![]() |
Kungsträdgårdens tunnelbanestation. |
Stockholm saknar kapacitet i elnätet, då politikerna girigt expanderat staden i tron att man inte behöver bygga ut infrastruktur, utan kan nå stordriftsfördelar. Således har inte Svenska Kraftnät ökat överföringskapaciteten in till Stor-Stockholm.
Med nedläggning av Stockholm Exergis elproduktion i Värtaverket blir nu situationen akut och Ellevio anger till Dagens Industri ett antal stora energiförbrukare man kan komma behöva säga nej till.
Dit hör den nya tunnelbanan till Nacka och till Arenastaden och Barkaby. Elva tunnelbanestationer uteblir i så fall. Även tunneln och världens dyraste vägsträcka Förbifart Stockholm, som i så fall inte kan få el till nödvändig ventiatlation och belysning, samt övervakningssystem, kan få avslag på elnätsanslutning. Elbussatsningar måste och få avslag, liksom nya laddstolpar för elbilar. Ett nytt reningsverk i Henriksdal kan också få avslag för elnätanslutnign.
Det pratas om om "politiska krafttag", men faktum kvarstår likväl att det inte blir någon ökad elnätkapacitet in till regionen förrän tidigast 2025. Det enda man politiskt kan göra är att få Stockholm Exergi att fortsätta producera el inne i staden, så att behovet av elkraft utifrån inte ökar.
![]() |
Anders Ygeman. |
Ansvarig minister Anders Ygeman (S) avfärdar enligt DI det hela som "tomma hot" och att regeringen inte kommer ändra sig. Regionstyrelsens ordförande i Stockholm kallar Ygeman för "handlingsförlamad" och är förvånad. Resten av Sverige är det dock inte, med tanke på Ygemans historik av att främst vara snacksalig, men i verkligheten inte utföra ett dugg. Han kan inte ens boka ett mötesrum fick vi lära oss av Transportstyrelseskandalen. Klarar man inte av sitt jobb går det bra att säga upp sig, Anders.
Ellevio har ännu inte tagit några beslut, men kapacitetsbristen är verklig och någon måste nekas el.
Artikeln från DI finns i utgåvan på döda träd eller på PDF i dagens tidning.
Det ser alltså sådär ut med den tänkta miljövänliga elektrifieringen av Stockholm. Politikerna tror att elen kommer ur två hål i väggen och magiskt har en oändlig kapacitet att uppfylla varenda politisk dröm. Systemtänk och helhetsbild är något man inte kan förvänta sig när Socialdemokraterna och Miljöpartiet sitter i samma regering. Man har haft fem år på sig, men har gjort exakt ingenting.
Det ser alltså sådär ut med den tänkta miljövänliga elektrifieringen av Stockholm. Politikerna tror att elen kommer ur två hål i väggen och magiskt har en oändlig kapacitet att uppfylla varenda politisk dröm. Systemtänk och helhetsbild är något man inte kan förvänta sig när Socialdemokraterna och Miljöpartiet sitter i samma regering. Man har haft fem år på sig, men har gjort exakt ingenting.
Miljöpartiet slår klackarna i taket.
SvaraRaderaPer Gahrton har kallat städer för en cancersvulst.
Men... samtidigt förespråkar man eskalerande drivmedelsskatter som utarmar arbetare på landsbygden, transporter, jordbruk och skogsbruk.
RaderaVad är det för fel på hästar, eller för den delen att slita ut rygg och leder på sig själv i jord- och skogsbruk?
RaderaSom godsägare ser jag inga problem med att arbetarna sliter ute på fälten. Vad ska de annars göra menar ni?
RaderaKlart att det går att göra saker.
SvaraRaderaEnklast är som sagt var att helst locka och annars tvinga fram fortsatt drift av befintliga kraftverk.
Sedan går det att börja röja i byråkratin och snabba upp processerna, det är inte av GUD givna naturlagar, regler är bara något som vi är överens om att följa. Regler som inte bidrar till syftet att underlätta samhällets utveckling med ett minimum av konflikter kan ändras eller tas bort.
Det går t.o.m. att bygga temporära kraftledningar, det skulle se ut som fan men det går om man verkligen vill, det finns gott om luft över husen och stål är inte speciellt dyrt.
Dock ger det nog minst klagomål från omgivningen om det i stället blir temporära dieselgeneratorer och gasturbiner här och där som bränner diesel och fotogen, de kan eldas med HVO så kan man låtsas att det är klimatvänligt. (All tillkommande konsumtion av bränslen är klimatskadlig oavsett vad man eldar då tillgången till hyfsat klimatneutrala bränslen är begränsad så någonstans går det år mer fossil olja. )
Är man lite ambitiösare med pissa-på-klimatarbetet lösningen att köra dieselgeneratorer och gasturbiner utspritt i tätorten och ställer upp dem i lite bättre lokaler än containrar kan de sedan behållas som reservkraft. Alltid en liten tröst för vi som vill ha ett tåligare samhälle.
RaderaAtt elda kol i befintlig anläggning är inte lika illa eftersom spillvärmen blir fjärrvärme. Nu kommer det att eldas för värme i en anläggning och de utspridda generatorerna kommer knappast att ta tillvara på värmen och detta innebär att mängden förbrukade fossila bränslen totalt sett ökar.
Om ingen tar ansvar för helheten ens på denna nivå kommer de utspridda generatorerna att bestå av reservkraftverk för just de verksamheter som absolut inte vill ha avbrott och som har pengar nog att investera i något som normalt inte är produktivt.
Hur ligger satsningarna i tid? Tunnelbanan planeras väl ta 7-8 år med byggstart nu. Är det liknande tidsaspekter på övriga som nekas kanske beslutande räknar kallt med att ledningarna är klara? Själva byggnationerna måste ju kräva mycket energi dock. Inget reningsverk känns ju sådär :/
SvaraRaderaFast för att ledningarna ska finnas om 7-8 år måste man ju ta beslut nu om att bygga dem. Om man behöver expropriera mark för nya kraftledningsgator misstänker jag att det blir överklaganden som tar en hel del tid.
RaderaLaddstolpar och nya bostäder håller man på och bygger nu, så där kan man inte vänta.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaFinns andra sajter för dig.
RaderaNya Zeeland "hold my beer" https://www.newshub.co.nz/home/new-zealand/2017/09/government-to-build-most-expensive-road-in-world.html
SvaraRaderaGår väl alltid att importera el.
SvaraRaderaProblemet är att det inte finns överföringskapacitet in till Stockholm. Elnätbrist, inte energibrist.
RaderaDet var nog ironiskt menat.
RaderaExergi kommer inom kort att bygga ett nytt kraftvärmeverk i Lövsta, och detta bör kunna underlätta situationen.
SvaraRaderaInom kort innebär?
RaderaInnan tunnelbana och reningsverk är färdiga.
RaderaVarför göra det enkla svårt? Lösningen finns i en park nära dig. https://www.atlascopco.com/sv-se/construction-equipment/products/power-diesel-generators/large-diesel-generators/container-diesel-generators
SvaraRaderaTest
SvaraRaderaKöp in en rysk atom ubåt. Lägg den vid lämplig anslutningspunkt i Sthlm så är problemet löst
SvaraRaderaSkybird
För 50 år sedan var vi ganska nära att bygga ett kärnkraftverk i berget under Värtan.
RaderaTeknikutvecklingen var på 1960 talet väldigt nära att bli det som nu kallas "SMR" med små kärnkraftverk i bergrum men i stället följde man den övergripande trenden och byggde så stort man kunde.
Alternativhistoriskt hade vi kunnat råka bli ännu mera klimatvänliga 20 år innan klimatproblemen uppmärksammades samt fått massor med billig överskottsvärme för markvärme i stället för snöröjning i alla större stadskärnor.
Det lär finnas en reaktor under KTH. Den kanske man skulle kunna få liv i.
RaderaDen är avvecklad. Går att hålla föreläsningar i reaktorhallen numera, uppställt i sk biosittning med stolar.
RaderaEffektbrist?
SvaraRaderaHur många politiker kan förklara skillnaden mellan effekt och energi samt hur dessa begrepp förhåller sig till varandra och hur många journalister som skall granska politiken har dessa kunskaper? Hur många vet jag inte men kunskapsnivån generellt är skrämmande låg vilket knappast underlättar möjligheterna för en rationell politik.
Då kanske du kan göra ett försök till att förklara?
RaderaLite slarvigt kan man säga att energi är integralen av effekt över tid.
Raderabegriper du nu?
Har jag sagt att jag inte förstår skillnaden?
RaderaDet handlar inte om att förstå, det gör nog de flesta. De skiter I det.
RaderaKorruption inom elbolagen och ägarna till elbolagen.
SvaraRaderaHur mycket har samlats in i nätavgifter från svenska folket och företagen dom senaste 30 åren? och hur mycket har spenderats på reperationer och nyinstallationer?
Kom inte och säg att det inte finns några pengar för det är bara bullshit. Pengarna från elnätavgifterna har kanske gått till aktieutdelningar till ägarna eller generösa ersättningar och bonusar till VD och ledning/styrelse?
Glöm inte korruptionen inom Svenska Kraftnät där gd tvingades bort.
RaderaKlart aktieägarna gråter när en kassako till kolkrafverk i cityläge tappar sina skattesubventioner.
Av höjningar a av nätavgifterna senaste åren har ca 20-25% gått till investeringar enligt Stefan Yard. Han vet nog vad han pratar om. Tror elnätsbolagen gärna ser att han blir överkörd av en buss...
RaderaVi får helt enkelt konvertera till sithismen
SvaraRaderahttps://games-cdn.softpedia.com/screenshots/Warzone-2100-Mod-Unlimited-Power_1.gif
Shitismen låter feministiskt.
RaderaI find your lack of faith disturbing.
RaderaÄr det där från Star Trek?
RaderaVad kan gå fel med Ygeman vid Rodret?
SvaraRaderaAtt han bidrar till att skada samhället, och sen smiter från notan?
RaderaPå samma sätt som han gjorde i sin ungdom med lägenheter.
Tar upp möjligheten att avtala med fler om rörligt elpris, som då också tar hänsyn till det lokal effektläget. Modern elektronik kommer optimera eluttag med kostnad hos företag och privatpersoner. Enda återstående problem på kort sikt är att ägarna av lokalnätet måste bygga ut sina kablar till tunnelbanan och laddstolpar mm. Tunnelbanan har varit känd länge, så utbyggnaden är knappast någon överraskning. Ja förbifarten kräver inte mycket el när den är klar. Led och fläktar.
SvaraRaderaMen visst bör vi har några reservaggregat spridda i 08.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hört att förbifarten visst kräver rejält med el för fläktarna eftersom tunneln blir för lång för någon form av självdrag.
RaderaMen om dubbdäck, bensin och diesel förbjuds i tunneln kanske kostnaderna kan sänkas?
Det är inte därför. Det är för att inte tunneln skall få samma funktion som en kycklingfarm när man avlivar kycklingarna.
RaderaIngen får cancer av att köra genom en tunnel med PM2.5 långt över gränsvärdena, eller så är det lika många som dör i bilolyckor där.
CO2 halten blir dock snabbt dödlig.
Tack Bjorn, men har du några siffror för fläktarna? Bör finnas en del brunnar för luftväxling med ytan. Annars finns tex möjligheten att ta ut en föroreningsavgift för fossilt, som kan finansiera både fläktar och sjukvård av de förgiftade. Dubbdäck får för enkelhetens skull förbjudas i tunneln för att få likhet med svårare kontaminerade gator.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Alltså... Stockholmarna och säkert andra skall redan betala för Förbifarten. Det blir inte rimligt att kräva in än mer skattepengar.
RaderaSer framför mig hur den skillade ingeniören står framför Lövfen och Ygeman och försöker förklara watt, ampere och volt. Hur Löfven avfärdar det hela som trams.
SvaraRaderaOch Maggan står bredvid, himlar med ögonen och kallar det Orwellskt
RaderaOch sen utropar alla i kör: Fake news!
RaderaIngenjören kan samtidigt förklara skenbar, aktiv och reaktiv effekt samt effektfaktor och fasvinkel. Men det kommer kanske bli betraktat som högerpopulism.
RaderaKäbbel..
SvaraRaderaJ Ö K:en ger oss mer och bara meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer!
SvaraRaderaAv ren jävla skiiiiiiit!
Dieseldriven tunnelbana for the win! Tänk dig röken i tunnlarna, vilken ångloksnostalgi!
SvaraRaderaDieselkraftverk menar du? Tågen går endast på el.
RaderaDet finns diesellok, då bör det även gå att få tag på dieseltunnelbanesätt.
RaderaTvå miljoner nya invånare på några årtionden är inte gratis som vissa trodde.
SvaraRaderaHär krävs krafttag. Kanske kan man höja skatten? Det lär ju lösa alla problem (Källa: SVaMP-partierna). Vi behöver alltså en skatt på elförbrukning som inriktar sig just på Stockholm. Skatten måste vara så hög att elförbrukande verksamhet flyttar bort från länet.
SvaraRadera