vet man vad som gäller i ens egen stad och vem beslutar om det??

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att göra det mer spännande så är det förbjudet att skylta om att det är tillåtet.

      https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190614/lansstyrelsen-forbjuder-stockholm-stads-skyltar-som-tillater-cykling-mot-enkelriktat-350-platser-berors/

      Radera
    2. Spännande var ordet, och väldigt praktiskt också, skyltar distraherar bara bilisterna så att de inte tittar på vägen också. Kanske blir vägledande så att fler distraherande skyltar tas bort!

      Radera
    3. Göteborg har det på t ex Långgatorna. Det är ganska diffust skyltat, så som cyklist får man tyvärr akta sig.

      Radera
    4. Det är även tillåtet i en massa länder inom EU: https://www.cyklistbloggen.se/vad-ar-det-har-med-enkelriktat-och-cyklister-i-stockholm/

      Bara stockholm som fastnade i ett byråkratiskt hål angående hur skyltningen ska se ut, alla andra eu-länder klarar av att läsa en tilläggsskylt

      Radera
    5. Här är det skyltat när det gäller, dessutom är det målat i gatan med handtaget var cyklister mot trafiken skall hålla sig.

      Så länge de håller sig där ser jag inte hur det skulle bli ett problem.

      Att man inte skulle få skylta låter som hål i huvudet? Vad skall de komma på här näst? Att man inte får publicera vilka trafikregler som gäller i övrigt?

      Radera
  7. Som du noterat är det tillåtet att cykla på ävergångsställe, men... till skillnad mot fotgängare ska du som bilist inte lämna företräde, det är cyklisten som ska göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har det väl alltid varit, om inte någon kan visa på annat.

      Radera
    2. Precis, vissa bilister borde kolla upp vad som gäller. Eller åtminstone inte bli så upprörd över hur andra trafikanter gör, koncentrera sig på att sköta sitt eget fordon istället.

      Radera
  8. Enkelriktade gator är det för att två bilar inte kan mötas pga deras bredd. Cykel och bil kan oftast mötas på samma väg, därför är det rimligt att tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat på vissa ställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därtill låga farter. En trevlig nyhet jag inte kände till.

      Radera
    2. Nej, det är inte rimligt att bilist skall behöva hålla till höger istället för i mitten på enkelriktad väg bara ifall det kommer en cyklist i full fart runt hörnet.

      Halvsmala enkelriktade vägar håller dessutom ibland lägre markberedningsstandard ut åt sidorna, de är då inte byggda för att två hjul skall belasta ända ute på vägrenen, det kommer att leda både till högre kostnader för underhåll OCH för ökat antal olyckor i form av avåkningar.

      Radera
    3. Nåja, det är inte sällan man ser bilister gnälla över cyklister och ofta med proxy-argumentation som ovanstående exempel "tänk på vägunderhållet!". Säg som det är istället, du vill helt enkelt inte att cyklister ska ha möjlighet att cykla i båda riktningar på enkelriktade gator. Varför ska det vara så svårt att erkänna.

      Radera
    4. Väggen? Du kanske tänker på motorväg och där får cyklar varken köra vare sig de kör med eller mot trafiken.

      Som trafikant är du skyldig att anpassa hastighet efter förhållandena, men det kanske du också tycker är orimligt? Och en cykel som kommer med full fart runt hörnet plötsligt kan nog inte hålla sig så till kanten att möte blir möjligt ändå. Dina farhågor baserar sig ju mer eller mindre på att bägge utgår från att de är ensamma s stan...

      Radera
  9. Cyklar själv i Stockholm dagligen, 99%Av alla trafikanter i alla trafikslag är trevliga och försiktiga i trafiken.
    Har aldrig hört talas om en cyklist som kört ihjäl en bilist ändå är hatet mot cyklister och deras allmänna ödeläggelse av trafiken väldigt utbredd och helt ok uppfattning att ha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cyklar året runt i Stockholms city och de jag sett personligen som mest aggressiva och ignoranta är mina medcyklister tyvärr. Skäll, skrik, slagsmål(!), påhopp på gångtrafikanter, "genvägar" som slutar i olyckor mmm. Med det sagt är en del bilister totalt livsfarliga och ignoranta de med. Men det är väl de 1% som läggs märke till - FTW?

      Radera
    2. Finns helt klart en klick cyklister som beter sig som idioter. Vissa verkar göra det helt medvetet, andra på grund av ignorans eller inkompetens (vi får komma ihåg att det finns inga obligatoriska utbildningar med tillhörande praktiska och teoretiska prov för att få framföra en cykel).

      Själv blir jag egentligen mer beklämd av yrkesförare som beter sig som idioter, dels för att de borde veta bätte och dels för att de framför fordon som faktiskt kan skada oskyddade trafikanter allvarligt även i låga hastigheter. Cyklister kan skylla på ignorans och skadar oftast sig själva minst lika illa om de ställer till med nåt.

      Radera
    3. Håller med, jag är både bilist, cyklist och fotgängare i Stockholm. Jag upplever väldigt sällan problem med någon. Och jag tror inte att ett "rop från cyklist / plingande i klocka = arg människa", det kan vara svårt att avgöra hur mycket man hörs när man vill uppmärksamma andra medtrafikanter helt enkelt.

      Som pendlingscyklist så är även jag skyldig till att tänja på regler, för att inte tappa farten när jag styr mitt muskeldrivna fordon, MEN samtidigt se till att det sker utan att kompromissa någon annans säkerhet. Antar därför att jag kan uppfattas som en del av "problemet" haha! Har dock inte hamnat i vare sig konflikt eller varit nära trafikolycka pga det.

      Visst finns det undantag, men de flesta är ganska trevliga/hänsynstagande i trafiken enligt min uppfattning.

      Radera
  10. I en stad där Miljötalibanerna tilläts härja är allt möjligt. Det bästa för miljötalibanerna är att man helt stänger av Stockholm för all biltrafik. Även sånt som de onödiga lastbilarna gör sig bäst om de stannar i Södertälje.

    SvaraRadera
  11. Varför försvinner mina kommentarer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser ovan så ser du kommentarsreglerna, som nämner VITLISTA. Du måste godkännas för att inte dina kommentarer ska raderas, och godkännandet är en manuell process.

      Radera
  12. Som cyklist är bilister en rätt stor stressfaktor. Man måste hela tiden vara på sin vakt, kommer bilarna respektera väjningsplikten? Kommer de ryggdunka mig med backspegeln? Eller helt enkelt svänga höger helt plötsligt trots att en cyklist är i vägen?

    Det "festliga" i sammanhanget är att bilisten inte behöver oroa sig för sin hälsa, eller ens att cyklisten skall tuta argt och helljusblinka på en...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med. Om bilisterna blir skraja är det ingenting mot Stockholms cyklister som när som helst kan få ett dörruppslag i pannan.

      Eller alla gånger man fösts ut i kanten där det i och för sig är cykelbana men en fordonsbelamrad sådan. Blinkersvägrarna är dock de värsta typerna, fyfan.

      Med det sagt så avtar ändå den värsta rädslan redan efter några veckor i trafiken. Det kan vara bra att veta för det är oftast skönare att cykla i Stockholm och ofta snabbare och alltid billigare än tunnelbanan.

      Radera
    2. Som cyklist är det någorlunda lätt att förutse hur en bilist agerar, bilen håller sig normalt i gatans färdriktning nämligen, vilket knappast kan sägas om cyklister, som kommer från alla håll och kanter, t o m från trottoaren rätt ut på gatan även fast det finns trafik.

      PS, som bilist tutar jag nästan aldrig på andra bilister, nästan enbart cyklister och fotgängare med dödslängtan.

      Radera
    3. Mm. Även cyklar skulle ha blinkers kanske

      Radera
    4. Turboörop: förstår din poäng, även om en cyklist kanske inte riskerar att skada någon annan genom att svänga oanonserat så kan det vara lite oförskämt mot en bilist som faktiskt lämnar företräde vid vänstersväng att cyklisten bara svänger (Och inte behövt väjas för).

      Det korkade i lagen tycker jag är att signal skall ges tills svängen är avslutad vilket i mitt tycke är tveksamt när det på cykel rör sig om att cykla med en arm på styret. Kan vara lite olämpligt och riskabelt tycker jag...

      Radera
  13. Efter att ha kört lastbil i sthlm så kan jag intyga att generellt har cyklister inte någon självbevarelsedrift. Med livet som insatts cykla med lurar i öronen och utmana bussar o lastbilar som svänger höger eller bara utmana stoppsträckan på ett 30ton tungt ekipage.
    Ja jag är själv cyklist.och bilist och utryckningsförare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja med tanke på att vissa av dessa fullkomligt skiter i andra trafikanter (är man störst och starkast behöver man inte oroa sig för sin egen) säkerhet krävs det lite dödsförakt att ge sig ut i trafiken...

      Radera
  14. Det har inte upphävts något beslut att man får cykla mot enkelriktat, det som det ska ändras på är skyltningen. Först hade man skyltningen motorfordonstrafik förbjuden, vilket många bilförare struntade i och körde mot färdriktningen. Sedan ändrade man till förbud mot infart med fordon med tilläggstavla "gäller ej cykel". Nu vill man ändra tillbaka till motorfordonstrafik förbjuden.

    SvaraRadera
  15. Som påpekats så har inte länsstyrelsen upphävt att cyklister får cykla mot enkelriktat, däremot har de upphävt SKYLTNINGEN med tillägg gäller ej cykel - detta pga paragrafrytteri från EN bekymrad medborgare.

    Det är en lång historia det här, och det är inte första gången trafikkontoret stockholm får rycka ut och byta skyltar i det här ärendet.

    Tillståndet att "cykla mot enkelriktat" tillkom för flera år sedan. Då började de faktiskt med att skruva upp "gäller ej cykel", men när TK utvidgade till många fler gator än vad som var gällande i piloten skyltades det om till skylt C3 Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II på samtliga berörda gator (typ 300-talet gator om jag minns rätt). Kruxet med C3 skyltning är att den behandlas mer som ett valfritt tips än ett strikt påbud av stadens förare av motordrivet fordon, varpå TK skyltade om till den mer respekterade C1 Förbud mot infart med fordon + tillägg gäller ej cykel. Och det fungerade, motorförarna slutade köra mot enkelriktat med C1. Men nu är det alltså överklagan + skylta om igen...

    Värt att notera är att tilläggsskyltning används utan problem på en massa andra skyltar (bla till exempelvis C3) så man kan verkligen undra vad problemet är utöver ett par kränkta motormän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för paragraf som hindrar tillägsskylt till C1?

      Radera
    2. Finns ingen specifik paragraf utan länsstyrelsen gjorde en "samlad bedömning"
      https://www.cyklistbloggen.se/det-ar-inte-heller-svenska-lagar-som-stoppar-undantag-for-cyklister/

      Radera
  16. Jag anser det olyckligt att kommuner får ha egna trafikregler. Det skulle underlätta för alla om man visste vad som gällde oavsett vilken stad man är i.

    Att som turist komma till Sverige och försöka begripa hur man ska bete sig kan inte vara enkelt, oavsett om man ska cykla, transportera sig kommunalt eller parkera en bil.

    Sen är det synd att polisen inte har med tid att beivra trafikbrott, oavsett om det är okynnestutande, köra mot rött, ignorera avstånd, mm. I Stockholm är det rena vilda västern och det lär nog inte bli bättre utan böteslappar.

    Vidare står det väl att man ska visa varandra hänsyn i trafiken, vilket innebär att alla trafikanter har ett ansvar mot varandra.

    Hänsyn kan väl innebära att man tex bör tolka lagen som att jag tex ”bör” ha företräde och inte jag ”ska”ha företräde, det sista tycks gälla benhårt idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exempel på länder som har "förbud mot infart för alla fordon" med tilläggsskylt gäller ej cykel: "Frankrike, Danmark, Tyskland, Polen, Storbritannien, Tjeckien, Österrike för att nämna några andra EU-länder. Också Norge gör så här. Det är helt enkelt en rätt vanlig lösning."

      Radera
    2. Javisst, enhetliga regler i hela landet har jag inget emot. Men att byta lagar och regler vid varje kommungräns bör man vara restriktiv med. Vi har nog att hålla reda på ändå.

      Det vore kul att låta några utländska turister tolka parkeringskyltningar och hur man ska betala i Stockholm och se hur många som lyckas göra rätt eller ens betala.

      Radera
    3. Det är inga lagar eller regler som bryts av en tilläggsskylt, det är mer regel än undantag att vi skyltar över hela landet på det sättet.

      Radera
    4. Jag förstår inte varför du vill absolut vill ha en massa skyltar. Är det trafiksäkert att cykla mot enkelriktat så bör ju Länstyrelsen besluta att detta gäller i alla Sveriges kommuner på alla enkelriktade gator.

      Radera
    5. Aha, du menar så. Har dock aldrig påstått att det automatiskt måste gå att cykla dubbelriktat på alla enkelriktade vägar i hela riket bara för att det går utmärkt på utvalda gator i stockholm.

      Radera
    6. Trollkung: lär dig trafikreglerna som gäller i landet så får du inga problem där (förutom om du är cyklist som tror du måste ta en omväg)

      Radera
    7. Va!!
      Kan du förtydliga, vilka regler åsyftar du jag inte kan?
      Rökförbudet på allmän plats gäller såklart även svamp, bara så tänker på det.

      Radera
    8. Trollkung: svårt att säga specifikt. Du har nämnt att du har problem, men låtit bli att berätta vilka problem du har så det är därför omöjligt att avgöra vilket, men om du är bilist så tyder förekomsten av problem att du inte kan alla relevanta trafikregler.

      Sen vad rökförbudet på allmän plats har med saken att göra. Och lagarna gäller inte växter, svampar och övriga djur, bara människor kan hållas ansvariga för lagbrott.

      Radera
  17. En tilläggsskylt som säger att trafikregler inte gäller för MMIL (Medelålders Män I Lycra) kanske vore en bra ide'.
    Det fins ju nödbroms att ta till i fall det går lite väl fort, testade ett paraply i framhjulet vid övergångsställe på en MMIL, funkade riktigt bra och skapade som lök på laxen en riktigt munter stämning bland andra trafikanter med endast ett undantag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Psykfall som du borde inte få lov att vara ute bland folk hur som helst...

      Radera
    2. Psykiatrireformen du vet, kanske röstade du själv på de som genomdrev den...

      Radera
    3. Ja dessa förändringar påbörjades av alliansen (då C var främsta cykelivrare) och togs vidare av rödgröna och nuvarande styret med brett stöd, så ja det är rätt sannolikt att jag har röstat på något av alla de partierna...

      Radera
    4. Fick nästan en MMIL i bagageutrymmet häromdagen då jag i en nedförsbacke bromsade in vid ett farthinder. MMIL:en hade nog inte tänkt bromsa in utan (såg jag vid nästa farthinder) istället 'flyga' över hindret genom att rycka till lite i styret. Nu fick han tvärbromsa istället och såg mäkta förgrymmad ut över att jag inte ville förstöra stötdämparna. Ingen vidare självbevarelsedrift där inte.

      Radera
  18. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  19. Bra att veta att cykel på gågata ska framföras i gåfart. Götgatsbacken är gågata en bit och därför är cykelvägen omledd längs en parallellgata, få som vet detta eller så struntar de flesta i detta och mejar ner fotgängarna som tror skyltningen gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och omledningen går passande nog via en av alla enkelriktade gator som man nu får cykla dubbelriktat på (repslagargatan), så det är ju lite damned if you do, damned in you dont. Följ omledningen - ilskna bilister som tycker att du inkräktar på deras gata genom att köra mot enkelriktat. Stanna på götgatan - ilskna fotgängare.

      Samtidigt är götgatan från skanstull upp till medis cykel-autobahn nu för tiden med väl anpasade cykelbanor och försök till grön våg för cyklister. Och så efter medis så mosar vi in hela klabbet rakt in i en gågata med gångfart alternativt "mot enkelriktat". Så sjukt genomtänkt!

      Radera
    2. På sådana gator sköter sig nog cyklister bättre. Bilister tolkning av gångbart kommer ju bara folk som usain bolt upp i...

      Radera
  20. Jag tror att problemet med cyklister i stan skulle minska om man byggde ett upphöjt planskild cykelvägssystem i stan med rejäla broar och avspärrningar för andra trafikantgrupper. Kanske också en underjordisk förbifartsring. Jag tänka mig att det kan vara värt att riva några kvarter i tex city och gamla stan för att få till en fullödig reglering av staden.

    Sen finns också möjligheten att flytta andra trafikantgrupper till vägens sidoområden så att cykelstråken får raka gena dragningar i gatornas mittdel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anledningen till att jag ibland väljer bilvägen är att cykelvägen är utformad av någon som på sin höjd sett en cykel på bild, med väldig luddig uppfattning om vad det är för fordon.

      Följden blir vägar som i praktiken är lämpade för cyklar.

      Om man gör vägar som är lämpade för cyklister så kommer cyklister använda dessa och det behövs då ingen nivåskillnad får att hålla dem där. Det kan till och med vara ytterst olämpligt. Vad är minst illa? En cyklist som vinglar ut i bilfilen och tillbaks till cykelfilen, en som vinglar till och ramlar ut i bilfilen och blir liggande eller en som vinglar ut och blir kvar (Och som grädde på moset får problem med balansen och vinglar rundor ett tag)?

      Eller så tar man och följer trafikreglerna så försvinner många problem...

      Radera
  21. Visst är det så att många cyklister bryter mot trafikregler, men det gör även bilister. Skillnaden är främst typ av överträdelse. Många cyklister cyklar mot rött tex, men det är nog minst lika vanligt att bilister kör för fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inlägg. Själv som cyklist har jag aldrig cyklat mot rött men jag ser då och andra cyklister göra det. Som bilist däremot... jag erkänner. Det går ofta fortare än vad vägmärket säger...

      Radera
  22. Dessa ändringar innebär inte att bilisten automatiskt har straffansvar. Cyklister har däremot straffansvar om de mekar ner fotgängare bakifrån på ett övergångsställe eftersom de framför ett fordon.

    Kanske läge att skaffa dashcams så man kan visa att man inte gjort fel. Kör i mitten av vägbanan på enkelriktat och ha fartgränsen. Vägra erkänna skuld i förhör. Och går du på ett övergångsställe så kolla över axeln och var beredd att försvara dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara straffansvar om du bryter mot trafikregler (här innefattas även vårdslöshet i trafik). Att meja ner en gångtrafikant innebär förvissa att man nog brustit i väjningsplikt, men normala vid olyckor är att man bara utkrävs civilrättsligt ansvar (lägre beviskrav).

      Notera att du skall anpassa hastighet och övrigt efter omständigheterna. Att du får möte för att du gissat att det inte skall komma håller nog rätt tunt i en tvist. Även om du har dashcam.


      Du får dock inte ha dashcam har jag för mig.

      Radera
    2. Dashcam är tillåten ned manuell aktivering. Tror även automatisk aktivering blev tillåten men är osäker. I alla fall är det bättre att bli åtalad för dashcam än för dråp. Många cyklister kör som galningar.

      Cyklisten kan mycket väl bli åtalad men bevidläget lär bli svårt. Kanske dags för dashcams för fotgängare? Men kommer en cyklist i hög fart och mejlar ner fotgängare på ett övergångsställe kan det mycket väl bli tal om vårdslöshet i trafik. Även om cykelvänstern skriker. Men det kommer ju an på bevisläget. Jag tycker man borde montera 360 graders kameror i varje rödljus med reservationen att videon bara får användas som bevis efter en olycka. Fast cykelvänstern lär ju skrika.

      Radera
    3. Jag ser ingen anledning till varför en cyklist skulle meja ner folk. Till skillnad från bilar kan de faktiskt passera utan att köra på fotgängare...

      Radera
  23. Tycker cornu är måttligt insatt i trafikreglerna. Kanske vore det läge att med jämna mellanrum kontrollera att körkortsinnehavare har de kunskaper man kan förvänta sig. Kanske skulle man avkräva test även när man förnyar körkort. Idag behöver du inte ens veta att man skall köra på höger sida om du tagit körkort före 1967 (man får dessutom köra motorcykel trots att du aldrig suttit på en).

    Sen kanske det skulle kontrolleras mer att man har körkort. Som vissa kör kan man tvivla.

    SvaraRadera
  24. Jag är cyklist på vardagarna och bilist på helgerna. Min erfarenhet är där jag cyklar är att samspelet mellan cyklist och bilist fungerar bra. Bilisterna visa oftast hänsyn och lämnar även företräde när de själva inte behöver det. Jag själv försöker så ofta jag kan tacka.

    Jag tror problemet mycket handlar om den utspridda "egoismen" och "jag först" mentaliteten. Det finns inget regelverk som kan göra systemet perfekt utan det är vi människor som måste anpassa oss och visa hänsyn till varandra. Om vi gjorde det skulle detta inte vara ett så stort problem. Nu skriker vi efter lagstiftning och regler när vi istället borde arbeta med "kulturen" inom trafiken och då omfattandes ALLA trafikanter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg. Som Voltaire sa "Desto mer förstört ett land är, desto fler lagar".

      Radera
  25. Jag jobbar i Köpenhamn och cyklar från huvudbangården till kontoret. Kph har väl minst fem ggr så mycket cyklister som Stockholm eller Lund där jag bor, men i Kph fungerar det utmärkt. Men här respekterar också cyklisterna trafikreglerna, jag tror av ren nödvändighet. Som cyklist blir du här också snabbt uppläxad & utskälld om du inte håller dig till reglerna, cyklar mot färdriktningen, eller snannar när bussen släpper av passagerare... en helt annan kultur.

    SvaraRadera
  26. Sedan när får man cykla på övergångsställe?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kontrar med frågan när det var förbjudet? Tror att överraskningen kommer från folk som ogrundat gissat att det finns något förbud att cykla där...

      Radera
    2. Sedan alltid så vitt jag vet.
      https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

      Radera
  27. Cykelöverfarter är svåra att hålla reda på. I en rondell kan två övergångar vara cykelöverfarter och två cykelpassager. Vissa gator här är tillåtna köra mot enkelriktat. Det krävs att man bor i staden och lär sig vad som gäller på olika ställen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För cyklist kan det vara svårt men viktigt att veta, men som bilist ser jag inte problemet...

      Radera
    2. Missar man att det är en cykelöverfart ska man inte ha körkort.

      Radera
  28. Pga alla konflikter mellan bilväg och cykelbana tar jag allt oftare bilvägen i sthlm, i alla fall om det är 30, bättre underlag, rakare och det är enklare att köra och uppföra sig som en bil i trafiken än att köra som en cyklist på cykelbanan. Tyvärr. men jag skulle inte göra det om jag inte höll samma hastighet som biltrafiken så 50 vägar blir oftast cykelbana.

    SvaraRadera
  29. Vissa trafikregler anser även en del bilister inte gäller dem, eftersom de kör en stor, tung och mycket dyr bil. Köra mot enkelriktad m.fl. trafikbrott är helt i sin ordning om bilen är tillräckligt stor, dyr och helst svart i lacken. Alla vi i mer normalt stora farkoster, fotgängare m.fl. blir helt enkelt tvungna att ge dessa företräde av ren överlevnadsinstinkt.

    SvaraRadera
  30. "En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. "

    Ungefär överallt i Göteborg skiter cyklisterna fullständigt fan i detta.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

    SvaraRadera