Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-06-04 11:12

Lägsta nyregistreringarna av personbilar sedan 2014

Nybilsregistreringarna i maj månad var de lägsta för en maj sedan 2015 och registreringarna januari - maj är de lägsta sedan 2014. Berättelsen handlar om bonus/malus-beskattningen och inte alls om konjunkturen, precis som att det skulle vara flygskam och inte konjunkturen som ligger bakom minskat flygande. Graf i inlägget.
Elbilar vid laddplats i Arboga.
Januari - maj 2019 var nybilsregistreringarna av personbilar ner 15% mot föregående år, och för maj månad var minskningen 16% mot maj förra året.

De 33 250 nyregistrerade bilarna var den lägsta siffran sedan 31 335 år 2015, och januari - majs summa om 140 686 var den lägsta sedan 2014 års 132 320.
Nybildsregistreringar per månad och år 2015 - 2019. Data: SCB
Det skylls fortfarande på bonus/malus-skatten, så man slipper ta detta som en konjunkturförsvagning. Ungefär samma resonemang som kring minskat flygande - att det skulle vara flygskam och inte konjunkturen som spelar in. Rätt praktiskt, även om konjunkturbarometern ger en annan bild, nämligen att vi nu är i lågkonjunktur.

Man kan annars tycka att överregistreringen av bilar innan bonus/malus-skatten nu borde vara avklarad. Oavsett hönan eller ägget, så innebär ändå färre köpta bilar en väsentlig konjunkturpåverkan. Det blir intressant att se hur det ser ut när vi passerat den normala årstoppen i juni och om försäljningen i höst återhämtar sig till nivåer från 2017 eller tidigare.

Om någon undrar varför grafer ofta numera placeras inne i inlägget, så uppfattas tydligen inlägg med en graf som illustration som desinformation och lögner vid delning i sociala medier. Bättre med en intetsägande bild alltså, och istället placera grafen inne i inlägget.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

32 kommentarer:

  1. Om man antar att de flesta behåller en bil minst 3 år så tar det väl ett par år innan 2018 års kunder skaffar bil igen.
    Dessutom är marknaden för stora bilar helt död, åtminstone för privatpersoner då skatten de tre första åren är runt 30.000 kr men samtidigt finns det inte så många alternativ ännu (för de som har behov av stor bil). M.a.o. tror jag många avvaktar inköp också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Volvo har väl laddhybrider på alla sina storlekar? Samma på många andra märken. Låter som en klen ursäkt.

      Radera
    2. XC90 T8 1 miljon kr. Bara en teori varför försäljningen går ner, inte en ursäkt.

      Radera
    3. Är det när bilen beställs som den kommer med i statistiken eller när den levereras?

      VW har ju haft jätteproblem med att levererar bilar, antar att det har med dieselskandalen att göra. De har väl haft fullt upp med att mixtra och skruva med motorerna för att få dem ok. Beställde en Passat i augusti, vanlig bensinare och fick den i mars. Säljaren vägrade sälja GTEn då han inte kunde garantera en förrän +12 månader.


      Radera
    4. @T När den registreras.
      Sen så stämmer inte statistiken mellan BilSweden och Transportstyrelsen inte riktigt med varandra. Men skillnaden är bara akademisk. Jag antar att det beror på att Bilswedens statistik är självrapporterad av dess medlemmar och att det kan skilja någon dag fram och tillbaks. men det är bara spekulation från min sida.

      Dessutom så kan jag påpeka att det "fuskas" en del med registreringarna.
      Många bilar som registrerades innan Malus, tillverkades inte förrän på hösten.

      @Cornu De mindre Volvomodellerna, bortsett från XC40, har inga hybrider.

      Radera
    5. TS går nog rakt av på bilregistret, medan Bil Sweden som sagt självrapporterar och kan ha lite andra definitioner av när en bil existerar/registrerats.

      Radera
  2. Du kan väl använda meta property= "og:image" för att specificera vad sociala medier ska använda för bild?
    Jag vet inte om man får länka bland dina kommentarer men sök på Facebook scrape och og:image för mer info.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör jag redan. Se källkoden. Blir första bilden på sidan. Tänker inte lägga tid på manuellt pill för varje inlägg.

      Radera
    2. Jag använde mobilen så jag kunde inte kolla källkoden men har bytt till datorn nu. Det stämmer att du har med og:image men Facedbook hittar den inte på första försöket.

      Något är väldigt underligt. Kör man Facebook sharing debugger och hämtar sidan för första gången så kommer url, title och description med men inte image. Hämtar man sidan igen så kommer även image med.
      Jag märkte detta på det här inlägget och testade igen med ditt sysselsättningsinlägg som Facebook ännu inte hade upptäckt. Du kan testa själv när du gjort ett nytt inlägg och möjligtvis blir det ändring om og:image är första og meta-post.

      Radera
    3. Icke-problem. FB läser in OG:image vid nästa visning, om det saknas. Kan prova att lägga OG:IMAGE först, förstås.

      Radera
    4. Nej det funkar inte så. Första gången nån länkar till sidan så hämtar Facebook sidan och då kommer av nån anledning inte din image med. Nästa gång nån länkar till sidan så tittar inte Facebook på den igen utan använder den information som hittades vid första titten. Det gäller sen för alla länkningar om inte nån manuellt använder Facebook scrape för att få Facebook att uppdatera sitt index.
      Så ett annan alternativ är att scrape:a sidan två gånger direkt efter publicering.

      Radera
    5. Man kan tro det, men jag har drivit den här bloggen i elva år, och jag vet att korrekt bild dyker upp efter ett tag. Bara skrivit typ 15000 inlägg, så lite koll har jag. Ibland måste jag köra om i debuggern, men oftast fixar FB detta själv.

      Mansplaining?

      Radera
    6. Facebook har allt att vinna på att kravla om sidorna med ojämna intervall, de kan ha ändrats sedan första gången. Att en bild inte kommer med "första gången" betyder absolut ingenting.

      Radera
  3. Så här står det på DI: "Volvo Cars rusar mot strömmen – alla vill köpa deras suvar".

    Enkelt då. Om "alla" vill köpa deras SUVAR så är det bara att ställa om produktion till endast SUV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar förstås om Jakob Dahlins gamla favoritartist, Alla Pugatjeva och inget annat.

      Radera
    2. Ha ha ha fy fan det är bara tisdag och du har redan släpat fram Jacobs stege från botten av gödselstacken. Man fasar för vad resten av veckan kan komma att bjuda på.

      Radera
    3. Jag har inte bestämt mig än, velar lite mellan Cradle to enslave och Salo.

      Radera
    4. Först Dahlin och nu Pasolini alltså? Anar jag ett regnbågstema?

      Radera
    5. Vi får väl se hur neuronerna kopplar i veckan.

      Radera
    6. Koppleriverksamhet?!

      Radera
    7. Tja, man kopplar bättee med ladd.

      Radera

  4. Btw, Pågens planer på att bygga ut sitt bageri i malmö med nästan 50% går i stöpet pga kapacitetsbrist i elnätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite småkass att stadens största privata arbetsgivare inte kan expandera. Det är ju inte så att arbetslösheten är låg i staden.

      Radera
    2. Ojdå, det hade jag ingen aning om, fast jag bloggade om det i morse.

      Radera
    3. Ryssland har invaderat Krim! Kom ihåg var ni läste det sist!

      Radera
    4. Ingen burn, bara lite drygt.

      Radera
    5. Lika drygt som Yes kan det inte vara dock!

      Radera
    6. Ouch, jag förtjänar lite dryghet där.

      Radera
  5. Bra att ha ett hus att belåna om man vill köpa en bil. Kanske inte lika många som har det nu. Det är också bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad har man annars hus till :)

      Radera