Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-05-07 09:45

Fem timmar och 37 mil utan att ladda elbilen

Ikväll håller jag en preppingföreläsning på biblioteket i Hagfors 18:00. När man ändå är ute och kör kan jag lika gärna få ut blogginlägg av den förlorade arbetstiden. Således körde jag igår de 37 milen Sätila - Torsby utan att ladda elbilen, under den cirka fem timmar långa resan. Däremot tog jag ändå pauser på vägen, vilket tydligen inte fossilbilisterna gör, så detta är en bra mätning på paustiden vid normal körning utan laddbehov. En konjunkturspaning från Torsby mot slutet också.
Kaffepaus vid Rasta i Grums. Utan att ladda bilen, inte ens på Teslas laddstation tvärs över vägen.
Som bekant kör fossilbilister bil runt 100 mil och i 10-15 timmar utan att ta några pauser, och kan därför inte köpa en elbil. Själv kör jag inte så långa sträckor som 100 mil, utan mer 30 - 50 mil generellt, men t ex även 82 mil på en dag.

Igår körde jag till Torsby från Sätila, för gårdagens preppingföreläsning, vilket var en sträcka på 37 mil. För detta behövdes inte någon laddning på vägen, men det gavs återigen ett utmärkt tillfälle att mäta förbrukning och hur långa naturliga pauser för lunch och kaffe är.

Sträckan 37 mil är kanske lite väl lång om man har en energiinneffektiv Audi E-tron eller Jaguar I-Pace, som bara klarar 27 mil, men det är inte de bilarna jag har. 35 mil brukar jag prata om som behovet utan att man tar en naturlig paus, som lika gärna kan ske tillsammans med laddning, så 37 mil är en intressant sträcka. Dock visade det sig att jag tog naturliga pauser ändå, fast jag inte laddade.
Avfärd hemifrån klockan 10:11.
Klockan 10:11 startades resan. Bilen hade laddat batteriet till 95% istället för normala 80%, och Teslas navigator rapporterade att det skulle finnas 10% kvar i batteriet vid ankomsten. En god marginal på drygt 5 mil alltså.

Färden gick via Göteborg och sedan upp riksväg 45. Runt 98% av färden är på autopilot, där manuellt ingrepp bara skedde i början och vid överväxling mellan olika stråk eller vissa lite knivigare situationer.

T ex var det en purfärsk älgolycka på riksväg 40 innan Landvetter, där en älg kommit innanför viltstängslet och blivit påkörd. Tur i oturen var att det verkar varit en lastbil som körde på. Ambulans skickades ut ändå, men om en personbil i 100 km/h frontat en älg hade vi nästan garanterat pratat om fler dödsfall än älgen. Det blev i alla fall köer och mycket hastig inbromsning även i motgående riktning när folk behövde sakta in för att titta. I och för sig klarar autopiloten av sådant, men jag föredrar att bromsa i tid istället för att bli panikbromsad av roboten.

Superchargern i Kungälv ignorerades förstås fullständigt av mig.
Ankomst 11:38 Sibylla Trollättan.
Närmare Trollhättan började hungern göra sig påmind, trots allt äter jag inte frukost utan kör 18/6-dieten sedan några år tillbaka. Så det fick bli ett stopp vid Sibylla på Lasarettsvägen, gamla fd klassiska Emils Drive In från sent 80-tal tror jag. Kan ha varit McDonalds ett tag också, osäker.

På 119 km mestadels motorväg förbrukades 23 kWh eller 194 Wh/km för en fulladdad räckvidd på  515 km under dessa förhållanden. Ankomsttid var 11:38 enligt fotot ovan.
Avfärd 12:12
Vidare avfärd blev klockan 12:12, och lunchpausen, under vilken jag förvisso producerade två av gårdagens blogginlägg, tog alltså 34 minuter. Nu har jag full respekt för att fossilbilister inte behöver arbeta på lunchen, och klarar av att beställa, betala, få maten tillagad och uppäten på två minuter, men så har jag inte en fossilbil heller. 

Hade detta varit vid en av Teslas Supercharger hade jag laddad runt 300 km på denna halvtimmes lunch.

Utan att ladda var nu prognosen 15% kvar i batteriet mot 10% vid starten, så jag hade med autopiloten kört mer energieffektivt än Teslas uträkning.

Färden fortsatte sedan norrut.

Trots autopiloten och möjligheten till rätt avlappnad körning genom Dalsland började lunchdåsigheten sätta in och jag bestämde mig för en bensträckare och en kopp kaffe. Bara för att bilen körde själv genom hela Dalsland, med undantag av en del manuella justeringar av hastigheten - hastigheten är en av bristerna i autopiloten då den inte följer skyltarna utan kartan och därtill får för sig att vissa sträckor har fri fart, unrestricted, och inte sänker farten - så behöver man fortfarande vara alert.

Så till skillnad mot fossilbilister, som klarar av att hålla sig alerta i 10 - 15 timmar utan bensträckare eller kaffe, så tog jag beslut om just kaffe.

För sakens skull fick det  bli på Rasta i Grums. Anledningen till detta är att Teslas laddstation fanns tvärs över vägen, så jag väldigt demonstrativt inte laddade. I övrigt ligger ytterligare en laddstation för Tesla inne i Karlstad några mil bort, och en alternativ väg till Torsby. Totalt tre Supercharger-stationer ignorerades alltså på sträckan än så länge. Man kan också räkna Uddevalla, om man tar vägen Uddevalla-Vänsersborg istället för Trollhättan-Vänersborg, dvs fyra laddstationer jag struntade högaktningsfullt i. Teslas laddnät är rätt tätt helt enkelt.
Rasta. Mm.
Avfärd från Rasta i Grums. 275 km sedan laddning, 52 kWh.
Ankomst var 14:10 och fikat och bensträckaren tog  femton minuter. Några onödiga minuter gick på att jag inte kunde bestämma mig för vilket tilltugg som skulle intas till kaffet, vilket förstås inte drabbat en fossilbilist, som ju aldrig tar paus. Annars kunde jag laddat runt 100 - 150 km på dessa 15 minuter.

Utan att ladda var nu prognosen 18% kvar i batteriet mot 10% vid starten och 15% i Trollhättan, så jag hade med autopiloten kört mer energieffektivt än Teslas uträkning.

Därefter fortsatte en behaglig autopilotresa sista sträckan till Torsby längs Fryken. Rak och fin väg utan nästan någon trafik, även om den var lite bucklig i början närmast Grums.
Ankomst hotellet i Torsby
Hotellet anlöptes klockan 15:38 och som man ser på fotot ovan hade då 386 km körts sedan laddning och 69 kWh förbrukats till en förbrukning på 186 Wh/km i snitt, eller 537 km i räckvidd om bilen startat på 100% laddning.

Vid ankomsten var det 17% kvar i batteriet, eller cirka 9 mil, en bra bit över den ursprungliga beräkningen på 10% kvar. Dock lägre än de 18% som prognosen låg på i Grums. 9 mils marginal är ett fortsatt exempel på totala frånvaron av räckviddsångest, som är något som bara drabbar fossilbilister verkar det som, då dessa inte har bra informationssystem eller något sådant.

De naturliga pauserna ovan kunde alltså gett ytterligare kanske 450 km i räckvidd, under vilka jag hade tagit ytterligare två naturliga pauser och fått ytterligare 450 km i räckvidd etc etc ad nauseum.

Men som sagt, fossilbilister hade kört 1000 km utan minsta paus, för det är deras argument mot att skaffa elbil.

I självaste Torsby visar det sig finnas en Supercharger-station, som också ignorerades, så det blir totalt fem av Teslas laddstationer som skippats för att nå målet, plus säkert ett 50-tal långsammare från andra leverantörer.

Det utlovades en konjunkturspaning. Det lilla familjeägda hotellets ägare meddelade vid sedvanligt småsnack att de förra veckan för första gången på fem år haft en natt helt utan gäster. En möjlig konjunkturindikator, även om detta förstås bara är en anekdot och inget statistiskt underlag. Konjunkturbarometern steg rent av något i april, vilket jag återkommer till i ett senare inlägg.

Hotellägaren var dock inte orolig. Det är inte så att kapitalkostnaderna (=inköpspriset) på en fastighet i Torsby är skyhög, och om inte annat sattes hoppet till flygskammen, som nu också ska få sällskap av flytskam, då sjöfarten till Sverige släpper ut mer CO2 än inrikesflyget. Sedan har vi ju byggskammen, då svensk cementindustri släpper ut 10x inrikesflygets CO2, så CO2-mässigt är det bättre att bo på ett gammalt hotell än på ett nytt eller ännu värre i en egen nybyggd fjällstuga. Eller så är allt det där bara en konjunkturfråga och alibi för att hushållens ekonomi blivit sämre.

Tesla erbjuder just nu 7500 km gratis Supercharging om du beställer en ny bil före den 28:e maj. För mer information om erbjudandet se här.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

77 kommentarer:

  1. Hur många laddstationer hade funnits tillgängliga för andra elbilsmärken på din väg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabbladdare? CCS-EU får jag det till 27, plus två som är orangemarkerade och inte var driftsatta vid senaste besöket på uppladdning.nu. Om de orange fungerar är det väl som värst 3-4 mil mellan snabbladdare, annars behövdes väl än 7-8 mil som värst.

      Radera
    2. Långsamladdare säkert över 100, orkar inte räkna dessvärre.

      Radera
  2. Det är inte målet, det är vägen som räknas.
    Som ond fossil-bilist får man intrycket att det verkar vara väldigt rofyllt att som bloggare cruisa omkring i elbil genom vårt avlånga land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, väldigt. Man får ju inte pilla med mobilen, men det finns webläsare på bilen, vilket är tillåtet som icke handhållen utrustning och så får man mha autopiloten bättre möjlighet att betrakta omgivningarna och inte bara vägen hela tiden. Sedan är ju mobilfrihet avkopplande i vårat annars ständigt uppkopplade samhället.

      Radera
    2. En fråga angående auto-piloten - hur fungerar den på mindre vägar på landet?
      Provåkte kompisens XC-90 med allt lull-lull och deras auto-pilot som inte klarar vägarna norr om Norrtälje (väg 76 och 283, 70-skyltade vägar, hyggligt underhållna men som har en massa avfarter till fastigheter (vägmarkering som försvinner) och skog nära vägkanten). Inte ens en solig vårdag med lite trafik klarar den av att köra på autopilot utan en massa manuellt ingripande.
      Hur är Teslas auto-pilot på denna typ vägar?

      Radera
    3. Autopilot!?

      Ture klarar ju inte ens att köra med farthållare hur kommer det att bli med en autopilot!?

      Radera
    4. Månskensbonde, så länge det finns mittlinje fungerar det utmärkt. I själva verket egentligen bättre än på motorväg, eftersom man generellt sett ändå inte kan köra om på landsväg pga mötande trafik och dålig sikt.

      Man bör dock vara uppmärksam på fartskyltarna, då Teslas autopilot kör på kartan när det gäller farten och därtill ibland får för sig att det är unrestricted och inte justerar farten vare sig upp eller ner. Oftare ett problem uppåt, vilket man upptäcker rätt snart i backspegeln.

      På vägar man kör flera gånger lär man sig fort var den får fel fart, så till vardags ett icke-problem.

      Vid väldigt snäva kurvor med 80+ och med räcken tätt inpå vägen kan man vlja koppla ur autopiloten om man inte vill behöva tänka på självrisken om man repar bilen. Har inte hänt, men känns tryggare köra själv på sådana korta sträckor.

      Det var motorväg Landvetter-Gbg-Vänersborg (med några undantag). Resten vanlig väg, undantaget några kilometer motorväg vid Grums. 98% av sträckan var nog autopilot ändå, om du vill veta hur det fungerar Dalsland-Värmland.

      Vill man köra om kopplar man ur autopiloten. Med trycket i Teslans accelleration kan man köra om på mycket korta omkörningssträckor.

      Radera
    5. @Cornu:
      Tack, det är taget.

      Radera
    6. Mitt största klagomål är hastigheten. Fixa den, och fixa så att bilen stannar vid rödljus, stoppskyltar, T-korsningar, så löser det 98% av mina avvikelser. Kort sagt, den behöver börja läsa skyltar.

      Radera
    7. Tyvärr gissar jag att ett litet land som Sverige får vänta med att få sådant. Ibland tror jag att Tesla tror att Kalifornien är världens navel.

      Radera
    8. Är teslans autopilot utvecklad i USA? Hade de lämnat det till det överlägsna Indien så hade väl Telsan klarat fullt autonom körning nu, och dessutom kunnat generera energi medan den kör.

      Radera
    9. Mobileye har ett patent på att läsa skyltar som kanske är svårt att kringgå och det kan vara därför Tesla inte har det ännu när många andra märken har det. Nya FSD-processorn klarar allting du vill i utvecklinsversionerna i USA iaf. Det kommer hit med. Inom ett år lär det ha hänt mycket.

      Radera
    10. Hej Lars,
      Har du vanliga autopiloten eller har du köpt till FSD? Om jag fattat rätt så räcker det med autopiloten (dvs utan FSD) för att köra inom samma fil, men att den då inte själv byter fil?
      /Henric

      Radera
    11. Vanliga. Har köpt till FSD, men den är inte aktiverad än. Tesla har sedan dess ändrat vad som är vad.

      Radera
  3. Rapporten om sjöfartens utsläpp är ju spännande, för här jämför dom utsläppen mellan flyg och sjö i absoluta ton och inte i kg per transporterad enhet och sträcka.
    Skulle vi flytta samma mängd med varor med flyg som med sjöfart så hade ju utsläppen spårat ur totalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller ju att skapa rubriker, sjöfart är väl oslagbart ur ett energi perspektiv. Möjligt alt segelbåt till fossil drivna då. Men det är säkert en hel del transporter man kan ifrågasätta framförallt skulle nog en hel del kunna göras med båt som flygs idag.

      Radera
  4. Kommer alltid att tänka på Kramer i Seinfeld när folk pratar räckviddsångest

    https://www.youtube.com/watch?v=TuEdU_lrtZk

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)
      Är inte särskilt förtjust i Seinfeld, men den sketchen är verkligen guld och det enda minnesvärda för mig.

      Radera
  5. Passerade Tindereds charging station, inte en elBil i sikte, likadant i Enköping, tomt på elBil under laddning!?

    Jag tänker mig en tio år framåt i tiden då det kommer vara lång kö för att ladda ögonstenen med vem som har lägst nivå på accen med slagsmål och dålig stämning som följd!?

    Utan fossildrivna redskap så gror hela skiten igen och då konfigureras alla elBil till veritabla robotgräsklippare som slår sig igenom djungeln som uppkommer i spåret efter postnords uteblivna leveranser!?

    Snart blir det varmt som f-n och då åker fossilcabben ut för avluftning!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mesta laddningen, troligen kring 90 procent, görs ju hemma eller på destinationen (jobbet, butiken etc) så det är inte så konstigt att du inte såg några bilar när du körde förbi laddstationerna. Utbyggnad av laddstationer flyter på bra och det lär inte bli ett problem i framtiden heller när bilarna laddas allt snabbare.

      Fossildrivna redskap ersätts allt mer av eldrivna, se bara på robotgräsklipparna som du själv nämner.

      Vill man köra bil utan tak kan man köra tex en Tesla Roadster.

      Till de som inte vågar ta steget in i framtiden så kommer mycket fossilbränsle sparas från förbränning av de som väljer elbilar. Det finns alltså möjlighet att köra vidare i avgasbilar för de vill det.

      Radera
  6. För att vara en person utan räckviddsångest verkar du väldigt fokuserad på räckvidd. ;)

    Autopilot är nog bra, men själv kommer jag på mig med att alltid hålla åt sidan när en Tesla kommer farande. Man vet ju inte om alla Tesla-förare är lika ansvarsfulla och förutseende som bloggförfattaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hela är riktat mot fossilbilisterna som tjatar om denna ångest hela tiden. Finns ingen ångest.

      Radera
    2. Lars: I Saint Elon Musk Church har ni några religiösa symboler eller ritualer?

      Radera
    3. Nix, man blir bara helgon efter sin död.

      Inom Tesla-kyrkan brukar man heja på varandra när man möts på vägarna, och det är artigt att ta en ledig laddplats som inte hoggar någon annans (de befintliga gamla laddarna delar två per 120 kW, så de ger bara 60 kW om man tar platsen intill).

      Radera
    4. Rent anekdotiska: den ende jag hört tjata om denna räckviddsångest är cornu. Frågan är vår cornu hittar si anekdotiska fossilbilist?

      Radera
    5. Problemet är inte räckviddsångest utan inköpspriset.

      Radera
    6. Säger detsamma som Sjunkbomben. Ingen jag talat med har påpekat räckvidden eller laddningsmöjligheterna på länge utan nu handlar det om att bilarna är för dyra. Alla har inte inkomst att köpa en Tesla.

      Radera
    7. Man kan lura sig själv att köpa en bil som ser villig ut vid inköp men som sedan är dyr i drift. Kör man lite så ska man kanske inte välja att köpa en elbil eller bil över huvud taget. Kör man mycket så finns det mycket pengar att spara på att välja elbil mot motsvarande avgasbilar.

      Radera
    8. Hur tituleras Elon Musk då? Ärkepatriark? Kardinal? Elektrisk påve? Stor-rattmuffti?

      Radera
    9. Hur ser en villig bil ut?

      Radera
    10. Fast.... du.... det har varit tal om att göra moder Teresa som helgon INNAN hon dog. Är det nån som är berättigad till det är väl guru-st-Musk? Det betyder att alla-EL-hegona måste firas en gång om året och att Musk dagen ska införas? Allt annat vore väl av ondo?

      Personligen kör jag -fortfarande- en japanare 2010, 8k för motorn, som jag köpte för 70k. kan nog köra den 5-15 år till utan problem medan church of Saint Elon Musk kör en bil som kostar 600+k i 10 åroch får skrota den sen. men hej, den har surf i bilen! vem brur sig om kongolesiska gruvarbetare för det!


      Jag ÄR hycklare och kör fossilt (än så länge) men jag förväntar mig lite mer från Saint church Of Elon Musk,bortästt att ni får 2-3 extra kisspauser då (jag får uppernbarligen bara 1 var 100mil)

      Men hej, nu fick du 2-3 framtida blogg- rubrikerna "fossilbilförarna tar inga pauser och kissar inte någonsin" inlägg.

      Ses-om-2-veckor-igen-när-du-skriver-nästa-TESLA-inlägg-igen.....

      Radera
    11. Ben: de ska kallas för "PADRE" för att få den där riktiga "who is your daddy" tonen!

      Radera
    12. Axel: eller så kan man inse att man skall köra rätt mycket för att tjäna in priset på en halv mille extra (man får rätt mycket soppa för en halv mille).

      Sen kan det ju vara så att elbil helt enkelt inte håller måttet och att det rent praktiskt inte funkar för alla...

      Radera
  7. Dum fråga men skulle man inte kunna ha ett extra batteripack som ett mindre släp för långfärd? Eller en takbox?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle leda till ökad förbrukning till liten nytta. Kommer du 35 mil eller mer, alltid startar med färdigladdad bil och kan ladda ner än 700 km per timme så är det helt meningslöst med extra batterier. Tror inte att det kommer vara vanligt med större batteripack än 100 kWh i normala bilar. Det är helt enkelt inte nödvändigt och man får flera nackdelar på köpet med större batteripack (högre pris, sämre köregenskaper, ökad driftskostnader, längre bromssträcka osv

      Radera
    2. Man kan så klart sätta en vindturbin ovanpå bilen som laddar batterierna medan man kör. Att ingenjörerna på t ex Tesla inte redan implementerat detta är skandalöst idiotiskt.

      Radera
    3. Tänker du på detta klassiska klipp med Peter Pedersen (V) https://youtu.be/xa2Cag9OrHc

      Radera
  8. All gubbkredd du fick av att kalla E45 för Riksväg 45 dog direkt när det efterföljdes av snack om dieter, tabbe!

    E45 har jag utnämnt till Sveriges tröttaste väg med motorvägsambitioner. Majoriteten av sträckan är växelvis spikraka gran-alleer med 70 och sedan rakt genom små byar i <51 för att sabba all rytm och tempo.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att halmgubben med fossilbilisters önskan om 1000km-färder utan paus börjar bli en aning tröttsam.

    Hur ser du på möjligheterna att välja plats för t ex lunchpaus - tycker du att du tenderar att välja ställen där det finns laddmöjlighet eller käkar du som du vill ändå?

    Själv kör jag biogasbil, en drivmedelstyp som närmast glömts bort de senaste åren. Den tar mig till spännande industriområden och lastbilsdepåer i jakt på tankstationer under längre färder. Där behöver man inte bekymra sig med att leta efter lunch - det brukar inte ens finns kaffe. Finns det en papperskorg får man vara glad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du tankar snabbt iaf, så du hinner åka och köpa kaffe också?

      Radera
    2. Jo. Att tanka biogas går långsammare än att tanka bensin, men det är i alla fall klart på några minuter.

      Radera
    3. Fordonsgas är sannerligen bortglömt. Jag var själv inne på det för några år sedan och nära att hoppa på det tåget, men det blev inte så. Mycket snack om kraftig utbyggnad av infrastruktur för biogas då. Sen rann allt ut i sanden. Hur är det att åka på gas nuförtiden?

      Radera
  10. Vem i hela världen orkar köra 35 mil utan paus? Låter inte trafiksäkert. Fem minuters bensträckare per timme, samt några längre pauser för mat och fika förespråkar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanligt folk under 25 år.
      Men dessa har sällan råd med elbil så räckvidden är inget problem.

      Radera
    2. 35 mil är kanske inte så extremt egentligen. Det är en drygt tre timmars resa och alltså inget som behöver kräva matpaus iaf - och få fallet ju lite argumentet att man kan passa på att ladda under rasterna (se tors kommentar).

      Fem minuters bensträckare är heller inget som alltid bjuder in till laddapaus (Jag ser framför mig en parkering vid någon sjö med lite bänkar och papperskorg, ingen restaurang och definitivt inga laddstationer).

      Visst man kanske kan få det att gå ihop utan tydliga avbräck, men det är ingen självklarhet iaf...

      Radera
  11. Vad kostar det att byta batteri när det är förbrukat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en uppgift på $46000 på Teslas hemsida för några år sedan, typ 2012 eller nåt. Det är borttaget nu, men finns på the Wayback Machine för den som orkar leta. Jag gissar att priset har gått ner sedan dess. Räkna med i storleksordningen $200 per kWh plus sedvanligt påslag för reservdelar.
      Batterierna till model 3 ska kosta $5000 - $7000 per modul, för long range går det åt fyra moduler.

      Fast min gissning är att det aldrig kommer att säljas några ersättningsbatterier. Designlivstiden är 16 år med 60% kapacitet eller 1500 laddcykler. Efter det skrotas antagligen bilen. Och bilens programvara tillåter dig inte att köra slut på batterierna i förtid.

      Radera
    2. Teslas batterier verkar plana ut mot 90% av nominell kapacitet. Kom ihåg att man sällan eller aldrig laddar fullt och när man laddar fullt är det direkt inför körning - bilen ska aldrig stå högladdad 90%+ någon längre tid. Jag kör 80% som standardladdning, andra kör 70%.

      https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

      Radera
    3. Snittet efter 25000 mil är fortfarande en bit över 90% av kapaciteten kvar i batteriet.

      Radera
    4. Låter normalt.
      Tänk på att 1500 cykler är från 100% till 0%. Det är knappast inte många som kör så. Slitaget på batterierna minskar kraftigt om man håller sig borta från ändlägena.
      Och då motsvarar 1500 cykler ändå att man laddar fullt två ggr i veckan i 15 år.
      Så man kan nog anta att batterierna håller bilens livstid för allt normalt användande

      Radera
    5. Det där med att aldrig ladda ett elbilbatteri fullt har jag aldrig hört förut. Varför är det så?

      Radera
    6. Kraftigt förenklat. (https://en.wikipedia.org/wiki/Lie-to-children)

      På grund av dendriter.
      I en perfekt battericell är den elektriska fältstyrkan konstant, men i verkligheten så är avståndet mellan anod och katod lite varierande och jonerna tenderar då att dra sig till den närmaste delen och då byggs det upp små "spikar", eller dentriter på ytan.
      Två problem uppstår pga detta, det ena är att spikarna kan gå igenom dielektrikum och orsaka kortslutning, det andra är att den inre delen av spiken inte längre är med i reaktionen och därför minskar cellens kapacitet.

      Det är nog det viktigaste problemet som man försöker lösa med solidstate-elektrolyt.

      Beroende på batterikemi så skapas dendriterna på anod eller katod eller bägge två.
      Och det finns olika sätt att undvika dem beroende på kemi.
      Det är därför ett blybatteri ska hållas fulladdat, ett NiCd eller NiMH ska cyklas helt från tomt till fullt och ett Litium-jon batteri helst ska hållas på 50% laddning

      Radera
  12. @Cornu: Att ingen ställt den uppenbara frågan, hur/var laddade du för att ta dig hem?

    Teslor med AP1 som min läser skyltarna. Autopiloten funkar då bättre just avseende det..

    Körde till Stavanger i påsk T/R, funkade klockrent med Teslas Superchargers trots mycket påsktrafik. Ingen räckviddsångest!

    SvaraRadera
  13. Mycket tankekraft ang räckvidd, fossilbilister behöver ej tänka på det finns alltid en tapp i närheten, sen är det väl så att köpa motsvarande fossildriven bil istället för teslan så är den halvmiljonen kr billigare att köpa det är mycket pengar att tanka för + att den fossildrivna bilen kommer ha ett lägre värdetapp framöver dessutom så är det inte självklart att teslan är bättre för miljön , varifrån kommer elen, ökade utsläpp ifrån däck och asfalt pga tesla tung bil, jag tror att tesla är bra för folk i stan där borde alla taxi mm vara eldrivet men i övrigt nej tack , det kommer annan teknik i framtiden som är mer rätt garanterat ,
    Sen bilar med tex autopilot förstår jag mig inte på , jag gillar att köra aktivt i trafiken tycker man det är så tråkigt att köra bil kanske man skall ta bussen istället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är billigare med elbil. Efter en handfull år med en Renault Zoe – i mitt fall redan 4 trots blott 1000 mil om året – så sparar man pengar på den lägre driftkostnaden jämfört med en fossilbil.

      Elbilar är alltid bättre för miljön räknat över hela bilens livstid, vilket man ska göra. Elbilar väger mig veterligen inte mer än andra bilar. Och eldrift är framtiden. 90-95% energieffektivitet i en elmotor är oslagbart.

      Själv begriper jag inte vad som är så jävla roligt med att köra bil. Man är ju bara instängd.

      Radera
  14. Paradoxalt är det att tesla ägare vill värna och försvara miljön i regel och ibland bara för att impa på grannen men det lustiga är att det ofta är mycket kapitalstarka människor som också väldigt ofta har båt, husbil och reser med flyg ofta utomlands lite dubbelmoral där och för miljön borde man ta bort bidraget till elbilarna och höjt skrotpremien eller höjt bidragen på rimliga elbilar eller bra miljöfossildrivna bilar typ nissan, hyundai mfl
    Så kanske fler skaffat bättre bilar för miljön

    SvaraRadera
  15. Har du nån koll på räckvidd vid temp under nollan? Klimatanläggning på... stolsvärme...

    SvaraRadera
  16. Den bilen är ju riktigt dyr och man läser att batteritypen den har i sig motsvarar 30 000 mil i nedsmutsning. Ta tåget och skaffa en El Tuk tuk från Kina för resor i närområdet istället. Kostar bara en bråkdel av en Tesla. Jag har startat bilen max 3 gånger den här månaden efter att jag fått hem mina.

    SvaraRadera
  17. Om 4 år smäller det. https://youtu.be/o-7b1waoj9Q

    SvaraRadera
  18. Som Cornu skriver orkar man köra längre i en fossibil. Måste vara en konspiration att Teslans batteri suger i sig energin från din kropp för att öka räckvidden.

    Men kul ändå att elbilar fungerar. Nu väntar vi på en kombimodell med dragkrok. En bil utan dragkrok går helt enkelt inte att använda.

    SvaraRadera
  19. Återigen, det är inget fel på elbilarna, dessutom var vädret idealiskt under din resa (inget större behov av AC eller defroster eller kupevärme). Men det behövs tusen laddstolpar per tiotusen invånare när alla har elbil. Inte en chans att det blir verklighet. Dessutom finns för mig idag inga laddstationer dit jag vill/måste åka, dvs. jag kan inte lägga upp rutten efter var det finns laddstationer, inte heller käkar jag på hemska Donken eller Sibylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. AC-defroster-kupevärmare drar inte alls så det påverkar långkörning, efter 12000 mil med turer i rangen -30 til +40 grader har jag fortfarande inte några räckviddsbekymmer. Att den drar mer i ytterlägerna, självklart, men inte så mycket att det påverkar resan. I tillägg behövs inte laddstationer på lokationen man ska till.

      Om vi ponerar att utbyggnaden av laddstationer går som utbyggnaden av bensinstationer vid bilens uppkomst så kommer det heller inte bli ett problem: "According to the 2007 book “Fill ’Er Up: The Great American Gas Station,” between 1909 and 1918, the number of cars on American roads increased from 312,000 to 6.2 million."

      Radera
  20. Synd det inte går att ladda upp bilder, för då hade du kunnat få en bild av instrumentpanelen på min Volvo-diesel, som visar 197 mils beräknad räckvidd...
    Plus att min diesel har en miljövänligare (förutsatt att du inte använder din egenproducerade el) livscykelprofil och sannolikt inga delar skapade med barnarbetare och slavarbetare. Inte heller orsakar den massiv miljöförstöring, såsom litiumbatteriet i Teslan gör. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ska kalla dig Besserwisser är det ju bra om du har rätt information.

      En elbil ger 84% lägre CO2-utsläpp under sin livscykel än en snål modern diesel.

      https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/livscykelanalys-84-lagre-co2.html

      Om du nu inte kör 197 mil utan paus är din så kallade räckvidd lika relevant som om jag säger att jga kört 4000 mil utan att tanka, vilket är formellt korrekt.

      Och jag kan visa dig bilder på en räckvidd på 999 km på min bil om man ska plocka körsbär. Mätaren på räckvidden går tyvärr inte längre än så.

      Radera
  21. Hade några bekanta som avverkade Stockholm-Malmö helt utan stopp. Fullständigt vanvett. När jag sa att jag tog två pauser på min senaste resa blev de mycket upprörda. Signatur KnowIT en bit upp verkar vara en sån tomte.

    SvaraRadera
  22. E4:an är mer av en längre "transitsträcka" än E6:an. Dels ofta längre totala körrutter (till/från Stockholm både från norr och söder, dvs 55 mil mot Helsingborg/100 mil mot Haparandra), dels långa sträckor utan någon större variation i landskapet man kan fästa blicken på som passagerare eller förare. Visst finns det gott om vackra/varierande sträckor längs E4:an (Essingeleden, Vätternleden, passagen vid Kolmården norr om Norrköping, norra Skåne med myrmarkerna, vid Sundsvall, Höga Kusten) men de bitarna "äts" upp av de mångmilslånga monotona sträckorna (E4:an från Markaryd/Lagan till söder om Jönköping, E4:an genom Östergötland med platt slättlandskap, E4:an genom Sörmland från Kolmården till Södertälje som mest känns som urbergsgrått trist att köra igenom, Ödmården eller mellan norr om Uppsala till Söderhamn någonstans). Jämfört med E6:an där landskapet längs hela vägen varierar i princip vid varje mil (5,5 mins körning i 110) man passerar, både i form av natur/topografi och urbana miljöer. På E6:an är det visserligen en del trafik till/från Göteborg (30 mil max söderut mot Trelleborg/20 mil max norrut mot Svinesund) men många fler på E6:an längs i stort sett hela vägen kör i princip på för att svänga av vid närmaste stad/köpcentrum i min erfarenhet.



    Apropå längre körningar, E4:an vid gamla riksgränsen söder om Markaryd har en ÅDT på ca 10000 fordon varav en tredjedel av dessa är tunga fordon: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket (när man räknar motorvägar eller mötesseparerade vägar så räknar NVDB (Nationell VägDataBas) per körriktning, dvs man ska dubblera för att få totala ÅDT:n för hela vägsträckan). E6 i norra Bohuslän får jag till drygt 20-25% tung trafik som andel ÅDT.

    SvaraRadera
  23. Kör du Model S och isf vilken spec?

    SvaraRadera