Cornucopia?

Aktuellt

Extra Revolut-kort som säkerhet på restaurang - få 200 kronor om du blir kund

Detta inlägg innehåller reklamlänkar för Revolut. Om du som tecknar dig för ett Revolut-kort via denna länk får du som ny kund 200:- SEK i...

2019-06-22 18:24

Skitstaden Göteborg vill bygga linbana för 4 miljarder - bränner 138 MSEK på utredning

Skitstaden Göteborg vill bygga en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen. Den ska kosta fyra miljarder kronor och kommer ta några hundra passagerare om dagen på en sträcka som inte efterfrågas. Man tillför nu ytterligare 29 miljoner kronor för att utreda projektet, som därmed kostat 138 miljoner kronor att utreda, eller ungefär 35 personers utredning i fyra år.
Hotellfrukost i Göteborg, som dessvärre måste besökas i yrkets vägnar även framledes.
För att fira att Sveriges baksidas huvudstad Göteborg fortfarande inte övergivits efter 400 år vill de helt inkompetenta skattepengdiande politikerna i Göteborg bygga en linbana, eller en sk "luftburen kollektivtrafiklösning" mellan två punkter några meter över havsytan och älven, nämligen det vidriga Järntorget (tänk Medis om du vore stockholmare, komplett med folkets hus och allt) och Wieselgrensplatsen (tänk Gullmarsplan om du vore stockholmare).

För fyra miljarder ska man därmed spara in 12 minuters transporttid och ha en kapacitet för flera tusen resenärer om dagen. Det har redan bränts 109 MSEK i utredningskostnader för projektet, och för en dryg vecka sedan tog Göteborgs politiker i den Moderat-ledda trafiknämnden beslutet att tillföra ytterligare 29 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar för att utreda det hela vidare.

Linbanan ska också kosta över 100 MSEK om året att driva och här hopplöst överdimensionerad för behovet på några hundra personer om dagen. 

Ingen har efterfrågat att kunna resa vare sig till Järntorget eller till Wieselgrensplatsen, bägge platser, som liksom hela Göteborg, utmärks av att man vill resa därifrån. Precis som med Västlänken försöker man lösa problem som inte finns och transportsträckor som ingen efterfrågar.

Det är också därför det planeras nya stora bostadsområden runt Västlänkens pendeltågsstation vid Gullbergsvass - för att göteborgare ska kunna resa bort från skitstaden Göteborg. Annars brukar normalbegåvningen vara att förlägga arbetsplatser invid en centralstation, inte bostäder, då man tänker sig att folk ska pendla in för att jobba, inte pendla ut från sina bostäder.

Den som trodde att Socialdemokraterna förlorade makten i Muteborg skulle innebära att den sk Göteborgsandan (=idioti) skulle upphöra hade förstås fel. Enligt det gamla underlaget från mönstringen under det gamla pappersförsvarets tid så var intelligensen som lägst i Göteborgs- och Bohuslän och även övriga egenskaper i bott, vilket också märks på Göteborgs politiker.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

76 kommentarer:

  1. Tja vi snackar om staden som brände miljarder på Gobigas, trots att skolor och äldrevård tvingades till besparingar.

    #shockedthoughnotreally

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med en miljöpartist som styrelseordförande.

      Radera
  2. Pustervik vid Järntorget är väl trevligt likväl som Debaser Medis var trevligt än gång i tiden. Men kan verkligen hålla med om att en linbana känns som overkill i sammanhanget. Annars är en reflektion att GBG-are är Sveriges gnälligaste människor på ett ganska charmigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underkill snarare med tanke på kapacitet och kostnad. (+bytestid mellan trafikslag)

      Radera
    2. Väntar spänt på en linbana mellan Medis och Järntorget.

      Radera
    3. Varje gång Ben åker tåget mellsn Stockholm och Gbg för att leverera Colombianska naturprodukter?

      Radera
  3. Gullmarsplan till Medis. Vilken jävla mardröm.
    Ontopic. Vart tog det sunda och rationella vägen ?
    Politiker idag har ju en mognads nivå som 16 åringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var inte snällt mot 16-åringarna. Tycker det är mer 3-4 årings nivå på mycket. "Nää, jag vill inte"

      Radera
    2. Det där var inte snällt mot 3-4 åringarna. Dom är ju oförstörda människor!

      Radera
  4. Är väl iofs många som reser till järntorget, jag gör det själv rätt ofta och brukar vara bra med folk. Men linbana är ju ett tokigt projekt, fungerar väl så där i London och de har ju rimligen lite större resunderlag.. Och bara idén att ha ett till helt nytt trafikslag för att få en rätt kort linje över älven..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bodde i Göteborg i sju år och jag reste fan aldrig till Järntorget. På sin höjd passerade man där någon gång på väg ut mot Saltholmen eller när man skulle besöka Bengans. Eller vänta... jo, vi klev av där en gång när vi skulle till en sexbutik på andra eller tredje Långgatan. =/

      Radera
  5. Härligt när du är i affekt. Känslor är en stark drivkraft. Den egentliga drivkraften för allt vi gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever för att känna men måste vara rationella för att överleva.

      Radera
    2. Your eyes are filled with hate, forty-one. That is good. Hate keeps a man alive, it gives him strength.

      Radera
  6. Göteborg har mindervärdeskomplex och tror att de ska bli nya London om de bygger en linbana. Pinsamt.

    SvaraRadera
  7. Och Sverige med mp har mindervärdeskomplex och tror att höghastighetståg kommer att lösa alla problem. Den springande punkten är förstås som alltid marknadsmässig. Finns det kundunderlag som motiverar investeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svaret är i allmänhet kategoriskt NEJ!

      Radera
  8. Tacka fan för att dessa kommuner behöver kommunala utjämningstödet. Känns skönt att spendera andras pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lever kommunen på bidrag så ska det gå till det behövande. Bättre att glesbygdskommunerna får dela på Göteborgs miljardbidrag istället.

      Radera
    2. Håller med. Helt orimligt.

      Radera
  9. Tydlig felinvestering, linbanan bör såklart betjäna lin-néstaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Sverigeförhandlingen så lär det väl bli någon form av stadsbana (spårväg i tunnel ) mellan Linnestaden och Lindholmen men färdigt först 2035. Linbanan slängdes väl in för att snabbt få en förbindelse över älven, trots att t.ex. spårväg till Backa eller Allelänken antagligen ger mer kapacitet för pengarna.

      Radera
    2. Vi var faktiskt världsledande på linbanor för typ 100 år sen. Så kunde vi hålla igång järnproduktionen under kriget trots brist på gummidäck.

      Radera
    3. Järn? Tänkte du linbanan Kristineberg Boliden så är det inte järnmalm. Men linbana här kommer ju att vara ett transportsätt som kräver byte mellan transportslag vilket kommer att minska attraktiviteten.

      Radera
    4. Linbana (skidlift) är ett dyrt alternativ som används när andra normala transporter inte fungerar, t ex uppför ett brant berg, eller där vägar eller vatten saknas (eller gummidäck).

      Över älven finns redan hållplatser både på land med buss och framför allt vid vattnet för befintlig färjetrafik som fungerar ypperligt. Det är enkelt och billigt att utöka antal båtar och köra dygnet runt om man så vill.

      Radera
  10. Stockholm håller också på med ett hysteriskt byggande som väl ska kompensera för bristen på industrier? Nu ska det rätt så nybyggda Kulturhuset byggas om efter att Skanska jobbat i 5 år med den svindyra förstärkningen för spårvägen över Klarabergsviadukten utanför. Hela innerstaden är en byggplats. Rosenbad byggs om också - var det inte det också ett rätt så nytt bygge? Sedan ska vi inte tala om megaprojektet Förbifart Stockholm som verkar feltänkt från början. Också Slussen - också ett megaprojekt. Miljarderna rullar för att hålla hjulen igång. Det är väl byggande och detaljhandel och restauranger som håller sysselsättningen uppe. Inte industrin. Stockholm har väl knappt ett industriföretag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just slussen och Sergels torgs-förstärkningen var nog sådant som var rätt slitet och behövts renoveras/bytas ut ändå. Men förbifarten, undra om man inte för samma pengar kunnat bygga Diagonal Ulvsunda och österleden.

      Radera
    2. Tycker att Stockholm i allmänhet klarar det rätt bra med med trafiken vad gäller underhåll och byggnationer. Exempelvis görs många underhållsarbeten på natten. Essingeleden patchas varje natt för att hålla. Och det har de hållit på med i flera år. 150 000 fordon per dygn, Stockholms aorta måste hållas igång till varje pris, annars havererar allt. En störning där fortplantar sig snabbt till hela regionen och orsakar tillfällig trafikinfarkt. Därför står det strategiskt utplacerade bärgare längs vägen och bara väntar på att rycka ut vid rusning. Kanske man skall tacka marknaden för det, tror inte politiker är inblandade eftersom det fungerar.

      Radera
    3. Slussen var i skriande behov av underhåll(egentligen skulle det ha skett i början av nittio-talet men finanskrisen kom emellan) annars håller jag med!

      Radera
  11. Det här är ju helt vansinnigt. Känns som det kan finnas korruption inbakat i det hela också. Och varför skulle nån i sina sinnens fulla bruk vilja koppla ihop Wieselgrensplatsen med Järntorget? Det är ju som att be om en våg av kriminalitet ska skölja över Linnéstaden. Men göteborgarna får väl skylla sig själva som röstar på de här skitpolitikerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Järntorget och Andra långgatan är redan bland stadens värsta platser om du vill gå tryggt en helgkväll.
      Gatubarn rånar folk på löpande band och dealar knark helt öppet.

      Radera
  12. 4 miljarder på 572779(2016) Ger alltså 7000 per Göteborgare. Korruptionen är stabilt hög, det enda som kan få slut på eländet är nog allmän prygling av vettvillingarna vid skampålen.

    Jag tror att vi behöver vara lite mer tydliga för politikerna att vi har tröttnat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Politikerna är den nya adeln. Folket är där för att bekosta och utföra alla deras förvirrade infall och ve de som opponerar sig och kommer med faktabaserad kritik. Då biter de sig fast och blir ännu envisare likt treåringar framför godishyllan.

      Svenska folkets röster på SD är väl ett försök att vara tydliga men jag tror vi behöver mer. Kanske inte i nivå med franska revolutionen men snudd på.

      Radera
    2. Den politiska adeln https://www.wwd.se/bocker/158622/den-politiska-adeln/

      Radera
    3. Valdeltagandet var synnerligen högt. Det finns ett gäng olika partier, några I fullmäktige och ett gäng utanför. Helt tydligt är att de flesta stödjer partierna i fullmäktige eftersom de fortsätter rösta dit dessa, samma som riksdagen. Helt bisarrt att klaga när helt uppenbart en majoritet av väljarkåren är nöjda

      Radera
    4. "Helt bisarrt att klaga när helt uppenbart en majoritet av väljarkåren är nöjda"

      Sluta försvara eländet, ställ dem till svars. Det är människor som du som bagatelliserar beteendet som gör att det kriminella styret får fortsätta. I vilket fall som helst så kommer många bli sura framöver när ekonomin rasar, då om inte annat kommer de få stå till svars.

      Radera
    5. Nu röstar ju inte jag personligen i Göteborgs kommunalval men det är lika illa på orten där jag bor. Politiker som leker med diverse prestigeprojekt (t o m linbana!) medan smör- & bröd-funktioner som skola, vård och omsorg, gatunät, VA m m är ständigt eftersatt. Inte hjälper det att jag försöker rösta bort dem varje val, majoriteten är uppenbarligen nöjd med sakernas tillstånd eller så har de resignerat och insett att det är hårfina skillnader mellan de olika partierna. Egentligen ska man väl själv engagera sig politiskt för att ha rätt att klaga men tanken med att ha proffs är väl just att man inte själv behöver göra allt?

      Radera
  13. Göteborgarna har i demokratiska val röstat på MP eller partier som tillåter MP att få monopol på trafikpolitiken.

    Då får man den trafikpolitiken man har röstat på. Demokratiskt oklanderligt. Demokrati är inte enbart en rättighet att få välja vilka som skall styra kommunen, det är också ett ansvar att ta ansvara för följderna förcden politik man har röstat för.

    SvaraRadera
  14. Mp fick 6 mandat. Demokraterna som inte ens fanns ett halvår före valet fick 14.
    Nej, göteborgarna röstade inte på den förda politiken, Alliansen + SD + Demokraterna fick en klar majoritet men sen gick det som det gick ändå.

    SvaraRadera
  15. Jag skäms ihjäl för gbg:s skull.

    Vi innehar det näst största kommunala statliga utjämningsbidraget i hela Sverige..........och politiker vill slösa det på en jävla linbana INGEN vill ha !!

    Kommun efter kommun går nästan i konkurs.......och gbg ska leka upp statligt bidrag med en linbana? !?!

    SvaraRadera
  16. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  17. Göteborg ligger i Ryssland och drivs månne av diktatoriska miljöpartister?

    SvaraRadera
  18. Var kan man ansöka om att få jobba med utrednigen? 🤣

    SvaraRadera
  19. Finns det någon stad i världen vars välstånd i så hög grad är beroende av fordonsindustrin som har röstat fram ett styre som så genuint hatar allt som liknar fordon som Göteborg?

    SvaraRadera
  20. När jag var mindre (kanske tio) hade vi en liten kulle med en bergshäll på toppen som vi inte använde på gården. Jag ville jättegärna ha en liten rallybana för min radiostyrda bil där uppepå. ”Hur ska du få upp allt grus som krävs dit upp?” frågade pappa ”det är ju kuperad och eländig terräng, med skottkärra kommer du att slita ihjäl dig”. ”Jag får väl bygga en linbana!” svarade jag, och både pappa och brorsan skrattade halvt ihjäl sig. Det blev aldrig någon linbana eller rallybana på kullen. Sedan dess betecknar ”linbana” i vår familj att någon har ett vansinnesprojekt som alla utom idéinnehavaren vet kommer att gå fullständigt i stöpet.

    SvaraRadera
  21. Det här är u-lands korruption när den är som bäst;

    Kom upp med ett dyrt projekt.
    Sälj in detta dyra projekt som något som är bra för landet.
    Ge konsultkontrakt till vänner, familj, bekanta.
    Få kickbacks av konstruktörerna för att ge dom kontrakt.
    Få kickbacks under byggets gång av konstruktörerna för att hålla dig på bra humör.

    Hur i hela helskotta man kan godkänna 130 miljoner i konsultkostnader för att utreda om en linbana är nästa coola grej att bränna skattepengar på är ju vansinne.
    Man kanske skulle gräva lite i personkopplingar där, en riktig lågoddsare att dom finns :)

    Samma som med nya karolinska där Boston group debiterade 700 miljoner för konsulttjänster från nyexaminerade trainees och chefen var gammal konsult där.

    Det blir en kultur där alla försöker berika sig.

    Sånt här såg jag mycket av i valfri bananrepublik, kul att helschyssta Sverige inte är ett dugg bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag var pengarna kommer ifrån till alla obegripliga nykonstruktioner typ Norr Mälarstrand, onödiga renoveringar och uppgrävda gator. Det allmänna verkar leda rejset. Visst, det är väl billigt att låna när räntan är nära noll. Men pengarna ska ju betalas tillbaks av någon. Tillverkar man pengar eller snyter man dem ur luften?

      Radera
    2. Man knoppar av kommunalt drivna bolag (t ex elnät) för att få loss pengar och höjer sedan taxorna rejält. När inte ens det räcker plockar man ut pengar ur allmännyttan och sedan börjar man höja skatten.

      Radera
  22. Att spendera pengar från andra kommuner på detta - det är som en mor som aldrig gett upp hoppet på sin missbrukare till son och ger honom pensionspengar trots att hon själv sedan får svårt att ha råd med mat.
    Här byggs en linbana samtidigt som vården inte är patientsäker och äldreomsorgen inte är värdig.

    SvaraRadera
  23. Bor själv på centrala Hisingen och vet hur
    min del av stan växer så det knakar. Tror till
    skillnad från bloggaren att det är väl investerade pengar, framför allt som ambitionen är att halvera kostnaden till ca 2 miljarder. Priset
    för utredningen låter ohemult, men har fått
    förklarat för mig att ingenjörer och teknologer
    i allmänhet är dyra i drift. Vad jag förstår tänker AB Volvo storsatsa i Lundby och därav en anledning till tätare trafik över älven vid Järntorget-Lundby. Dessutom planeras nytt storsjukhus vid Wieselgrensplatsen, närmare bestämt där Preem/McD ligger vid Bravida (gamla Rambergsvallen), det sjukhus som tidigare var planerat till Frihamnen. Vi som cyklar/åker kollektivt Tolered-stan 5 dagar i veckan och vet hur trångt det är i kollektivtrafiken tror jag välkomnar projektet, speciellt som det blir av
    fortare än ytterligare spår. Fler bussar tjockar till trafiken ytterligare.
    Summa summarum - tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det kan vara bra per se men när kommunen har såpass mycket bidrag från övriga Sverige så är det väl av en anledning. Vad är det som inte får utrymme i budgeten pga det här projektet?

      Radera
    2. Jag tror en del av pengarna kommer från Sverigeförhandlingen, där Staten lovade att bekosta infrastruktur mot att kommunerna byggde bostäder. Det är bra att mer infrastruktur och fler möjligheter att korsa älven byggs, men denna linbana kommer att behöva matas av den traditionella kollektivtrafiken och innebär att reseneärerna kommer att behöva byta istf att sitta kvar på t.ex. spårvagnen om en tunnel byggs. Där kommer också en andra invändning. Det kommer mest troligt (Såvids inte det blir stoppat senare) byggas en spårvägstunnel under älven på ungefär samma ställe, dock med ett senare färdigdatum. Att då först bygga en linbana där för att senare ersätta det med något mer kapacitesstarkt verkar suboptimalt och jag undrar om inte en bättre lösning varit att satsa linabenpengarna på Allélänken eller spårväg till Backa.

      Radera
    3. Här är en tll som hade hoppats på linbanan. Fast inte för hutlösa 4 miljarder. Man talade om 700 miljoner i början. Tydligen byggde man en liknande linbana på Balkan som blev klar förra året för 100 miljoner. Inte utredde utan man BYGGDE DEN!!
      Hade vi kunnat bygga den där linbanan som faktiskt skulle göra rejäl nytta, för kanske 500-700 miljoner så varför inte??
      Det är inte bara älven som är barriär... Först är det leden vid Järntorget, sedan är det älven, sedan Lindholmsallén, Järnvägen bangården, lundbyleden, sedan upp för backen till Volvo, och till Bravida arenan/sjukhuset/wieselgrensplatsen där det finns 4 spårvagnslinjer och 3 busslinjer idag. Resandestatistik jag har kollat på bekräftar faktiskt ett rejält behov denna sträckan, dessutom får man ta med CYKELN! (det kan man inte på spårvagn och buss.... Mer linbanor åt folket men håll i pengarna. 130 iljoner för UTREDNING??? WHAT?

      Radera
  24. Det är mycket frustration i inläggen nu.
    Antar det blir så när man får för sig att köra bil i Göteborg. ;-)

    Men nu börjar både siffror tas ur sitt sammanhang och rena faktafel krypa sig in.

    Sträckningen för banan är:
    Järntorget - Lindholmen - Campus Lundby( Västra Ramberget) - Wieselgrensplatsen.
    Man kopplar ihop två stora arbetsplatser med två kollektivtrafikshubbar, vilket gör att man minskar trycket på befintliga trafikslag över älven samtidigt som man får ett gör det enklare att ta sig till ”Volvostaden” och Lindholmen.
    Linbanan kommer få en max-kapacitet på 2000 pers/h och kommer transportera betydligt fler än de hundratals personer du nämner.

    Sen är det långt ifrån säkert att linbanan kommer kosta 4 miljarder.
    När estimaten för kostnaden skenade så stod man inför valet att utreda andra alternativ eller utreda huruvida det går att lösa billigare inom samma tekniska lösning.
    Om 29 miljoner är priset för att fortsätta utreda isf att ta ett förhastat beslut är det ett litet pris att betala.

    Om det nu blir 4 miljarder måste det också ställas i relation till nyttan och alternativen.
    Tunnel/bro/tunnelbana inte direkt gratis det heller.
    Kombination av båt/buss/spårvagn är bara en temporär lösning, som även den kräver fast infrastruktur i form av vägar, spår och framför allt plats. Det behövs mer kapacitet för att få folk över älven och runt våra berg och där ska man inte förkasta linbana som en lösning..

    Det här inlägget rider på vågen av missnöje mot infrastrukturen i Göteborg. Och där är Linbanan ett tacksamt mål. Verkar bygga på misstro mot ny teknik(ny i Göteborg, men beprövad på andra ställen) och mot politiker som gör att man tror det rör sig om ett statusprojekt och skrytbygge.

    Jag hoppas innerligt att våra politiker kan hålla huvudet kallt och välja den bästa lösningen. Därför är jag väldigt glad att de fortsätter utredningen. Och kommer de fortsatt fram till att linbanan är den bästa och mest prisvärda lösningen på ett mycket svårt infrastrukturproblem, hoppas jag de genomför projektet trots protester från en opinion som varken verkar vilja eller kunna sätta sig in i problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Sen är det långt ifrån säkert att linbanan kommer kosta 4 miljarder."

      Den frågan kan jag svara på. Budgeterar de att den kostar 4 miljarder, kan vi räkna med 10 miljarder. Med tanke på ditt svammel så utgår jag ifrån att du inte BETALAR linbanan utan NÄR dig på den.

      Jag kan bara tala för mig själv och jag är oändligt trött på att betala skatt till korrupta byggherrar och deras politikerkompisar. Vill du och dina maffiapolare ha e linbana? Fine, betala den av era egna pengar.

      Radera
    2. https://branschaktuellt.se/infrastruktur/17742-komplexa-projekt-kostar-mindre-an-beraknat

      Detta till trots, då gbg redan har ett omfattande spårvägsnät hade det varit att föredra att bygga vidare på det och försöka få detta konverterat till ett stadsbanenät med mötesfri trafik i centrala staden. (Tunnel och/eller högbana)

      Radera
    3. Är det någon som gjort en marknadsbaserad kalkyl baserat på kundunderlag? Vad kommer varje resa att behöva kosta för att betala tillbaka investeringen inom rimlig tid? 4 eller 10 miljarder + underhåll (säg 2 miljarder till) delat med antalet resor under 10 års tid. Någon som har siffror på antal förväntade resenärer?

      Gör man exempelvis liknande kalkyl på snabbtåg så hamnar man på helt orimliga biljettpriser.

      Radera
    4. 6 Miljarder. Säg att varje resa får kosta 10 kr, då ger det att det behövs 600 miljoner resor, eller 60 miljoner resor per år i 10 år. Om varje Göteborgare gör 1000 resor per år går det ihop. Rimligt? Vi höjer priset till 100 kr per resa, fortfarande inte rimligt.

      Radera
    5. Vad är kapaciteten på linbanan? Hur många passagerare kan den processa per dygn?

      Radera
    6. https://branschaktuellt.se/infrastruktur/17742-komplexa-projekt-kostar-mindre-an-beraknat

      Jag noterar att karolinska eller för den delen Hallandsåsens orakel är med där.

      Radera
    7. Nej, men du hävdade/antydde att alla stora infrastrukturprojekt går kraftigt över budget. Länken visar att så inte måste vara fallet. Sen om linbanan är ett bra projekt eller ej är en annan sak. Jag tror ej på den av tidigare angivna skäl.

      Radera
    8. Om man som du tänker "Tunnel/bro/tunnelbana inte direkt gratis det heller", ja då kanske man kan räkna hem en skidlift (linbana). Men vem tänker så, förutom kommunpolitiker?

      Det är naturligtvis i första hand den ypperliga båttrafiken som ska utökas med fler färjor, fler avgångar och turer dygnet runt.

      Jag har under många år arbetat på Lindholmen och bott i stan. Jag har tidigare även tvärtom bott på Wieselgrensplatsen och åkt över till stan. Båt fungerar jättebra!

      Radera
    9. "Nej, men du hävdade/antydde att alla stora infrastrukturprojekt går kraftigt över budget"

      Nej, jag hävdade att linbanan kommer gå kraftigt över budget. Det är skillnad. Du kan inte hitta på hur som helst.

      Radera
    10. Här kan du även läsa ifrån GP, lite mer nyktrare tankar kring frågan
      https://www.gp.se/debatt/notan-f%C3%B6r-v%C3%A4stl%C3%A4nken-blir-minst-dubbelt-s%C3%A5-dyr-1.4614042

      Radera
  25. Vid 300-årsjubileet 1923 byggdes linbana i Göteborg som förband berget bakom den nybyggda Götaplatsen med det likaledes nybyggda Liseberg. Betongfundamenten efter denna linbana kan fortfarande beskådas. Vi har fortfarande stor glädje av detta nu 100 år gamla firande i och med att Liseberg, Konstmuseet, Botaniska och Svenska mässan fortfarande finns kvar och blomstrar. Idag verkar vi inte ha samma förmåga att samlas och bygga långsiktigt.

    SvaraRadera
  26. Stockholmare på besök i Gbg. Tycker att det är en ganska mysig stad men skulle aldrig flytta hit. Dagen jag lämnar sthlm gör jag det för ett liv på landet förutsatt att jag är frisk nog att odla/fiska/jaga.

    SvaraRadera
  27. Nya *Host* Karolinska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att många lokaler i det megalomana Nya Karolinska verkar stå tomma. Labblokaler och liknande. Vad är det som händer?

      Radera
  28. Så de ska till å gå armkrok över älva, sa Osborn till Kålle, nä du ska ballansera på tråden efter det att du inhandlat vad som finns att inhandla på Jerntorget, serröö!?

    SvaraRadera
  29. Är inte en del av problemen med linbanan att den byggs på andra fastigheter. Även fast den går i luften så inkräktar man väl på annans mark och då gäller det att komma överens på något vis. Det finns väl en och annan berörd fastighet under banan antar jag. Kan det vara en del av kostnaden funderar jag som oinsatt nollåtta med senaste Göteborgsbesöket 1983?
    Fastighetsgränsen är väl knappast gratis att konsulta och driva.

    SvaraRadera
  30. Göteborg politiker gör allt för att sabotera för biltrafiken för att tvinga allt fler till den misskötta kollektivtrafiken. Mycket enklare än att sköta kollektivtrafiken professionellt.

    SvaraRadera
  31. Efter ett tag blir det väl med linbanan som det blev med det där hjulet. Hela skiten ska flyttas till Liseberg för x antal miljoner.

    SvaraRadera
  32. Som vanligt är cornu ute cyklar när det gäller Göteborg. Problemet med linbanan är att den är underdimensionerad, inte överdimensionerad. Dagens bussar och färjor till Lindholmen har nått maximal kapacitet och en linbana kommer inte fixa det. Spårväg skulle klara trafiken till en bråkdel av priset. Linbanan är bara ett meningslöst prestigeprojekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst att Göteborg är en av världens minst effektiva städer för den är så platt (stor yta för lite folk). Kombinationen med stelbenta regler som gör det mycket svårt för folk att flytta närmare jobbet skapar kaos.

      Idag är Göteborg något de flesta försöker undvika om man inte bor där eller måste jobba i röran

      Radera
  33. Den Emirates sponsrade linbanan i London kostade mindre än 1 miljard att bygga och är och till hälften finansierat av Emirates och ses ändå som ett fiasko.

    SvaraRadera