Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-05-07 14:15

Konjunkturen härdar ut - hushåll och detaljhandeln nu positiva

Konjunkturbarometern fortsätter härda ut i högkonjunktur, trots nedtrenden. I april räddades högkonjunkturen kvar av hushållen och detaljhandeln, som blev kraftigt mer positiv. Annars är överhettninge över även för den exportberoende tillverkningsindustrin.
Konjunkturbarometern.
Konjunkturbarometern är kvar i positivt läge och steg något till +2.7 mot +1.9 förra månaden.

Det som lyfte indexet var framför allt detaljhandeln med +4.4 och mikroindex hushåll med +5.4. Bägge dessa är nu positiva, efter att ha varit i lågkonjunktur under flera månader. Makroindex hushåll föll dock vidare mot total misär.

Lågkonjunkturen och sedan misären är inte här ännu, så man ska även fortsättningsvis stå utanför börsen och inte gå in igen om man följer konjunkturmodellen.

Den fortsatt allt svagare kronan gör att obalanserna och ineffektiviteten i den svenska ekonomin fortsätter förvärras, men räddas av exportindustrin via fallande valuta. Industrin behöver dock inte göra effektiviseringar eftersom valutan försvagas, vilket på sikt kommer minska dess konkurrenskraft och leda till större utslagningar längre fram. Det positiva med den kommande lågkonjunkturen är att den tvingar fram konkurrenskraftiga effektiviseringar och rensar ut det som inte borde klara sig.

I Torsby, där jag föreläste igår, var arbetslösheten 2018 i snitt 4.8% mot Stockholms 5.9% och Sveriges 7.0%. Siffror från Arbetsförmedlingen, då SCB inte redovisar per kommun.
Torsby. Doften av sågspån.
I kvällens Hagfors var arbetslösheten 6.7%, också under Sverigemedlet för 2018. Det finns en livskraftig landsbygd med bruksorter.
Valmet och Uddeholm i Hagfors. Doften av bränt stål.
Frågan är bara vad som händer om och när bruken läggs ner om de inte effektiviserar och investerar utan hoppas på fortsatt valutaförsvagning? 
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

27 kommentarer:

  1. Bruken kanske hoppas på skattehöjningar för att få effektiviserings och förändringstryck?

    SvaraRadera
  2. Hagfors verkar som så många andra kommuner ha ett framtida underskott i budgeten att se fram emot, 20MSEK för 2020 enligt NWT 2019-04-03. Ännu ett ställe i landet där det är dags att dra åt svångremmen. Kan inte vara lätt med 17,9% av befolkningen som är bidragsförsörjda, lägre skatteintäkter och högre kostnader än rikets medel. Dessutom högre utjämning och statliga bidrag än riksmedlet.
    (källa: ekonomifakta.se)

    SvaraRadera
  3. Om jag tar tempen på min egen bransch så har vi precis gått igenom ett stålbad dom senaste åren och uppgången har dragit igång igen. Mycket nya projekt på gång och mycket personal som nu växlar upp i tjänster och byter till större och "finare" arbetsgivare. Nu pratar vi om så stora projekt och så mycket pengar så även om konjunkturen skulle vända ner så tar det fortfarande flera år att få stopp på dessa projekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är det för bransch?

      Radera
    2. Fossil olja? Kommer det inte att bli en stranded asset snart?

      Radera
    3. Inte på långa vägar.
      Även om det säljs mer och mer elbilar så är det fortfarande en ganska så liten del av alla bilar som säljs som är eldrivna, sen återstår det fenomenet att om det säljs 500 elbilar i Sverige så minskar ju inte världens fordonsflotta med 500 fossildrivna bilar utan deras liv fortsätter ju bara på en annan kontinent där ord som "flygskam" och "CO2-ekvivalenter" inte ens är uppfunna.
      Sen finns det gott om länder utanför Europa där det växer fram en arbetar/medelklass som aldrig tidigare har haft råd med bil och där det inte finns en möjlighet att ladda en elbil, dom har bara fossilolje drivna bilar att välja på. Ovanpå det så har vi dom stora förbrukarna som sjöfarten och flyget, även om det forskas och det blandas in olika bio-produkter så finns det ingen fullvärdig ersättare och skulle man få fram det så kommer det inte att finnas en tillräckligt storskalig produktion av ersättningsdrivmedel på lång tid framöver.

      Så visst, vi i Sverige med våra knappt 10 miljoner invånare kan ju sitta och diskutera Tesla-bilar och flygskam, men vi har ju inget att sätta emot när hela Afrika med sina 1,2 miljarder människor (2016) står och trampar och försöker driva sin egen levnadsstandard framåt, till viss del hoppar dom ju direkt på solenergi med mera, men majoriteten av deras utveckling är ju oljedriven. Jag jobbar själv nere i Afrika och ser det från första parkett.

      Radera
    4. Vad är långa vägar? Var i Sahara i höstas och solceller fanns på både moderna bostäder och rena ruckel. Kunskapen om solceller finns alltså. Produktionskostnaden faller snabbt för solceller och batterier. 2025 beräknas elbilar bli billigare än fossiler. Jag utgår från att senast då börjar en stark tillväxt av elbilar i Afrika.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Men så skrev jag ju att dom "till viss del" hoppar på solenergi, så länge som vi i europa fortsätter att exportera våra begagnade och utbytta fossilbilar till Afrika så flyttar vi ju bara oljeförbrukningen till ett annat land och även om elbilar på sikt kommer att bli billigare så pratar vi fortfarande om en kontinent där majoriteten aldrig kommer att ha råd med en ny bil och där suget efter biliga fungerade begagnade bilar är stort.

      Radera
    6. Genom att Europa köper elbilar idag blir de allt billigare beroende på lärkurvan. Och strax tillverkas färre fossiler. Visst kommer en del begagnade fossiler exporteras även efter 2025 men nytillverkningen blir högst begränsad. Även begagnade elbilar kommer exporteras.

      Jag anser att sannolikheten för självkörande bilar är hög redan om några år och det påverkar snabbt taxi här där lönerna till förarna är högsta kostnaden. Ett resultat av billiga taxiresor är att färre har egen bil. I Afrika tar det lite längre tid.

      Aldrig är ett farligt ord. Men jag håller nästan med dig att majoriteten i Afrika troligen aldrig köper en ny bil. Många länder går snabbt framåt ekonomiskt men med de självkörande blir läget ett annat. Tillgången till el är central för utveckling och jag läste nyss att Kenya har nått 80% flödande energi för el. När jag var där 1992 var nog nästan all el från fossilt.

      Har ännu inga aktier i fusion, men utvecklingen där går framåt. ITER siktar på 2045 men en rad privata företag med kapital på några 100 miljoner till miljarder med lösningar som kallas munk, äpple, rökring och räkan. Flera anser sig kunna visa att det fungerar inom några få år. Några säger sig kunna leverera till nätet 2025. Roligast tycker jag räkan är som bygger på pistol räkans jaktmetod. Pistol räkan jagar småfisk med ett dödligt ljud. First Light heter räkföretaget och de ska inom ett par år avfyra en metallprojektil mot en centimeter stor kub med ett litet hål i som är fyllt med bränsle (Blandning av deuterium och tritium). Projektilen ska träffa med 30 km/sekund och de kavitetsbubblor som uppstår ska enligt deras förhoppning ge fusion när de kollapsar. Sedan ska det hela skalas upp något. Kul att en liten räka med dödligt ljud möjligen löser vårt behov av energi.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    7. Jag tror det tar längre tid att fasa ut oljan ön vad optimisterna tror, kanske en generation. Självkörande bilar lär knappast bli vanliga om ett par år, vilket försäkringsbolag skulle ens försäkra en sådan bil med tanke på att ens grundläggande IT-tjänster inte fungerar utan störningar, säkerhetsluckor och buggar. Möjligen kan de förekomma inom avgränsade områden såsom industriområden osv

      Radera
    8. Tack för input Yxan, jag ser inte heller att det ska vara möjligt (läs troligt) att Afrika, eller överhuvudtaget fattigare områden, ska kunna köra elbil på många år. Förhoppningsvis kan kloka politiker i den rika världen börja med att förbjuda förbränningsbilar i storstäderna.
      Men kol, olja och gas kommer nog inte att försvinna på många år ännu och man kan fråga sig hur banksterarna funderar när kapital flödar till kustnära fastigheter och nya källor för fossilt bränsle, skulle det vara som det sägs förlorar de oerhörda belopp på något nån kommer att vara ansvarig för.

      Radera
  4. Svensk exportindustrin är så beroende av importerade insatsvaror och har så högt förädlingsvärde att svenska låglönearbetare är försumbara i kostnadsbasen.

    Det är svenska tjänster porten som tjänar på kronfallet givet man kan sälja. Märks för ex Öresundsregionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast svensk exportindustri exporterar varor som är värda mer i USD/EUR än vad insatsvarorna är -- så marginalen i kronor ökar ju.

      Radera
    2. Processindustri som skogsnäringarna samt kemi- och stålindustrin spelar fortfarande en central roll och med liten andel insatsvaror.

      Radera
    3. Insatsvaran kol för stålindustrin kan ersättas med vätgas tillverkat från vatten men kräver 15 TWh el och sparar 5,8 miljoner ton koldioxid. Bättre är om alla personbilar kör på el vilket kräver 10 TWh men sparar 12 miljoner ton koldioxid.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Finns det nåt stålverk baserat på vätgas i drift?

      Radera
    5. Utgår från att det svenska projektet är först.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Med Sveriges svaga BNP utveckling per capita kan man se kronförsvagningen som ett effektivt någorlunda solidariskt automatiskt verktyg att fördela standardförsämringen gentemot omvärlden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför kopplar du ihop ökning av BNP per capita med kronkursen? Hur ser det sambandet ut?

      Radera
  6. "Industrin behöver dock inte göra effektiviseringar eftersom valutan försvagas, vilket på sikt kommer minska dess konkurrenskraft och leda till större utslagningar längre fram."

    Vet man att det ligger till på det sättet? Att företagen inte investerar. Företagsledare och styrelser borde ju vara smartare än så. Dom vet om att den svaga kronan är gynnande. Samtidig som företagen tjänar mycket pengar. En god anledning är väl då att förbereda och investera för sämre tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt ologiskt för ett aktiebolag att inte effektivisera om det leder till högre vinster.

      Radera
    2. Företag styrs av kvartalsrapporter och bonusar, dessa två instrument har förstört mycket. Inte som förr när företagsledningen bestod av grundarna som hade sin själ med i företaget. Att totalt köra ett företag i avgrunden för att få mer bonus och sedan byta företag efter ett par år är det som gäller idag. Det tas in för mycket höga chefer utifrån som saknar hjärta.

      Radera
    3. Svenska företag tjänar överlag inte längre särskilt mycket på försvagad valuta, särskilt eftersom vi i allt högre grad blir ett importland. Lägg till valutasäkringar som mildrar effekten. Givetvis finns undantag, men i genomsnitt ger kronförsvagning mer problem än fördelar.

      Radera
    4. Kronförsvagningen gör oss mest fattigare. Sen tror jag faktiskt det är planen från både höger och vänster, bättre dra nytta av "fienden" än motverka denne.

      Radera
    5. Självklart tjänar svenska företag på den billiga kronan. Exempel är när du ska välja att köpa den danska glassen eller den svenska.

      Radera
  7. Vad avgör en valutas värde? Utbud och efterfrågan. https://www.mises.se/2019/05/07/absurdistan-kronfallet-och-spekulanten/

    SvaraRadera