Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-07-04 09:07

Kina-Volvo hotar lämna Sverige

Kina-Volvos VD hotar i en intervju hos SvD att lämna Sverige. Anledningen är som alltid kompetensbrist, då svenska ingenjörer helt enkelt inte duger och det inte går att locka utländska ingenjörer till Göteborg. Därtill behöver man kunna säga upp anställda med förlegad kompetens när bolaget ska satsa på elektrifiering.
Volvobilar.
Som vanligt invänder de stora industriarbetsgivarna mot den svenska arbetsmarknaden. Dels är det förstås LAS som i Volvos fall gör att någon gammal bensinmotoringenjör sitter stenhårt fast i organisationen, trots att man inte längre tänker syssla med bensinmotorer.

Kina-Volvos VD säger i en intervju i SvD:
"Vi måste kunna säga till anställda att vi har inte jobb för dig."
Dels är det problem med att få tag på kompetens (=ovilja att betala de löner som behövs)
Kompetensen kring digitalisering och elektrifiering måste tas in från utlandet.
"Det är otroligt förenklat att säga att våra svenska ingenjörer inte håller måttet. Men vi måste också ta in kompetens från utlandet."
Särskilt handlar det om ingenjörskompetens från Tyskland, USA och Kina.

. Volvos VD tar rent av upp den sk Sverigebilden, eller åtminstone Göteborgsbilden, där skjutningar gör att personal inte vågar flytta till Sverige.
"Det är definitivt ingen hjälp när folk läser om skjutningar i Göteborg och undrar om de verkligen vågar flytta till Sverige."
Så frågan blir hur länge Kina-Volvos utvecklingsavdelningar finns kvar i Göteborg, utan istället omvandlas till avvecklingsavdelningar? Blir Göteborg framöver Sveriges svar på Detroit? Eller är detta den sedvanliga partsinlagan från industrin, som helt enkelt inte har lust att betala konkurrenskraftiga löner? Kompetensbrist brukar betyda just att man betalar för dåligt.

Intervjun har skett i Almedalen, och är att betrakta som lobbying. Man kan dock utesluta att regeringen tänker lätta på några arbetsmarknadslagar eller beskattning för att stödja Volvo Car. Degen måste in kortsiktigt och arbetslösa ger fler röster till vänstern, och långsiktigt blir det någon annan regerings problem. Man kan väl dock konstatera att det i princip aldrig händer att ett bolag flyttar tillbaka när det väl lämnat landet. Frågan blir då hur länge lokalpatriotismen gör att svenskarna fortsätter köpa Volvo-bilar?

Koncernen Volvo Personvagnar Aktiebolag uppges 2018 ha haft 22 610 anställda och omsatte 186 GSEK med ett resultat på 6 GSEK. Antalet anställda omfattar antagligen även utländska dotterbolag. Geely-koncernbolaget China-Euro Vehicle Technology Aktiebolag hade 1026 anställda.

Intervjun hittas i SvD, men får förstås ingen länk på grund av EU:s nya upphovsrättsdirektiv och oklarheter om hur det ska tillämpas, och om inte annat på grund av avsaknad av kommande behov av länkavtal med tidningen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

86 kommentarer:

  1. Och Geely som strax har byggt färdigt sin nya fastighet.. Och visst går det att säga upp folk med fel kompetens krävs att arbetsgivaren anstränger sig för att faktiskt omplacera/utbilda men inte till vilket pris som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, Geely storsatsar i Göteborg och håller på att färdigställa en stor ny site på Lindholmen med Geely Innovation Center. Det skulle de knappast göra om Volvo ska flytta till Kina. Så att Geely-koncernen med Volvo och CEVT skulle va på väg att lämna Göteborg är antagligen bs.

      Radera
    2. Det går alldeles utmärkt att gå förbi LAS och sparka vem som helst. Företaget behöver bara komma överens med facket om lämpligt avgångsvederlag. Ericsson har kört den metoden sedan decennier tillbaks.

      Radera
    3. Fråga: Namnet Geely Innovation Center för för mig tankarna snarare till ett kontorskomplex än en modern fabrik - vore det svårt att snabbt bygga om det till något annat? Hyreslägenheter? Bostadsrätter? Migrationsverkslokaler? Hyra ut hela rubbet till någon myndighet som växt ur sina nuvarande lokaler?

      Radera
  2. Geely sitter väl på runt 8% av AB Volvo också nuförtiden. Nästa bolag till att dränera på IP och slakta?

    SvaraRadera
  3. De har tydligen inte fått info om kompetensregnet som översvämmat landet.

    Men hsh, jag tolkar detta som ytterligare stöd för Sanandajis tes att kronfallet nu huvudsakligen drivs av att utländskt kapital börjat devalvera Sverige: precis det regimen velat undvika genom sina hopplösa försök att försvara "sverigebilden".

    Sanningen vinner som bekant alltid till slut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt inte. Det är fullt möjligt att smutskasta Sverige så ihärdigt och grovt att den falska bilden vinner över sanningen. När det gäller utlänningars bild av Sverige är informationen de får viktigare än verkligheten.

      Radera
    2. Iblandekonomi fortsätter vara ett av de bästa exemplen på hur långvarig exponering för public service, DN, osv, allvarligt skadar ens verklighetsuppfattning.

      Tips:kolla in underskott och skulder i kommuner och landsting samt hur mkt av detta somfinansieras i lån i utländsk valuta.

      Tips 2: jämför skjutningar, sprängning, våldtäkter, osv med resten av OECD

      Tips 3: gör detsamma med svenska skolresultat, sjukvård, brandförsvar, osv

      Tips 4: ställ detta i relation till skattetryck

      Ha så kul :)

      Radera
    3. Så att Sverige ligger i västeuropeisk topp vad gäller skjutningarna och låg uppklarningsprocent på t.ex. bostadsinbrott är en falsk bild menar du? För att inte tala om hur väl Sverige presterar i internationella jämförelser för skola och universitet.

      Radera
    4. Tar en punkt till att börja med, blir lätt rörigt i den här typen av kommentarsfält annars:

      Om Trump levt i Sverige skulle han varit föremål för en våldtäktsutredning med anledning av att han tafsat medarbetare mellan benen. Man kan tycka vad man vill om benämningen av detta som våldtäkt i Sverige, men man bör inse att det påverkar statistiken.

      Kolla statistiken för våldtäkt i Saudi Arabien och inse att Sverige inte ska ha det landet som förebild bara för att kvinnor inte vågar anmäla våldtäkter där.

      Ni kanske tycker det är dåligt att våldtäkter anmäls i Sverige? Bättre att sopa snusk under mattan?

      Radera
    5. Hahaha reductio ad Trump, det nya reductio ad Hitler. Check.

      Postmodernt ifrågasättande av verifierbara fakta (se exvis NTU), check.

      Public service, DN, osv har verkligen kört sin elvisp ordentligt genom din verklighetsupofattning bäste iblandekonomi!

      Radera
    6. Anders Limes: Sorry, du lyckas inte vifta bort mina argument. Försök igen.

      Radera
    7. Käre iblandekonomi, jag lyckades utmärkt med just det, bl.a. Eftersom du inte anfört några argument, utan endast avledande lögner kända från svensk msm och sedan länge grundligt motbevisade - vilket du betecknande nog inte känner till vilket bevisar min tes om vådan av att exponera sig för svensk msm.

      Jag har däremot anfört en mängd argument samlade i 4 punkter ovan, till delförklaring varför utlandet korrekt börjat devalvera Sverige.

      Men du har säkert fler anspelningar på Trump och mer postmodernt struntprat att blanda bort korten med?

      Radera
    8. Jag tar det som en vinst. Blir inga mer chanser för dig. Tack!

      Radera
    9. Hahaha vilket bevisar min andra tes om hur postmodernismen förstör förmåga till rationellt tänkande.

      Tack!

      Radera
    10. iblandekonomi, du ska inte kommentera inlägg när du är onykter, blir bara fel då.

      Radera
    11. Till de som kanske undrar om Anders Limes gjorde rätt när han tog upp NTU som ett argument om hur Sverige kan jämföras med andra länder inom OECD, så går det inte därför att NTU är inte en internationell jämförelse.

      Till er som inte är intresserade av att läsa eller ge argument kan jag meddela att jag samlar på ad hominem. Om jag inte fått dem hade jag tvivlat lite på att jag har rätt.

      Radera
    12. Käre iblandekonomi, NTU bevisar att ökningen i sexuellt våld i Sverige är reell, dvs motbevisar lögnen du torgför om att denna ökning är en artefakt av ökad anmälningsbenägenhet/lagändringar.

      Detta förstår den som kan tänka rationellt.

      Radera
    13. @Anders Limes

      Ja, låt oss kolla på t.ex. skolresultat. Då framförallt PISA. Låt oss kolla på landet som svensk IT-industri älskar att importera "spjutspetskompetens" från. Indien, kan du gissa var de hamnade i PISA? Näst till nästnäst sist.

      Radera
    14. Anders: Det är du som vill skita ner Sveries rykte. Men du har inte kommit med någon fakta som styrker att det skulle vara sämre i Sverige vad det gäller våldtäkter, än i andra länder.

      Och matchen är ändå över. Du förlorade. Lev med det.

      Radera
    15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    16. Många kommuner har "tryghhets" problem.
      De som jobbar i offentlig bransch säg
      Sjukhus ambulans skola räddningstjänst osv vet att det blivit värre.
      På mitt jobb tex får vi utbildning i hur vi ska agera vid våld o hot.
      De fanns inte på kartan för 15-20 år sedan.
      Iblandekonomi snälla även om du inte är drabbad just nu, är det väldigt många som är drabbade av ökat våld i samhället förminskan inte dessas situationer.

      Radera
    17. @anonymous: enligt mitt resonemang är det rimligt att ställa bl.a. PISA i relation till skattetryck. I den jämförelsen gissar jag att Indien vinner över Sverige. Om man å andra sidan fokuserar på utbildningskvalitet är Indiens elitskolor flrstås minst lika bra som de flesta svenska (och är bara de förstås minst lika stora som hela svenska skolsystemet).

      @iblandekonomi: jag förstår att du känner så, eftersom sanning inte existerar för postmodernister som du. Det är dock extremt vidrigt med folk som du som förnekar den avskyvärda våldsvåg som sköljer över landets kvinnor (och pojkar). Skämmes, ta mig fan!

      Radera
    18. @Anders Limes

      Låt mig gissa att du inte har några argument gällande indiens elitskolor. Du "bara vet" att de är bättre.

      Radera
    19. Turboprop: Det jag vänder mig emot är beskrivningen av Sverige som värre än andra länder, eftersom den bilden inte är sann.

      Anders Limers: Känsloargument passar bättre i andra sammanhang. Analysera nu varför du förlorade matchen så du kan komma igen.

      Radera
  4. "Dels är det problem med att få tag på kompetens (=ovilja att betala de löner som behövs)" -Själv jobbar jag som ingenjör numera i DK och jag har svårt att se att jag nånsin kommer arbeta i Sverige igen.

    "Blir Göteborg framöver Sveriges svar på Detroit?" -Min oro är att hela Sverige blir Europa's svar på "the rust belt"... industrin lägger ned, flyttar, de som har utbildning&resurser flyttar också, kvar blir de fattiga, invandrarna, missbrukare etc.

    Opoid deaths map:
    https://www.statnews.com/2017/04/25/opioid-deaths-map/

    Chris Hedges har en inte så optimistisk syn på läget:
    https://www.youtube.com/watch?v=R8JSIp14p9A

    (mina inlägg har blivit raderade sista tiden; jag är väl utesluten från "vitlistan"?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev i lördag, så kunde jag inte lägga in folk på vitlistan när jag var i Almedalen. Du är sedan igår vitlistad.

      Radera
    2. Ah, OK tack. Jag läser inte denna bloggen så ofta/noga, så jag har missat det.

      Radera
    3. Själv jobbar jag som ingenjör numera i DK och jag har svårt att se att jag nånsin kommer arbeta i Sverige igen.

      Att utbilda en ingenjör kostar staten mångmiljonbelopp, men man har noll strategi för att behålla dem kvar i landet. Det kanske funkade på 70- och 80-talet. Det var mer byråkrati att flytta, företag/konatktnät var inte lika internationella och information mer svårtillgänglig innan webben.

      Ett första steg vore att avskaffa statlig inkomstskatt. Inget fel att ta bort värnskatten, men det handlar om relativt lite pengar för snittingenjören, om några pengar alls.

      Vi har sedan länge haft den s.k. expertskatten, för att locka till oss högkompetent arbetskraft (införd av Göran Persson). Rimligt att samma gäller för att behålla kvar kompetens i landet.

      Tror inte heller det vore omöjligt att få ihop en riksdagsmajoritet för att ta bort statlig inkomstskatt. Om jag vore Moderat strateg, så skulle jag gå fram med ett sådant förslag nästa år.

      1) Man kan locka gammelmoderater tillbaka från SD. Många tycker SD är för sossiga, men ogillar den invadringspolitik som Reinfeldt förde. Nu har M stramat åt, men inte givit någon morot för att byta tillbaka.

      2) Man kan även locka liberala röster från C och FP. Försvagss dessa partier så kommer viljan att göra upp med S minska.

      3) Svårt för sossarna att argumentera emot då de själva nästa år har varit med och avskaffat värnskatten.

      4) Man kan skaffa sig problemformuleringsinitiativet. Som det är idag ägs det av SD. Kan man flytta tillbaka det till en vänster-höger konflikt, så kommer man gå stärkta ur striden.

      Det är så klart kontroversiellt, men det var även Reinfeldts jobbskatteavdrag. Det var massiv kritik från vänster, och LO demonstrerade utanför Riksdagen, men med tiden så vande man sig och idag har S helt accepterat dessa.

      Radera
    4. Skatt är stöld: Alla svenska ingenjörer jag känner arbetar i Sverige. Inklusive sådana som tidigare arbetat i Danmark. Känner dock en naturvetare som jobbar i Danmark, men det beror på att hans kompetens inte efterfrågas i Skåne, där han annars gärna hade arbetat.

      Radera
    5. Det känns som Skatt Är Stöld har snöat in på en enda lösning, avskaffande av statsskatt. Den ska lösa allting. Tänk om "ingenjörsbristen" egentligen handlar om att ekonomerna i toppen av svenska storföretag har imponerat destruktiva managementidéer från England och USA där allt handlar om att maximera resultatet i kvartalsrapporterna. Då blir varje junior en belastning, vilket inte kan tolereras vilket slutar med att till slut finns det inga seniorer kvar.

      Radera
    6. Angående den så kallade expertskatten, så har jag för mig att undersökningar visade att det inte alls handlade så mycket om skattelättnader som fick utländsk spetskompetens att söka sig till Sverige, utan andra möjligheter såsom karriärmöjligheter etcetera.

      Radera
    7. anonymous, jag tror du är på rätt spår. Det team jag tillhör har ett kontor också i USA och det är precis såsom du beskriver. Vi har också en hel ingenjörsavdelning i Indien, men kvaliten på det arbete de levererar lämnar ibland en del att önska. De signaler man sänder ut till medarbetarna genom den här strategin, "vi vill bara ha dig om du inte kostar ngt" gör att folk tappar hoppet om att de har en meningsfull karriär att se fram emot.

      Iblandekonomi: jag känner en del svenska ingenjörer som inte jobbar i Sverige, och jag känner inga, inte en enda dansk/norsk/tysk/engelsk ingenjörer som jobbar i Sverige. Några Indier och Kineser, men inga europeer eller amerikaner, bland utlänningarna.

      Radera
    8. @Mats

      Som en som aldrig tog sig in på ingenjörsarbetsmarknaden så kan jag inte undgå att känna lite skadeglädje. Att företagen tjänar så mycket på att outsourca beror ju på att de kan ta betalt i euro/dollar/pund etc och betala löner i rupieer, men vad händer när de också måste börja ta betalt i rupieer eftersom de har raderat ut medelklassen i den industrialiserade världen?

      Radera
    9. Jag känner ingenjörer med PhD från Europa som flyttat hit för att jobba. En del planerar att flytta vidare till DK eller EUROLAND p.g.a. att dom använder sig utav EURO som betalmedel i hemlandet och då känner dom av lönesänkningen.

      Radera
    10. Känner både ingenjörer och forskare som flyttat hit från andra västeuropeiska länder.

      Radera
    11. Ja, vad är det ens att diskutera? Teknikbransch: Jag jobbar med fransmän, danskar, norrmän, tyskar, kineser och indier (bland annat) -- alla bor de just nu i Sverige, och en hel del har flyttat hit på grund av att de har kompetens som behövs här, och de med familj uppskattar mycket vårat system.

      Svenska nyexade är mycket duktiga, men alla får jobb i nuläget och är svåra att hugga i rätt tid.

      Radera
  5. På grund av sin betydelse för Sverige så kan Volvo Cars ställa krav och det är konstigt att man inte gör det oftare, dock kan man ställa sig frågan, varthän skall då Volvo Cars flytta, lönerna är inte högre i vårt land än andra jämförbara länder. Jag tror dock att det dödliga våldet i våra städer påverkar möjligheten att få in folk från andra länder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kina själva examinerar över 100'000 tekniska ingenjörer per år! (Och den siffran är flera år gammal). Kina är liksom inte ett u-land längre. Allt annat lika så blir i längden ändå urvalet av anställningsbara högkompetenta mycket större för dem på hemmaplan.

      Radera
  6. Detta sa jag när jag hörde att ett kinesiskt företag ville köpa Volvo då det begav sig. Jag tycker det är konstigt att dom haft produktion i Sverige så länge dom haft det ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Produktion kan de nog ha kvar lite längre. Här handlar det om FoU. Men när den lämnar blir nästa steg att produktionen flyttar efter, förstås.

      Radera
    2. Öht en rätt fet kätfsmäll i kunskapslandet Sveriges ansikte i så fall.

      Radera
    3. Var det inte tvärtom? Först flyttade produktionen av kostnadsskäl, och på sikt även FoU eftersom de inte kan vara åtskilda.


      Radera
    4. Jag kan inte annat än tycka att det är otroligt naivt och slappt av våra politiker att så lättvindigt låta decennier av ackumulerad industriell kompetens och kunnande, rinna ut ur landet. Jag undrar hur svenska politiker i regering/riksdag tänker kring detta, och hur detta skiljer sig från hur t.ex. Kinesiska politiker tänker.

      Radera
    5. Ni som gnäller, välkomna till kapitalismen. Politikerna bestämmer inte över Volvo, det gör kapitalisterna.

      Är det inte så ni vill ha det, eller det kanske är kommunism som lockar?

      Radera
    6. Man kan inte styra kapitalet, men man kan ge det bra förutsättningar. Sverige behöver skärpa till sig och ge bättre förutsättningar för kapitalet och för högutbildade.

      Sverige behöver bli ett otrevligt land för brottslingar, helst mycket otrevligt.

      Radera
    7. Haha nä men poltikerna bestämmer över volvos förutsättningar att VILJA vara här..

      Radera
    8. AGGE, Turboprop: Bara delvis. Vi som bor i Sverige är inte livegna under politikers dekret. Och politikerna svarar inför folket, inte någon politisk ideologi eller religion.

      Radera
    9. Sverige har och har haft otroligt bra ingenjörer och innovativa människor, allt handlar om vad man betalar dom. Tråkigt nog kan man inte som i tex Schweiz erbjuda en årsinkomst på ca 2 miljoner efter skatt med vår inslagna sossialistiska väg, men den sociala tröskeln ser till att det ändå inte flyttar ut så väldigt många.
      Vad har kina egentligen att komma med mer än sitt industrispionage? Trots skattetrycket fortsätter svensk utveckling att leverera, tänk vad den varit utan dessa höga skatter, reglerad bostadsmarknad och en stenhård arbetslagstiftning.

      Radera
    10. Det finns både länder med lägre skattekvot än Sverige som lyckats sämre, och de med högre som i alla fall i vissas ögon har lyckats bättre.

      Radera
    11. Den absoluta majoriteten av befolkningen är inlåsta i ett land för att dom sociala förlusterna blir för stora att flytta. Därför kan ett land med arbetsförsvårande politik ändå vara lyckas med "rätt typ" av befolkning och kultur. Högre skatt än Sverige???

      Radera
    12. Inte om man jämför arbetande personer

      Radera
  7. Ang. kunskapslandet - fick erfara just bristen på kunskaper hos "studenterna" då jag undervisade i datalogik/programmering för blivande civilare på högskolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har varit tvungen att förklara Floyds algoritm för indiska masterstudenter i datavetenskap. Vart vill du komma?

      Radera
  8. Bygget av västlänken bidrar nog också en hel del.

    Astra är väl också under avveckling sen ett bra tag tillbaks?

    SvaraRadera
  9. Bullshit.

    LAS kringår dom genom att starta ett eget bolag, "Volvo Electric cars".

    Kompetensen hos svenska ingenjörer håller fortfarande hög standard internationellt och jämfört med Kinesiska ingenjörer så är det ju löjeväckande att nämna kompetensbrist. De där länderna dödar människors förmåga till kreativt tänkande när barnen är små och när man sen vill ha den hos sina ingenjörer är det för sent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara ursäkter för att dom vill nyttja sin billigare arbetskraft på hemmaplan, och kunskapsbanken som fanns inom Volvo har dom ju redan fått.

      Dom tror väl att det räcker så, och det gör det ju ett decennium, kanske två.

      Radera
    2. I Sverige dödar man förmågan att tänka överhuvudtaget genom att låta postmodernismens infiltration av skolans alla nivåer fräta sönder alla deduktiva, faktabaserade tankeprocesser.

      Vilket leder till oförmåga till användbart kreativt tänkande (ingenjörsmässigt skapande) , för att inte tala om korrekt och regelbundet tänkande (ingenjörsmässigt underhåll).

      Radera
    3. @Anders Limes

      Så varför är det då så enormt behov av utländsk arbetskraft till startups i Sverige? Varför är det inte Indien och Kina som hela tiden måste importera arbetskraft?

      Radera
    4. Därför att inhemsk - svensk - arbetskraft inte är tillräckligt bra?

      Det var ju precis det jag sa.

      Radera
    5. Nej det var inte vad du sa. Du undviker istället frågan totalt. Varför ser vi inte en explosion av innovativa världsledande startups som står och skriker efter arbetskraft i länderna som påstås utbilda världsledande arbetskraft?

      Radera
    6. Jaha, du bytte ämne från utbildning till förutsättningar för fritt företagande/marknadsekonomi/möjlighet till profitabla startups i olika grad av mognad i olika ekonomier/politiska system, osv, osv, osv.

      Det är jättebra att vara tydlig med att man helt byter ämne i en tråd, så här har du utrymme för förbättring!

      Radera
    7. För övrigt får du svar på din fråga genom att jämföra utvecklingen av BNP/capita mellan Sverige, Indien, Kina, osv.

      Var det ngt annat du undrade?

      Radera
    8. Jag anser att andelen innovativa och värlsomvälvande startups är en bra indikation på kvaliten på de som utbildas i ett land ja, ingenjörskunskap är tämligen värdelös om den bara kan användas till att mata siffror i formler.

      Radera
  10. Många ingenjörer och it-proffs som kunde skapa verkligt välstånd genom att arbeta inom exportindustrin sitter nu i den övergödda finanssektorn i Stockholm. Lönerna är högre, tempot lägre, arbetsdagarna kortare. Räntan tickar in oberoende av om IT-projekten försenas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Rexx: skillnaden mellan export och finansindustrin är framförallt att de betalar MYCKET bättre. Däremot skulle jag definitivt säga att både tempot är högre och arbetsdagarna väsentligt längre än i exportindustrin

      Radera
  11. ""Det är otroligt förenklat att säga att våra svenska ingenjörer inte håller måttet. Men vi måste också ta in kompetens från utlandet.""

    Sverige har redan de mest liberala reglerna i världen för arbetskraftsinvandring.

    "Särskilt handlar det om ingenjörskompetens från Tyskland, USA och Kina."
    En tysk ingenjör kan bli anställda idag och därefter börja jobba imorgon.
    Märkligt också att de i USA hela tiden skriker om sin "ingenjörsbrist" för att få lov att ta in fler indier.

    Det enda det här handlar om är lönedumpning och återinförandet av daglöneri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte heller att just svenska ingenjörers kompetens är problemet. Elektronik har kommit alltmer in i fordonen under lång tid och och byggt på svenska ingenjörers kompetens. Tex Volvo var tidigt ute med avancerad s.k. CAN busstyrning i S80 på 90-talet.
      Finns också en stor kompetens i bl.a underleverantörer Autoliv, Nira, Actia m.fl. jobbar med avancerade fordonssystem i teknologisk framkant. Det har kineserna sett.
      Däremot behövs mer utländsk kompetens men bli svårare att rekrytera bla. pga Sveriges alltmer sämre rykte.
      Som också kan orsaka att svenska ingenjörer söker sig utomlands i stigande omfattning. Då sticker kineserna också.

      Radera
    2. I min erfarenhet så är det en väldigt stor skillnad i lön för en tysk och en svensk ingenjör. Ingångslöner för en nyutbildad civilingenjör (tyska: diplomingenjör) skiljer sig väsentligt. Volvo betalar ca 35000kr/månad medan exempelvis BMW betalar 50000kr/månad. Detta kopplat med att levnadskostnaderna oftast är lägre i Tyskland.

      Så för att locka med toppkompetens får Volvo helt enkelt börja betala mer och ställa högre krav på sina anställda.

      Radera
    3. "Im Durchschnitt verdienen Berufseinsteiger im Ingenieurwesen 46.600 € brutto im Jahr. Die Ingenieur-Einstiegsgehälter fallen je nach Branche, Beruf und Deinem Hochschulabschluss sehr unterschiedlich aus. Im Schnitt liegen die Brutto-Jahresgehälter für Ingenieur-Absolventen zwischen 40.200 und 52.400 €"

      Medellönen verkar vara 3883 EUR...Innan kronförsvagningen motsvarade det 35000 kr/mån men numera ligger den på ca. 41000 kr/mån.

      Radera
  12. Man vill säga upp de som man inte tror man har arbete för i framtiden. De som har användbar kompetens omplaceras. Detta är helt normalt i en strukturomvandling (eldrift) men nu drabbar det traditionellt välbetalda grupper vilket är en chock för många.

    Som skrivits behöver man fylla på med kompetens utifrån. Detta är inget som helst problem när vi snackar om eliten som tjänar 50-100 kkr i månaden.

    Att flytta - vart då? Tyskland och USA har samma problem och i Kina går det inte att få tag i folk av den här kalibern och går det kostar de fantasibelopp. Gå inte på myten att erfarna civilingenjörer jobbar för tio tusen i månaden i Kina.

    Oroligheterna är ett problem men USA, Tyskland eller Frankrike är inte heller utan problem. Brist på internationella skolor är dock ett verkligt problem. Vi behöver starta skolor av internationell kaliber. Typ Engelska skolan med undervisning 100% på engelska och där man får betala, men detta är en politiskt känslig fråga.

    SvaraRadera
  13. Sveriges ingenjörer håller högsta världsklass. "Kompetensbristen" handlar inte om att ingenjörerna inte är tillräckligt kompetenta, bara om att det inte finns tillräckligt många av dom för att motsvara hur snabbt tech-sektorn växer. Det är ju bl a därför stora företag ofta är utspridda på siter i flera länder. Det går inte att rekrytera tillräckligt många på en och samma plats, utan att pressa upp lönerna mycket kraftigt.

    Jag tar uttalandet från Volvos VD med en stor nypa salt. Som bloggaren skrev är det bara lobbying för att få till mer förmånliga regler. Dock kan det va så att kommer behålla verksamhet i Sverige, men välja att växa någon annanstans. Tittar man på hur det ser ut idag på Volvo och liknande storföretag i Sverige så är det fullt av indier och kineser. Och då kan man lika gärna anställa kineser billigare i Kina än i Sverige.

    SvaraRadera
  14. Det där låter som klockrent gnäll från Volvos Vd. På min arbetsplats (större teknikföretag) så har facket förhandlat bort LAS i ersättning mot mer generösa avgångsvillkor (ni vet väl att den längsta lagbundna uppsägningstiden är 3 månader, även om man varit anställd i 25 år). På mitt företag lyckas man rekrytera folk från hela världen, jag har idag kolleger från alla världsdelar. Detta beror inte på att svenska ingenjörer skulle vara sämre, utan på att vissa kompetenser är flaskhalsar. Att svenska ingenjörer skulle vara sämre än utländska håller jag inte alls med om, jag har jobbat mycket med europeiska ingenjörer och där står vi oss väl. Fördelen som svenskar har är enligt min mening en icke-hierarkisk kultur där medarbetare jobbar utan detaljstyrning, vilket leder till mera kreativa lösningar, bättre lösningar och mindre overhead.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelle: En något märklig formulering om att facket förhandlat bort LAS som jag tolkar som en missupfattning från Din sida ... nämligen: LAS går inte att "förhandla bort" men däremot är den i vissa stycken dispositiv visavis Centralt slutet Kollektivavtal rörande §5-6 Anställningsform, §22 Turordning och §25-27 företrädesrätt. För det andra så är den lagbundna uppsägningstiden 6 månader vid anställningstid 10 år och därefter succesivt stegvis sjunkande proportionellt mot lägre anställningstid 5 månader vid 8-10 år, 4 månader vid 6-8 år etc.

      Radera
    2. Exakt som chief karlsson säger, korrekt som vanligt.

      En ganska vanlig form av avtalsturordning är att ge lite pengar utöver uppsägningstiden, och att arbetsbefria den helt. Säg dubbla uppsägningstiden, innebär en årslön extra för någon som jobbat 10+ år som sedan direkt kan söka nytt jobb efter sedvanlig uppstädning/överlämning. Det är rätt standard inom tjänstemannasidan.

      Radera
    3. Joakim Persson: Replik noterad med förnöjsamhet! ... Och Ja: En avtalsturlista brukar på privata tjänstemannasidan se ut ungefär på det viset. Även på LO-sidan ser det vanligtvis ut på ungefär samma sätt med avgångsersättning, kompetensutvecklingsprogram och liknande finesser. mvh

      Radera
  15. Sonos motor startade 2016 och har byggt upp kompetens på 3 år, det lär Volvo också gjort med interna långsiktiga FoU-resurser.
    Sanningen är att de stora industriföretagen är de som betalar de lägsta ingenjörslönerna i Sverige och detta handlar bara om att skapa opinion för detta.

    SvaraRadera
  16. Det är inte enbart viktigt att företagen själva är attraktiva arbetsgivare.

    Det underlättar att rekrytera kvalificerad personal om staden är välskött och har en rimlig skattenivå. Det inkluderar exempelvis bra skolor och sjukvård. Man skall smidigt kunna förflytta sig utan trafikstockningar och långa köer alternativt med en effektiv och snabb kollektivtrafik som är trygg och ren. Tillgång till bra bostäder till en rimlig prisnivå är också viktigt. Det finns självklart många ytterligare områden som en attraktiv stad måste uppfylla.

    Hur väl kan man säga att Göteborg har lyckats med dessa områden?

    SvaraRadera
  17. Tydligen handlar det om top management och inte ingenjörer.

    "För dåliga skolor, för få bostäder, otrygghet och hög kriminalitet. Det är skälet till varför Volvo har svårt att rekrytera internationella toppkrafter till Volvos ledningsgrupp. Den salvan avlossade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson på onsdagen i Almedalen."

    SvaraRadera
  18. Sanningen är ju den att Geely satsade på Volvo i Göteborg eftersom det var här kompetensen fanns. Jag har hört många ingenjörer säga att de aldrig haft bättre förutsättningar att utveckla bilar än under Geelys ägarskap. Tidigare, när amerikanska Ford ägde Volvo, var det fokus på att hålla nere kostnaderna och ta så mycket färdigutvecklade komponenter som möjligt från Ford-hyllan. Under Geely har ingenjörerna fått utveckla helt nya bilar efter bästa förmåga, och kineserna har stått för kostnaderna. Man kan raljera över Kina-Volvo om man vill men av försäljningssiffrorna att döma gillas produkterna av konsumenterna. XC90, XC60 och XC40 säljer som smör, i såväl Kina, USA och Europa.

    Däremot har jag full förståelse för att det är svårt att rekrytera utländska och svenska ingenjörer, eller för den delen direktörer, till skitstaden Göteborg. Mitt tips är att söka boende i de perifera områdena, som Kungsbacka, Lerum eller Kungälv, och undvika centrala Göteborg under alla tider på dygnet. Fast man slipper tyvärr inte pendlandet.

    SvaraRadera
  19. Det händer inte bara i Göteborg, många hightech företag flyttar från Kista till Solna, knappast pga. brist på lokaler. Vart de ev. kommer att flytta om/när Solna börjar kännas sunkigt kan man ju fundera på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag hörde o upplevde i solna.

      Det sker en del ungdomsrån runt "mosen".bla Kompisens son blev brutalt rånad där.
      Så solna är inte helt förskont för den som vill bo med barn där, jobba går ju ann, men går ju så klart inte o jämnföra med kista.

      Radera
  20. Skitsnack från kinesen. Jämfört med andra västländer är det väldigt lätt och smärtfritt att säga upp en svenskanställd. Om du har en som är anställd enligt tyska regler och en enligt svenska regler: varje dag i veckan är det billigare att säga upp Svensken. Faktum är att våra 'liberala' uppsägningsreglet ligger oss i fatet. Tänk Findus, ja en fabrik som går ned vinst och är välskött men eftersom vi har en fabrik i Europa som går dåligt och jättedyrt att läg ga ner...i excelarket blir det billigare att lägga ner den lönsamma fabriken (amerikansk management consult)

    SvaraRadera