Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-05-08 15:10

Torsby och Hagfors flygplatser - hur klarar sig Hagfors utan Uddeholmsbolaget?

Torsby och Hagfors har Sveriges tätast belägna flygplatser, som med fem mils avstånd trafikeras av samma linje till och från Arlanda. Hagfors flygplats ska varit ett krav från den stora bruksarbetsgivaren i Hagfors, Uddeholmsbolaget och byggts på 80-talet. Frågan är hur Hagfors skulle klara sig om Uddeholm packar ihop och drar från orten, som inte heller har järnväg?
Hagfors flygplats.
Med endast fem mil mellan varandra trafikeras Torsby och Hagfors av samma linje till och från Arlanda flygplats, vilket gör att orterna är relativt sett enkla att nå från hela världen med flyg. Torsby har också tåg som ändhållplats på den enkelspåriga Fryksdalsbanan. En bana som går ner till Karlstad, och inte direkt till Stockholm. Tunnelbana till Södermalm saknas också.
Torsby järnvägsstation.
Torsby flygplats sägs uppstått som krav från Uddeholmsbolaget i Hagfors och byggdes på 80-talet. Kombinerat med överdimensionerade fd Hagfors sjukhus och närheten till Torsby flygplats, kan man inte annat än fundera på hur mycket totalförsvarsplanering som varit inblandad. Det är allmänt vedertaget att rikets styre vid anfall från Sovjetunionen skulle omlokalsera till Bergslagens skogar och berg, och överdimensioneringen av civil infrastruktur och civila anläggningar som kursgårdar och kurorter kan tillsammans med närheten till våra hemliga allierade i Nato via Nato-landet Norge är kanske inte heller ses som en slump. Det hade gått rätt fort att flyga regeringen till Hagfors flygplats, och sedan bussa dem vidare ut i skogarna. Men det är bara hypotetiska spekulationer.

Flygplatsen finns där och Hagfors hade 3273 passagerare 2018 enligt Transportstyrelsen. Torsby hade 2968. Utan att ha kontrollerat pratar vi antagligen om Sveriges minsta flygplatser med linjetrafik. Naturligtvis är detta upphandlat och subventionerat.

Som bekant ska flygresandet inrikes bekämpas med näbbar och klor, och Miljöpartiet vill nu höja flygskatten ytterligare.

Detta väcker då frågan vad som händer med Hagfors om Uddeholmsbolaget tar sitt pick och pack och drar. För i Hagfors finns inte någon järnväg alls. Inte ens tunnelbana till Södermalm. Och järnvägen i Torsby går inte rakt till Stockholm, utan till Karlstad.
Befolkningen i Hagfors. Data: SCB
Fördelning åldersgrupper Hagfors. Data: SCB
Själva centralorten Hagfors ter sig för mig som utomstående betraktare livfull, med högt serviceutbud i form av exempelvis minst fyra mataffärer (Coop, ICA, Lidl och PeKås). Därtill ett uppsjö med pizzerior och minst två gatukök, och förstås annan service.
Du må vara pk, men du kommer aldrig bli så bra och billig som PeKås.
Det finns till och med en leksaksaffär, trots att dessa snart helt försvunnit från resten av landet.
Wanjas leksaker.
Man har rivit bostäder i Hagfors, men avfolkningen märks kanske mer i andra orter i kommunen, som Uddeholm.
Öde lokaler i Uddeholm.
I riksdagsvalet röstade 47.46% av Hagforsborna på Socialdemokraterna. Endast 1.34% eller 147 personer röstade på Miljöpartiet. Kanske inte så konstigt, då Miljöpartiet oavsett vad de säger faktiskt avskyr sådana här orter. De ska skattas bort via bensinpriset och nu även via flygskatten, samtidigt som de inte har någon järnväg.
Uddeholmsbolagets personalparkering.
Uddeholmsbolaget hade 901 anställda 2018. Hagfors befolkning i åldern 20 - 64 år var samtidigt 6 158 personer, så av ortens befolkning i vuxen arbetsför ålder är 15% anställda av Uddeholmsbolaget, om alla bor i kommunen. Bolaget ägs av den österrikiska stålkoncernen Voestalpine, och är förstås därmed beroende av att ägarna enkelt kan resa till och från Hagfors med flyg. Det kommer aldrig bli aktuellt att dessa ska sätta sig på tåg från Österrike och några dagar senare nå Hagfors. Men just det, det fanns inte ens någon järnväg till Hagfors.
Det finns minst tre hotell i Hagfors. Åtminstone det jag bodde på har fått pengar av EU:s landsbygdsprogram, som ingalunda bara går till jordbruket.
Arbetslösheten i kommunen var 2018 6.7% enligt Arbetsförmedlingen mot 7.0% i Sverige. Lägger Uddeholmsbolaget ner, så sticker arbetslösheten iväg till allt annat lika 22% i Hagfors. Och genom att vilja förbjuda inrikesflyget så är en nedläggning exakt vad Miljöpartiets politik syftar till. Miljöpartiet försöker hävda att de älskar hela Sverige, men verkligheten är att de bara älskar de orter som har tunnelbana eller järnväg direkt till Stockholm. Orter där mer än 4% röstar på Miljöpartiet, alltså enbart storstäderna. Hade resten av landet fått bestämma hade Miljöpartiet varit ute ur riksdagen.

Modernare transportmedel än 1800-talstekniken järnväg, som bil och flyg ska motarbetas aktivt. 

För övrigt kan man konstatera att trots all straffskattning av bilar och flyg, om inte annat med 25% moms mot 6% för järnvägen, så har järnvägen inte klarat konkurrensen. Det säger något om vad som är modernast och bäst.

Förhoppningsvis klarar Hagfors att hålla kvar Uddeholmsbolaget genom den kommande lågkonjunkturen. Det kommer i så fall inte vara Miljöpartiets förtjänst - ett parti som vill avfolka Hagfors ännu mer än redan skett. Och med 1.34% av rösterna på det partiet så är det något som Hagforsborna förstår.
Elmtanken annonserar i ett öde Uddeholm.
Nu finns det andra företag i Hagfors, men de kommer inte kunna kompensera om ytterligare 15% av den vuxna befolkningen blir arbetslös. Bland bolagen hittar man t ex Elmtanken, som passande nog till tider av ökande störningar i de eftersatta vattennäten tillverkar nödvattentankar för VA-bolag, fastighetsägare och verksamheter. Första exportordern ska vara lagd till Danmark.

Så vi får se hur det går med den tomma floskeln hela Sverige ska leva. Frågan är mest på vad. Det oroar nog inte Miljöpartisterna på Södermalm, det går väl alltid att ta ett jobb i tunnelbanan?

Utan järnväg, utan motorväg, utan flygplats, hur hade Miljöpartiet tänkt att ett krispaket för Hagfors vid nedläggning av Uddeholm skulle se ut? Vilka arbetsgivare och hur ska dessa lockas till Värmlands skogar utan ens en flygplats?

Ja, blir jag inbjuden att föreläsa hos någon kommun utanför riksmediakartan, så ser jag naturligtvis till att att skriva ett antal inlägg om den också. Ska skriva lite om Torsby också.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

32 kommentarer:

  1. Findus i Bjuv lades ner på grund av att där finns järnväg, flygplats (Ängelholm/Sturup/Köpenhamn), motorväg, utbildning (Helsingborg, Lund)

    Nej, bruksorternas sårbarhet beror inte på skattenivåer eller infrastruktur. Det är ägarna som är risken. Om du inte har en lokal ägare kommer företaget förr eller senare läggas ner oavsett andra faktorer.

    Kanske går att komma runt om boende på orten pensionssparar i det egna bruket istället för i Kina, och på så sätt får på sikt får kontrollen över bolaget. Om lokalbefolkningen tycker detta är för riskfyllt, dvs inte ens själva tror på bolaget, ja då är det problem.

    Allt detta förutsätter förstås att den nuvarande ägaren kan tänka sig att släppa in andra från orten, alternativt sälja tillbaka. Inte så lätt nu kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En anläggning som Uddeholm prövas ständigt mot koncernens andra företag och anläggningar. Ser man en vinst i att flytta något till nån annan del av koncernen eller att det inte längre finns den kapaciteten man önskar är det kört. Vilket Uddeholm är medvetna om. Har gjort jobb åt dem och kommunen, och bägge parter är mycket medvetna om detta och kommunen ger bolaget ganska fria tyglar för att kunna göra vad man kan för att hålla sig över ytan.

      Ett annat problem med företag och bruksorter som Hagfors/Uddeholm är att det är svårt att hitta kompetent folk att leda och utveckla som vill bo i norra Värmlands, förvisso vackra, med halvt öde skogsmarker. I Uddeholm har löst det med att ha en filial i Karlstad åt viss personal. Men det är nog också konstgjord andning i det långa loppet.

      Radera
    2. Nu är den svenska kronan svag och lär bli svagare och insatsvarorna är inhemska, svenska löneutveckling är svag m.a.o. lönsamheten lär fortsatt vara god. Kan tänka mig att koncern faktiskt satsar istället.

      Radera
    3. Lokala ägare är ingen garanti. Även de kan flytta produktion utomlands och ha kvar en ytterst begränsad del av verksamheten (exempelvis eftermarknad) om något.

      Radera
    4. Tjena Sjunkis, några kommentare till ditt inlägg:

      lejonparten av insatsvarorna är inte inhemska!

      Lön, ja, men Sverige har å andra sidan bland Europas dyraste arbetare till följd av både höga löner och höga arbetsgivaravgifter. Inte ens med svenska kronans nuvarande värdering är svenska löner en konkurrensfördel jämfört med exempelvis Tyskland och Österrike.

      Energi i form av elektricitet kan sägas vara inhemsk och är än så länge en konkurrensfördel jämfört med övriga Europa. Men med nuvarande svensk energipolitik kan denna konkurrensfördel snart vara borta.

      Övrig energi är LNG, det vill säga inte inhemsk och därtill dyr jämfört med pipeline-gas som övriga Europa använder sig av.

      Alla råvaror till stålet handlas på internationella råvarumarknader och är prissatta i dollar.

      Kort sagt, att som svensk stålproducent försöka konkurrera med låg produktionskostnad på en internationell marknad är ett omöjligt uppdrag.

      Radera
  2. Satsar vi på storskalig tillverkning av syntetiskt bränsle från luftens koldioxid så kan vi fortsätta flyga samtidigt som det blir nära nog kretsloppsekonomi. Förvisso behöver vi tillföra en massa elenergi, men den kan vi få från sol och vind om vi ratar kärnkraft. Bränslet kan men måste inte tillverkas i Sverige. Vi kan säkert bygga soldrivna anläggningar för tillverkning av syntetiskt bränsle i Afrika om vi tycker att det är bättre än att tillverka det syntetiska bränslet exempelvis med hjälp av havsbaserad vindkraft i Östersjön.

    SvaraRadera
  3. När allting automatiserats så kommer ägarna av naturresurser vara nära nog de enda som tjänar pengar, förutom några få hyperautomatiserade globala företag. Skogen kommer fortsätta vara mycket värd. Lämpligen försöker man behålla ett lokalt ägande av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Automation will not be stopped. Robot's can't commit to strike action. Don't ask for pay rises. Work 24/7. No qualms. Do as their told all the time. And are quantifiably more productive and efficient than human beings at most tasks.

      Radera
  4. Ståltillverkning är energikrävande, tillverkning av specialstål kräver kunnande och noggrannhet, blir energikostnaden för hög så hjälper det inte med kunnande, då flyttar företaget.

    SvaraRadera
  5. Återigen bra inlägg.
    Exotiskt med landsbygd för oss från sthlm

    SvaraRadera
  6. Sthlm är en bonnig avkrok i Europas utkant. Befolkar av bonnlurkar utan hyfs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant.. Vi som är född där flyttar ut.
      Kanske inte så lantligt som Torsby osv men typ norrtälje landsbygd...

      Radera
  7. Vore intressant att veta om "ägarna" verkligen flyger Österrike - ARN - Hagfors. Med tanke på tid för byte, bristfälliga anslutningar, risk för försening m.m. hade jag nog tagit direktflyg till Oslo och kört därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flyger privatjet till Hagfors flygplats.
      Anställda på Uddeholm nyttjar sällan Hagfors av orsaker du nämner. Istället nyttjas Karlstad-Frankfurt eller direktflyg från Arlanda eller Gardemoen.
      /anställd

      Radera
  8. Lars: OT, men visste du att du fått en känga av RWU i hennes senaste:

    https://uvell.se/2019/05/07/troll-bluffen/

    Förr i tiden gillade jag rwu men det senaste året har hon tappat förståndet.
    Ville mest uppmärksamma dig att du är namngiven där (om du nu inte visste det innan:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kämpa. Skrev en generell kommentar om svärjisar, inget specifikt i ärendet. Tydligen tog hon åt sig och identifierar sig som svärjis numera. Orka bry sig.

      Radera
    2. Ja hon har rört sig åt det hållet! Sen tycker jag hon har tappat allt! Förr var hon bra grävare men nu för tiden är hon bara patetisk.
      Sen har hon sina guldstunder (som vi alla andra)

      Radera
    3. För den som har facebook kan man läsa hur nationalekonomen Tino Sanandaji skriver om tweetsen (där där bla cornu plockar PK poäng) med annie lööf får massiv kritik.
      Tråkigt att du sjunker till den nivån cornu...

      Radera
    4. Turbo: har man ens en enda % i skallen så förstår man att Cornu plockar poäng för att få besökare till bloggen, som är hans försörjning, utöver böckerna. (vem hade inte gjort det?) Att vissa "journalister" rör sig år Zverjäää hållet är inget ovanligt nu för tiden. Vinden blåser åt det hållet.
      Vad jag har mest problem med sådana som rwu, är typ, synen på passiv rökning etc.

      Att vissa drar sig åt sveärjevänner hållet bryr jag mig inte ett dugg om. Hanif, rwu, krisstersson etc har rört sig åt det hållet det senaste året. Alla är Facister enligt Arnstad nu för tiden, men man måste urskilja påhopp, vetenskap och dina känslor.
      Jag må hålla med Lars till 80% men när han skriver om Tesla (20%) ska han få mothugg, vilket han tål (jag kör fortfarande fossilt). Samma gäller för Zvärjevänner. Tål de inte att få mothugg så förtjänar de mothugg.
      Blir de "ledsna" över det deras problem. Uvell har inte fått någon intellektuell mothugg än, vilket hon förtjänar. Då kommer både hon och motparten att bevisa var de står.

      Att hon skriver saker om LW som hon bara -tror- är inte ok.

      Hon har gått över gränsen för anständighet tidigare.

      ps. trots det, gillar jag att läsa hennes blogg. Då och då dyker det upp tänkvärda inlägg.

      Sorry för icke sammanhängande resonemang. Sista 2 flaskorna av Superativet, 2017, gör sig påminna efter 95 timmars ständigt arbete!

      Radera
    5. Yes. Jag kanske var för hård ?
      Ber ödmjukast om ursäkt isf.
      Förväntade mig en bättre nivå.
      Kan tillägga att jag i stort uppsakttar cornus blogg och det urval av ämnen han skriver om.
      Väll mött

      Radera
  9. Ganska humor endå... Löfven lööf osv är ju ganka duktiga med att kasta glåpord på sina motståndare. "Det är ok när vi gör det"
    Svärjis= glåpord ? Bara undrar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svärjis är en särskild sorts människor. Ofta de som tar åt sig när man använder ordet. Gäller inte alla, men ofta den skräniga SD-svansen.

      Radera
    2. Du svarde inte på frågan.
      Är det ett glåpord du använder?
      Isf dubbelmoral ?

      Radera
  10. Lars "Troll-bluffen" om hur Lööf och Hankins hittar på troll som inte finns var intressant. Tycker överlag att snacket om hat från höger är överdrivet. Jag är medlem i många grupper du nog skulle kalla Svärjevänliga, typ Granskning av SVT. Hatsvärmarna från vänster typ "jag är här" och "Pink Room" är mycket grövre.

    SvaraRadera
  11. Chalmers mfl hävdar att det går att räkna hem en en räckvidd på 40 mil med flyg med befintlig batteriteknik. Så det är väl lösningen som borde gå hem till och med hos Södermalmarna. Fast det behövs ju lite fräsch ny kärnkraft för bränsleproduktionen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har exporterat mellan 10 och 20 TWh per år senaste åren. Nu byggs vindkraften kraftigt ut under de närmaste åren och till 2022 har det tillkommit dubbelt så många TWh som R1 och R2 normalt presterar.

      Ny kärnkraft kostar ungefär dubbelt mot modern vindkraft.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  12. Flygplatsen i Hagfors kostade 2018 9 MSEK för kommunen enligt ÅR 2018. Genererade intäkter på 6 MSEK och gick alltså back med 3 MSEK, eller cirka 1000 SEK/passagerare.
    Tur för kommunen att det inte flyger fler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ALLA ska åka tåg! ENDA vinsten för välfärden och en jämlika fördelningen! Alla som åker bil eller flyger är ju klimatförnekare och kilmatfacister! Det borde du veta vid det här laget....#klima_Greta_iert

      Radera
  13. Det vi behöver nu är ett eldrivet flygplan i plast för 6-8 personer om dagen som kan flyga runt mellan dessa småflygplatser och Södermalm så att pendlingen fungerar.

    Förslagsvis kan det byggas av MFI (Malmö FlygIndustrier) och kallas Itera 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om 2 år lyfter den svenska prototypen. 19 personer byggs det för och med 40 mils räckvidd 2025 med dagens batteri och reserv. 30 % av all värdens flygningar idag sker inom 300 miles. Genom att inga avgaser uppstår och mindre buller kommer säkert mer city nära starter och landningar att ske. SAAB verkar vara involverat, så Linköping kan möjligen bli byggplats.

      Heart Aerospace heter företaget med mesta verksamheten i Göteborg Chalmers idag.

      Många fler projekt pågår i andra länder. Med de stora satsningar som sker på utveckling av batteri finns sannolikt betydligt effektivare serietillverkade batterier 2025 när också elbilar beräknats vara billigare i inköp än fossila bilar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  14. Är det en försvarslösning blir det nog kvar :). Valfri miljöpartist i regering/riksdag ”Flyget ska bort till varje pris” ”Jaha ska det flyget rädda just mig om shit hits the fan ok låt den vara kvar”

    SvaraRadera
  15. Andromeda läs vad jag skrev ovan. Är övertygad om att några i regeringen känner till detta med elflyg. När det kommer om ett fåtal år blir det säkert förbindelser mellan åtminstone Torsby Hagfors till och från Karlstad Örebro samt om Bromma finns kvar dit också.

    Vi som inte är politiker tycker det går långsamt och att inte alltid rätt beslut Heltidspolitiker i en demokrati måste ta stor hänsyn till tillfälliga opinioner inom partiet, i massmedia, bland oss den stora uppdragsgivaren samt de som är för unga för att få rösta. Dessutom ska de kompromissa med falanger inom partiet och med alla andra partier utom de bruna. Om de bruna blir större än de blå måste man kompromissa även med dem.

    Nu finns det som tur är något som ändrar allt och det är den teknologiska utvecklingen. För att ta ett exempel, mer i gränsen till flyg, kommer nya växter där vi med exakt ändring av generna får mer produktiva växter för mat åt oss, våra tamdjur och växter som är extra duktiga på att binda koldioxid som närliggande exempel. Mer epokgörande är bakterier, svampar, växter och djur som kan producera efterfrågade komplexa ämnen eller mineraler.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera