Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2019-07-28 15:23

Streamingen skjuter sig själv i foten?

Har streamingtjänsterna genom sina egna serier och filmer blivit sin egen största fiende, och kommer piratkopieringen att återuppstå som en konsekvens av detta?
Streamingtjänster har effektivt slagit ihjäl stora delar av piratkopieringen, först av musik och sedan av teveserier och film. Genom enkla, prisvärda tjänster, som vem som helst utan något popkulturellt och datatekniskt överintresse har streamingen och legalt innehåll över Internet nått massorna.

Först var det musiken via tjänster som Pandora, Spotify, Apple Music osv, som gjorde piratkopiering av musik till en ickefråga. Netflix inledde det samma för teve och film. Enkel bra tjänst som gjorde innehåll lagligt lättillgängligt. Allt (nåja) på en plats. åtminstone mer än man hade en chans att titta på.

Sedan har utvecklingen tagit en ny riktning.

Den riktningen är eget innehåll. Än så länge handlar det uteslutande om film och teve, medan försök till exklusivt innehåll inom musik, som t ex U2-album hos Apple iTunes väl kan sägas floppat. Netflix började producera egna teveserier, likt HBO alltid gjort och det har visat sig vara en fungerande formel efter de första försöken med House of Cards, Orange is the new Black osv. 

Fast sedan har fler och fler hoppat på tåget. Amazon Prime Video  hänger på och gör sina egna serier, ofta med tung SF-inriktning pga Jeff Bezos genreintresse  (som The Boys ovan, men också övertagandet av The Expanse, kontrafaktiska The Man in the high Castle, Pratchett/Gaimans Good Omens och en kommande numenoransk prequel till Lord of the Rings). Apple startar också egen produktion för sin strömmande tevetjänst. Och förstås HBO likt de alltid gjort. 

Men nu har något intressant hänt.

Disney startar sin egen strömningstjänst och rycker allt sitt innehåll (inklusive Marvel) från t ex Netflix och de andra tjänsterna. Sannolikt finns det fler som nu gör detta. I praktiken kommer det finnas allt mindre delat innehåll, där produktionsbolag producerade och sedan kunde hittas hos flera, eller helst alla, tjänster.

Så nu måste man antingen betala för Netflix, HBO, Amazon Prime, Apple, Disney och allt vad det heter för att få tillgång till allt och kostnaderna går mot forna tiders (i USA) dyra kabeltevekostnader på flera tusen kronor i månaden. I praktiken en kostnadsökning för svensk del, som jag uppfattar det. 

Streamingen ser ut att skjuta sig själv i foten, kasta ut barnet med barnvattnet, göra självmål, skita i det blå skåpet, eller vad det nu heter. Antingen kommer man binge-titta på en enskild tjänst en månad, och sedan en annan tjänst nästa månad osv, eller så riskerar priatkopieringen ta fart igen, helt enkelt för att man inte har lust att betala för sjuttioelva olika tjänster - tjänster som dessutom inte alltid är tillgängliga i t ex Sverige. Amazon Prime Video finns (väl?) nu i Sverige, så man kan fortsätta se The Expanse, som tidigare hittades på Netflix. Men från att vara innehåll man fick på köpet, måste man nu betala separat för ytterligare en tjänst bara för en teveserie. Kirurgiskt tittande blir kostsammare, men förstås inte lika dyrt mätt i förlorad arbetstid, som att se på allt när man ändå betalar.

Pendeln slår fram och tillbaka. I en ideal värld kunde olika streamingtjänster konkurrerat med varandra om bäst pris, bäst bandbredd och videokvalitet (t ex ger HBO usel bildkvalitet jämfört med Netflix), bäst kundservice, bäst app osv, men med samma innehåll. Istället ska konkurrensen nu handla om exklusivt innehåll.

Nu återstår väl bara att musiktjänsterna ska börja satsa på exklusivt innehåll, men musikbranschen har åtminstone en annan dynamik som än så länge begränsat detta till enskilda artister som tycker de får för dåligt betalt.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

54 kommentarer:

  1. Ja antalet tjänster börjar bli ett problem. Har själv Netflix som bas och varierar sedan mellan HBO OCH Amazon prime beroende på vart jag har något jag vill kolla på. Men börjar det bli fler börjar det ju bli lockande att gå tillbaka till sina gamla källor. T ex har jag inte hittat big bang theory någonstans och ligger nu någon säsong efter.

    SvaraRadera
  2. Gör som jag sluta titta på serier så får ni mer tid och pengar över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var många år sedan jag slutade följa TV-serier & filmer. Inget jag saknar alls då det mesta bara är upprepningar och varianter på gammal skåpmat. Jag sitter alldeles för mycket framför datorn i stället.

      Radera
    2. Erik: Cool story, bro.

      Radera
  3. Håller helt med. Tror att även ljudboksbranschen kommer gå samma öde till mötes.
    Streamingens fokusering på serier gör mig less eftersom jag inte har tiden att investera i några tramisg serie.
    Har Netflix enbart, men tycker att innehållet har blivit lite magert på senare tid. Några gånger har det till och med blivit en hyrfilm på Apple Store eftersom vi inte hittade något på Netflix.
    När Stranger Things är avklarat blir det nog en paus på några månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tror att även ljudboksbranschen kommer gå samma öde till mötes."

      Spelbranschen (dator/tv-spel då alltså) är redan där också. Antingen egenproducerat som man distribuerar exklusivt via sin egen plattform eller värre, där man köper sig exklusiva rättigheter till distribution av skaparna. Men dessa plattformstjänster är åtminstone, än så länge, gratis för dig som användare.

      Radera
  4. Jag hade ett hackat-konto från usa på netflix, det var jättebra fast jag ville ha mer. Jag blev tillslut utkastad och testade netflix i Sverige. Mindre än 50 % av usa, samma pris (noll kronor för mig) Men besviken blev jag av utbudet.

    Idag är det ftp och leechkonton som ger mig allt. Spotify kan dra dit pepparn växer och använder mig av Bandcamp (köper allt jag tycker är bra), Soulseek för komersiell smörja (t.ex. Rammstein, och sånt man slänger samma sekund man laddat ner det).

    "Love is in the air"

    SvaraRadera
  5. Dessutom tillkommer lokala aktörer. I Sverige Viaplay, Cmore och SVT.

    Bygga en fungerande app är inte helt lätt. HBO har alltid haft problem med kvaliteten även fast det blivit bättre. Strive ska vi inte ens prata om i deras satsning på italienska och spanska ligan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet ligger troligen inte i appen utan i distributionen. Netflix har egna lagringsenheter som de förser internetoperatörerna med, i dessa lagringsenheterna finns det populäraste materialet tillgängligt så nära tittaren som möjligt för att ge bra prestanda samtidigt som man slipper överföra mycket stora mängder data över långa avstånd (vilket kostar en del). Distributionen till dessa lagringsenheter sköts av Amazon Web Services.

      Radera
    2. Tack för info.
      Netflix och Viaplay har generellt fungerat bättre än de andra och ingen slump att de är 1a och 2a på den svenska marknaden. Användarvänlighet är a och o.
      Även Amazon prime har fungerat bra. Resten har mer eller mindre problem med sin tjänster.

      Radera
  6. Naturlig utveckling för företag då de i en ännu hälsosam marknad drivs av viljan att tjäna mer pengar. Antingen så blir man bättre sin nisch eller så breddar man sitt värdeerbjudande.

    Bättre i sin nisch är tråkigt för psykopatchefer som vill sätta sin prägel på historien, så därför tas beslutet att bredda värdeerbjudandet. Evolution som följer...

    1. Tjänsteleverantör
    2. Platform
    3. Aktivt urval/promoting av aktörer ("Verified", "Partner")
    4. Blir en aktör själv och producerar eget content
    5. Utrensning/Censurering/De-platforming av oliktänkande

    När en någorlunda monopol-status uppnåtts, steg 3-4, så övergår främsta viljan från penningtjänande till att sprida politiska budskap, att styra/kontrollera diskussionsagendan, samhällsdebatten.

    Har man inte vid det här laget ordentligt krossat alla alternativ, ex via parallella lagändringslobbying eller allmän fördumning av folket, så börjar nu användartappet.

    Åtgärd 1. Köp upp konkurrenten. Behåll som egen entitet för att förstärka schimären av valfrihet. Utveckla enligt ovan modell, gör om samma misstag.

    Repetera in absurdum.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Det här är skillnaden mellan musik och filmbranschen. Musikbranschen insåg att det finns stora fördelar med att erbjuda sin katalog till alla tjänster.
    Film och tv-branschen har velat äta en större del av kakan och därmed gå mot gamla tidens tvång att ha flera tjänster.
    Problemet här är tvådelad. Dels handlar det om enkelhet. SÅ svårt är det inte att ladda ner filmer/serier och ha tillgång till allt.
    Och sen handlar det om pris. Jag tror att de flesta kan tänka sig upp till 200 kr för serier och film, plus spotify. Men över det börjar man nog kunna ifrågasätta vad man får för pengarna.

    vad gäller Netflix så betalar vi i Sverige redan mer för en sämre tjänst än vad UK och USA för. När man kollar på vad som finns tillgängligt på dessa tjänster är det väsentligt fler serier. Jag som mest följer utländsk media blir konstant besviken när man läser om en serie eller film som ska vara tillgänglig men såklart inte kommer till Netflix i Sverige. Denna besvikelse gör många gånger att den serien bara nedladdas (med VPN på såklart).
    Just nu är Netflix bara befogat s länge det kommer en ny serie/säsong varje månad som jag kollar in. Men det känns faktiskt tunnare och tunnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att jämföra musik och film/serier.

      Musik aka Spotify drar inte in några stålar att tala om till artisten utan är bara en reklamplats för spelningar som ger cash.

      Film/serier däremot ger inga inkomster utöver plattformen att tala om så där måste cashen in via tjänsten.

      Att tro att det kommer att finnas ett Spotify för film/serier är en utopi. Cashen måste in.

      Radera
  9. Just det du nämner om att hoppa från HBO och Netflix (Sista året har det blivit 9 månader Netflix vs 3 månader HBO...) görs nu hör hemma och tror att vägen mot pirattjänster hägrar igen

    SvaraRadera
  10. De flesta (massorna) kommer piratkopiering vara fortsatt för krångligt för att återgå till.

    Så länge prisnivån på runt 99 kr/mån med möjlighet att alltid byta tjänst (säga upp befintlig) inom max 30 dagar utan extra kostnader bör det för en familj med en sund streamingkonsumtion bara vara positivt. Man prenumererar helt enkelt på de den eller de tjänster där man för tillfället hittat ett bra utbud.

    Ser man på mer serier och film för att behöva ha mer än två av de här abonnemangen igång samtidigt bör man kanske fundera på vad man egentligen lägger sin tid på.

    För de allra flesta, som inte har ett extremt intresse av att se serier och filmer vilket de flesta förmodligen inte har, bör man kunna se igenom de serier och filmer som är intressanta och sedan hoppa till nästa tjänst. Jag är kanske lite extra picky, men det är sällan som jag hittar fler än några få filmer och serier per tjänst som jag tycker är värt tiden att se på. Men det är ju bara jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte många tjänster det är värt att ha ett kontinuerligt abonnemang på. Bättre att vänta och köpa de saker man är verkligt intresserad av som nedladdning/fysisk media. Lite old school men det blir inte ens en produktion i månaden för egen del ens om man tittar brett över hela utbudet. Oerhört mycket skräp och utfyllnad som fyller tjänsterna.

      Radera
  11. Kan det inte tvärtom leda till konkurrens för att det finns kanske ett tak för hur mycket användare vill betala totalt för streamingtjänster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart, men jag tror den stora "vinnaren" på detta kommer vara piratverksamheten då folk kommer vilja se det de vill se men inte har råd/är villiga att betala för sjuttielva olika tjänster när de bara följer t ex en serie per tjänst.

      Radera
  12. Man borde separera produktion och distribution men det kommer förstås inte hända. Men det öppnar upp för nya (lagliga) tjänster som plockar godbitarna från de olika bolagen och erbjuder t.ex. en serie för en hundring eller så istället för abonnemang.

    SvaraRadera
  13. Känns som man är tillbaka till ruta ett igen om man måste ha 4-5 streaming tjänster för att täcka in majoriteten av de serier man vill se.....

    SvaraRadera
  14. Snarare så att det är musiktjänsterna som är konstiga som har så mycket innehåll på samma tjänster. Och det har ju visat sig vara en usel affärsidé då ingen av dem går med vinst, till skillnad från exvis Netflix.

    Content is king, och detta förstod Netflix tidigt, precis som Storytel som köpte Nordstedts. Spotify har försökt med floppande video-content och är väl inne på poddar just nu i sin jakt på eget content. Kommer dock aldrig gå. Så fort de blir lönsamma kommer rättighetsinnehavarna bara kräva större ersättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I början på året så gick Spotify med vinst, men du vet troligtvis mer än mig?

      Radera
  15. Vad kul, jag är i branschen (som utvecklare, avslöjar dock inte vilken tjänst) så jag är så klart intresserad av ämnet.

    Det där med att skjuta sig i foten stämmer så klart till viss del. Det är dock en riktigt knepig bransch pga rättighetsinnehavare som kör sitt egna race och ställer väldigt ultimata krav på distributören (i detta fall streamingtjänsten) vilket alltså tvingar distributören att producera eget innehåll för att få lite kontroll över kontinuitet i leveransen av innehåll för att kunna behålla sina kunder.

    Disney äger tex förvånansvärt mycket innehåll idag (FOX / 21st Century Fox, Lucasfilm, Marvel, Pixar, Hulu, ABC, ESPN, National Geographic etc) , och de är inte sämre att de vet att utnyttja detta. Vilket i distributionsledet innebär att de definerar tighta fönster för tex "EST" (digital hyrfilm, första fönstret efter bio) sedan "TVOD" (dvs "hyrfilm") sedan "SVOD" (dvs tillgängligt för streaming för alla prenumeranter av en streamingtjänst inom ramen för abonnemangskostnaden) för att sedan plocka bort innehållet från tjänsten. Exempelvis trillade ju Avangers: Infinity War ner i TVOD fönstret lagom tills Avengers: Endgame skulle gå upp på bio. De har bra kontroll på sin affär, distributören kan välja att antingen inte sända något Disney-content eller dansa efter Disneys pipa.

    Det leder ju bland annat till att vi aldrig kommer få en streamingtjänst som har en riktigt bra backlog på gamla "klassiker". Rättighetsinnehavaren drar hellre tillbaka innehållet än låter det ligga tillgängligt som SVOD på diverse tjänster, för att istället erbjuda det som TVOD när / om filmen blir "aktuell" igen (Ensam Hemma dyker tex upp som hyrfilm i december typ, klassisk julfilm).

    Jag är inte ett dugg förvånad att Netflix plöjer ner enorma pengar i att producera filmer och serier, de får en helt annan spelplan med eget content. Jag tycker alltså att rättighetsinnehavarna är kassa på att bara erbjuda sitt innehåll (mot en rimlig ersättning) utan dribblar runt alldeles för mycket för att eventuellt optimera sin avkastning, det är också att skjuta sig lite i foten (jag har själv blivit "tvungen" att helt enkelt pirata en film pga jag ville helt enkelt se den men den fanns inte lagligt tillgänglig någonstans).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt. Skottet i andra foten är det tramsiga bortplockandet av innehåll som tidigare funnits tillgängligt. Jag kommer aldrig betala för en streamingtjänst av denna anledning.

      Radera
  16. En annan sak som kan vara lite roligt är att streamingbranschen kanske börjar på sätt och vis likna studio-systemet vi såg förr i tiden under biografernas absoluta guldålder. Dvs olika filmstudios skrev exklusiva kontrakt med skådespelare / regissörer / författare etc som de använde för att massproducera så mycket film som möjligt med. Studios kunde i vissa fall låna ut stjärnor sinsemellan men ville man se en Clark Gable film var det i MGM-produktion. Netflix har iaf varit och nosat på att knyta till sig skådespelare. Skulle verkligen inte förvåna mig om vi börjar se välkända skådespelare endast framträda i produktioner från något av de större företagen.

    SvaraRadera
  17. Förutom årsabonnemang på eurosport player så hoppar jag runt bland musik och videotjänsterna. Har just nu förutom Eurosport Player också musiktjänsten Deezer. Någon frågade om serien "the big bang theory". Den finns på Dplay.

    SvaraRadera
  18. Har inget större besvär av det , hoppar i mellan streamingtjänsterna typ 2 månaders perioder på varje tjänst cirkulerar så man ändå hinner se dom bästa serierna.

    SvaraRadera
  19. Nåla gärna detta och använd det som ett "Linus har fel" om jag har fel (jag har inte fel här): pay per view kommer göra en återkomst men i digitaliserad form och döda månadss-upplägget helt, så frågan är inte så intressant mer än kortsiktigt.

    Hur lång tid det tar beror mest på hur lång tid det tar för mediet i stort att anamma crypto (i dess breda, klassiska och rätta bemärkelse).

    Självklart möjligt att vi ser några slags rabatter via större förköp eller månadspotter osv, men nuvarande "X kr/månad som inte sägs upp" kommer dö. Oavsett oligopolstrukturer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger inte emot men man ska alltid skilja på vad man själv tycker och vad massan tycker.

      Massan vill ha abonnemang vare sig det gäller telefoni, musik, tv.
      Sen finns det alltid en högljudd minoritet som tycker annorlunda vilket inte innebär att de kommer att få rätt.

      Radera
    2. Annars e väl kontrakt/abonnemang nöten inom försäljning..

      Radera
    3. Ja det där var väl lite otydligt av mig.
      Det jag menar är att typ ingen vill tillbaks till den gamla tiden med internet/minut, samtal/minut.
      Typ samma inom musik och film. Entusiasterna köper lp eller laddar ner high resolution. Inom film köper de bluray eller fildelar.
      Entusiasterna är dock inte massan utan massan är nöjd med sitt Netflix, Viaplay, Spotify.

      Radera
  20. Förövrigt erbjuder även Netflix urusel kvalitet jämfört med piratkopierat. Framförallt krossar de systematiskt råmaterialet till 16:9, utöver en mängd hiskeliga komprimeringar. Det är inte svårt att fatta varför - de jobbar inte ideelt och med gratis material till skillnad från det fria olagliga - men det är ändå WOW; de slaktar ju kvaliten för alla med bra grejer att kolla på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De med bra grejer kör pirat, samma sak inom musiken där Spotify och även cd-skivor innebär undermålig kvalitet om masterbandet är i högre kvalitet än 16/44.1.

      Radera
  21. Även tack för tipset om "The Boys".
    Två avsnitt in så gillar jag den starkt.

    SvaraRadera
  22. Prime video "finns" i Sverige, men det är ingen svensk text som gäller för de som är enspråkiga.

    Följer bl.a. The Expanse, American Gods, Grand Tour.

    Men de har ett brett utbud, det bästa nästan. Gymkhana Files, Seinfeld, Gamla pissiga c-rullar sci-fi/fantasy m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg, jag tror det är ett Europeiskt möjligtvis tyskt Amazon Prime konto jag kör där prime video ingår (men det funkar att se på filmer/serier utanför Europa precis som med Netflix). HBO samt alla svenska kanaler är de apparna som slutar fungera när man lämnar landet.

      Radera
    2. Har svenska amazon prime. Nästan ingenting är tillgängligt. Skaffade det just för expanse men det verkar inte funka med svenskt konto. Värdelöst.

      Radera
  23. Har Amazon Prime fixat så det funkar med Chromecast ännu? Annars är det ju inte ens värt att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte? Amazon prime funkar perfekt i Apple TV.

      Radera
    2. Prime fungerar numera i Chromecast.

      Radera
  24. Det är relativt den tekniska utvecklingen alldeles för ofta man inte kommer in på NetFlix och dessutom så att man kan bli utslängd när man tittar på fler avsnitt i följd av en serie. Man blir då nekad tillträde till nästa avsnitt.

    Tillhör man dem som läser undertexter på grund av för bristfällig engelska, vilket jag är säker på finns många utav oss, så tenderar det att bli sämre och sämre. Detta för att dialogen och klippningen av filmen är numera så tight så man hinner inte alltid läsa all text innan en ny kommer. Detta är inte kul när man dessutom inte hinner titta på bilden av en fantastiskt välgjord film rent bild- och interiörmässigt.
    Tragiskt men sant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller fullt med. Vi tittar alltid med text då min fru har svårigheter med talad engelska. Jag själv tog CAE i gymnasiet och konsumerar väldigt mycket litteratur och media på engelska, kan språket mycket väl.

      De missar ofta talesätt och slang helt eller sätter texten helt fel sett till andemeningen/när ord ska visas (tänk er ett avslöjande, då ändrar du meningen så det avslöjande ordet kommer sist oavsett vad direktöversättningen av meningen är).

      Att översätta språk handlar inte bara om att översätta ord utan snarare om att förstå andemeningen av vad som sägs. Ibland är det mycket bättre att översätta fel sålänge som rätt känsla/tanke med vad som sägs förmedlas rätt.

      Radera
    2. Tim!

      "..Att översätta språk handlar inte bara om att översätta ord utan snarare om att förstå andemeningen av vad som sägs. Ibland är det mycket bättre att översätta fel sålänge som rätt känsla/tanke med vad som sägs förmedlas rätt. .."

      Det där citatet skulle min kära hustru till språklärarinna älskat!

      Radera
  25. En korrekt analys som är gjord sedan länge. Såg den första gången för ett år sedan. Tittar man på trafiksiffror ser man att piratkopiering har börjat öka igen. Återstår att se om om "The millenials" orkar lära sig fildelning eller om de tar sms-lån för att ha råd med alla tjänster...

    SvaraRadera
  26. största anledningen att jag laddade ner va väl att jag då fick tillgång till materialet tidigare. Att själv slippa hålla på med nedladdning, men även slippa hjälpa vänner och familj, är än så länge klart värt pengarna trots att jag e lite dålig på att säga upp tjänster.

    SvaraRadera
  27. Pröjsar för Netflix, tankar serier och filmer som jag gillar(The Uncivil War och Billions säsong 4 för att nämna några).

    SvaraRadera
  28. Idag kan en datornovis köpa ex.vis en Xiaomi Mi Box S och 4TB extern hårddisk för totalt 2000kr. Tar mindre plats än ett videoband under TVn. Får plats ca 2000 piratkopierade filmer med 1080p kvalitet vilket överstiger Netflix antal filmer. Användarupplevelsen med appar som Kodi, Plex etc är inte så mycket sämre än Netflix.

    Med en bra piratsamling på 2000 bästa filmer gjorda (typ top IMDB listan) som enkelt kan kopieras och kompletteras från vänner eller direkt med appar som Popcorntime, så tror jag streamingbolagen kommer kunna få problem.

    Bra prepping också.

    SvaraRadera
  29. Vi har faktiskt inte någon streamingtjänst utan faktiskt bara SVT1, SVT2 och TV4
    Vi ser oerhört lite på TV:n - en liten 42 tum platt-TV - och sparar stora mängder med pengar och framför allt tid på att inte sitta framför dumburken.

    Att vi fortfarande över huvud taget har den kvar beror på att vi numera är tvångsanslutna till finansieringen av lekstugan på Gärdet i Stockholm.

    Nyheter mm kan ta del av via radion, nätet, helst då utländska media som ger en bättre och mer nyanserad spegling av tillståndet i Sverige.

    MvH

    SvaraRadera
  30. Jag som tyckte utbudet ännu inte var tillräckligt bra på IP-tjänsterna. Då kan man lugnt sitta kvar med vanlig television.

    SvaraRadera