Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-05-22 11:18

EU antar regler mot självkörande bilar - få effekter på Tesla

EU har antagit de nya internationella reglerna mot självkörande bilar - UN/ECE R79, som är en ordentlig spik i kistan för alla som tror att förarlösa bilar ska finnas inom en överskådlig framtid. Konsekvenserna på Teslas autopilot är dock minimala efter tvp timmars testkörning med den nya begränsade programvaran - autopiloten har rent av blivit bättre på svenska småvägar och landsvägar. Däremot visar det på omöjligheten i förarlösa satsningar som Googles Waymo.
Tesla Model P3 vid utsiktsplatsen i byn,.

De nya reglerna begränsar bland annat hur skarpt en självkörande bil får svänga, vilket t ex omöjliggör navigering i stadstrafik, då man helt enkelt inte kan svänga runt hörn. Det är alltså bara för tekniknaivisterna att ge upp snacket om att förarlösa bilar ska konkurrera ut några jobb. Transporter handlar om dörr till dörr, och kan man inte köra i stadstrafik så är det alltså bara att glömma förarlösa bilar.

Dagens Industri (döda träd-utgåvan, men även PDF) uppger att Google/Alphabets bolag Waymo har en värdering på 1 680 till 2 400 miljarder kronor. Eller i stil med halva Sveriges BNP.  Bolaget är tänkt att ta fram förarlösa taxibilar, men när bilarna bara får köra rakt fram och inte kan svänga av vägen de kör på är det förstås bara att glömma marknaden inom åtminstone EU.

GM:s företag Cruise värderas till 182 miljarder kronor utifrån senaste nyemissionen.

Ska vi gissa att vi har en liten bubbla här? Värderingarna kan knappast motsvara de potentiella vinsterna med förarlös taxiverksamhet.

Därtill ifrågasätter experter i DI:s artikel om det ens finns någon ekonomi i förarlösa fordon. Waymos pilotförsök har bara gett runt 1000 kunder, vilket är en droppe i havet i jämförelse med vad bemannade taxibilar kör på samma platser.

Teslas autopilot har nu på grund av EU:s nya regler fått ett antal begränsningar i senaste programvaruuppdateringen, som jag själv testkörde i två timmar idag. Bland annat ska det inte längre gå att genomföra skarpa svängar, man kan inte byta fil på annat än motorväg längre, dvs inte på tvåfiliga trafikleder inne i stan, och filbyte fungerar inte om man slår över blinkersen permanent. Även åkallande (eng summon) av parkerad bil har blivit avståndsbegränsad, men det är i praktiken inget nytt, utan man har alltid behövt stå inom någon meter här i Europa. Men de amerikanska funktionerna att kunna stå i andra änden av parkeringsplatsen och åkalla bilen kan vi således glömma. Man får inte heller släppa ratten längre än 15 sekunder, mot tidigare 30 sekunder.

I praktiken är effekterna obefintliga, och Teslas implementation innebär snarare att autopiloten blivit bättre.

Filbyte på motorväg måste ske inom fem sekunder, och är mycket riktigt nu blixtsnabb istället för rätt seg som tidigare. Att man bara kan byta om man rör lätt på blinkersspaken, istället för ner i fast blinkersläge är bara positivt - spelar man hög musik är det annars lätt hänt att man glömmer ta tillbaka blinkersen när autopiloten har bytt fil.

15-sekundersbegränsningen är inget problem. Man kan t ex lyfta den amerikanska hamburgaren i två händer, ta ett bett och lägga ner den igen utan problem. Dessutom går det fortfarande att hålla knät mot ratten och därmed ha händerna fria så länge man vill.

Vad gäller skarpa kurvor, så har jag testat kurviga 70-landsvägar med mittlinje, mycket kurviga 70-landsvägar utan mittlinje, 50-väg med 70-gradig kurva och 80-landsvägs. Skillnaderna är snarare till det bättre.
Exempel på 70-kurva som tas av autopiloten utan ens varningar. Foto från parkerad bil.
Teslas autopilot klarar de flesta kurvor exakt som förut. Innan skarpare kurvor bromsar nu bilen tydligt in i förväg, ner till en acceptabel hastighet och ger det visuella varningsmeddelandet "autosteer limited, be prepared to take over" (inga foton dessvärre, hade inte med mig någon kamera utan kommunikationsmöjligheter, och man får inte använda telefonens kamera när man kör, eftersom den har möjligheter att kommunicera via wifi, blåtand eller 4G). Varningen ligger kvar genom kurvan, varefter hastigheten återställs när kurvan är avklarad. Inbromsningen är den främsta signalen om att det är en skarp kurva, men jag lyckades inte hitta en enda kurva som var för skarp.
Kurvan längre fram gav inte heller någon varning.
Inte en enda gång behövde jag ta över. Dock gäller som tidigare att autopilot fungerar dåligt på 70-vägar utan mittlinje. Inte för att den inte klarar av kurvorna - de klaras av bättre nu med tydlig sänkning av hastigheten - utan på grund av mötande trafik. Man vill inte köra chickenrace med autopilot i hopp om att den ska hålla tillräckligt åt höger på de vägarna, utan behöver bryta in själv när det kommer möte.

På svensk landsväg fungerar alltså autopiloten ännu bättre än tidigare. Återstår att den ska respektera hastighetsgränserna, samt stoppa vid T-korsningar, väjningsskyltar och stoppskyltar. Några EU-krav på det verkar inte finnas än, vilket man kunde tycka vore prioriterat för trafiksäkerheten.

Men man kan glömma statstrafik, där kommer rattutslagen vara för stora, och därmed kan man också glömma förarlösa fordon i åtminstone EU, annat än på sträckor där man bara kör rakt fram, vilket sällan är intressant. Med det kan också starkt ifrågasätta affärsidéerna kring förarlösa fordon.

Tyvärr har även Teslas Elon Musk fått för sig att Tesla ska kunna köra förarlöst, och då inte bara som en kul grej, utan att det även ska bli en affärsidé där Tesla ska erbjuda förarlösa taxitjänster. Där kan vi snacka om risk för företaget.
Tesla Model S100D gav 162 Wh/km i förbrukning på 50 km mestadels kuperad landsväg. Det ger en räckvidd på 613 km vid fill laddning. Den parkerade bilen är laddad till 61% vid fototillfället.
Teslas autopilot fortsätter innebära att man kan köra avslappnat och lugnt och strypningarna har inte gett några negativa konsekvenser.

Tyvärr är inte navigate on autopilot aktiverat för svenska Tesla-bilar än. Detta då det inte finns tillräckligt med AI-tränat underlag från befintliga bilar i Sverige, vilket sätter fingret på att ett land som Sverige kanske aldrig får se självkörande bilar i de högre ordningarna, helt enkelt för att vi är en för liten marknad och inte kan ge träningsunderlag (eller motivera ekonomiskt) för den svenska trafikmiljöns egenheter.

Beställer du en Tesla innan den 28:e maj får du 7500 km gratis Supercharger om du uppger LARS35932 eller använder denna länk. Mitt företag får då delta i ett lotteri för en Tesla Model Y eller Roadster, för vilket bolagsskatt förstås kommer betalas vid vinst. Efter den 27:e maj får du bara 1500 km gratis Supercharger med dessa koder.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

86 kommentarer:

  1. Man ska inte dra så stora växlar på det där, i bilhistorians begynnelse var det lagkrav på att en man med tuta och varningsflagga skulle gå framför varje bil.

    Men ur ett investerarperspektiv gäller det ju förstås inte att vara först med investeringar i ny teknik, utan att investera med rätt tajming när marknaden är redo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det bara var i England man hade de kraven med gående varningsflagga framför bilen. Men det innebar initialt att engelsmännen hamnade på efterkälken med utveckling av bilar, medan fransmän och italienare redan i slutet på 1800-talet började tävla om vem som kunde köra snabbast från stad till stad.

      Radera
    2. Ja, det här är nog bara en tillfälligt panikåtgärd från lagstiftaren samt ett sätt att muta in ett nytt område som lagstiftaren vill äga. Samma typ av åtgärder har vi sett med tex drönare. Lagstiftaren har så klar flera själ till detta, kontroll, säkerhet och ekonomi. Ni kan ge er på att man nu sitter och funderar på hur man kan ersätta skatteintäkter från chaufförer till avgifter på autopiloter.

      Radera
  2. Jag ser ett nytt yrkesbehov här: Lastbilslots.
    Lastbilarna kan köra på autopilot på de stora vägarna (ex. E4:an). Sedan stannar de på en upphämtningsplats utanför tätorten där de blir upplockade av en lots som kör lastbilen manuellt till målet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också tänkt liknande. Att om/när vi får helt självkörande fordon så kommer det börja med godstrafik på nätterna på motorvägarna. Släpen parkeras sedan på lämpliga uppställningsplatser för omlastning och vidare leverans.

      Radera
    2. Ja, det är nog i konvojer vi kommer att få se de första autopiloterna. Var det inte för övrigt Volvo tillsammans med Ericsson som körde ett antal sådana här test i Europa för några år sedan.

      Radera
  3. Sådan är socialismen.

    Den skördar offer varje dag genom att hindra utveckling. EU är bara ett lager socialism ovanpå det vi redan har. Det är därför vänstern är så förtjusta i sociala pelaren och allt det som sen kommer följa.

    Blir att emigrera till UK, om de nu bara lyckas ta sig ut.

    Om alla länder i Europa stagnerar så kan det ut som Sverige går ganska bra. Lägg sen till att EU försvårar för skattesänkningar på nationell nivå då vi får socialism påtryckt uppifrån. Mycket svårare för EU att förbjuda ett land att ha för hög skatt.

    SWEXIT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare är det byråkratin, förvisso ett resultat av socialismen som inte kan låta folk/företag utveckla och göra saker utan att staten har full koll och får sin beskärda del av kakan.

      Ju större behov av pengar staten får, desto tuffare blir reglerna, och kontrollen.

      jmf exempelvis förmögenhetsskatten. eftersom vi inte längre har förmögenhetsskatt, så har vi inte längre register över förmögenheter...

      Hursomhelst, denna kontroll gör att utvecklingen stagnerar. Afrika ommer få självkörande bilar, drönarleveranser av varor m.m. långt före oss.

      Radera
    2. Med tanke på infrastrukturen på sina hål i Afrika vore drönarleveranser faktiskt billigt, billigare än att anlägga väg iaf.

      Radera
    3. Ja, Afrika har verkligen sjukt dålig infrastruktur i sina hål.

      Radera
    4. Apropå det. hur är det med din mamma?

      Radera
    5. Måste du fråga sådant via proxy?

      Radera
    6. I Nigeria har man inte bestämt sig för höger eller vänster trafik, så man får välja själv.

      Radera
    7. Kommer inte bli någon Brexit tyvärr. May är världens sämsta förhandlare och kommer sjösätta en ny folkomröstning för att kunna dra sig ur. Sen slår hela EUs propagandamaskineri igång med hjälp av regimtrogen media och folket röstar som de blir tillsagda. Det är EUs modus operandi att mata på med samma folkomröstning igen, tills de får sin vilja igenom.

      Radera
  4. Oh, en makeout point... Vilken stad/by i sverige har den bästa klassiska makeout point'en? (tillgänglig med bil, fantastisk utsikt, och romantisk potential)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, det här är mitt i byn, så man får nog hålla sig undan från grovhångel. Göteborg har annars flera makeout points, t ex Masthuggskyrkans parkering eller Ramberget.

      Radera
    2. Hehe, och som byns 'kändis' ska man nog vara lite försiktig med sånt också...

      Radera
    3. Alltså, vi har en egen gård på slutet av vägen, mitt i skogen, högst upp på berget. Vi behöver inte grovhångla på byns utsiktsplats, det är bara 2 km hem.

      Radera
    4. Utkiken i Karlskrona kanske eller varför inte berget på Tantolunden. Båda tillgängliga med motorfordon, än så länge.

      Radera
    5. Brukar åka och kramas i en husvagn i Flemmingsberg. Nya damer varje gång.

      Radera
  5. Var det aggressiva franska taxichaufförer som låg bakom reglerna? Eller fanns det vetenskapligt underlag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäkert. Konspiratotiska menar att det beror på att de europeiska biltillverkarna är hopplöst efter och måste strypa konkurrenterna tills de själva är på samma tekniknivå.

      Radera
    2. Konspiratoriska menar väl att det är Soros?

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. @Cornucopia? Med tanke på vad som kommit fram om rådande branscher (t.ex. Volvo lastvagnar i andra sammanhang) så är det knappast särskilt konspiratoriskt att tro att dessa gärna stryper konkurrenter för egen fördel.

      Radera
  6. Går lite knackigt för Tesla med minskad efterfrågan på framförallt de större modellerna S och X. Elon Musk ber de anställda att skära ned på kostnaderna. Det verkar än så länge inte vara någon större vinstaffär att tillverka elbilar.

    SvaraRadera
  7. Med helt autonoma bilar blir bilen en tjänst och antalet bilar bör minska rätt ordentligt. Bilproducerande nationer vill nog bromsa en sådan utveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En tjänst som mellan 0730 och 0830 vardagar kostar multum?

      Radera
  8. Har en Japan som har möjlighet att styra själv dvs. följa vägen men inte köra om bilar eller liknande. Så fort det regnar så fungerar inte det längre förmodligen för att sensorer täcks av vatten. När det snöar så fungerar absolut ingenting, den kan inte hålla avstånd till bilen som är framför den kan naturligtviss inte följa vägen.

    Det här med självkörande bilar är trams (att köra i California kanske funkar). Sensorer är hjärtan i mekanismen, täcks de av smuts, regn eller snö så är det slut kört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad det är för sensorer, men teslan har klarat snö och regn utan problem, enda har varit att det ibland inte går att köra om med autopiloten, men framkamerorna verkar fungera oavsett väder.

      Radera
    2. Hur har de löst det då (Då har teslan inte optiska sensorer)? De flesta jag pratat med säger samma sak gällande andra bilmärken, tesla har jag inte hört något om innan.

      Radera
    3. Dom har 8 kameror, en radar plus ett antal ultraljudssensorer. Dom framåtriktade kamerorna sitter vid backspegeln. Dom bakåtriktade sitter vid Teslamärket på framskärmarna. Sidokamerorna sitter på stolpen mellan dörrarna. Dom har tydligen en 360 vy av världen plus info från radar och ultraljud. Skulle starkt misstänka att autopiloten inte går igång om inte dom har data från de sensorer som behövs.

      Radera
  9. Undrar stilla när kraven på icke förarlösa bilar skärps. Du kan vara både döv, halvblind, gå på antidepressiva, under 30 och livsfarlig i trafiken pga bristande konsekventtänk.
    Eller i värsta fall full som kända miljöpartister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, får inte vara något av det och framföra fordon. Inte ens full miljöpartist.

      Men då det saknas övervakningsmetoder med hög verkningsgrad går det.
      Utom för den fulla miljöpartisten som åkte dit.
      Just fyllan är nog en bakgrund till densamme deliriska uttalanden.

      Radera
    2. Du har delvis rätt i att det är förbjudet. Med undantag för vara under 30 utan konsekventtänk och antidepresseva.
      Hjälper inte, du har ändå möjligheten framföra bil i dessa tillstånd.
      Med förarlösa bilar kommer vi få mindre olycksrisk med dessa parametrar eliminerade.
      Det är den relationen jag är ute efter.

      Radera
    3. Det förstår jag. Och det betyder vi får vänta länge.
      Kanske lättare banka in konsekvens tänk I folk med drakoniska åtgärder?

      Typ-kör full , din egendom konfiskeras.
      Kör ihjäl någon pga fortkörning-nackskott

      Radera
    4. Rickard, nåt åt det hållet, ja. Syn- och hörseltest över viss ålder är väl inte heller helt fel.
      Sen kommer såklart sensorer/mjukvara i förarlösa bilar skapa problem. Men det är förmodligen inget mot nackdelarna när mänskliga faktorn är inblandad.

      Radera
    5. Sant. Se på politiken. Hade kunnat ersätta röstaporna i riksdagen med en algoritm.

      Radera
  10. Undrar om det här slår mot Einride och deras autonoma lastbil som dom precis fick tillstånd att testa i Sverige?

    SvaraRadera
  11. Är ju kanonläge för någon svensk småstad att ansöka om pilotprojekt INOM STADSGRÄNSEN här. Smäll upp något slags GPS-förstärkare i varenda lyktstolpe och gathörn. Så att bilarna vet på decimetern var de befinner sig även vintertid. Tillåt sedan självkörande INOM stadsgränsen.

    Lär ju inte hända inom Sverige tyvärr, men med sådana förstärkningar borde det vara lättare INOM stadsgränser än ute på vischanvägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självkörning baserar sig aldrig på GPS. GPS är för navigering.

      Radera
    2. Jag förstår det, men decimeterakkurat GPS förbättrar naturligtvis navigeringen. Jag tänker t.ex på smala stadsvägar/gränder utan mitträcke.

      Radera
    3. GPS fungerar så att du mäter fasskillnaden mellan signalen från flera satelliter och triangulerar så det är inte bara att sätta upp egna förstärkare. Det du tänker på är DECCA som tyvärr är nedlagt men det går ju att starta upp ett lokalt mikrovågs-DECCA med bättre noggrannhet. Sedan hade man förr D-GPS-sändare som sände ut korrektioner för lokalt fel i CA -signalen, men numera är denna brusstörning avslagen och alla får SA noggrannhet.

      Radera
    4. GPS går väl via satelliter i rymden?
      Men klart att det med någon sorts teknik vore möjligt att förbättra förutsättningarna för förarlösa bilar. Tågen kan inte använda GPS som signalsystem då de inte kan exakt kan säga vilket spår de är på, och har de inte smällt upp GPS-sändare utefter spåren (vilket vore genomförbart på vissa sträckor, om GPS-sändare/förstärkare ens finns)

      Radera
    5. Det finns GPS-repeaters, som exempelvis kan användas för att föra in en GPS-signal in i ett garage eller en tunnel. Dessa fungerar i princip så att en yttre antenn med god GPS-täckning fångar in signalerna från satelliterna, varefter signalen förstärks och sänds ut på den inre antennen. Nackdelen är att eftersom GPS bygger på triangulering, såsom Anders nämner ovan, så blir det positionen av repeaterns yttre antenn som GPS-mottagarna kommer ange.

      Därför hjälper det inte med GPS-repeater om syftet är att öka precisionen i positioneringen.

      Radera
    6. Eh, nej. GPS-signalen är en tidsstämpel. Positioneringen sker utifrån skillnaden på tidsstämplarna. Repeatern stör bara så tillvida att det fördröjer signalen något, och således ger lite fel position.

      Radera
    7. Poängen är att det är tidsdifferenser som mäts, och utgör grunden för trianguleringen. Den del av signalvägen som går mellan repeaterns yttre antenn genom repeatern till den inre antennen och vidare till GPS-mottagaren är lika lång för den totala signalvägen mellan GPS-mottagaren och alla aktuella GPS-satelliter. Därför kan denna delsträcka subtraheras bort ur signalvägarna för alla aktuella satellitsignaler. Därför blir den position som GPS-mottagaren uppfattar samma som GPS-receiverns yttre antenn.

      Eller, för att beskriva samma sak tvärtom: Det är bara på delsträckan mellan respektive satellit och GPS-repeaterns yttre antenn som det uppstår en tidsdifferens, som ligger till underlag för trianguleringen. Resterande signalväg är en fördröjning som är lika stor för signalen från alla satelliter, och därför inte genererar någon ytterligare tidsdifferens, och därmed inte heller någon ytterligare positionsinformation.

      Radera
    8. Det har du förstås rätt i. GPS-repeatern blir således meningslös, samma effekt som att komma ihåg senaste positionen bara, dvs vid tunnelöppningen.

      Teslans navigering är dock integrerad med bilen, så den estimerar utifrån fart väldigt exakt var i tunneln man befinner sig även utan GPS-signal.

      Radera
    9. Integrerad med bilens system, och kan läsa farten utan GPS.

      Radera
    10. Stor kontrast mot GPS-navigatorn i min gamla rishög eller på telefonen, som bara estimerar utifrån farten när man tappade signalen och inte faktiska fartändringar. Rätt skönt att t ex i Södra länken eller tunneln mot Lidingö få korrekta uppmaningar om när man ska byta fil.

      Radera
  12. Problemen är inte tekniska lösningar, utan de juridiska. Vem är ansvarig för fordonets framförande. Har hittills inte sett några bra lösningar på den frågan från ivrarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du kommer inte se det än på ett tag. Fram tills dess är sådana här inskränkningar meningslösa då man ändå i princip är skyldig att hålla i ratten hela tiden.

      När tiden är mogen tror jag att man kommer lösa det juridiska. Det är alltså det tekniska som står ivägen för äkta sjävkörande bilar.

      Radera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. Detta inlägg ha delar ej om invandring.

      Radera
  14. Är det likadan mjukvara för autopiloten i Model S som i Model 3? Jag beställde en Model 3 LR RWD i förrgår. Autopilot är ju numera inkluderat i alla Model 3, dock inte total självkörningsförmåga, det kostar extra. Förresten Lars, tack för koden, den gav mig ett halvårs fri Super Charger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jäklar vilket I landsproblem.
      Läs manualen ditt pucko

      Radera
    2. Tack för din intelligenta och trevliga RTFM-kommentar. Jag ser på dina tidigare inlägg/monologer att du starkt bidrar till detta forum med dina... osammanhängande åsikter.

      Radera
  15. Jag hänger inte riktigt med på resonemanget bakom beslutet. Vad är argumentet varför man förbjuder viss typ av autopilot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett typiskt EU-direktiv, och därför helt logiskt. I linje med att förbjuda länkar och memes. Har för mig att EU tidigare har försökt förbjuda säckpipor, vilket väckte visst ont blod i Skottland. Och så har vi ju frågan om snuset. EU är en korrupt, maktfullkomlig, odemokratisk kollos på lerfötter. Och numera finns inget bra alternativ att rösta på i EU-valet, då alla partier tacksam slickar sig om munnen och tar låter sig köpas av handen från Bryssel.

      Radera
    2. Är det en säkerhetsfråga? Isåfall varför förbjuder man inte autopiloten helt å hållet? Då måste det ju vara de specifika förbjudna situationerna man ser som ytterst farliga, och det måste isåfall finnas gott om empire eller forskning som stödjer detta. Själv tycker jag att höga hastigheter å autopilot verkar farligare än låga hastigheter.

      Radera
    3. Ifall politiker förbjuder saker godtyckligt och utan folkligt stöd och utan vetenskaplig fakta är det inget annat än maktmissbruk och odemokratiskt tyranni. Då har eu's lagar ingen demokratisk legitimitet utan är en tyrtanisk diktatur

      Radera
    4. Detta är "de nya internationella reglerna mot självkörande bilar - UN/ECE R79", och inte specifikt bara EU. UN betyder FN.

      Radera
    5. Vad sägs om att faktiskt läsa reglerna innan man har en massa åsikter om dem.

      https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.pdf

      Radera
    6. Min frågan kvarstår oavsett var lagen stiftats.

      Radera
    7. Mitt svar kvarstår också. Läs dokumentet innan du har en massa åsikter som inte har med verkligheten att göra.
      Om det är tl;dr så kan du läsa mitt svar till cornu nedan

      Radera
    8. Jo visst kan man läsa en 47 sidig rapport skriven på byråkratisk engelska, men poängen med att följa bloggar som tar upp det man tycker är intressant är att man inte själv gör det tidskrävande research-arbetet utan man litar och har förtroende hos skribenten av bloggen. Jag kanske inte tycker exakt som cornucopia i allt men en sak är säker hittils har han varit väldigt faktakorrekt utifrån den kunskap han inhämtar. Jag har inte den tiden att sitta och lusläsa rapporter å ha koll på all ny information i orginaltext utan jag vänder mig till producent som istället för oss andra kan djupdyka och sammanfatta en händelse, nyhet, etc. På så sätt frigörs massa resurser i form av tid för oss andra som vi kan använda den till att producera saker som andra behöver.
      Så utifrån cornucopias text undrar jag vad argumentet är att förbjuda vissa typer av manövreringar i autopilot? De olyckor man läst om har ju inte inträffat vid tex stadskörning i skarp sväng. Så argumentetationen bör ju vara en annan. Man kan ju tro en massa men det betyder inte att resonemanget går ut på de. Tex ligger det nära till hands att tro att fackförbund lobbat för att undvika självkörande taxibilar å då ligger ju ett sådant förbud bra till. Men det är bara spekulationer. Jag utgår i från att förklaringen "varför" lagen kommit till eller hur den blivit utformad inte framkommer i ett FN-dokument? Utan sånt här man i från andra håll. Men om du läst hela dokumentet kan ju upplysa om detta. Mvh

      Radera
    9. Paragrafer 5.1.6.1.2.1-5.1.6.1.2.2 verkar inte handikappanpassade. Paragraf 5.6.1.1.4 verkar farlig för passagerarna. I övrigt tror jag jag lämnar detta att läsas när jag får betalt för det.

      Radera
  16. Jag ser det mer som en legal bottenplatta för självkörande fordon.
    Tesla mfl är duktiga och har kommit långt på området men eftersom det varit oreglerat så har det varit öppet för alla möjliga aktörer att slänga ihop något som ser ut att fungera men inte alls är säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ som fmygplansindustrin då?

      Gick ju sådär med Boeings "självstyrande" 737...
      Fast nu lutar FAA åt att det var en fågelkrock som fick planet att balla ur.

      Radera
  17. Inte ett ord om att Tesla håller på att få slut på pengar. Hur ska de få lönsamhet i företaget? Vem väljer en slarvbyggd tesla för trekvarts miljon före en gedigen VW för halvmiljonen mindre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musks "10 månader" är ju så feltolkat det går. Om kostadsbilden hade varit intakt hade det gällt, men så är det inte. Skaffa dig en analys.

      Och ja - Tesla säljer betydligt mer elbilar än VW, så det är rätt många "vem".

      Radera
    2. Såvitt jag vet har tesla inte gått med vinst ett enda år under hela sin existens. Nu har Elon Musk lyckats köpa företaget lite tid - kanske 10 månader - genom att låna upp 2,7 miljarder dollar. Det låter inte som ett företag på grön kvist.

      Om ett företag aldrig går med vinst går det förr eller senare i konkurs. Vilken annan analys behövs?

      Radera
    3. Läs Q1-rapporten. Uppenbart för oss insatta investerare att Tesla har problem med efterfrågan av sina dyra bilar som är beroende av subventioner och gynnsamma tjänstebilsregler. Som jag påtalat tidigare strategiskt feltänk att satsa på egenutvecklad science fiction-teknik istället för att bygga bilar med korta produktlivscykler som genererar stabil efterfrågan. Model S är 11 år gammal, Model X 7 år. Evigheter i denna bransch, och det hjälper ju knappast att formspråket var omodernt, amerikanskt svulstigt redan när det presenterades.

      (Ja, det går att tycka om elbilar och samtidigt applicera kritiskt tänkande.)

      Radera
  18. Jag hade för mig att jag läst att man måste hålla i ratten. Då är ju förbudet lika meningslöst som att säga att man inte får köra över 200 på motorväg (när det finns låg på att man heller inte får köra över 110).

    SvaraRadera
  19. Du får nog ändra överskriften.
    Inte för att reglerna inte påverkar självkörande bilar, varken i stad eller landsväg. Det finns ingen begränsning i styrutslag, utan bara i lateral accelleration.
    Utan för att reglerna inte gäller självkörande bilar. Det står uttryckligen i punkt 1.2.2

    SvaraRadera
  20. Vad jag ser från dokumentet är det mer att få assisterade bilar att likna mänskligt beteende.

    Vid en radie på 8 meter så kan du fortfarande svänga i ~18km/h. Vid 5 meter så blir det ~15km/h. Det blir fortfarande under 3.5m/s^2. Gissar att de flesta mänskliga förare inte kör fortare än detta, blir så obekvämt i bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så i stort är det nya regelverket satt utifrån sunt förnuft? Och vad en människa upplever som bekvämt å säkert? Det är väll ändå nått som branschen på sikt kommer självreglera med marknadskrafter.. risken blir istället att utveckling hejdas med regleringar, byråkrater har historiskt sett haft svårt att bedöma vilken lagstiftning som kan förutse olyckor och kan vara kontraproduktiv. Då kommer vi inte se några självkörande driftingbilar då:)

      Radera
    2. Jag tvivlar på att utvecklingen bromsas av "byråkratiska" regler.

      Inte förrän de är mogna för det kommer inte sjävkörande bilar släppas ut i trafiken (på egen hand). Tills dess kommer och måste reglerna vara anpassade till det, dvs att automation bara är ett stöd för föraren. Då kan man inte tillåta den göra manövrer som inte föraren skulle kunna tänkas göra.

      Om en programmerare inte klarar hålla sig inkom gränserna så kanske han skall hålla sig till att göra ploj-appar som inte gör någon skada om man programmerat fel. Hindrar ju inte utvecklingen mycket om man rensar bort skräpprogrammerare...

      Radera
  21. T.o.m. Morgan Stanley anser nu att Teslas skuldberg kommer att ta död på bolaget eftersom försäljningstillväxten avstannat.
    https://amp.businessinsider.com/tesla-analyst-adam-jonas-slams-company-private-call-2019-5

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Replik till Sandow 16:04 med kommentarer)

      Radera
  22. Varför dra så stora växlar på det här? Det är ju bara en kortsiktig förhållningsregel som garanterat kommer förändras framöver. Biltillverkare kan väl redan nu söka undantag vilket Tesla säkert kommer göra om något år när de är mer färdiga med självkörande funktioner och investeringar i en europeisk produktion börjar ta fart.

    SvaraRadera