Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-05-29 19:29

Teslas Navigate on Autopilot - fungerar, men bara ett första steg

Teslas första funktion i tillvalet full self driving (FSD), motorvägsfunktionen navigate on autopilot (NoA), fungerar, men är inte en särskilt stor förbättring mot tidigare. Men det är ett första steg mot självkörande bilar, då bilen nu faktiskt kan köra av och på motorvägar själv.
Filbyte vid omkörning av lastbil på 110-motorväg med NoA, inställd på aggressivitetsnivån Mad Max.
NoA är det första steget till självkörande bilar, som alltså kan ta sig till en destination på egen hand. Tidigare funktioner har inte inkluderat någon navigering, utan kör i princip bara rakt fram utan filbyten.

NoA stöder än så länge bara motorvägar, men visar sig också fungera på trefiliga svenska 100-vägar, åtminstone funktionen för att köra, samt på ej motorvägsklassade trafikleder.

Förändringen mot funktionen för att låta bilen byta fil själv är kanske vid en första anblick minimal - du måste som förare själv klicka med blinkersen för att faktiskt byta fil, precis som tidigare. Fast nu håller bilen koll på omgivningen, och ger rekommendationen när du ska byta. Jag har bara testat med Mad Max-nivå, vilket betyder att den föreslår byte redan vid bara några kilometer i timmen i hastighetsskillnad och i god tid, men bara om det inte finns några bilar som är på väg att köra om dig.

Effekten av NoA för omkörningar är ännu mer avslappnad motorvägskörning än tidigare, då du bara behöver se dig om när bilen säger till dig att man bör byta fil. I övrigt är det som vanligt bara att titta rakt fram och bevaka eventuella farliga trafiksituationer.

Slutresultatet är ännu lägre stress vid motorvägskörning. På trefiliga 100-vägar och fyrfiliga trafikleder, ej klassade som motorväg, fungerar det ungefär samma. Dock är inte bilen medveten om att antalet filer kan gå från två till en på den trefiliga vägen och alltså föreslå att man ska köra om en lastbil med 400 m kvar tills vägen smalnar av. Sedan är trafiklederna oftast nedlusade av rondeller, så funktionen blir begränsad även där.

Förmodligen tränas nu autopilotprogramvaran per land för att i teorin framöver slå på funktionaliteten som finns i USA, där bilen även blinkar och byter fil utan beslut från föraren. Om nu europeisk lagstiftning tillåter detta, vilket är tveksamt så länge inte de tyska biltillverkarna kommit ikapp.

Den stora förändringen är dock nu att bilen navigerar själv på motorväg inklusvie blinkers. Slår man på autopiloten redan på på-rampen blinkar bilen själv och kör ut i motorvägens filer på egen hand, åtminstone vid mina test, där det varit glest med bilar på motorvägen.

Och avfarten är klockren. Bilen saktar ner, blinkar och svänger av från motorvägen. Sedan plingar den till att NoA är klar och saktar ner tills föraren tar över. Avfart är helt klockren, då det ju inte heller (iaf vid vanliga enkla avfarter) är någon risk med annan trafik som vid påfart.

Kort sagt behöver man inte längre hålla koll på när man ska svänga av motorvägen, inte ens med navigatorn, utan en FSD-Tesla kör nu av motorvägen själv.

Jag har inte testat komplicerade motorvägar än, där man svänger av från en motorväg och över till en annan, t ex där Essingeleden delar sig för Södra Länken, eller för den delen AstraZeneca-motet i Mölndal. I de fallen bör helt enkelt Teslan välja rätt fil och sedan knata vidare på den nya motorvägen, men det återstår att verifiera. Nästa gång jag är i Stockholm ska det bli intressant att se om den kan välja rätt fil på Essingeleden. NoA avaktiveras dock när man kör in i en tunnel, då GPS:en därmed slutar att fungera, och den inbyggda hastighetsnavigeringen där Teslas integrerade navigator läser bilens hastighet, duger inte för att avgöra när man ska byta fil i en tunnel. Överlag är navigering i tunnelsystem ett problem för alla navigatorer, även om integrerade som mäter bilens faktiska hastighet fungerar hyfsat. Brukar t ex inte vara några problem för navigatorn att säga när man ska svänga av från Södra Länken till Gullmarsplan, trots att det är tunnel.

Den version av programvaran jag än så länge har - 2019.16.3 - är dock lite hispig och touchar till med bromsen oftare än vad tidigare programvaruversioner gjorde, vilket ger ett och annat litet ryck då och då. Min bedömning är att den reagerar på nylagda fläckar av asfalt tillsammans med ljusare asfalt runt och starkt solljus. Irriterande, men det handlar alltså om kanske en inbromsning från 110 till 109 km/h. Det har släppts en 2019.16.3.1 under dagen, som någon form av buggfix, men jag har inte fått den versionen än.

NoA fungerar över förväntan, men är bara ett första steg. Själva funktionen att köra av och på motorvägen själv blir förstås bara någon promille av en långresa. Den som kör mycket stadsnära motorväg kanske har mer glädje av funktionen än vid långa färder.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

22 kommentarer:

  1. Som jag förstått Teslas Autonomy event så är det samma mjukvara på FSD och den tidigare hårdvaran och den enda skillnaden just nu är att den inte behöver beskära eller downsampla videon med FSD vilket såklart leder till mer detaljer.

    Närmaste månaderna kommer vi tydligen få se mer funktioner som är specifika för FSD och som motiverar en uppgradering.

    SvaraRadera
  2. Riktigt jobbig tröskel innan det blir helt autonomt, eftersom det är livsfarligt att köra vid för bra förhållanden. Ingen har kört ihjäl sig vid dålig sikt, typ.

    SvaraRadera
  3. Även om självkörningstekniken är cool, så borde det vara mer fokus på att bygga system som alltid är på och kan ta över om en människa fallerar i en farlig situtation, och varna om man bryter mot trafikregler.

    Kan man visa att sådana system minskar olyckrisken kraftigt, jämför med ABS-bromsar, så kommer acceptans för tekniken öka. Kanske tom. krav på att alla nya bilar ska ha tekniken. Det är en sen inte så kontroversiellt att låta bilen köra sig själv hela tiden. Den har ju redan bevisat sitt värde. Även försäkringsbolag kommer gilla sådant, kanske ha lägre premier för bilar med självkörningsteknik.

    Nu säljs självkörning in som en mer avancerad cruise control. Det är svårare att motivera och myndigheter mfl. kommer vara mycket mer restriktiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror dock att systemet måste vara säkert nog innan det tvingar på människan sina beslut. Det vore ju inte speciellt bra PR ifall bilen hindrar bilisten från en halvfarlig situation för att undvika något riktigt farligt. När vi ser detta så är det nog så att man är ganska nära sannt självkörande bilar.

      Däremot att varna mot trafikregler finns redan. Endel bilar varnar för att byta fil utan blinkers (antagligen finns inte denna funktion på BMW dock). Andra varnar när man försöker byta fil om det finns en bil i döda vinkeln (aldeles oavsett om man blinkar). Andra varnar om man är påväg att köra in i någon annans bak (antagligen finns inte denna funktion på Mercedes dock, eller så menar de att helljusen är varningsignalen) och till och med bromsar om varningen inte skulle hjälpa.

      Det svåra är lite övergången till att låta bilen ta över. Man kan ju inte riktigt veta om bilen eller människan är den bästa föraren innan man testar, och man lär inte egentligen få testa innan man vet att bilen är bättre än människan. Det knepiga är att folk ju kommer att testa innan, inte bara innan man får utan innan det faktiskt är lämpligt att göra så och dessa kommer kanske visa sig i olycksstatistiken vilket kommer göra att man tvekar för att tillåta bilen ta kommandot när det blir lämpligt.

      Jag tror inte det finns någon anledning till att ställa krav på något, som du nämner så är det ju något som försäkringsbolag nog kommer gilla och därmed kommer sånt mer eller mindre sköta sig själv. Det är väl inte så att man behövt tvinga industrin till mycket av den säkerhetshöjningen som skett speciellt mycket?

      Radera
    2. "Det vore ju inte speciellt bra PR ifall bilen hindrar bilisten från en halvfarlig situation för att undvika något riktigt farligt."

      Om bilen upptäcker en farlig situation så tar den över. Kommer den 100% av gångerna vara bättre än en människa. Kanske inte, men jag tror inte det behövs.

      Är ABS-bromsar, automatisk växling eller elektronisk servo alltid bättre?

      "När vi ser detta så är det nog så att man är ganska nära sannt självkörande bilar."

      Håller med, men jag tror det är enklare att sälja in som något som ökar säkerheten än något så folk kan pilla på mobilen medan de "kör".

      " man lär inte egentligen få testa innan man vet att bilen är bättre än människan"

      Jo, men så är det med ABS-bromsar också. Hur visste man att de var bättre? Det är ju inte så att bilen behövet ta över i alla tänkbara scenarion. Man kan ta det stegvis, t.ex kan en bil hindra att man krockar när man fickparkerar. (det finns säkert). Steg för steg kan de bli bättre.

      När man väl har bilar som bevisat att det kan klara alla farliga situationer, så kommer det vara okontroversiellt att låta dem köra hela tiden.

      Radera
  4. Detta är något jag ser fram emot. Tesla-förare är ungefär lika dåliga som BMW-förare så all automatik välkomnas varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag är inte säker på att Teslas automatisering är så bra. Följer den svenska eller amerikanska trafikregler? Kör den om på högersida på motorväg? Ligger den kvar i vänsterfil även efter avslutad omkörning? Etc

      Radera

    2. Nej, den kör alltid om till höger förstås, och byter EFTER det till vänsterfilen. Samt blinkar åt fel håll.

      Halmgubbe.

      Radera
    3. Vad var det för halmgubbe? Frågor kan väl inte vara halmgubbe.

      Svaret på frågorna är väl att anledningen till att man inte slår på funktioner globalt är att de måste lära sig nationella förhållandena först. Jag antar faktiskt att bilen därmed kör enligt nationella regler.

      En följdfråga är om funktionaliteten ändras när man kör internationellt? Slås den av ifall man kör in ett land där funktionaliteten inte är introducerad? Byter den körsätt när den passerar gränsen? Följdfrågan till det blir om funktionaliteten inte redan fanns i din bil utan det bara är det att den tillåter att man byter fil automatiskt i sverige numera?

      Att beskylla Tesla-förare för att vara dåliga är heller ingen halmgubbe, isht när det inte gjorts i ett försök att bemöta ett argument.

      Radera
    4. Åsikter är inte argument. Behöver inte bemötas.

      Radera
  5. Börjar den bromsa INNAN den byter över till avfarten? Det skulle man ju bli kuggad för på en uppkörning och det leder till ryckig trafik för andra bilister på motorvägen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Släpper på gasen snarare och anpassar farten till avfartens kurva sen. Som en vanlig bilist.

      Radera
    2. Dessvärre förekommer det avfarter där man knappt kan förvänta sig att man håller 110 innan man lämnar motorvägen. Andra avfarter är märker jag att frugan blir orolig när jag håller 110 tills jag är på avfarten, jag gissar att man som förare också skulle kunna bli lite orolig om bilen inte sänker farten då.

      Jag skulle gissa att Teslan sänker farten mer än den egentligen skulle behöva. En människa kan ju alltjämt ha information som jag misstänker Teslan inte har, med bristande information bör man ju hålla sig på säkra sidan.

      Med tanke på det tycker jag det ofta är dåligt gjort av vägverket att inte se till att man ofta inte kan hålla hastigheten tills man är på avfarten. Det gör ju att folk lär sig att man måste sänka farten redan innan för att vara på säkra sidan.

      Radera
  6. "Förmodligen tränas nu autopilotprogramvaran per land för att i teorin framöver slå på funktionaliteten som finns i USA, där bilen även blinkar och byter fil utan beslut från föraren. Om nu europeisk lagstiftning tillåter detta, vilket är tveksamt så länge inte de tyska biltillverkarna kommit ikapp."

    Oavsett vilket så lär det vara DU som förare som förare av fordonet med det ansvar det innebär även om det är automatiken som vidtagit åtgärden. Troligen är det med andra ord helt lagligt för automatiken att byta fil själv - kör den därvid över heldragen linje så är det DITT körkort som riskeras, kör den in i en bil där så är det dina pengar som riskeras och om någon skadas kan din frihet stå i farozonen. Litar du inte på bilen såpass så får du låta bli att köra (eller eventuellt skippa automationen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt. Föraren har 100% ansvar. Ingen har påstått annat vad jag vet.

      Radera
    2. Det jag menar är att då är nog inget som per se förbjuder automatiken heller. Den är med andra ord tillåten sålänge den inte gör något olagligt på det att eventuella olagligheter den hittar på får föraren ta på sitt ansvar.

      Radera
  7. Och hur många Svenssons har råd med en elbil idag? Det är dessutom inte särskilt mycket miljövänligare än en vanlig förbränningsmotor. Finns ingen som helst anledning att köpa en elbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definiera vad en Svensson har råd med så ska jag presentera lämplig elbil

      Radera
    2. Det är inte bara frågan om att ha råd. Man kanske har lite andra önskemål om fordonet än att det bara skall vara en bil. Man kanske kan hitta något billigt skit för under 200tkr, men den kommer ju isf knappast kunna mäta sig mot motsvarande bensinbil skulle jag tro.

      Radera
    3. Kollar man enbart på inköpspriset och inte på totalkostnaden så är man inte särskilt ekonomisk. Själv ser jag ingen avgasbil som kan mäta sig med motsvarande elbil. Varför köpa avgasbil? Själv ser jag ingen framtid i dessa fordon och gissar att andrahandsvärdet på en avgasbil kommer sjunka allt snabbare de kommande åren. Att välja bil är dock ett personligt val och det är helt upp till var och en att välja.

      Radera
    4. Axel de flesta som privat köper bil köper en begagnad bil. Då kan den ekonomiska kalkylen ibland ge ett annat resultat som ger fossilt som lönsamt.

      Det fossila lever med blicken fäst i backspegeln och närmar sig stupet. Peak nya fossila bilar inträffade 2018. Helt rätt att andrahandsvärdet kommer att sjunka för de fossila. Underligt att företag väljer fossilt.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Vanligaste Svenssonbilen som säljs idag är Volvo S/V60. Svensson brukar betalar 3-400k för den bilen. En Tesla kostar 480k och har väsentligt lägre driftskostnader. Äger man bilen i tio år så kostar Teslan 400k mindre i driftskostnader. Man kan nästan köpa två Teslor för samma pris som en Volvo om man är en Svensson.

      Radera