Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-06-07 20:03

Fredagsmys: Kraftig höjning av trängselskatten i Stockholm

Dags för lite mysigt fredagsmys. Extra mysigt denna fredag är beskedet om höjda trängselavgifter förlåt trängselskatter, i Stockholm. Maxavgiften per dygn höjs med 29%, liksom högsta avgiften för enskild passage.
New World Order vid gasbusstunnelns infart. Själva Klaratunneln är den plats som motsvarar Hisingen i Göteborg, dvs där alla hamnar om man kör fel.
Stockholmarna, och alla som fortfarande anser sig behöva passera Stockholm kan alltså glädjas åt att trängselskatterna kommer höjas rapporterar SvD.

Högsta avgiften per dag höjs från 105:- till 135:- SEK och högsta enskilda avgiften från 35:- till 45:- SEK. Bägge är skattehöjningar med 29%. Dessutom förlängs tiden som trängselskatt tas ut med en halvtimme på morgonen. Någonstans i intervallet 325 - 340 miljoner kronor till förväntar sig Trafikverket få in på detta. Det så kallade typfallet med en privatbilist och två passager varje vardag blir mellan 16 230:- och 19 300:- SEK om året. Redan skattade pengar, förstås, så betalar man 50% i marginalskatt som högavlönad stockholmare behöver man alltså tjäna upp till 38 600:- SEK brutto för att betala för trängselskatten, eller lite drygt 3000:- SEK i månaden.

Det var väl mysig! Därtill är det som bekant stopp för nya infastrukturprojekt i staden pga bristen på elnätkapacitet, men det finns alltid cykel! Ni kan säkert trösta er med att pengarna från trängselskatten ska gå till nya vägar och inte bara ner i statens lekbudget ...

De som ägnar sig åt bensinskatteuppror och menar att man inte behöver köra så långt om man bor i Stockholm, och alltså inte bryr sig om bensinpriset, så räcker 19 300:- SEK fortfarande till långt mer än 1000 liter bensin.

Är det förresten någon som fortfarande bryr sig om trängselskatten och försöker optimera körning utifrån taxorna, eller tar ni bara smällen som den kommer?

Ha ett fortsatt trevligt fredagsmys!
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

81 kommentarer:

  1. Är väl vanligare med skoter, hundspann och spark däruppe i Arktis iofs, men en del av infödingarna kör kanske bil mellan kåtorna under den korta sommarperioden för att slippa myggen? Fördelen är väl att man också slipper lukten från den ruttnande skärgården, full av sopor och ryskt kloakvatten som den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En snöskoter är dyr i drift i jämförelse med bil. Det går lätt en 4 liter per mil i ospårad meterdjup snö. Kan nästan betraktas som en inverterad trängselskatt. Har man tur och hittar en uppkörd led närapå halveras drivmedelsförbrukningen. Så stockholmaren i sin bil kommer billigt undan även med trängselskatten inkluderad.

      Radera
    2. sälj plarisen och köp skidoo

      Radera
    3. Lätt att transportera iaf. Släng upp lite snö på flaket så sitter skotern fast. :)

      Radera
    4. @Ben: finns hjulsatser till sparken för ca en tusing, men det ger en väldig air av Vbottens inland och så kan man ju inte ha det där nere.

      Radera
  2. Gör inget. Här i stan cyklar alla till och från jobbet. MVH

    SvaraRadera
  3. Det behövs väl en höjning av trängselskatterna för att förbifarten ska få tillräcklig finansiering? 80% av förbifarten finansieras ju av trängselskatter och de gamla beräkningarna bygger dessutom på rejält mycket mer trafik än idag. Om trafiken inte ökar som tänkt antar jag att de som är kvar får betala mer? Räntan för förbifarten lär väl ticka alltjämnt eftersom projektet är lånefinansierat.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen är det inte helt sant att alla trängselskattepengar går till förbifarten. En mindre del går också till utbyggd kollektivtrafik, som att bygga nya tunnelbanespår bredvid pendeln till Mall of Scandinavia.

      Radera
  4. Suck! Släng ut dessa Moderater och Miljöfascister från stadshuset - vad är det för fel på dessa politiker - snacka om folkfiender för att inte snacka om fårskocken till väljare - dock roligt med Danderyds skattehöjning och mea culpa "vi ska sänka skatten så snart det går" - sure !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trängselskatter bestäms av riksdagen.

      Radera
    2. Fast det var väll sthlm moderaterna som svek sitt vallöfte 2006 om att inte införa tullar och sedan gorde det endå.
      Ganska sossigt av moderaterna om jag minns rätt

      Radera
    3. Re Anonym
      De bestäms av politiker. Det är inga vattentäta skott mellan stat, kommun och landsting utan det köpslås och kohandlas självklart över gränserna. Hade t.ex. politikerna i Göteborg följt folkomröstningsresultatet om nej till trängselskatt så hade det inte blivit någon trängselskatt även om det är staten som formellt tar beslutet.

      Radera
  5. Optimerar genom att åka sent till och från jobbet, mest för att slippa köerna. Till jobbet oftast 11 eller 22kr beroende på vilken väg jag tar (en eller två avgifter), från jobbet oftast 0kr. Sen är avgiften avdragsgill, så det blir inte så mycket i slutändan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Litar numera fullständigt på google maps om vilken färdväg som är snabbast. Dock har google en viss eftersläpning (killgissar 10 minuter) i prognoserna över trafiken så det har hänt att jag vid något enstaka tillfälle fastnat i köer då någon klant krockat. De gånger jag misstrott google och valt en annan väg har det oftast straffat mig brutalt.

      Radera
    2. "Dock har google en viss eftersläpning (gissar 10 minuter)". Detta är ingen killgissning eftersom du säger att du gissar, alltså erkänner och medger i själva uttalandet att du inte egentligen inte vet.

      "Dock har google en 10 minuters eftersläpning". Detta däremot är en killgissning, alltså att du hävdar något med någorlunda noggrannhet, ex ett mått, utan att du egentligen har någon som helst aning.

      Cornu själv användet på samma sätt begreppet felaktigt hela tiden i sin blogg, men nu när hans missuppfattning om begreppet sprider sig till hans kommentatorer så kan jag inte hålla mig längre.

      Själv ska jag ägna resten av kvällen åt att bögbada, tjejtjata på min fru och sen gå och blattegymma. Låter jag idiotisk? Ja. Skärpning snälla.

      Radera
    3. Öh, att killgissa betyder väl just att man inte vet. Dock en bra uppskattning baserad på magkänsla och vetskap om hur big data processas. En viss eftersläpning är helt naturlig, precis som du upplever världen med en viss eftersläpning. I själva verket tar det ca 0,5 sekunder att bli medveten om något, allt kortare är rena reflexer och inövade subrutiner, ungefär som din kommentar, helt utan eftertanke.

      Radera
    4. Nä, Unknown har rätt.
      Killgissa är när en man bombsäkert svarar på en fråga (gärna ställd av en vacker kvinna) utan att ha den blekaste om huruvida det stämmer eller inte för att imponera med sin kunskap om högt och lågt. Om man erkänner att man inte vet ”jag skulle gissa på att” så killgissar man inte (och imponerar inte på damer heller, enligt teorin), då bidrar man bara med en helt vanlig ödmjuk gissning. En killgissning behöver ju inte heller vara fel, om vår man har tur så svarar han rätt, även om han inte vet. Worst case scenario är ju om han skulle svara fel och att det finns någon i sällskapet, som inte bara kan informera honom om att han hade fel, men även förklara för damen att han killgissade för att verka smartare än han är för att imponera.

      Radera
    5. Din gissning var ju mer en kvalificerad gissning, och jag tycker att även om man inte erkänner det vara en gissning så är det inte en killgissning, vars grundförutsättning är att den som uttalar sig inte ska ha en aning om ens i vilken härad det rätta svaret kan vara. Men du har ju uppenbarligen substans i din gissning om tio minuter, så det var ingen killgissning.

      Jag borde nog gå och lägga mig istället...

      Radera
    6. Det finns också tjejveta. T ex "Jag tror nog att det inte är tillåtet att köra bil när man är dyngan."

      Radera
    7. Suck! Kraven bara sjunker.Man kan inte ironiskt säga att man inte vet längre utan att bli anklagad för kvallificerade gissningar. Vart är världen på väg egentligen!

      Radera
  6. Trängselskatten följer samma mönster som de flesta andra skatter. Först inför man den och höjer lite försiktigt under tillvänjningsfasen. När folk acklimatiserat sig höjer man rejält.

    SvaraRadera
  7. För mig en gåta varför folk vill flytta till stora städer.
    Bättre med mindre orter, inga köer eller trängselskatter , mer humana huspriser osv osv..


    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det är enda stället där det finns intressanta arbeten och en fungerande arbetsmarknad. Visst kan man flytta till en liten stad och gå och harva på ett efterblivet jobb utan att komma någonstans, men vill man mer, exempelvis få lite utmaningar och utveckla sin potential finns inte så mycket att välja på.

      Radera
    2. Svinto. Jag bor i en liten by men jag kommer ändå ofta i sketan på din brud.

      Radera
    3. Är ni buksvågrar om samma uppblåsbara Barbara?

      Radera
    4. Jet, son superkonservativ liberal kan jag inte ha någon uppfattning om din tilldragelse till bajs. Vi är alla olika, och om du gilla bajs så mycket så är det helt ok, bara du tvättar dig nog efteråt, och borstar tänderna.

      Radera
  8. Nöjer mig som oftast med pendeltåget. Inte pga klimatångest men mest för att det är mindre stressigt än Sveriges längsta parkeringsplats (också känd som Essingeleden).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsh, en timme på bron om dagen gör ju guld för att längta till en tid före industriaslismen och den ekonomiska välfärden.

      Radera
  9. Känns som att man gjorde helt rätt när vår taklya sålde med + 5 milj och utlands flytt. Sverige styrs av ärt... Och Sthlm av ett gäng rödstrumpor. Undrar när det stora folkupproret kommer när sthlmarn vill återta sin stad från rödstrumpor palestinaschalar miljömuppar söder kommunister.

    Skybird

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen, kommer aldrig att ske. Pyramidspelet är alldeles för riggat i bankens favör och vi är alldeles för få som kan protestera eller fly.

      Radera
    2. Ligger mkt i det. Bara att beundra gula västarna. Men det har hänt under Almupproret. Det må man nog kunna se som eþt folkuppror. Frågan är bara vem vann. Det finns några för ex sjukhusupproret något berg i Bohuslän osv. Infiltration i myndighets organisationer är ju en metod som miljömuppar och kommunister lyckats med ex SVT. Miljömupparna har ju lyckats väl med sina Alarmister.

      Radera
  10. Bra! Då blir det lättare för mig att komma fram med min servicebil.

    SvaraRadera
  11. Att köra oreggat blir billigare per månad då det inte finns några trafikpoliser kvar. Man kanske blir haffad en gång i halvåret och får böta en tusing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng där!

      Radera
    2. Hur väl funkar indrivningen mot utl reg bilar? För de är väl inte befriade längre?

      Radera
  12. Som tur är finns alternativ till E4 när man måste passera Mälaren på väg söderut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så....norrifrån kan man kan snedda ner mot Västerås eller Enköping. Jag är misstänksam mot kalkylerna som liggar bakom Förbifart Stockholm. Det är väldigt mycket yrkestrafik som vill in till industriområdena i staden typ Lunda och inte förbi den. Både norrifrån och söderifrån. Ett svindyrt felkalkylerat projekt detta med förbifarten?

      Radera
    2. Svagheten med att använda 55:an är passagen Enköping - Strängnäs. Den öppningsbara Hjulstabron från 1953 borde egentligen vara ersatt av en högbro med 2+2 körfält, särskilt om sjöfartstrafiken till Västerås hamn ska växa med 10-12% om året (minns inte exakt siffra men det är i det häradet som kommunen vill det ska växa iaf).

      För samma pris som förbifart Stockholm hade man kunnat bygga 2+1-2+2väg Uppsala - Strängnäs och 2+1-väg Strängnäs - förbifart Flen (efter Flen till Norrköping är vägen ok) och fått pengar över, kanske rentav till en ny slusslösning för större och större mängd fartyg vid Södertälje som Västerås skulle behöva snart om trafiken ska växa efter tiotals procent varje år som de vill.

      Radera
  13. Vad händer då den gröna skatteväxlingen har lyckats dvs man har lyckats utrota den skattebas som skulle finansiera de andra skattesänkningarna?

    SvaraRadera
  14. Som Stockholmare tuggar man bara i sig det. Man är så van att bli pungslagen på pengar så man har slutat bry sig.

    Vad jag däremot försökt förstå sedan trängselavgifterna infördes är logiken i att få betala när man åker UT ur stan? Är inte syftet att minska trafiken i stan såsom trängselavgifterna används i resten av åtminstone Europa? Då borde det ju inte kosta att väl lämna staden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar mer att åka två gånger än en. På valsedeln ser det dock ut som en.

      Se skillnaden på skatt och avgift.

      Cirkusen i Sverige är folket, mer än politikerna.

      Radera
    2. En bil som lämnar staden bidrar till trängseln men inte bilar som åker runt inne i staden....
      Hmmm jag lyckas inte följa logiken i detta, kanske bäst jag inte ger in mig i politiken.

      Radera
  15. Och som vanligt är väl denna höjning inte inflationsdrivande?

    SvaraRadera
  16. Äntligen! Folket har röstat för detta. Då är det är bara att pröjsa!

    SvaraRadera
  17. Hahaha. Vilka losers ni är. Betalar aldrig, risken att åka dit är obefintlig. Som sagts ovan, finns ingen trafikövervakning längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa kommentaren på länge! Tack ditt Mongo 😂

      Radera
  18. Lugna er nu. Västvärlden har målat in sig i ett hörn avseende lågräntepolitik. Minsta indikation på ett kraftigt konjunkturras kommer räddas av räntesänkningar. Sen sitter alla domedagsprofeter och preppar och knyter näven av ilska i sina hyresrätter och käkar konservburkar för att allt inte gick åt helvete. Lev någorlunda i nuet istället.

    SvaraRadera
  19. Fakta är att antal passager minskat med 21 %. T.ex. 2010 var det 370.000 fordon/dygn men 2018 310.000 st och det förväntas minska.
    När förbifart Stockholm står klar så minskar det ännu mer.
    Min tolkning är att skatten måste in och därför höjer man avgifterna för att få en konstant nivå. Men höjda avgifter kommer minska trafiken ännu mer och därmed snurrar hjulen långsammar i Stockholms ekonomi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är bäst, färre hjul som snurrar eller fler hjul som står stilla i köer?

      Radera
    2. Hehe, finns en gräns när folk tycker det är för dyrt och då etablerar sig företag på andra ställen. Förbifart Stockholm lär ändra vågskålen när den väl är klar.

      Radera
    3. Nu plöjs en hel del av trängselavgifterna ner i just förbifart Stockholm. Hela 80% av kostnaderna för bygget finansieras med trängselavgifter, så även om trängselavgiftsintäkterna sjunker när förbifart Stockholm är klar så minskar också kostnaderna kraftigt.

      Radera
  20. Du sneglar på det men kommer inte hela vägen dit - för att du är en duktig idiot eller för att det vore att svika moder Sverige?

    Skillnaden mellan skatt och avgift är bland de finaste (och farligaste) tabu-ämmen vi har i moder Sverige idag. Men altergo cornucopia är väl inte feg,

    SvaraRadera
  21. Det är rationellt att cykla i Stockholm. Oftast går det fortare än bil. Och tidsåtgången är förutsägbar till skillnad från bil när man aldrig vet hur lång tid det tar. Har 13,5 km till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är cirka 1000 cyklister i timmen som ska in och ut från stan morgon och kväll vid en 5-6 huvudinfarter till stan -tullarna i princip plus Tranebergsbron+Lidingöbron. Det är mycket.

      Radera
  22. Om man ser vad "trängselavgiften" är så är det en tullavgift. En sann trängselavgift skulle tas ut för den tid en bil kör runt i stan.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför fick de på näsan av lagrådet och kallade de trängselskatt.
      En avgift måste bara tas ut för att täcka kostnaden för motprestationen.

      Radera
    2. Vad får jag för motprestation för fastighetsavgiften?

      Radera
    3. Du får prestationen att uppleva illusionen att det inte finns en fastighetsskatt och därför måste den återinföras eftersom ingen betalar fastighetsskatt längre....smart gjort när de "avskaffade" den en gång i tiden.

      Radera
  23. Fast nu kommer strax elflyget mellan 08 och 031. Se sista sidan i dagens Di. Kul med 19 passagerare. Detta är med dagens batterier, 2025 finns än bättre batteri och då blir marknaden större. SAS, BRA och Widero är intresserade.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan litiumjon-batteriet gjorde sin kommersiella entré för snart 30 år sedan så har energitätheten ungefär fördubblats. Dvs en förbättring om enbart ca 2,5% per år. Så räkna in med någon större förbättring gällande batteriprestanda för 2025 jämfört med idag.

      Radera
    2. Du hamnar fortfarande mitt ute i ingenstans om du flyger Stockholm - Göteborg (Arlanda och Landvetter ca 40 km från respektive stad, Landvetter saknar dessutom tågtrafik så man får åka buss, taxi dit och därifrån). Men visst, sjöflygen kanske kan göra comeback, vore fräsigt att åka gummibåt från planet.

      Radera
    3. Bromma är nog större kandidat. Elflyg är tystare än fossilflyg.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Det är bara ca 20 km från LV till Gbg City.

      Radera
  24. Jag minns en tid då stockholms stad lovade att allt överskott från trängselskatterna skulle gå oavkortat till stockholms lokaltrafik (SL) och ge lägre månadskort.

    Summan/dag skulle också vara sansad och inte höjas, det var trots allt en del som var oroade.

    Sen så kostade systemet från tyska IBM såklart mycket mer än vad man trodde.

    SvaraRadera
  25. IBM är de som profiterar på skattepengarna här. De går inte ut med vad de tjänar men Transportstyrelsen kostnad är ca 100 miljoner årligen utöver den initiala investeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist. Men storföretagen har nog mutat in sig vi politikerna.
      Kanske genom Bilderberggruppen och liknande.

      Radera
  26. Givet att bilister i storstäder betalar mindre i skatt än vad de orsakar i kostnader och att det omvända förhållandet gäller på landsbygden så borde ökade inkomster från trängselskatten kunna användas för att ex. sänka bensinskatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de högre kostnaderna bilisterna i städerna orsakar drabbar i huvudsak inte landsbygden. Sedan kan man tycka att städerna borde subventionera landsbygden ytterligare men inte på grund av kostnaderna som stadsbilismen orsakar.

      Radera
  27. Bäst av allt att Klaratunneln bara är dimensionerad för personbilstrafik och hantverkarbilar i princip (maxhöjd 3,1 meter. Stadsbussar/långfärdsbussar/regionbussar är idag oftast på 3,3-3,4 m fri höjd). Lite som när man medvetet begränsade den fria höjden under broarna på amerikanska parkways. I en framtid med höga drivmedelspriser etc. kan vi skatta oss lyckliga över att ELITEN kommer kunna susa omkring nere i tunnelsystemet, var väl därför NWO-bilen påpassligt nog körde framför bloggaren i det här fallet.

    SvaraRadera
  28. Själv har jag optimerat med en Renault Twizy, befriad från trängselskatt.

    SvaraRadera
  29. Då är det väl bara en tidsfråga innan trängselskatten ska höjas även i GBG... allt för att finansiera statens skenande utgifter. När ska vi få politiker som ser sig som tjänare av folket, istället för översittare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte en trängselskatt överallt i Sverige? En bil tar lika stor plats var den än förs fram.
      MP vill också ha en nationell parkeringsskatt så man kommer åt parkering på privat mark.

      Radera
  30. Sparat ca 1h/dag, dvs ca 20h/mån. 3000kr/20h : 150kr/h, vilket är ok.
    Dock brukar jag betala under 1000kr/mån historisk

    SvaraRadera
  31. Det är många som väljer bort bilen pga detta, och det är väl hela tanken? Även om man vill se det som en rättighet att bo i centrala stockholm eller att få köra bil i centrala stockholm så blir det inte gratis. Hade alla valt att köra bil där så hade det varit köer dygnet runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men detta med köer är ett självreglerande system, utan trängselskatter skulle folk välja bort bilen för att det helt enkelt blir för mycket köer och tar för lång tid.

      Radera
    2. Uppenbarligen inte då fenomenet köer trots allt existerar.

      Radera
  32. Optimerar så gott jag kan genom efaktura med automatiskt betalning samt en och annan smitning via Roslagstull.

    SvaraRadera
  33. Utvecklingen av trängselskatten visar faran med att införa en ny typ av skatt då den ger politikerna ett nytt skattevapen som kan användas långt utöver det som var motivationen och avsikten med vilken skatten ursprungligen kunna motiveras.

    SvaraRadera
  34. Så på 14 år har:
    Tiden utökats med 30 min, 0630 -> 0600
    Enskilda maxavgiften gått från 20 till 45.
    Sammanlagda maxavgiften gått från 60 till 135.
    Dessutom tar man ut det för flera dagar per år.

    Det är en rätt saftig ökning.

    SvaraRadera