Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-06-22 11:06

Göteborg är en skitstad - undvik de närmaste 10-15 åren

Igår gjorde jag misstaget att ta bilen till Centralstationen i Göteborg och fick återigen uppleva den brutala verklighet som kallas Västlänken eller "det är bara kringbyggen och inte egentligen Västlänken", och hur den förstör staden de kommande tio till femton åren, beroende på om man klarar av tidplanerna. För att summera - undvik Göteborg de kommande två decennierna  - men trösta dig med att även om du är helt inkompetent idiot, så finns det en karriärsmöjlighet, nämligen politiker i Göteborg.
Helvetets förmak, påbörjad förstörelse av Korsvägen för Västlänken.
Varje gång jag har det dåliga omdömet att bege mig till Göteborg har man ändrat något i trafiken, på grund av "kringbyggena för Västlänken", dvs massiva trafikomläggningar och byggnationer av tillfälliga trafiklösningar. Samtliga knutpunkter för trafiken i centrum byggs ständigt om, och allra värst är det runt Centralstationen.

GPS-tjänsterna hinner inte ens uppgradera sina kartor till aktuella ombyggnad, innan de är inaktuella.

Därtill saknas skyltar. Räknade hela fyra nybyggda tillfälliga rondeller utan skyltar i sig, så man har ingen aning om vart man ska ta vägen.

För att undvika det värsta helvetet körde jag via Ullevi till Centralstationen, för att precis vid Nils Ericssonsterminalen mötas av betongsuggor och avstängd väg (jag var inte ensam, med tanke på att två bilar framför mig stannade och såg sig om förvirrat) och skickades till avgrundshålet som kallas Hisingen via Göta Älvbron. Väl där tänkte jag vara smart och gena över Ringön bort till Tingstadstunneln, och kasta mig tillbaka till fastlandet i hopp om att det fortfarande skulle gå att köra till centralen den vägen.

Fast det gick inte heller. Fick köra så långt som till Selma Lagerlöfs Torg (utan skyltning förstås) innan det gick att ta sig ut på E6 igen. 

För er som bor i Stockholm så är detta ungefär som att inte kunna köra av mot Klara från Centralbron, och istället skickas till Fruängen för att vända ut på Essingeleden och försöka om från början.

Sedan blev det tillfälliga vägar och en massa tillfälligt upprättade rondeller utan skyltning. Fanns en skylt om Centralstationen initialt, bort från den tillfälliga Götaleden, men sedan fick man gissa sig fram. Tur man har bott i skitstaden och har lite lokalkännedom. Såg flera bilar som hade stoppat mitt ute i de övergivna och halvrivna industriområdena och satt och tittade på sina telefoner, antagligen i tafatta försök att fatta hur man ska köra, när vägarna inte finns på kartan.

Väl framme vid Centralstationen så visade det sig att man även tagit bort parkeringsplatserna, långtidsparkeringsplatserna. Så att ta bilen till tåget går bort.

Nästa gång ska jag f-n i mig inte ta elbilen, utan fossilrishögen och stå på tomgång och vräka ur mig dieselpartiklar bara för att jävlas när man skickas runt halva stan i senaste ombyggnationen.

Hela Göteborg är en byggarbetsplats, på grund av Västlänken och "kringprojekten" och kommer så förbli i 10+ år till. Undvik denna skitstad. Berätta detta för alla du känner, i synnerhet turister. För det är ännu värre i kollektivtrafiken - inga linjer går som enligt kartorna, utan allt är omlagt, så som turist kan du inte komma rätt ens kollektivt.

Förhoppningsvis dör denna kloak till stad ut under bygget. Enda anledningen att alls vistas i staden stavas SF-bokhandeln. Bättre att hålla sig på mils avstånd från skiten i övrigt.

Jag ser fram emot hur arbetsgivare, affärsverksamheter och boende helt enkelt flyr skitstaden Göteborg och drar någon annanstans de kommande åren. 

Västlänken ska bland annat ge 10 minuters längre pendlingstid för de som bor söder om Göteborg. Den ska inte ge något pendeltågstrafik i riktning mot Borås, vilket var sagt ursprungligen, och blir i praktiken en säckstation där alla tåg vänder i Almedal och inte alltså effektivisera flödena. Man bygger alltså en till säckstation, fast istället under marken. Ingen har efterfrågat de olika stationerna man nu ska bygga, som Haga och Korsvägen. Inga fler kommer åka till Göteborgs Slussen, Korsvägen, än tidigare bara för att det finns en jävla station där. Den intilliggande Lisebergsstationen har alltid varit öde.

Det finns ändå ett hoppfullt besked i det hela. Är du helt inkompetent och blåst i huvudet kan du alltid bli politiker i Göteborg. Eller möjligen trafikplanerare. 

För övrigt sade göteborgarna själva nej till den här skiten i en folkomröstning, men den struntade politikerna förstås i.

Från och med nu ska tågresor till och från Stockholm alltid utgå och avslutas i Alingsås istället. Till skillnad mot skitstaden Göteborg, en både mysig och trevlig ort, och många trevliga caféer och restauranger, samt möjlighet att nå centralstationen med bil, och även parkera. Konsumtionsärenden får fortsätta utföras i Kungsbacka. 

Nej, eftersom man inte får använda mobiltelefon när man kör bil så blev det inga foton på alla tillfälliga rondeller utan skyltning. Ej heller får man använda mobiltelefonen för att reda ut aktuell korrekt väg eller kolla upp vilka vägar som avspärrats senaste veckan. Och utan skyltar så blir det en rent stokastisk upplevelse att komma fram.

Göteborg är dessutom en jävligt ful stad, och det är elakt att ta foton på skiten och få andra människor att lida av åsynen av detta. 

Säger som Satanisterna: Avveckla, utplåna, förtär!
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

80 kommentarer:

  1. Jobbade några perioder i Boston på 90- och 00-talet och fick njuta av Big Dig. Var tillbaka för några år sedan och fick se att motorvägen runt Boston nu bjuder på stillastående köer i sex filer istället för tre genom downtown. Progress!

    SvaraRadera
  2. Har parat (bluetooth) bilen (Toyota) med mobilen (Samsung note 9) så det fungerar helt automatiskt när man sitter i bilen att ringa eller bli uppringd. Bara att trycka på telefonknappen på ratten och sen prata som vanligt som med en passagerare. Antar att Tesla har liknande funktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och? Ska jag ringa och fråga hur jag ska köra? Vem?

      Radera
    2. Kanske ska göra det. Ringa Göteborgs kommun och be växeltelefonisten förklara. Dock var det midsommar, så antagligen stängt.

      Radera
    3. Det var en kommentar på "Ej heller får man använda mobiltelefonen för att reda ut aktuell korrekt väg ...". Dock underhållande när du kommer i affekt. :-)

      Radera
    4. Avsåg att man inte får använda mobilen för att söka på Internet efter korrekt väg.

      Radera
    5. Du får väl fingra på teslans skärm? Den har väl internet?

      Radera
  3. Apropå att fota från bilen, antar att din Tesla har HW2/HW2.5 då borde du väl kunna koppla in ett USB minne för dashcam funktionen och använda bilder från den? Eller finns det juridiska hinder/risker/problem med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dashcams är olagliga i Sverige vad jag vet.

      Radera
    2. Enligt "Teknikens värld" är dashcam lagligt sedan 2016.

      Radera
    3. Där ser man. Högsta instans har godkänt. Där ser man. Blir till att aktivera således, så man kan dokumentera skiten.

      Radera
    4. @Cornu: Du skulle ju ändå inte köra dit fler gånger.

      Jag var där 1 gång för inte så längesedan, skulle hämta folk på Centralstation, tvingades parkera olagligt och sedan köra bussvägar och annat för att kunna ta mig därifrån öht, så jag förstår din frustration.

      Men tack för infon, trodde bara det var tillfälligt kaos.

      Radera
    5. Det är förmodligen tillåtet att även ta kort med mobilen om den är "monterad" på instrumentbrädan som när man kör med google maps. Bara att trycka på telefonen när det känns rätt. Alternativt med en blutoothavtryckare om man absolut inte vill röra telefonen.

      Radera
    6. Jag kör med biltemas magnethållare för mobil som man viker upp, så den borde fungera alldeles utmärkt som fotostativ. Inget som skymmer linsen. Ska testa och se hur det blir. Kan ju i så fall även använda den som dashcam och filma också, vad nu det skall vara bra för.

      Radera
    7. Du får inte hantera handhållen kommunikationsutrustning när du kör bil, inte ens om den sitter fast i en magnethållare.

      Radera
    8. Om den sitter fast i en hållare så kan den ju omöjligen ses som handhållen?

      Radera
    9. Jag har funderat på det där, vad man får och inte får göra när man kör. Får man äta pizza eller läsa en bok?

      Radera
    10. Ser inte någon skillnad mellan att peta på den monterade mobilen eller att peta på bilens inbyggda skärm, sak samma. Mobilens skärm sitter i synfältet vilket torde vara säkrare att peta på än bilens skärm som sitter snett åt sidan.

      Radera
    11. Finns inga trafikpoliser längre så vem bryr sig?

      Radera
    12. Fast monterade dashcams är olagligt. Måste man då ha tillstånd, dock får du ha monterat i hållare utan tillstånd. Man måste kunna plocka bort kameran utan verktyg etc....

      Radera
    13. Dashcams har alltid varit tillåtna om de startas manuellt, alltså inte via tändningen.

      Likaså videokamera uppe på instrumentbrädan.

      Manövrera telefon går bra om det sker med Android Auto eller Apple Car Play på bokens skärm. Det är nämligen inte fördjudet att manövrera navigator.

      Men Tesla kanske är så omodern att den inte har denna teknik...

      Sedan är det ju upplagt för konspirationsteorier om det verkliga skälet att automatiska dashcams var förbjudna så länge.

      Radera
  4. Göteborg och Stockholm kanske tävlar i vem som kan göra dummast infrastruktur investering?

    SvaraRadera
  5. Taxi.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om så väl vore. Idag kan inte alla taxiförare området där de kör. De förlitar sig också på GPS och kartor.
      Har fått förklara för taxiförare några gånger vart de skall köra.

      Radera
    2. Taxichaufförer i Göteborg verkar ofta ha bott i staden i ca femton minuter innan dom hittat ett körkort i cornflakespaketet och gett sig ut på gatorna...
      Jag skulle bra gärna vilja veta vad en normal taxinota för en turist landar på när det som Göteborgare är uppenbart att chaufförerna tar varje möjlig chans att fuska till sig några extra kronor alternativt helt enkelt inte har en blekaste aning om vilken del av staden dom är på väg till.

      Radera
    3. Taxi är tyvärr högt och lågt. Beror helt på vilken förare du får. En del är helt ok. En del inte alls. Verkar inte vara något unikt för Göteborg dock.

      Måste ändå säga att kollektivtrafiken fungerar hyggligt. Speciellt om man nu skall till området runt Nordstan/centralen. Parkerar alltid på pendelparkeringen och tar bussen in.

      Radera
    4. Tråkig att höra att du fallit för Ledningens trick.
      Dom har sedan strax före omröstningen för trängselskatt byggt trafikljus på E6 och andra patetiska tilltag för att skapa trafikproblem som inte fanns före trängselskatten, allt för att motivera den och för att skapa en premiss för ännu mer hinder för trafiken som verkar ha nått sin kulmen nu.

      De korrupta politikerna skall aldrig vinna. Jag ger mig aldrig. Bilen för alltid!

      Radera
    5. Är man så dum att man tar taxi i Sverige får man skylla sig själv.

      Undantaget om man heter Yvonne Ruweida.

      Radera
  6. Om det inte vore för alla jävla bönder som envisas med att åka in till Göteborg hade man inte behövt utvidga transportkapaciteten.

    SvaraRadera
  7. Att man inte kommer till Centralens baksida via Åkareplatsen längre är för övrigt mycket tydligt skyltat och avhandlat i medierna under flera månaders tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var dessutom i princip allmänt känt redan innan VL att det är det sämsta hållet att komma från för att komma in på Centralen med bil. Åkareplatsen har varit en plats att undvika i många år.

      Radera
  8. Det bästa är att cykla :)

    SvaraRadera
  9. Bittraste inlägget någonsin från dig.
    Du skriver att "Tur man har bott i skitstaden och har lite lokalkännedom.", men ändå känner du inte till att det hade varit enklare att vända i frihamnsmotet och köra tillbaka över bron, alternativt köra ut på Lundbyleden och ta den vägen till E6 S /Tingstadstunneln i stället för att krångla över Ringön.
    Men du påstår väl snart att det inte är skyltat där heller...
    Bara det faktum att du väljer att köra av vid Ullevi för att ta dig över Stampbroarna/Åkareplatsen visar ju på hur inkompetent du är på att planera din körning.
    Det kan vara trångt i Gullbergsmotet, absolut, men det är aldrig lika trångt där som den vägen du valde.
    Fakta är att du chansade på att köra "som du alltid gjort", i stället för att i förväg använda den information som finns för att planera din resa.
    Dessutom fick du chansen att bajsa på Göteborg, trots att det är dig själv du borde klandra.

    Höj nivån, Lars.
    Du kan bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följde navigatorns rekommendation. Och det var att svänga av vid Ullevi. Att vägen stängts av den 17:e juni fanns inte med.

      Radera
    2. Men alltså. Du VET att Göteborg är fullt av byggen, men du väljer ÄNDÅ att inte kolla upp innan du kör in i den byggtätaste delen hur det går att köra?
      Ursäkta, men då får du skylla dig själv. Att lipa i efterhand är bara fånigt.
      T.o.m jag, som ändå bor i Gbg, kollar av innan jag åker in i centrum hur det ser ut.
      Att navigatorerna inte hinner med de snabba förändringarna är helt förståeligt. Desto större anledning att söka info på annat sätt.
      Trafikverkets hemsida är ett sätt, trafiken.nu, (Trafikkontoret), är ett annat.

      Radera
    3. Ibland har man ju faktiskt inget val annat än att uppsöka en plats fysiskt.

      Radera
    4. Om situationen är så idiotisk och kaotisk att man dagligen måste kolla upp vad som ändrats och är åt helvete, så är det något som är allvarligt fel. Och det är inte en åsikt jag är ensam om.

      Radera
    5. Göteborg är krångligt att köra i, även för göteborgare. Parkera i Mölndal och ta en VOI in.

      Radera
    6. Just området kring Centralstationen har ju varit en mardröm i flera år. Enda vägen dit har varit via Åkareplatsen då man från Götaälvbron inte får svänga vänster innan Nordstan, rondellen vid gamla Shellmacken stängts av, samt att man nu inte kan svänga höger innan man kör upp på bron vilket Cornu upptäckte.

      Att Trafikkontoret valt att "förbättra" situationen ytterligare med några extra refuger innan hållplatsen Nordstan på väg söderut för att tvinga ut bussar i lokalkörbanan innan dom återigen kan svänga in på sin bussfil, att ha gjort Åkareplatsen till ett showroom för världens största refuger som tar upp ungefär fyra potential körfält åt bägge håll, att man inte låter folk svänga vänster in under Götaälvbron mot Centralen eller att varje trottoar i stan plötsligt måste vara 4 meter bred och cykelbanan läggs MITT I KÖRBANAN etc är ju bara en bonus för oss som vill köra bil.

      Radera
    7. Är man så dum att man kör i Göteborgs centrum får man skylla sig själv. Stig av vagnen på Backaplan eller kanske centralen och promenera är tyvärr det som gäller.

      Promenerar du har du rätt att använda mobilen. Rån- och överfallsrisken får du ta.

      Ni som skall besöka Göteborg rekommenderas att se Ridley Scotts kända trafikguide "Blackhawk Down"

      Radera
    8. Waze är enda navigatorn vars kartor uppdateras i takt med verkligheten (användargenererad info)

      Radera
  10. Var och körde i Göteborg förra sommaren. Är från Stockholm. Har kört en del i Göteborg så har hyfsad koll på hur stan ser ut. Har även väldigt bra lokalsinne. Skulle köra från Slottsskogen till riksväg 40. Götatunneln var avstängd med så skyltningarna var bananas. Valde att istället för att lita på mitt lokalsinne, köra på skyltningen. Det blev en omväg på flera mil. Ut mot Hisingen över Älvsborgsbron, bort mot Tingsstadstunneln och allt kaos däromkring. Istället hade jag om jag valt att lita på lokalsinnet istället bara genat genom Annedal mm bort mot Kallebäcksmotet och riksväg 40. Knappt någon kilometer... Skitstad trafikmässigt. Stockholm framstår som logisk i jämförelse trots att Hellden gör allt för att förstöra även Stockholm...

    SvaraRadera
  11. Helt underbar post!
    Läste den två gånger med ett leende på läpparna(förstår att det inte var lika muntert att uppleva).
    Helt ok att bli förbannad om det är berättigat och ett positivt inslag på en ibland lite väl sansad blogg.

    SvaraRadera
  12. Lyssna ej på Cornu. Han blåser er och har fel gång på gång. Robert Boje, chefsekonom på SBAB går idag ut o säger att vi inte har ngn bostadsbubbla:

    ”https://www.sydsvenskan.se/2– Sverige har definitivt ingen bostadsbubbla. Det finns flera faktorer som förklarar de senaste årens prisuppgång på bostäder, bland annat de fallande realräntorna, säger han.
    Robert Boije påpekar att de allra flesta svenska hushåll har goda buffertar mot stigande räntor och att Sverige har ett mycket högt hushållssparande.
    – Även om vi inte har en bostadsbubbla kan ju bostadspriserna falla. Men det finns inte mycket som talar för att räntorna kommer att stiga snabbt eller plötsligt. Allt talar ju för att marknadsräntorna förblir låga under många år framöver, säger Robert Boije.”

    019-06-22/den-svenska-bostadsbristen-overdrivs-systematiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Mr Perfect: Vi har en bostadsbubbla på vissa delar av landet och vissa områden där priserna ökat oförklarligt mycket och nivån är hög även i dagens ränteläge men utanför storstadsområdenas lyxigaste område är det fortfarande helt okej prisnivå givet ränte och löne läget.
      Börskorrigeringar kommer att komma även om centralbankerna trycker nya pengar och håller räntorna nere men att folk förlorar pengar på börsen är inget problem då det inte är lånade pengar. Bostäder är dock allvarligare då folk har lån på dessa och därför kommer centralbankerna och stater världen över försvara dom skuldsatta och låta dom med kapital betala för det i form av kvantitativa lättnader och högre kapitalskatter. Som bekant kan man inte beskatta skulder i ett kapitalistiskt system. Det är det som är det fantastiska med kapitalism.

      Radera
    2. Det första kan jag hålla med om. Det låter rimligt, men samtidigt är det e farligt att ha en så bestämd uppfattning för varken du eller jag har svaret.
      Jobbar själv m stadsplanering och det satsas stenhårt på storstadsområdena Sthlm, Gbg, Malmö med en pendlingsradie på 1 h.
      Så även om priserna varit dyrast och uppblåsta här så kanske dessa ändå inte kommer kunna sjunka lika mkt som på vischan. Sverige är och kommer förbli enormt polariserat och inget visar på den motsatta utvecklingen.

      Radera
    3. Vad är ute på vischan? I Helsingborg är prisnivån lägre än i många östeuropeiska städer där både lönerna är lägre och ränteläget mycket högre. En arbetslös svensk i Helsingborg har högre betalningsförmåga än en civilingenjör i Polen.
      Jag tror att priserna kan falla i Limhamn, Eriksberg och Strandvägen vid lite högre ränteläge men jag har svårt att se dom falla i Helsingborg.

      Radera
    4. Hbg e ok m tanke på Malmö/Köpenhamn och har bra förbindelser. Men en liten stad i mina ögon. Sen är det väl inte så billigt där?
      Jag pratar mer om allt 1 h utanför tidigare nämnda regioner. Inte konstigt priserna faller mest i tex Linköping, universitet i all ära men långt från allt.

      Radera
    5. @Mr Perfect: Ja vet inte riktigt vad du tycker är dyrt men i Helsingborg kan du köpa en 2a i ett fint område för 1,5 miljon kronor. I Göteborg skulle samma 2a kosta runt 4 miljoner och då hade 1,5 miljon räckt till kontantinsatsen om man tjänar runt 45k i månaden. Jag tycker att allt under 40 000 kr / kvm är billigt med tanke på svenska löner och räntor. En kollega till mig sålde precis sin 60 kvadratare i Tjeckien för ca. 1,9 miljoner kronor. Synd att det inte var i Prag för där hade han fått mer för den. Och då pratar vi om ett land där lönerna är 3 gånger lägre och boräntorna högre.

      Jag tror helt enkelt bara att vi är allt för kräsna. Vi är vana vid att ha billig och världsbäst vård, världsbäst universitet, state of the art i allt från himmel till jord och har länge haft sjukt extremt billiga bostadspriser och nu när man lyfter blicken lite och ser bort från ankdamman Svea rike så inser man snabbt att gud vad bra vi har det. Tänk om vi hade bott i Frankrike eller Italien eller Tjeckien eller Polen eller USA eller Argentina o.s.v. :) Då hade du bott med dina föräldrar till 55 årsåldern och sen hade du köpt en 17 kvadratare ihop med din fru och lagt hela din lön på räntekostnader.

      Radera
    6. En del brukar säga att det var bättre förr men idag lägger vi faktiskt en mindre andel av vår DI på boendet än för 10 år sedan.

      Radera
    7. Intresanta infallsvinklar.

      Radera
    8. Det här är såklart en högst individuell fråga. Men Hbg är Hbg och är inte Gbg eller Malmö.
      Attraktionskraften finns inte där i nuläget. Finns en anledning att priserna är lägre. Men Hbg har mer potential än andra jämförbara städer just för dess läge till köpebhamn o Kastrup. Vem fan väljer att betala dyrt för Örebro, Norrköping, Linköping, Sundsvall, Jönköping o s v med usla lägen.

      Vi byggde nyligen ett nybyggt hus i utkanten av Malmö i ett av stans bättre område, nära Hyllie station (10 min till Kastrup) och med stadsbuss in till Malmö för 35 000 kvm.

      Radera
    9. Btw intressant infallsvinkel Goofy.
      Svärföräldrarna sålde dock ett renoverat stadsradhus på ca 110 kvm i en avlägsen stad i Sicilien för 1 milj. Ca 9000kr/kvm. Tog 2 år att sälja. Då tycker jag Tjeckien låter dyrt.

      Radera
    10. re Gofy: den stora skillnaden mellan svenska hushåll och exempelvis sydeuropa är att man amorterar sin bostad på ca 20 år. Målet är alltid att vara skuldfri innan man lämnar arbetslivet. För övrigt gäller ca 30% handpenning vid köp av bostäder och max ca 70% i lån. Ungdomar bor hemma tills de har sparat ihop till kontantinsatsen och/eller tills de har gift sig. Man skaffar sällan en dyr lägenhet för att bo där ensam. Många får givetvis även hjälp av sina föräldrar till köp av bostad. Därför finns det egentligen ingen bobubbla i sydeuropa eftersom det inte är bankerna som äger bostäderna.

      Radera
  13. Du glömde att trycka in caps lock.

    SvaraRadera
  14. Jag måste missat när vi röstade om Västlänken i Göteborg, när var den folkomröstningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I samband med valet 2014.

      Radera
    2. Åh nice try Freddo. Folkomröstningen om trängselskatt i Göteborg gällde enbart Västlänken eftersom det var den post som inte rymdes inom finansieringen av det Västsvenska paketet. Ingen ville ha Västlänken, politikerna lovade att inte bygga västlänken eller införa trängselskatt, folket röstade emot trängselskatt (finansiering av Västlänken) men politikerna beslutade ändå att bygga eländet samt tvinga igenom finansieringen. Hur du än kommer vrida dig och krumbukta dig med halmgubbar så kommer röven sitta där bak och Västlänken är ett projekt helt emot folkviljan, både i och utanför Göteborg.

      Radera
    3. Bitterchiefen: Folkomröstningen gjordes på ett folkinitiativ tydligen, borde inte initiativtagarna till den sagt att det var västlänken de ville att vi skulle rösta om i så fall, om det nu var det som var meningen. Hade gjort det mycket enklare för väljarna. Var väl framförallt Vägvalet som ville få det till en folkomröstning om just västlänken.

      Och om det nu var en folkomröstning om Västlänken så ville åtminstone 44% ha den, ganska långt från ingen som du skriver.

      Personligen har jag ingen stark åsikt i frågan. Men visst mitt inlägg hade viss dos trollande.

      Radera
    4. En majoritet ville inte ha den, det är det enda som räknas.
      Dessutom var det politikerna som formulerade frågan i omröstningen, vilken dom vinklade något OTROLIGT för att få sin vilja igenom (utan att lyckas).
      Minns inte frågan exakt, men den var ungefär i stil med: Vill du ha någon ny infrastruktur alls eller vill du inte ha trängselskatt?

      Folket genomskådade det men politikerna körde över folkviljan.
      Att det var ett folkinitiativ med stöd av GT gör det ju ännu värre, reglerna ändrades för att man skulle kunna få till omröstningar enklare och så blev det. Då gjorde politikerna allt i sin makt för att ändå stoppa folkomröstningen och när den ändå blev av så sket dom helt och hållet i den för den bara är "rådgivande" och en majoritet av väljarna är tydligen inte rådgivande nog för att samma väljare som röstade i kommunalvalet samtidigt skulle få sin vilja igenom... Otroligt skamligt beteende.

      Radera
    5. "Frågan som göteborgarna fick ta ställning till
      Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014?

      Svarsalternativen var: Ja eller Nej."

      Står det här: https://goteborg.se/wps/portal/start/kommun-o-politik/val-och-folkomrostningar-i-goteborg/folkomrostning-om-trangselskatt/

      Nackdelen med rådgivande folkomröstningar är att det gör att de knappt har någon betydelse. Det som betyder något är vilka partier man röstar på i kommunval etc. När väl politikerna fått sina röster kommer de göra precis vad de vill (men ändå tillräckligt för att de ska få sina röster även nästa gång) eftersom de vet att inte tillräckligt många kommer att säga ifrån på allvar i alla fall.

      Radera
  15. Delar bloggarens erfarenheter. Det mest frustrerande är att det inte ens med lokalsinne, logik och GSP går att hitta rätt i röran.

    SvaraRadera
  16. Folk FLYR från gbg. Det är så kriminellt och muteborg sitter i väggarna inom politiken. Det är dagisbrist, skolor läggs ned pga hot och våld och dessa eleverna får flytta till "bra" skolor som blir dåliga taadaaa. I ett "jämlikt göteborg" placerar man ut nyanlända, gängkriminella med social förtur till alla områden som INTE är utanförskapsområden med förhoppning om att socialpåverkan ska göra alla bättre och snällare. Det hat lett till att det blir fler och fler områden som BLIR utanförskapsområden i gbg. Nu har vi skjutningar i "bra" områden svenskar får stå i kö till i i minst 10 år för att få lägenhet i. Göteborg har flest utanförskapsområden av alla städer i hela sverige. De senaste 5-6 åren har nettobetalande göreborgare flyttat från kommunen. Du måste idag KÖPA dig trygghet genom att jobba och kunna ta lån för att köpa dig frihet och tryhhhet i områden som inte har hyresrätter.


    Utflyttningen den största sen 1974. Antalet göteborgare fortsätter att öka samtidigt som utflyttningen till våra kranskommuner är den högsta sedan 1974. Och antalet födda är förvånansvärt lågt. Det är några av de stora slutsatserna i SCB:s befolkningsrapport för
    2017.https://vartgoteborg.se/allt_fler_goteborgare_flyttar_ut_till_kranskommunerna/


    Unga människor flyttar till Göteborg, men höginkomsttagare med barn flyttar därifrån. Samtidigt växer bostadsbristen – och kommunens kostnader för den, berättar Axel Josefsson (M), kommunstyrelsens ordförande.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/kommunalradet-i-goteborg-ettaringar-ar-den-grupp-som-flyttar-mest


    Tryggheten viktigast när göteborgare flyttar.https://www.gp.se/nyheter/tryggheten-viktigast-n%C3%A4r-g%C3%B6teborgare-flyttar-1.14347275

    Var femte (20 procent) barn med svensk bakgrund flyttar ut från Göteborgs kommun mellan noll och sex år men bara en av tjugo (fem procent) av de med utländsk bakgrund. Utflyttningen är tydligast i Stadsdelsnämnden Centrum där bara var fjärde barn är kvar vid sex års ålder. Utflyttningen går till övriga Göteborg och ut ur kommunen. Örgryte-Härlanda och Majorna-Linné visar samma mönster men på en lägre nivå.https://gbg.yimby.se/2017/02/barnfamiljerna-flyttar-ti_3915.html

    SvaraRadera
  17. Bara att fråga: vem tjänar (ekonomisk) på detta vansinniga bygge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom som bygger, aktieägarna, konsultbolagen och deras aktieägare, förvärvsarbetarna och politikerna kanske om dom är bra vänner med byggbolagen. :)

      Radera
  18. För några månader sen blev jag och en vän upphämtade av en tredje med bil från Göteborgs centralstation. På väg därifrån var vi båda på väg ned i banvallen längs ett järnvägsspår samt mötte en buss huv mot huv på den enkelriktade gatan.

    Det kanske säger lite om chauffören men jag kan bekräfta att Göteborg verkligen är stökigt att köra i.

    SvaraRadera
  19. Cornu, andas, så farligt kan det ju inte vara...

    Skojar naturligtvis, var där för ett tag sedan och undviker nu helt alla sammankomster i Götet. Ett tag var jag uppriktigt oroad för huruvida jag faktiskt skulle komma ur stan och förberedde mig mentalt för en natt i bilen. Trafiken där är helt klart kategori "den sämsta j-vla skiten genom alla tider".

    SvaraRadera
  20. Tack för varning! Bor på Storgatan i Kungsbacka och har precis tagit höjd för detta, lämnar ett jobb i Göteborg och börjar jobba 5 min hemifrån istället. Räknat på timlön inklusive pendlingstid och timlönen blir bättre om jag räknar på timmar hemifrån trots lägre månadslön.

    SvaraRadera
  21. Kul inlägg! De drygt trettio års bilande jag gjort i Göteborg har övertygat mig att trafikplanerarna i staden antagligen är utexaminerade från konstfack. Kreativare trafiklösningar och frekventare ombyggnader än i Göteborg har jag aldrig upplevt. Just området runt och omkring Packhuskajen/Läppstiftet/Hisingsbron har väl varit uppgrävt och under ombyggnad under tjugofem av de trettio jag kört bil eller något sådant.
    Sedan finns det andra härliga Göteborgska egenheter som att man ofta ska ligga i högerfilen för att ta en avfart som leder till vänster, trafikljus mitt i avfarter eller varför inte förvirra med en liten, minimal skylt i sista sekund så nybörjarna får kasta sig över tre filer för att komma rätt - eller hamna 10 kilometer fel innan de kan vända.
    Göteborgsk trafikplanering är verkligen ett unikum. Fulla poäng på det här inlägget Cornu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill minnas att när jag gick diverse vägverket/svevia utbildningar för ca 10 år sedan så sa kursledaren att han som var trafikchef i gbg skulle göra saker annorlunda än övriga sverige.
      undertonen känndes inte så posetiv.

      Radera
  22. "två bilar framför mig stannade och såg sig om förvirrat"

    Hur gick det för de självkörande bilarna?

    SvaraRadera
  23. Det kanske är en parantes i sammanhanget men gatorna i Göteborg är otroligt fula och osammanhängande med sladdriga kantstöd som satt sig för typ 25 år sedan och olika sneda körfält som ändrar karaktär var 100:e meter. Total brist på kontinuitet och helhetsidé.

    SvaraRadera
  24. Underbart inlägg av Lars👍
    Inga fler uppdrag åt GP då kan man gissa. 😁

    SvaraRadera
  25. När jag besöker Göteborg, parkerar jag bakom Focus vid Liseberg & går. Skulle lämna en kompis vid Centralen i höstas, det var som att hamna i Twilight Zone. Nu vill FI göra Göteborg Bilfritt, det håller de på att lyckas med.

    SvaraRadera
  26. Men Cornubot, när du var slöso försökte många med mig ett flertal gånger att intressera dig för mänsklighetens största slöseri alla kategorier, Västlänken.
    Om rätt Stockholmspolitiker då hade reagerat så kanske vansinnet stoppats då. Varför reagerade du inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hann helt enkelt inte med. Slöso, åtminstone som jag fick betalt för det, var långt ifrån en heltidstjänst - några timmar i veckan.

      Men nej, ingen Stockholmspolitiker hade stoppat det hela.

      Radera