Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2019-07-21 15:47

Sverige och Storbritannien inleder samarbete om framtida stridsflygsförmågor

Svenska och brittiska regeringenarn har tillsammans med brittiska BAE och svenska Saab offentliggjort ett samarbete om framtida stridsflygsförmågor. Dessa kommer tillföras såväl befintliga flygplan som nya Saab Gripen E, som britternas framtida Typhoon-ersättare Tempest.
Lena provar Gripens hjälm.
Britterna och BAE har tidigare i år offentliggjort stridsflygplansprojektet Tempest, som ska ersätta det befintliga jakt- och attackplanet Typhoon. Britterna har även amerikanska F-35 i sin hangarfartygsroll till sina två nya hangarfartyg i Elisabeth II-klassen.

Saab, BAE, Leonardo, MBDA och Rolls Royce har nu offentliggjort ett samarbete, uppbackat av de brittiska och svenska regeringen, om gemensam utveckling av stridsflygsförmågor, som kommer tillföras både Saabs nya Gripen E, samt framtida flygplan som med all sannolikhet Tempest.

Det handlar alltså inte om ett gemensamt nytt flygplan, utan om delsystem, som kommer användas i bägge flygplanen. Än så länge är avtalet på avsiktsförklaringsnivå, ett samförståndsavtal, och innebär inte något konkret. Saab är noga med att påtala i sitt pressmeddelande att det inte finns någon order ännu.
Detalj på modell av Gripen E i Saabs showroom i Stockholm.
Dock är det ändå ett positivt besked, som innebär att Sverige och Storbritannien kan dela på kostnaderna för vissa förmågor och inte behöver uppfinna hjulet på var sitt håll.

Sveriges regering understryker att Gripen kommer utgöra Sveriges stridsflyg under en överskådlig framtid, så detta ska inte misstas för att Sverige skulle byta ut Gripen mot Tempest.

Samtidigt ska man komma ihåg att Gripen-projektet påbörjades år 1974, när ersättare för Viggen började diskuteras. Beslut om att utveckla Gripen togs dock först 1982, och slutgiltligt beslut 1983. Planet kom i aktiv tjänst 1996, dvs 22 år efter de första diskussionerna om att ersätta Viggen. Saab uttrycker i sitt pressmeddelande att samförståndsavtalet skapar förutsättningar för ett gemensamt FCAS-projekt (future combat air system) som uppfyller både svenska och brittiska krav, vilket av en del har tolkats som ett gemensamt faktiskt stridsflygplan. Fast det ska snarare tolkas som att det skapar en möjlighet för ett framtida projekt för aktiv tjänst om flera decennier, vilket knappast är inom regeringens "inom överskådlig framtid". Tempest ska börja ersätta Typhoon från år 2035 och framåt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

6 kommentarer:

  1. För ordningens skull måste jag kommentera att BAE Tempest knappast är tänkt att ersätta Panavia Tornado som ju redan pensionerats ur RAF. Snarare är det Eurofighter Typhoon, som tjänstgör fram till 2035-40, som den direkt ersätter.

    SvaraRadera
  2. Gripen E lär väl vara hyfsat billig i drift och täcka Sveriges behov fram till 2040 eller så, kanske 2050. Men bra att det finns ett flygplan efter det. Får bara hoppas att Tempest II blir något vi har råd med om 15-20 år. Men visst behöver vi delsystem. AESA-radar till 39E och kontinuerliga uppgraderingar av Meteor är några. Även telekrig är något vi behöver.

    SvaraRadera
  3. (S)VT tolkar det hela lite annorlunda.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-bygga-stridsflyg-har-blivit-for-dyrt-kostnaderna-skenar

    SvaraRadera
  4. Jag tror att det blir svårt att bortse från det faktum att det britterna utvecklar är ett nytt flygsystem och inte någon trimsats för befintliga flygplan, förmodligen kommer detta märkas allt mer ju längre projektet pågår. För det är mycket tveksamt om britterna är villiga att bekosta utvecklingen av Tempest ensamma, de 2-3 miljarder pund man verkar ha avsatt lär inte räcka långt. Samtidigt så har Sverige enbart beställt 60 st. 39E och de 39C/D som man valt att behålla kommer att behöva ersättas framöver om man inte avser att reducera numerären till 60 stridsflygplan.

    Att Tempest ska kunna börja ersätta Eurofighter redan 2035 är nog dessutom en väldigt optimistisk tidsplan.

    SvaraRadera
  5. Första flygning är beräknad till 2035 och planet räknas bli operativt ca 2040. Det är mycket med detta som är mer spännande än många förstår. De områden som är av särskilt intresse är:
    Motorer - här tänker man sig reaktionsmotorer som då även skulle fungera i rymden samt ge hastigheter över Mach 3.
    Material - material för motorerna samt radarabsorberande material, kompositer etc
    Sensorer - radar, värme och andra spektrum
    Stridsledningssystem där varje komponent är en nod i helheten
    Laserkanoner - Tempest planeras för att få laservapen för bl a självförsvar
    Drönare i svärmar
    Och mycket mer
    Allt detta är görbart och resp föetag ligger långt framme i utvecklingen. Detta kan bli ett flygplan som t o m är bättre än det bästa amerikanska.

    SvaraRadera
  6. Var det inte nyligen som Sveriges Regering livligt applåderade att såant här skulle skötas av Macrons pojkar i EU?

    SvaraRadera