Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-05-28 08:01

Ellevio: Elnätbristen hotar ny tunnelbana och Förbifart Stockholm

Ellevio uppger nu till Dagens Industri att frånvaron av elnätskapacitet in till Stockholm gör att man kan behöva avslå elnätanslutning för den nya tunnelbanan Nacka, Barkaby och Arenastaden, samt tunnlarna för Förbifart Stockholm, elbussar, laddstolpar för elbilar och ett nytt reningsverk. Spiken i kistan är nedläggningen av Stockholm Exergis kraftverk i staden.
Kungsträdgårdens tunnelbanestation.
Stockholm saknar kapacitet i elnätet, då politikerna girigt expanderat staden i tron att man inte behöver bygga ut infrastruktur, utan kan nå stordriftsfördelar. Således har inte Svenska Kraftnät ökat överföringskapaciteten in till Stor-Stockholm.

Med nedläggning av Stockholm Exergis elproduktion i Värtaverket blir nu situationen akut och Ellevio anger till Dagens Industri ett antal stora energiförbrukare man kan komma behöva säga nej till.

Dit hör den nya tunnelbanan till Nacka och till Arenastaden och Barkaby. Elva tunnelbanestationer uteblir i så fall. Även tunneln och världens dyraste vägsträcka Förbifart Stockholm, som i så fall inte kan få el till nödvändig ventiatlation och belysning, samt övervakningssystem, kan få avslag på elnätsanslutning. Elbussatsningar måste och få avslag, liksom nya laddstolpar för elbilar. Ett nytt reningsverk i Henriksdal kan också få avslag för elnätanslutnign.

Det pratas om om "politiska krafttag", men faktum kvarstår likväl att det inte blir någon ökad elnätkapacitet in till regionen förrän tidigast 2025. Det enda man politiskt kan göra är att få Stockholm Exergi att fortsätta producera el inne i staden, så att behovet av elkraft utifrån inte ökar.
Anders Ygeman.
Ansvarig minister Anders Ygeman (S) avfärdar enligt DI det hela som "tomma hot" och att regeringen inte kommer ändra sig. Regionstyrelsens ordförande i Stockholm kallar Ygeman för "handlingsförlamad" och är förvånad. Resten av Sverige är det dock inte, med tanke på Ygemans historik av att främst vara snacksalig, men i verkligheten inte utföra ett dugg. Han kan inte ens boka ett mötesrum fick vi lära oss av Transportstyrelseskandalen. Klarar man inte av sitt jobb går det bra att säga upp sig, Anders.

Ellevio har ännu inte tagit några beslut, men kapacitetsbristen är verklig och någon måste nekas el.

Artikeln från DI finns i utgåvan på döda träd eller på PDF i dagens tidning.

Det ser alltså sådär ut med den tänkta miljövänliga elektrifieringen av Stockholm. Politikerna tror att elen kommer ur två hål i väggen och magiskt har en oändlig kapacitet att uppfylla varenda politisk dröm. Systemtänk och helhetsbild är något man inte kan förvänta sig när Socialdemokraterna och Miljöpartiet sitter i samma regering. Man har haft fem år på sig, men har gjort exakt ingenting.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

53 kommentarer:

  1. Miljöpartiet slår klackarna i taket.

    Per Gahrton har kallat städer för en cancersvulst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men... samtidigt förespråkar man eskalerande drivmedelsskatter som utarmar arbetare på landsbygden, transporter, jordbruk och skogsbruk.

      Radera
    2. Vad är det för fel på hästar, eller för den delen att slita ut rygg och leder på sig själv i jord- och skogsbruk?

      Radera
    3. Som godsägare ser jag inga problem med att arbetarna sliter ute på fälten. Vad ska de annars göra menar ni?

      Radera
  2. Klart att det går att göra saker.

    Enklast är som sagt var att helst locka och annars tvinga fram fortsatt drift av befintliga kraftverk.

    Sedan går det att börja röja i byråkratin och snabba upp processerna, det är inte av GUD givna naturlagar, regler är bara något som vi är överens om att följa. Regler som inte bidrar till syftet att underlätta samhällets utveckling med ett minimum av konflikter kan ändras eller tas bort.

    Det går t.o.m. att bygga temporära kraftledningar, det skulle se ut som fan men det går om man verkligen vill, det finns gott om luft över husen och stål är inte speciellt dyrt.

    Dock ger det nog minst klagomål från omgivningen om det i stället blir temporära dieselgeneratorer och gasturbiner här och där som bränner diesel och fotogen, de kan eldas med HVO så kan man låtsas att det är klimatvänligt. (All tillkommande konsumtion av bränslen är klimatskadlig oavsett vad man eldar då tillgången till hyfsat klimatneutrala bränslen är begränsad så någonstans går det år mer fossil olja. )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man lite ambitiösare med pissa-på-klimatarbetet lösningen att köra dieselgeneratorer och gasturbiner utspritt i tätorten och ställer upp dem i lite bättre lokaler än containrar kan de sedan behållas som reservkraft. Alltid en liten tröst för vi som vill ha ett tåligare samhälle.

      Att elda kol i befintlig anläggning är inte lika illa eftersom spillvärmen blir fjärrvärme. Nu kommer det att eldas för värme i en anläggning och de utspridda generatorerna kommer knappast att ta tillvara på värmen och detta innebär att mängden förbrukade fossila bränslen totalt sett ökar.

      Om ingen tar ansvar för helheten ens på denna nivå kommer de utspridda generatorerna att bestå av reservkraftverk för just de verksamheter som absolut inte vill ha avbrott och som har pengar nog att investera i något som normalt inte är produktivt.

      Radera
  3. Hur ligger satsningarna i tid? Tunnelbanan planeras väl ta 7-8 år med byggstart nu. Är det liknande tidsaspekter på övriga som nekas kanske beslutande räknar kallt med att ledningarna är klara? Själva byggnationerna måste ju kräva mycket energi dock. Inget reningsverk känns ju sådär :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast för att ledningarna ska finnas om 7-8 år måste man ju ta beslut nu om att bygga dem. Om man behöver expropriera mark för nya kraftledningsgator misstänker jag att det blir överklaganden som tar en hel del tid.

      Laddstolpar och nya bostäder håller man på och bygger nu, så där kan man inte vänta.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Nya Zeeland "hold my beer" https://www.newshub.co.nz/home/new-zealand/2017/09/government-to-build-most-expensive-road-in-world.html

    SvaraRadera
  6. Går väl alltid att importera el.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att det inte finns överföringskapacitet in till Stockholm. Elnätbrist, inte energibrist.

      Radera
    2. Det var nog ironiskt menat.

      Radera
  7. Exergi kommer inom kort att bygga ett nytt kraftvärmeverk i Lövsta, och detta bör kunna underlätta situationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan tunnelbana och reningsverk är färdiga.

      Radera
  8. Varför göra det enkla svårt? Lösningen finns i en park nära dig. https://www.atlascopco.com/sv-se/construction-equipment/products/power-diesel-generators/large-diesel-generators/container-diesel-generators

    SvaraRadera
  9. Köp in en rysk atom ubåt. Lägg den vid lämplig anslutningspunkt i Sthlm så är problemet löst

    Skybird

    SvaraRadera
    Svar
    1. För 50 år sedan var vi ganska nära att bygga ett kärnkraftverk i berget under Värtan.

      Teknikutvecklingen var på 1960 talet väldigt nära att bli det som nu kallas "SMR" med små kärnkraftverk i bergrum men i stället följde man den övergripande trenden och byggde så stort man kunde.

      Alternativhistoriskt hade vi kunnat råka bli ännu mera klimatvänliga 20 år innan klimatproblemen uppmärksammades samt fått massor med billig överskottsvärme för markvärme i stället för snöröjning i alla större stadskärnor.

      Radera
    2. Det lär finnas en reaktor under KTH. Den kanske man skulle kunna få liv i.

      Radera
    3. Den är avvecklad. Går att hålla föreläsningar i reaktorhallen numera, uppställt i sk biosittning med stolar.

      Radera
  10. Effektbrist?

    Hur många politiker kan förklara skillnaden mellan effekt och energi samt hur dessa begrepp förhåller sig till varandra och hur många journalister som skall granska politiken har dessa kunskaper? Hur många vet jag inte men kunskapsnivån generellt är skrämmande låg vilket knappast underlättar möjligheterna för en rationell politik.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du kan göra ett försök till att förklara?

      Radera
    2. Lite slarvigt kan man säga att energi är integralen av effekt över tid.

      begriper du nu?

      Radera
    3. Har jag sagt att jag inte förstår skillnaden?

      Radera
    4. Det handlar inte om att förstå, det gör nog de flesta. De skiter I det.

      Radera
  11. Korruption inom elbolagen och ägarna till elbolagen.

    Hur mycket har samlats in i nätavgifter från svenska folket och företagen dom senaste 30 åren? och hur mycket har spenderats på reperationer och nyinstallationer?

    Kom inte och säg att det inte finns några pengar för det är bara bullshit. Pengarna från elnätavgifterna har kanske gått till aktieutdelningar till ägarna eller generösa ersättningar och bonusar till VD och ledning/styrelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm inte korruptionen inom Svenska Kraftnät där gd tvingades bort.

      Klart aktieägarna gråter när en kassako till kolkrafverk i cityläge tappar sina skattesubventioner.

      Radera
    2. Av höjningar a av nätavgifterna senaste åren har ca 20-25% gått till investeringar enligt Stefan Yard. Han vet nog vad han pratar om. Tror elnätsbolagen gärna ser att han blir överkörd av en buss...

      Radera
  12. Vi får helt enkelt konvertera till sithismen
    https://games-cdn.softpedia.com/screenshots/Warzone-2100-Mod-Unlimited-Power_1.gif

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shitismen låter feministiskt.

      Radera
    2. I find your lack of faith disturbing.

      Radera
    3. Är det där från Star Trek?

      Radera
  13. Vad kan gå fel med Ygeman vid Rodret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att han bidrar till att skada samhället, och sen smiter från notan?
      På samma sätt som han gjorde i sin ungdom med lägenheter.

      Radera
  14. Tar upp möjligheten att avtala med fler om rörligt elpris, som då också tar hänsyn till det lokal effektläget. Modern elektronik kommer optimera eluttag med kostnad hos företag och privatpersoner. Enda återstående problem på kort sikt är att ägarna av lokalnätet måste bygga ut sina kablar till tunnelbanan och laddstolpar mm. Tunnelbanan har varit känd länge, så utbyggnaden är knappast någon överraskning. Ja förbifarten kräver inte mycket el när den är klar. Led och fläktar.

    Men visst bör vi har några reservaggregat spridda i 08.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hört att förbifarten visst kräver rejält med el för fläktarna eftersom tunneln blir för lång för någon form av självdrag.

      Men om dubbdäck, bensin och diesel förbjuds i tunneln kanske kostnaderna kan sänkas?

      Radera
    2. Det är inte därför. Det är för att inte tunneln skall få samma funktion som en kycklingfarm när man avlivar kycklingarna.

      Ingen får cancer av att köra genom en tunnel med PM2.5 långt över gränsvärdena, eller så är det lika många som dör i bilolyckor där.

      CO2 halten blir dock snabbt dödlig.

      Radera
    3. Tack Bjorn, men har du några siffror för fläktarna? Bör finnas en del brunnar för luftväxling med ytan. Annars finns tex möjligheten att ta ut en föroreningsavgift för fossilt, som kan finansiera både fläktar och sjukvård av de förgiftade. Dubbdäck får för enkelhetens skull förbjudas i tunneln för att få likhet med svårare kontaminerade gator.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Alltså... Stockholmarna och säkert andra skall redan betala för Förbifarten. Det blir inte rimligt att kräva in än mer skattepengar.

      Radera
  15. Ser framför mig hur den skillade ingeniören står framför Lövfen och Ygeman och försöker förklara watt, ampere och volt. Hur Löfven avfärdar det hela som trams.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och Maggan står bredvid, himlar med ögonen och kallar det Orwellskt

      Radera
    2. Och sen utropar alla i kör: Fake news!

      Radera
    3. Ingenjören kan samtidigt förklara skenbar, aktiv och reaktiv effekt samt effektfaktor och fasvinkel. Men det kommer kanske bli betraktat som högerpopulism.

      Radera
  16. J Ö K:en ger oss mer och bara meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer!

    Av ren jävla skiiiiiiit!

    SvaraRadera
  17. Dieseldriven tunnelbana for the win! Tänk dig röken i tunnlarna, vilken ångloksnostalgi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dieselkraftverk menar du? Tågen går endast på el.

      Radera
    2. Det finns diesellok, då bör det även gå att få tag på dieseltunnelbanesätt.

      Radera
  18. Två miljoner nya invånare på några årtionden är inte gratis som vissa trodde.

    SvaraRadera
  19. Här krävs krafttag. Kanske kan man höja skatten? Det lär ju lösa alla problem (Källa: SVaMP-partierna). Vi behöver alltså en skatt på elförbrukning som inriktar sig just på Stockholm. Skatten måste vara så hög att elförbrukande verksamhet flyttar bort från länet.

    SvaraRadera