Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-06-15 15:09

Foton: Helikopter 4 flyger igen

Försvarsmaktens före detta helikopter 4 i egenskap av individen Y70 flyger igen, efter att ha renoverats av entusiaster, och visade idag lördag upp sig på Aeroseum under helgens Barnens Flyghelg.
Helikopter 4 Y70
De sista Helikopter 4 (internationellt känd som Boeing Vertol 107) avvecklades och togs ur försvaret 2010 - 2011, och den sista flygningen skedde 2011 när individen Y70 flögs till Aeroseum i Göteborg, efter att ha varit placerad på Nordic Battlegroup 08.

Försvarsmakten har haft sexton helikopter fyra, där de senaste införskaffades 1992. Två har drabbats av totalhaverier 1968 och 1975. Y69, Y70 och Y72 finns på Aeroseum, varav den Y72 alltså är flygduglig.

Många anser att avvecklingen av hkp 4 skedde i förtid, då vi blev utan sjöoperativ helikopter för ubåtjakt, och fortfarande saknar helikopter som kan släppa ubåtsjakttorpeder även om helikopter 14 i sjöoperativ version nu ska ha sonar ombord . Därtill blev det brist på sjuktransporthelikoptrar för insatsen i Afghanistan, vilket ledde till den lyckade anskaffningen av helikopter 16 Blackhawk, en väl och skarpt beprövad helikopter som ska vara väldigt uppskattad av besättningarna.

Helikoptern Y70 har nu renoverats av entusiaster och är återigen flygvärdig som museumhelikopter efter att ha stått i berghangaren på Aerosum i Göteborg sedan 2011.
Y70 med följeslagagare från Flygvapenmuseum.
Y70.
Y70.
Y70 och lågor från aggregatet till en varmluftsballong.

Y70.
Y70 tillbaka på marken. 
Tyvärr blev det ingen film på när helikoptern och besättningen visade upp en lång rad moment i luften, då detta skedde nära marken över Säve flygplats, som är ett skyddsobjekt med fotoförbud enligt skyltarna. I brist på tillstånd för fotografering kunde åtminstone inte jag filma detta. Andra verkade uppenbarligen ha tillstånd eller inte hört talas om humornivån som numera tillämpas vid fotografering av skyddsobjekt utan tillstånd, dvs noll humor alls.
En väldigt nöjd besättning ser det ut som.
Tydligen kan medlemmar i föreningen 2 Hkd Div Vänner betala 1100:- SEK och få en 20 minuters flygtur över Göteborgs skärgård ombord på Y70. Killgissningsvis även i morgon söndag, men medlemskap ska varit betalt i förväg, så det är för sent nu.

Flyghelgen på Aeroseum har öppet även i morgon mellan 10 och 15 och gissningsvis finns Y70 att beskåda även på söndagen.

I övrigt är jag inte någon expert på att fotografera mot soldisig och omväxlande molnig himmel, så det blev lite dåligt med färger på bilderna på helikopter i luften. Behöver bättra på dels var man står i förhållande till ljuset och dels vad för inställningar som ska användas för att inte himlen ska ta över och mörka ut motivet.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

20 kommentarer:

  1. När Försvarsmakten sålde ut HKP4 beskrevs maskinerna som slut och att tillgången på reservdelar var ett stort problem. "Militärhelikopterutredningen föreslår att Försvarsmaktens helikopter 4 avvecklas. Höga kostnader för en återuppbyggnad av systemet för att uppnå tillräcklig operativ effekt och en lång återuppbyggnadsperiod, anges som viktiga skäl." Helikoptrarna köptes sedermera upp av det i USA baserade Columbia Helicopters som är världens största privata operatör av medeltunga och tunga helikoptrar.

    De beskrev köpet på följande sätt; "The Swedish military took very good care of these aircraft, and we look forward to putting them into operational status as soon as possible."; "All of the helicopters were very well maintained, and are under 10,000 flight hours, which, given our high utilization rate, is very low time,"; “The Vertol 107-II is the backbone of Columbia’s fleet,” added Wilson. “We use them for military support, logging, fighting fires, construction projects and on petroleum exploration projects around the world." Columbia helicopters har flera vertoler sedan tidigare med över 30 000 flygtimmar.


    Two men say they're Jesus. One of them must be wrong. Eller hur det nu var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har för mig att det sett likadant ut på lastbilsfronten, där lastiblar med några tusen mil har sålts för att de blivit gamla. En kommersiell lastbil går väl 100000 mil eller något? Eller iaf 40000 mil.

      Radera
    2. Dom flesta går 100000-150000 mil.

      Radera
    3. Sen säljs de till utlandet där de går några 100000 mil till. Har en vän som har åkeri, och hans avlagda trailers rullar nu i sydamerika seda mer än 10 år tillbaka. De håller kontakr via FB.

      Radera
    4. Det står t.o.m. hans åkeri på dragbilen, fast den rullar i sydamerika. Kanske något slags kvalitetsbevis för dom därborta.

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Ja, att flyga en timme blir en bokföringsmässig förlust för Försvarsmakten, medan att flyga en timme åt en kund blir en vinst för en civil operatör.

      Radera
    7. Nu kör ju civila åkerier i princip endast med nya bilar som gör jättemånga mil per år och därför inte blir gamla kalendertidsmässigt. FMs står mest i förråd eller används inom utbildning som inte loggar speciellt mycket mil. Det är tom så att när FM lämnar in lastbilar på civil verkstad får mekanikerna lägga mycket mer tid än vanligt på felsökning då typen av fel är helt olika i jämförelse civila bilar. Civila lastbilar har problem med förslitning medan FMs med att de stått stilla vilket ger en helt annan typ av fel.

      Men helikoptrar är en helt annan bransch. Och lite lustigt är det att en civil operatör kan driva samma helikoptrar i liknande verksamhet med vinst, där stillestånd faktiskt kostar enorma belopp, emedan det är för "dyrt" för en anslagsfinansierad myndighet.

      Radera
    8. Svinto, Ulvens surtrströmming ?
      Hoppets Stjärna som lyckades skänka mer än insamlade medel o därför vart inplockad av skatteverket

      Radera
    9. Att sälja Hkp4 var ett av svensk militärhistorias största förräderier.

      Jag klassar Wennerström som 9 på en tiogradig skala. Bergling som 7-8, Hkp4 som 5 eftersom det lämnade Östersjön försvarslösa, skrotning i förtid av JA37D som 3, vägran av Sossarna att finansiera den nya försvarsutredning på 1.6% av BNP som man själv beställt som 3, avslutande av Strv121 som 2 eftersom det finns ersättning om man vill betala.

      Jag har ingen 10 men en tänkbar kandidat är Sveriges utsedde fuhrer som aldrig avslöjades trots att namnet är känt. Såg en gammal film för många år sedan om en Svensk affärsman som gjorde lite för mycket ljusskygga affärer med Tyskland under kriget, blev påkommen och pressades av USA att spionera för OSS. Han sa tydligen i en intervju många år senare att han visste namnet men vägrade avslöja det. Har glömt namnet på filmen men den är mycket sevärd.

      But I digress som jänkarna säger. I alla fall går vi hoppas att några rika personer sponsrar inköp av 50 Black Hawk och 50 Sea Hawk som när slagskeppet Sverige byggdes.

      Radera
    10. Hanlon's razor, Anders.

      Radera
  2. Dessa helikoptrar fanns när jag gjorde lumpen på Säve, då var det fart och fläkt, det var brandbekämpning, sjöräddning och sjuktransporter.

    SvaraRadera
  3. 1100 spänn för 20 min helikopterflygning är rena fyndet!

    SvaraRadera
  4. Kul! Jag åkte med dessa många gånger på 80-talet. Var sorgligt (är fortfarande) när de avvecklades och det kändes helt galet, då de var bra på mycket.

    SvaraRadera
  5. Appråpå hkptrar, MSB får på taffsen för upphandlingen av desamma för brandbekämpning, då man plussat på obefintliga och namngett piloter som inte vill eller kan flyga luftfarkoster!?

    Varför drivs våra statliga verk så amatörmässigt?

    Är det måhända så att mycket av det som våra myndigheter, verk är tillsatta att sköta - egentligen är uppblåsta ballonger som levererar lögn på lögn och som fortplantat sig ut från Helgeandsholmen!?

    SvaraRadera
  6. Vackert och mäktigt var det att dessa svepa över Kanholmsfjärden på låg höjd.

    SvaraRadera
  7. För att vara petig var faktiskt Y70 i luften för något eller ett par år sedan. Dock bara över flygplatsområdet för tester.

    Som anekdot var jag skyddsvakt på Säve flygshow för säg 10 år sedan. Som Cornu säger så var det väl sådär med efterföljandet av fotoförbud, men priset togs nog av en herre i bil som kom körande inne på plattan (!!) för att stanna intill ett Gripenplan för att börja plåta friskt.

    Var inte riktigt läge att tömma Ak4an i motorblocket framför alla barnfamiljer men det räckte med att kasta fram bössan på bröstet för att han skulle få eld i baken efter att ha vägrat sluta fotografera på tillsägning.
    Regnummer och annat togs men han slank iväg utan vidare intresse från högre chefer så inte ens grova brott verkade beivras gällande skyddsobjekt. Nackdelen av att kunna skydda sig av närvaron tusentals barnfamiljer med kamera...

    SvaraRadera
  8. Var inte det främsta skälet att hårdare krav i RML vilket krävde stora och dyra ombyggnader?
    De Amerikanska köparna har inte alls samma krav som ställs i RML och passar således utmärkt för deras verksamhet. Sedan ska FM inte ha gammalt skrot utan nya moderna helikoptrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1 - när Red One eller vad man nu skall kalla invasionsrutten lämnas öppen kanske man kan öcerse med hårdare krav tills man fått en ersättning.

      2 - vi vet ju hur det gick, NH90 var kraftigt försenad och oflygbart dyr.

      I stället för att bara köpa Sea Hawk så kuddar man i vanlig ordning till det.

      Radera
    2. RLM finns ju där av en anledning och vem tar ansvar för avsteg från säkerheten för personalen? Ta bara SäkI som ett exempel. Sedan är inköpet av NH90 och speciellt anpassningen av Hkp14 tyvärr ett tydligt tecken på bristande konsekvensanalys.Så ja! Hade de från början lagt alla pengar som NH90 har kostat/ar så hade vi haft ett ordentlig antal Hkp16, men så gör inte vi svenskar.

      Radera