Cornucopia?

Aktuellt

Sämsta inköpschefssiffrorna i eurozonen sedan 2012

En lång rad industriindikatorer föll hårt när de rapporterades in idag. Bland annat visar inköpschefsindex (PMI) för tillverkningsindustri...

2019-05-09 15:25

Cykelskyttes återkomst? Försvarsmakten upphandlar soldatcykel

I ett försvar där numerär på papper och utbildning av värnpliktiga för att väljarna ska få för sig att svensk försvarsförmåga är återupprättad, så har nu Försvarsmakten ute en upphandling på en enkel och robust enväxlad Soldatcykel. Antalet cyklar som ska köpas in är okänt, men de sak fungera både på asfalt och grusvägar. Invasionsförsvarsromantikerna darrar i förtjusning över blotta tanken att den svenska stoltheten cykelskytte kanske är på väg tillbaka.
Inte en cykel.
Ett okänt antal cyklar av Försvarsmakten titulerade Soldatcykeln ska fram till den tionde juni upphandlas av rikets försvar. Upphandlingen handlar om ett ramavtal (ingen ordvits avsedd) på cyklar i olika kvantiteter och specificierar ej hur många cyklar som ska köpas.

Enligt uppgift ska det vara en robust enväxlad cykel med pakethållare, ringklocka, punkteringssäkra däck lämpade för såväl grus som asfalt, samt som klarar en förarvikt på 120 kg, vilket talar för att man ska kunna ha stridsutrustning på sig när man använder cykeln. Cykeln får ha vilken färg som helst, så länge den är militärgrön eller svart.

En cykelattackjägare kan killgissningsvis förmodas väga 80-100 kg muskler och sälta, samt ha åtminstone 20 kg stridsutrustning för en totalvikt på 120 kg.

Upphandlingen kan också innefatta mindre kvantiteter av så kallade citybikes för övrigt bruk inom Försvarsmaktens anläggningar. Kort sagt handlar upphandlingen inte om mindre kvantiteter och inte om cyklar som ska användas inom t ex garnisoner. Det handlar alltså om cyklar som ska användas i fält ("krig").

Under det gamla invasionsförsvaret hade vi cykelskytte, där oskyddat infanteri tog sig fram tolkandes bakom en traktor ombord på sina cyklar, alternativt trampade själva, med syfte att tynga ner angriparens krigsgravtjänst, samt på pappret upprätthålla forna tiders invasionsförsvarets 28 brigader manöverförband. Man kan fundera på om Försvarsmakten nu alltså vill återinföra dessa köttmursförband, istället för dagens mekaniserade eller motoriserade förband. Våra politiker stoltserar ju med att vi minsann återinfört värnplikten, där antalet personer som genomgår militär utbildning på pappret är det viktiga och inte den faktiska förmågan att möta och nedkämpa en kvalificerad motståndare. Många invasionsförsvarsromantiker i det-var-bättre-förr-skolan ser säkert fram med förtjusning mot cykelskyttets återinförande.

Så sent som slutet av 80-talet utbildade I 1 Svea Livgarde värnpliktiga cykelskytteförband för Livgardesbrigaden (IB 1), en av Sveriges anfallsbrigader på den tiden. Åtminstone hade jag vänner som gjorde värnplikten som cykelskytte vid Livgardet 1988. Det var väl sådär med de facto införandet av IB 77 annat än på pappret, utan man var tydligen kvar i IB 66 i verkligheten. På P 4 var man 1992 fortfarande kvar i PB63 (t ex fransyskor istället för haubits 77, som skulle funnits på pappret som PB63M) delvis kombinerat med PB63M (inget pansarskytte på stridsvagnskompani, inget pansarvärn på pansarskyttekompani - däremot stod pansarvärnet kvar i mobförrådet, som istället saknade en pansarskytteplutons fordon - de saknade pansarskyttefordonen löstes senare genom att man till 1995 helt enkelt strök plutoner och bara hade tre pansarskytteplutoner på kompaniet). Pappersförsvaret och verkligheten rimmade sällan på den gamla goda tiden.

Fast man får hoppas att avsikten bara är att spänna upp en cykel per pluton på ett stridsfordon, för att kunna användas för visst bruk i fält, t ex tysta och snabba ordonnanser inom grupperat kompani. Det kan ju också vara en förberedelse för återinförandet av lokalförsvarsförband, vilket Försvarsmaktens perspektivstudie vill se.

Länk till upphandlingen.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

83 kommentarer:

  1. Elcyklar?
    Ungdomar av idag vill väl inte trampa på de gamla holkarna som vi hade till förfogande.
    Herregud!
    Finns det fäste för telefånen på styret?
    De tre SSSen håller än i dag.
    Skita,skjuta,spring........
    Vi är ju ett defensivt försvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte el-scooter? De håller ju visserligen bara i en månad men det svenska försvaret varar ju bara i en vecka så det är ju inget problem.

      Radera
  2. Tja, de kan ju vara avsedda för utlandsstyrkan? Som det är idag patrullerar man till fots, med softskin eller pansarfordon - det hade i vissa fall varit rent tekniskt lämpligt att komplettera med cykel.

    Plus att talibanerna förmodligen skrattar ihjäl sig.

    Alternativt för en ny typ av luftlandsatt trupp? Bara tänk er stolta fallskärmsjägare som framrycker med plingande klockor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner att eldberedskapen med händerna på styret ombord på en cykel är sämre än till fots med händerna på automatkarbinen. Så känner jag.

      Radera
    2. Man kan väl montera fast ngn lämplig ksp längs med ramen så kan förbandet rycka fram på linje och samtidigt trycka ned fienden med massiv eldgivning. Sen krossar man dem under de punkteringsfria däcken. Alternativt, om budgeten begränsar, kan man skrämma fienden att tro att just detta sker genom att istället tejpa fast en kartongbit som smattrar i ekrarna.

      Radera
    3. Cornu - Händerna på styret är så 2018. Numera är det självkörande som gäller. Så länge automatkarbinen är fast monterad på fordonet är det lagligt att manövrera under färd!

      Radera
    4. Ringklocka demonteras vid mobilisering.
      Endast ett civilt krav.

      Radera
    5. Vansinne, exakt så. Bara kolla med Nanotec först, bloggens expert på självdikeskörande fordon.

      Radera
    6. https://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_150_TAP
      https://en.wikipedia.org/wiki/Montague_Bikes#1997-2009_DARPA,_Paratrooper_and_X-Series

      Radera
    7. Man får ju läsa lite mellan raderna så ser man vad FMV har beställt. Man har ju gjort allt för att signaturanpassa den nya cykeln. En singel-speed kedja slamrar inte på samma sätt som en flerväxlad, med överlång kedja gör. Ringklockan och reflexerna kommer att fästas på cykeln med snabbkopplingar, för att kunna tas bort i ofred. Färgvalet säger ju sitt också, SVART eller grön. Det här rör sig om en toppmodern cykel, en cykel av femte generationen. En stealth-attack-cykel.

      Radera
    8. Utmärkt för ett feministiskt FM

      Radera
    9. @Cornucopia: Om man inte tar skydd först spelar det inte så stor roll hur man håller vapnet.

      Tyckte det var ganska idiotiskt att som infanterist bara kunna ta sig fram till fots eller med bandvagn. Cykeln ger snabbhet (ja, i praktiken inte så mycket långsammare än en bandvagn) och god överblick samt möjlighet att höra vad som händer.

      Radera
  3. Det här är bra. Om nu bara tesla kan komma med en Model T(ank) så vi kan få ett fossilfritt försvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fossilfritt... jättebra.

      Radera
    2. Nästan blyfritt har vi ju redan då det är brist på ammunition. Dags att ta nästa steg!

      Radera
  4. Här kan nog diskuteras om cyklarna som kommer att införskaffas är att betrakta som fredstygmateriel eller tygmateriel. Jag gissar personligen på den tidigare kategorin medan bloggaren verkar tro på den senare.

    En cyklande soldat transporterar sig 15-20 km/h mot 3-5km/h för en marscherande vilket ökar produktiviteten vid utbildning. T ex kortas transportiden från garage till matsal under måltidsuppehåll, till och från skjutbana eller övningsområde mm. Samtidigt ger det skonsammare fysisk träning, men ändå träning, i jämförelse med marsch som lätt leder till skador på ovan personal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad hände med fordonstransporter till och från utbilningsplatsen? Spara pengar och cykla istället? Tror 15-20 km/h är långsammare än motorfordon.

      Radera
    2. Men fossilfritt ;-)

      Radera
    3. Cyklar för försvarsmakten kommer att klassas som krigsmatriel.
      Kan bara exporteras till ANC och Hamas.
      Finns Monark och Crescent enns kvar?
      Nej!
      De byggs i Kina nu.........

      Radera
    4. Motorfordon kräver förarbevis vilket soldater inte har under grundutbildning. Samtidigt ger cykling, som jag skrev ovan, lågintensiv träning vilket troligen är eftersträvansvärt för ungdomar ovana vid långvarig fysisk aktivitet.

      Både cykeltolkning och transport av personal på flak är förövrigt förbjudet inom FM idag. Det senare har gjort förflyttning av större mängder soldater kortare sträckor relativt besvärligt sägs det.

      Radera
    5. Fler cyklar är faktiskt på våran önskelista då vi fått tydligt NEJ på utökning av fordon. (Vi använder även cykel i vår "skarpa" i tjänst.
      Även perfekt att ta till skjutbanan.

      Radera
    6. "enväxlad cykel"
      varför inte växlas?

      Radera
    7. Växlar ökar underhållsbehovet på en cykel markant. Det blir också betydligt krångligare att genomföra underhåll.

      Radera
    8. Man brukar bara ha en växeleldställning, därav enbart en växel på cykeln.

      Radera
    9. Tänk om man vore lika förnumstig som "Ben Dover"
      Hans oneliners är obetalbara...
      Har han gått kurs på Bommersvik?
      Supersossen på ett nät hans parti hatar.
      Sanningen vill vi inte veta av.
      Då mår vi illa.

      Radera
  5. Trehjuling kanske vore nått. Då kan man ju skjuta framåt med pipan liggandes på styret med stabilitet. Tandem med frontskytt, ksp 90 med stativ kan ju funka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trehjuliga cyklar är farligt instabila, åtminstone så länge som det är ett hjul fram och två bak.

      Radera
    2. Trehjuliga cyklar är farliga, såvida de inte har fyra hjul samt en motor.
      Se bara på hur det gick i Mr Bean.

      Radera
    3. Belgarna hade hundspann för att förflytta sina pv kanoner 1914..
      Kanske kan vi spänna ensamkommande outvisningsbara Marockanska gatubarn framför Karin batterierna.
      Shit!
      De är visst skrotade.....

      Radera
  6. Miljöpartiet dansar! Importerad "arbetskraft" kör bmw och soldaterna cyklar, vilken smart fördelning av resurser alltså!

    SvaraRadera
  7. Bergis på att cyklarna är avsedda för Livskvadron och 13. Skvadron. Cyklarna behöver ju ingen havre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigare med cyklar än hästar.. Jag tycker helt seriöst det hade varit bättre med cyklar än hästar, så mycket man kan göra för dem pengarna istället och vilken turistattraktion det hade blivit med cyklande högvakt! 😏

      Radera
  8. De kanske tagit inspiration av dina böcker?

    SvaraRadera
  9. Om jag riktigt ska gå igång på cykelsoldater bör dom även utrustas med en rejäl musköt på ryggen med tillhörande kruthorn, fast troligen ryms inte allt detta i framtida svenskt försvars budget.

    SvaraRadera
  10. Finns det någon länk?

    SvaraRadera
  11. Ser fram emot brigadsanfall på svensk stålhäst på bred front. "Skälm den som skjuter" och så mejas fiende ner på de punkteringsfria däcken.

    SvaraRadera
  12. Cyklarna är en del i att göra försvaret klimatsmart. Det ryktas även om att tesla skall göra en eldriven pansarvagn.

    SvaraRadera
  13. Min gissning är att det handlar om att träffa något miljömål! T.ex. att minska fordonsparkens genomsnittliga koldioxidutsläpp.

    Det är väl ungefär så fordonstillverkarna idag tvingas agera. De slutar att sälja vissa bilar/motoralternativ på en del marknader för att kvala in i det av politiken krävda genomsnittet.

    T.o.m. vissa kommuner skryter kring de låga utsläppen i sin genomsnittliga fordonsflotta efter inköp av några tjog elcyklar dock utan att de minskat personbilsflottan.

    SvaraRadera
  14. Finns det ens någon tillverkare som kan uppbringa cyklar som håller för militärt bruk i dag? Skeppshult, möjligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Itera i bra skick förutom punka på ett däck. Kan möjligen bli ett bidrag till försvaret.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  15. Klusterbombernas paradis, va f-n håller dom på med!?

    Kan förresten sälja min körsele till dom så kan dom tolka efter maten!?

    Låg förresten på ett infpv kompani utbildad på ovan nämda regemente, en cykel/tropp, canvaspansar, röda träkulor till bössan, en rökgranat i fickan!?

    Kanske är avvecklingen på gång, skicka över all materiel till Baltikum där dom kommer göra nytta, behåll det som är fossilfritt, för hos oss har vi Ironman!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kommer cyklarna fördes med NBC skydd, det innefattar också lätt splitterskydd, dock ej mot fordonsminor då däcken är svåra att göra punkteringsfria i det fallet....

      Men om man gör cykeln i komposit fungerar ialla fall inte den metallavkännande utlösningsmekanismen.

      Radera
  16. Alltså...ja, det är rätt märkvärdigt. Förflyttning på anläggning, utlandsbehov och dylikt går att förstå, men övrig trnasport skall väl kunna lösas med just motordrivet fordon.

    SvaraRadera
  17. För den beridna högvakten tas fram en särskild, djurvänlig/ersättande modell med ovalt bakhjul.

    SvaraRadera
  18. Kanske ett sätt i smörja MP inför kommande förhandlingar om försvarsanslagen?

    SvaraRadera
  19. Lägg ner krafset och bygg bunkrar istället.
    Blir det krig nu eller i framtiden så blir det väldigt stora bomber som släpps, om inte kriget hinner att komma så kommer det förr eller senare slå ner en asteroid, då kan cyklister och morotsfascister hälsa hem i vilket fall.. eller leta efter en bunker!

    SvaraRadera
  20. Kan dagens ungdom cykla? Kanske bäst att utrusta cyklarna med stödhjul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan gamlingarna i hemvärnet verkligen gå? Kanske bäst att utrusta dem med rullstolar.

      På tal om korkade stereotyper...

      Radera
  21. Vet inte hur det ser ut på övriga förläggningar i riket men i reservhuvudstaden används "kronan" flitigt.

    SvaraRadera
  22. Nästa blir väl pedalstridsvagn

    SvaraRadera
  23. Aha, förklarar vad som hände i Vansbro "last night"...

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7217092

    SvaraRadera
  24. För den som vill se cykelinfanteri i farten så rekomenderas "Invasionen av Danmark"

    http://www.filmtipset.se/film/9-april.html

    SvaraRadera
  25. Hellre en utbränd elit-yrkes-soldat i fel ände av landet än tio värdelösa men i övrigt psykiskt friskt värnpliktsavskum i skogen. Var det så du tänkte? Jo det är ju bättre om vi bara ska försvara oss en vecka. Men nu är det ju inte det som är målet. Vi ger aldrig upp. Fattar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väl tufft att säga att vi aldrig ger sig, men ser man realistiskt på det här försvaret begränsade resurser och begränsad förmåga att försvara sig. Om en övermäktig fiende anfaller så är det en tidsfråga innan försvaret inte hjälper längre.

      Radera
  26. Om ramen fylls med TNT har en eventuellt effektiv självmordsbomb skapats, utlösaren kan sättas i ringklockan.
    Det är ju den typen av vapen arméer med budgetproblem skapar så det faller sig naturligt.

    SvaraRadera
  27. Varför inte rosa, då är den garanterat HBTQ-certifierad också..

    SvaraRadera
  28. Självfallet har cykelns ramkonfiguration specificerats så att den passar även kvinnliga och ickebinära soldater...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ingen orsak att ha kvinnoram om man inte planerar cykla i klänning. Antar att någon persedel i form av klänning ej är en del av utrustningen.

      Radera
    2. Det finns iofs unisex-ramar där toppmötet lutar ner litegrann.

      Det finns ett antal situationer där det är fördelaktigt med lägre topprör. Om man man t.ex måste stiga på över toppmötet blir det enklare. Sen vid vissa incidenter kan manliga cyklister önskat att toppmötet inte var i vägen;)

      Radera
  29. Ryktas även om att den innovativa cykelhjälmen Hövding - den med Air Bag - ska anskaffas i stort antal. Hjälmen avses beställas i specialutförande 3.0 ska av brandsäkerhetsskäl bl.a. vara utrustad med patron med trycksatt nitrogen, vara kevlarförstärkt och ha ett IR-dämpande ytskikt.

    SvaraRadera
  30. Jag tror bestämt att Lars trollar lite såhär på aftonkvisten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med framgång.

      Har jag förstått det rätt om förbandstypens uppkomst var den stora grejen egentligen att man kom på att krigsplacerade traktorer från det nymotoriserade lantbruket kunde sköta logistiken och dra materielen. För detta köpte man in ganska små robusta traktorkärror och sedan vart det även en terränggående variant med drivna hjul som tog kraft från traktorns kraftuttag.

      Jag antar att man sedan var glad över att slippa hästarna.

      Cyklar var taktiskt lite sexiga på 1950 talet efter att japanskt cykelburet infanteri hade haft stora framgångar under andra världskriget genom att göra offensiver genom mer eller mindre väglös djungel.

      Rent tekniskt var det en nödlösning, vi hade KP-bilarna och en fordonsindustri som kunde ta fram pansarfordon. Om det hade funnits pengar över efter att flyget och flottan fått sitt eller om armen hade prioriterat färre manöverförband och nöjt sig med mer mindre rörliga och skyddade lokalförsvarsförband så hade det för länge sedan gått att splitterskydda trupptransporterna, delar av logistiken och den indirekta elden.

      Jag tror det hade varit bättre men kanske var tanken att behålla en stor organisation för att kunna rusta upp den om krigsrisken vart ännu värre?

      Radera
    2. Jag har för mig att en mekanisering var på g men vid fb68 när pengapåsen minskade så valde armeen att behålla lika stor org i hopp om att få mer pengar senare istf att minska kostymen.

      Radera
    3. Låter rimligt, jag har bara små bitar information som att det egentligen skulle byggas många fler bandkanoner.

      Radera
  31. Med tanke på att värnpliktigas fysik inte är den bästa så kanske cyklarna kan fylla två funktioner, dels förflyttar sig kompaniet samtidigt som de värnpliktiga får konditions träning.
    I stället för att bussa ut de värnpliktiga till skjutbanan så får de cykla.
    Jag tycker det är en bra grej.
    Alternativet är att skattebetalarna ska betala för en buss med chaufför som ska hämta de värnpliktiga/soldaterna för att köra dem till skjutbanan 6 km bort.
    Går betydligt fortare att cykla än att gå.

    SvaraRadera
  32. Inte så dumt, själv har jag cyklat ca 800 mil per år dom senaste 10 åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt köttigt. Jag får i mig ca 500 och många tycker det är mycket. Kör dock inga lopp.

      Radera
    2. Ja, verkligen. Jisses. Det är väl ca 4 mil om dagen räknat i arbetsdagar?

      Radera
    3. Det är 4 mil om dagen räknat kalenderdagar om säsongen är mitt apr till mitt okt

      Radera
  33. På 80-talet ingick cykelskytte i lokalförsvarssyttebataljon m87. De ingick inte i brigaderna utan försvarade infallsportar. En soldat som cyklar till sin värnkanon på en flygplats försvårar en luftlandssättning avsevärt. Det är inte bara stridsfordon som räknas

    SvaraRadera
  34. Jag hade gärna haft två bullitt bikes per grupp. De lastar ju 100kg på flaket. Det är ganska mycket. Två Toyota Hillux och två bullitt bikes per grupp det blir perfekt.

    SvaraRadera
  35. Christer Gardell intervjuas av TT, och återges i Sydsvenskan om kronförsvagningen. Inte minst intressant när han talar om hur försäljningen av Cevian kapitals Volvo aktier till Geely gick till. Affären gjordes i kronor, och Gardell fick problem när köpesumman 30 miljarder SEK skulle växlas till Euro. Valutaexperter sade nej med förklaringen att det skulle knäcka kronmarknaden.
    9 maj 2019
    Rubrik: Gardell: Kronan gör svenskarna fattigare
    Ingress: Det pris svenskarna betalar för att ha en egen valuta har ökat kraftigt med kronans fall mot andra valutor. Priset är kanske för högt, enligt finansmannen Christer Gardell, grundare av aktivistfonden Cevian Capital

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt som Björn Wahlroos berättar hur dumt det blivit för Finland med Euro. Om man blivit rik är man aldrig nöjd. Det är en del av hemligheten med att bli rik. Knepet är att inte bry sig när de gnäller.

      Radera
    2. Och du gnäller ständigt trots att du inte är rik så det resonemanget verkar inte vidare hållbart!

      Radera
    3. Gnäller jag? På vaddå?

      Radera
  36. Cykel är perfekt för att förflytta soldaterna till skjutbanan några km utanför Livgardets kasernområde. I stället för att behöva boka och betala för busstransport alternativt tidsödande marsch fram och tillbaka. För övrigt har cykel en stor taktiskt rörlighet för korta omgrupperingar i sönderskjuten tätort i motsats till stridsfordon.

    SvaraRadera
  37. Cykeln ska väl jämföras med kalla krigets andra transportmedel för infsnteriet. Inte ens amerikanernas armekårer i Tyskland var väl helt mekaniserade.
    En grupp på lastbil kontra en på cykel, vilken strider bäst?
    Drar mest bränsle?
    Kräver mest underhåll?
    Syns från luften/IR?
    Förhoppningsvis gäller det hela fredstid förflyttning i det här fallet.

    SvaraRadera
  38. Det var organisation IB 66R som hade cykeltolkning efter de organisationsmässigt tilldelade traktorerna. I den modernare IB 66M som jag gjorde lumpen i var cyklarna och dessas traktorer borttagna och grunden utgjordes at fotmarsch. I teorin skulle vi tillföras de traktorer med PTP-släp som alltid användes under utbildningen men PTP-plutonerna var faktiskt inte organisatoriskt underställda brigaden utan kunde onpisponeras för andra ändamål, t ex skjutsa politiker på Södermalm.

    SoldF på den tiden visade enskild ställning med cykel, såg ut som något man väntat sig på en affisch från kulturrevolutionen.

    Men bra att man nu gör sig oberoende av traktorerna som smutsar ner med sina partiklar från dieselmotorerna. Kanske kan försvarsmakten även upphandla ett antal av cykelbilen Fantom, till vilken man kunde köpa ritningar på Hobbex.

    SvaraRadera
  39. Man kan vända ut och in på sig själv för att framstå som ironisk. Försvarsmakten verkar varje dag, inte bara i krig. Det är praktiskt att cykla inom en garnison. Fånigt. Jaak

    SvaraRadera
  40. Det här måste väl utgöra en skitnödig ersättning för de 300 pansarfordon som kapitalisterna snöt försvaret på genom att sälja dom till till IS i Syrien via Irak. Man måste ju ta sig fram på något sätt!

    SvaraRadera
  41. Har sett många stabsofficerare som med lätthet når upp till övre viktgränsen, utan utrustning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte tala om nuvarande försvarsminister som närmar sig 150 kg kanske det är han som behöver en cykel men med tanke på cyklarnas kvalitet så lär det gå åt en hel del eftersom dom specas för 120 kg.

      Radera
  42. Hur som helst emedan vi snackar cyklar så övar OTAN missilförsvar väster om Skottland med 3300 soldater!

    SvaraRadera