Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2019-07-28 19:34

Mitsubishis molntjänst nere - ingen jobbar helg

Värmepumpsleverantören Mitsubishis websajt och molntjänst MelCloud har varit nere sedan igår lördags. Inte ens en tillfällig sajt har kommit upp med information, frågan är om Mitsubishi ens vet om att deras molntjänst är nere. Det är ju helg, så tydligen jobbar ingen.
Utedel till Mitsubishi Hero.
MelCloud är Mitsubishis IOT-lösning (eng Internet of Things), med vilken man kan styra värmepumpar, AC, varmvattenberedare med mera via en smartphone, webtjänst eller automatisera dessa.

Sedan i lördags är tjänsten helt nere på melcloud.com. Det finns noll information, ingen information i sociala medier. Man har inte satt upp en nödsajt med kort information. Frågan är om Mitsubishi alls vet om att tjänsten är nere, då man inte svarar på mail eller meddelanden.

Uppenbarligen finns ingen driftpersonal, ingen driftövervakning och ingen support på helger, eller kanske inte alls utanför kontorstid.

Ser inte särskilt bra ut för Mitsubishis del.

Själv har jag en Mitsubishi Hero, som så här års går som ac. Automatiseringen fungerar inte, då molntjänsten som värmepumpen anropar en gång i minuter för att kolla av instruktioner är helt nere, utan man måste styra allt manuellt med fjärrkontroll. Kanske inte jordens undergång, men inte vad man har betalat för. 

Vi får se om Mitsubishi upptäcker något på måndag, eller så är hela driften och supporten helt enkelt är på semester. Tekniska lösningar i all ära, men när man inte har koll på grundläggande funktioner som upptid och drift, så hjälper inte dessa. Då är inte Mitsubishi något svenskt litet källarbolag som skruvar ihop värmepumpar, utan en av världens största grupperingar av bolag, även om de inte har ett gemensamt moderbolag, utan korsvis ägande.

I det aktuella fallet är det ett av huvudbolagen, Mitsubishi Heavy Industries, med en omsättning på 4 078 GJPY, som tillverkar värmepumparna och står för Melcloud-tjänsten.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

14 kommentarer:

  1. Hello from Israel can say that as a big user from israel I fully agree with you service us down for 48 hrs and emergency back site is up Something very obvious and easy to arrange in 2019

    SvaraRadera
  2. S i IoT står för Security.

    SvaraRadera
  3. Påminner om faktumet att när det är kallt ute i större delen av Sverige så Volvo Online apparna ner med. Så det där med fjärrstart av motorvärmare slutar att fungera. Och Volos standardsvar är alltid "vi vet om att det är problem och jobbar på att lösa det.
    Lösningen verkar alltid komma n'är det blir varmare och färre försöker fjärrstarta värmaren.

    Att skala kapaciteten efter toppar verkar vara för dyrt. Så det är enklare att säga "det är tillfälligt bara. Föllåt" varje gång det händer.

    Ungefär samma som att 24/7... Det är för dyrt.... Folk får be nån gå in i huset och slå på A/Cn om man vill komma hem till att svalt hus ;)

    (Sen ska man ju tillägga att Volvo faktiskt tar rätt bra betalt för sin relativt funktionslösa fjärrstyrning. Minst 100 kr i månaden för att kunna fjärrstarta värmaren via en app)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte sådant man har moln med skalbar kapacitet till?

      Radera
    2. @Teheimar
      The Moln is just somebody elses server.....

      Radera
    3. Det där med skalbarhet i moln är delvis en myt. Applikationen måste vara byggd för den typen av skalbarhet, som är tämligen pantad.

      Radera
    4. Är inte "The cloud" ett kodord för "Running in India" nuförtiden?

      Radera
  4. Internet of No Things m.a.o.

    SvaraRadera
    Svar
    1. You know you have a distributed system when the crash of a computer you’ve never heard of stops you from getting any work done.” – Leslie Lamport.

      Radera
  5. Kan det vara så att man får vad man betalar för? Jag kan inget om MELCloud men vad betalar man för tjänsten per månad eller år?

    Jag vet några liknande molntjänster där företagen bara sköter support och underhåll under arbetsdagar 08-17. Torftigt kan man tycka men det handlar ofta om kostnader utan direkta intäkter och dessa vill företagen gärna hålla så låga som möjligt.

    SvaraRadera
  6. En zwave kontroller skulle ge dig möjlighet att bygga samma automatisering som fungerar utan uppkoppling men bibehållen fjärrstyrningsmöjlighet. Kräver troligtvis en del pyssel då vissa värmepumpar kan vara krångliga att få till bra styrning på.

    SvaraRadera
  7. Tjänsten ingår antagligen som en del av produkten, därmed får man den tjänstenivå som utlovas....

    SvaraRadera
  8. Dagens I-landsproblem. Försöker alltid undvika beroenden på externa molntjänster och ha egen server.

    SvaraRadera
  9. På tal om detta då.
    Skulle behöva kyla ner några sovrum (vattenburen värme duger) på sommaren i äldre villa.
    Idag finns det WiFi och Z-Wave nät i huset.
    Skulle vara trevligt med en integration som kan utföra lite basic-saker. Men vill inte ha det beroende av en tillverkspecifik app och speciellt inte en molntjänst, på så vis föredrar jag Z-Wave.
    Någon rekommendation på vilken/vilka tillverkare man ska spana in för detta?

    SvaraRadera