Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-06-20 09:36

Försvarsmakten krigsplacerar återigen civila fordon

Försvarsmakten har återigen börjat krigsplacera civila fordon inom svenskt totalförsvar, så kallad uttagning. Uttagna fordon omfattas av beslutet i tre år åt gången, och fordonet kommer övergå i statens ägo om det kallas in vid höjd beredskap eller krig. Även om det samma var möjligt enbart via förfogandelagen ger detta viss förutsägbarhet kring huruvida man som företag eller privatperson blir av med fordon vid höjd beredskap.
Militärt fordon för tungtransport.
Svensk återupptagen totalförsvarsplanering inkluderar uttag av civila fordon för totalförsvarsbruk. Vid höjd beredskap eller krig kan dessa fordon förfogas av svenska myndigheter, varpå ägandet går över till staten. Den tidigare innehavaren får ersättning för fordonets aktuella värde vid uttaget.

En variant var att göra detta via förfogandelagen, men på detta vis kan man ha planerat behov i förväg, så man vet vilka fordon man ska ta över. Överlag ett besked som höjer svensk totalförsvarsförmåga.

Uttagningsbesluten ska skickas ut successivt till fordonsägarna i takt med att beslut tas, och gäller tre år åt gången. Besluten går inte att överklaga och man får inte heller tillbaka sitt fordon om det väl förfogas över i skarpt läge. De kommer dock inte kallas in på övningar.

För egen del var min gamla femdörrars Saab 900 combikupé årsmodell 1989 krigsplacerad en bra bit in på 90-talet. Vad för fordon som omfattas denna gång är förstås oklart. Rimligtvis handlar det om lastbilar, och företrädelsevis hantverkarbilar av pickuptyp, med fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Frågan blir således om särskilt många privatpersoner egentligen omfattas av de nya uttagen?

Försvarsmakten administrerar det hela, men uttagna fordon behöver inte nödvändigtvis gå till det militära försvaret, utan kan även vara avsedda till övriga totalförsvaret.

Mer information finns på Försvarsmaktens hemsida.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

31 kommentarer:

  1. Jag kommer genast att tänka på den privatanskaffade ambulansen för hemvärnet som bloggen skrivit om tidigare. Eftersom den troligen är privatägd så kan försvarsmakten krigsplacerad den på något helt annat förband?

    SvaraRadera
  2. Min motorcykel,Honda CB 450 -71, var krigsplacerad så länge jag ägde den..

    SvaraRadera
  3. Undrar lite över huruvida moderna civila fordon klarar sig speciellt väl mot telekrigföring. Exempelvis lastbilar är fulla av elektronik, samt motorn kan ibland programmeras om trådlöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör dom. EMP-vapen som inte är kärnladdningar har mycket begränsad räckvidd. Det är inte som dom där experimenten USA och USSR körde på 60-talet (eller om det snarare var oönskade biverkningar) där man slog ut all elektronik i en hel världsdel och grillade 100 mil kraftledning.

      Radera
  4. Väcker säkert en och annan fredsskadad, vilket även kan vara bra försvarspolitiskt.

    SvaraRadera
  5. Betyder det att tolo måste skaffa sig superchargeruttag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räckviddsångest under pansarstrid innebär dålig stämning...

      Radera
    2. Aha, du menar när man upptäcker att det inte finns någon bensinmack i skogen :-)

      Vilket går snabbast. Byta batteri eller tanka?

      Radera
    3. Snabbast? Det kan nog variera beroende på tid. Skulle militären gå över till el- eller hybridgordon så ändras antagligen uh-tjänsten pss när man gick från hästar till motorisering. Frågan är mest hur msn löser om man civilt går över till t.ex. el men behåller fossilt i fm och sedan krigsplacerar civila fordon.

      Radera
    4. Variera beroende på teknologi skulle jag skriva.

      Radera
    5. En stor fördel med drivmedel just nu är väl att det har hög kompatibilitet och kan fyllas på lätt. Finns inget motsvarande för elfordon ännu, där man kan köra in på ett ställe och fylla på med nytt batteri, oavsett vilken tillverkare som skapat fordonet.

      Kanske kan militären gå före och skapa en standard för storlek och inkoppling av batterier som sedan resten av samhället hakar på.

      Radera
    6. Eldrivna militärfordon måste vara något av det mest vansinniga näst genuscertifiering.

      Radera
    7. Rymdman Spiff: Ja det förstås. Eftersom eldrivna fordon kan fungera även om Sverige inte har möjlighet att importera olja, eller?

      Radera
    8. Drivmedelsförsörjning till FM fungerar även om vi inte kan importera olja, precis som el försörjning till FMs fordon hade fungerat om vi var elberoende och inte kunde importera polsk el (el är dock känsligare på att de kräver ett distributionsnät som är känsligt för sabotage). Vi har kapacitet att producera tillräkligt med biodrivmedel i Sverige för att hålla FM rullande. Värre blir det för civila, men den delen gäller för både el och bränsle då din bekvämlighet som civil är lågt prioriterad i skarpt lägge. Har du långt till jobbet i skarpt lägge spelar det bara roll om du har en för samhället viktig position, I annat fall får man nog vara bered att byta till ett annat arbete under krigstid. Elen försöker man hålla igång för basala behov, men köpt hem ett par filtar. Och det uppskattas nog inte speciellt om du laddar bilen med nätström medans vi har elbrits

      Radera
  6. http://www.ingenjoren.se/2019/06/18/ingenjorsbrist-men-foretagen-lockar-inte-med-hog-lon/ Visserligen inte helt relaterat till artikeln, men jag tänkte att det kunde vara intressant att ta upp i dagens Sverige där företagen hela tiden skriker om ingenjörsbrist. HiQ anställer inte juniorer överhuvudtaget. Sigma har just ställt in all rekrytering i Göteborg, eftersom de inte vet vad som ska hända med Volvo och Volvo sparkade just massor av konsulter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstig artikel. Hela artikeln handlade om datavetare/systemvetare/programmerare.

      Radera
  7. Finns det en lista över placeringsfria fordon så man vet om ens fordon riskerar inlösen?

    Jag antar att samtliga fyrhjulsdrivna dieslar ligger i farozonen?

    Men kanske klarar man sig om man köper franskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore kanske inte så bra med offentlig lista. Tänk vad mycket skit lede fi skulle kunna plantera i förväg under fredstid, inklusive virus på bilarnas datorer.

      Radera
    2. Hehe frågan är ju om sannolikheten för att du får de problem staten vill undvika med franskt eller om ditt fordon någonsin kommer inlösas :)

      Radera
  8. Måla om fordonet i t ex Day-Glow Orange och anmäl ommålningen till Bilregistret så är din älskling inte längre attraktiv i några militära sammanhang. Skall göra det med min diesel-SUV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt första mer riktiga sommarjobb var att ensam sköta en stor billackeringsfirma när alla andra var på semester. Chefen visade det stora lagret med militärens färg om mobilisering skulle ske. Snabblackering av mobiliserade bilar skulle då ske av de lackerare om tog sig in allt eftersom bilarna rullade till.

      Så ursprungsfärgen hade då ingen betydelse.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Hur länge höll sån färg på hyllan? Lite risigt om hela lagret torkat ihop till en klump när ryssen kommer. Fast det kanske bara var att slänga ner klumparna i en cementblandare med några liter fotogen för att få färgen gångbar igen.

      Radera
    3. Jag frågade inte om hållbarhet, men fick veta att den målningen skulle ske blixtsnabbt och utan något egentligt underarbete. Min gissning är att det var färg som höll i sin förvaring ett antal år. Pinsamt om den inte gjorde det. Utgår från att man kommer tänka på detta och nyttja även civila firmor vid den nya upprustningen. Fast med dagens satelliter och drönare är det möjligen ingen skillnad på bilar med och utan militär färg vad gäller lokalisering.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Jo när kriget kommer får man bekänna färg.

      Radera
    5. @Nanotec - kan tänka mig att färgen var komponerad för att etsa underlaget på samma sätt som visa primer.

      Radera
    6. Svenska försvaret har en ambition att skilja på militärt och civilt, det räcker som motivation för att måla bilarna gröna.

      Radera
    7. Civilförsvartets grejer var ju orange, verktyg maskiner osv
      Även bilarna ?

      Radera
  9. Mina föräldrar hade en Toyota Model F från 86-87 när jag växte upp. En av de första bilarna i kategorin minivan på svenska marknaden. Tror att den var krigsplacerad till 90-talets slut.

    SvaraRadera
  10. Ska man tolka detta som att det redan är klart att några pengar till försvaret blire inte, utan kriget sköts med inryckning av civila fordon.
    Hur äre med museiföremålet HK4 blir den stommen i helikopterförsvaret, hemvärnsambulansen blir väl ommålad o omklassad till ambulansskyttegruppen bestående av 'disponerade' pensionerade älgjägare med egna vapen, yngre verkar ju va lättkränkta

    SvaraRadera
  11. En äldre numera avliden släkting fick sin bil krigsplacerad under 40-talet. Han använde pengarna han senare fick som ersättning till en sommarstuga. Visste inte att detta skett senare.

    SvaraRadera
  12. Hej
    Vad händer om man vill sälja sin bil och den är krigsplacerad? Får man sälja? Måste man meddela nästa köpare att bilen är krigsplacerad osv

    SvaraRadera