Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-05-03 13:29

Bloomberg: Elnätbrist hotar svensk tillväxt - OS i Stockholm ska köra på dieselreservkraft

Bloomberg har en omfattande artikel om den svenska elnätbristen och nedstängningen av svensk kärnkraft. Bland annat skriver man att vinter-OS i Stockholm planerar att ha reservkraftaggregat på arenorna (=dieselkraftverk) för att kunna försörja OS med el i elnätbristens Stockholm.
Två dieselkraftverk i ett svenskt bergrum.
Engelskspråkiga Bloomberg uppmärksammar det tilltagande kaoset och tillväxtinbromsningen i större svenska städer som elnätkapacitetbristen innebär. Om Stockholm skriver nyhetsbyrån:
"The Stockholm Are 2026 campaign said it had taken the shortage into account and planned for reserve generators at stadiums in its budget. Neither the Olympics nor a new mobile network are included in the latest grid forecasts. "
Det ska alltså installeras dieseldrivna kraftverk på Stockholms vinter-OS-arenor , för att säkerställa att det finns ström till det påhittet i Stockholm. Det ökade behovet av elnätkapacitet som vinter-OS skulle innebära är alltså inte medräknat i det nätbehov som Stockholm behöver och inte kommer erhålla inom tio år. Istället måste man köra dieselreservkraft lokalt vid anläggningarna.

Så regeringen med Miljöpartiet har gett sina statliga garantier till ett påhitt, som inte bara ska flyga in atleter och åskådare från hela världen, utan därtill köras på dieselkraftverk eftersom elnätet inte orkar med.

Miljöpartiets kvinnliga talesperson Lövin står i denna stund och talar på partiets kongress och säger "dags att städa ut kol och olja", men har alltså i regeringsställning direkt via sport- och kulturministern (MP) godkänt att köra ett Stockholms-OS på diesel.

I övrigt är det mestadels bara förtydliganden av det som skrivits på bloggen förut. Det går inte längre att ordna elnätkapacitet åt nya större projekt. Städer tappar investeringar och nya arbetstillfällen, och på sikt skadar det förstås hela Sverige när jobben istället hamnar någonstans där det faktiskt finns elnät.
Ett mindre dieselreservkraft vid en turistanläggning i U-landet Tanzania. Snart på turistattraktioner i en svensk huvudstad nära dig.
Sverige har sedan vi slutade leva på lånade pengar på 90-talet levt på gamla investeringar i infrastruktur och samhällsservice, något som nu nått vägs ände. Samtidigt har vi byggt upp en enorm byråkrati, långsamma tillståndsprocesser och en snabbt ökande befolkning vars behov vi inte längre kan bygga ut ens i den takt som behövs. Därtill är det idag mycket dyrare att genomföra dessa projekt än de gamla satsningar som gjordes förr. Det finns inte längre några skalfördelar i stigande befolkning när infrastrukturen och samhällsservicens kapacitet är full.

Svenska politiker har trott att man kan expandera ekonomi och befolkning gratis, utan att det behövs göras några investeringar i infrastruktur eller samhällsservice som sjukvård, utbildning och rättsväsende. Nu är verkligheten ikapp. Elen kommer inte ur två hål i väggen, utan det finns elnät och stamnät bakom, samt i slutändan kraftverk som ska skapa elen.

Artikeln finns på denna icke-länk www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-03/sweden-s-lack-of-electricity-capacity-is-threatening-growth
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

46 kommentarer:

  1. Sverige har väl inte alls slutat leva på lånade pengar, folket och kommunerna har ju fortsatt öka lånen och utan den ökade penningmängden skulle vi ju haft negativ tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, numera ska skuldräntorna vara finansierade. Förr lånade man till räntorna.

      Radera
    2. Va?!!! Har du redan börjat fredagsmysa?

      Radera
    3. https://kommuninvest.se/om-oss/forskning/rapporter/kommunala-laneskulden-2018/

      https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-skulder/

      Radera
    4. Penningmängden har ökat med drygt 6% per år sedan 1981 samtidigt som inflationen varit runt 2%. Var kommer de pengarna ifrån? Jo, naturligtvis lån.

      https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd-ar/

      Radera
  2. Att arenor kör på dieselgeneratorer vid stora events som koncerter eller liknande är helt normalt, även i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sssssch, nu har vi ju en potentiell skandal, kom inte här och förstör den med din sanning.

      Radera
    2. Och? MP har gett statliga garantier till ett arrangemang som ska köra på dieselkraftverk.

      Radera
    3. Ja, det är väl bra. Alternativkostnaden i CO2 för att ha OS någon annanstans än i Sverige är potentiellt ganska hög.

      Radera
    4. Bara fylla tankarna med RME så är väl det problemet löst.

      Radera
    5. Ben Dover, släpper RME ut mindre CO2? Skulle faktiskt vara intressant att se hur stort CO2 avtryck RME egentligen har i förhållande till Diesel.

      Rätt komiskt att det verkar ok att förbränna kolväten som ger CO2 så länge de inte är fosila.

      Radera
    6. Vänta nu, bästa iblandekonomi, du menar att dieselgeneratorer i Sverige släpper ut mindre CO2 per kWh än i andra länder?

      Den här svenska exceptionalismen som du ger uttryck för, den är så fantastisk tycker jag. Så underbart dagisbarnsknarkigt att bara bestämma sig för att alla i hela världen är dumma... Utom svenska miljöpartister. För de är rosa flygande enhörningar. För det finns rosa flygande enhörningar. De som inte tror det är också dumma.

      Radera
    7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    8. Hej Cornu, förvisso din blogg, men nu hänger jag inte med vad det var i min tvåordiga spydighet som bröt mot dina regler? Skulle uppskatta om du förtydligar ditt regelverk för framtida kännedom. Trevlig helg.

      Radera
  3. Sverige äter upp hela sin koldioxidbudget på investeringar i realkapital. Det blir inget över för produktion och konsumtion!

    https://www.aktuellhallbarhet.se/investeringar-i-realkapital-ater-upp-sveriges-koldioxidbudget/

    SvaraRadera
  4. Det kommer säkert beslut i riksdagen som påskyndar tillståndsprocesserna. En möjlighet är att tillåta byggen av nya ledningar och samtidigt fortsätta domstolsförhandlingar där de klagande i särskilt ömmande fall får en ersättning för störning och givetvis om deras fastighet delvis tas i anspråk.

    Samtidigt fortsätter vår nettoexport av el att öka och priset på en kWh blir lägre större delen av de närmaste åren trots två pensionerade reaktorer.

    Problemet som många verkar ha svårt att fatta är att det mest är ledningskapacitet som saknas.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid kriser brukar politiker kunna besluta hyfsade kompromisser. Ja jag tror på demokrati. Krisen för Malmö och Stockholm är förmodligen inte tydlig nog ännu.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. Nanotec.

      Vindkraft står för ca 11% av totala elproduktionen i Sverige, medans kärnkraft står för ca 40%. Samtidigt så är den potentiella produktionskapaciteten för vind ca 17 % medans den för kärnkraft är ca 22%. Nu så utnyttjas väldigt sällan den fulla effekten av vind eftersom det inte blåser jämt.

      Det betyder att om man skall ersätta den redan beslutade nedläggningen av Ringhals 1 och 2 som har en möjlig kapacitet om 1765 MW /ca 20% av totala kärnkraft) så krävs det nästan en dubblering av vindkraftskapaciteten. Utöver detta så krävs det utbyggnad i kraftöverföringsnäten, utöver det som redan i dag behövs för att möta efterfrågan.

      Vår export av el motsvarar ungefär den mängd som Ringhals bortfallet står för, så någon brist lär det inte bli utan det handlar nog mest om vem som betalar mest för energin och om vi kan importera billigare via tex Finland och Ryssland.

      Då pratar vi om nuvarande energibehov. Framöver så lär energibehovet gå upp i takt med att Industrin skall fasa över från fossila bränslen och att vi skall elektrifiera fordonsflottan.

      Ekvationen går då inte längre ihop och planerade byggnationer inom tex vind möter inte den ökade efterfrågan på egen hand.

      Radera
    3. Redan beslutad utbyggnad av vind betyder att vinden ger dubbelt mot 2018 redan 2022. Vindkraften fördubblas, från 17 till 35 TWh. Ökningen är dubbelt så stor som den elproduktion som försvinner när Ringhals 1 och 2 snart tas ur drift.

      Den snabba utbyggnaden beror på att produktionskostnaden
      för vindkraft i Sverige halverats på 10 år. Samtidig har elpriset ökat, inte minst
      eftersom kolkraften får betala mer för sina utsläpp. Vindkraften har därmed blivit
      lönsam och klarar sig utan statligt stöd. Om ökningen tillåts fortsätta i nuvarande takt (4,7 TWh om året), får vi sammantaget drygt 70 TWh vindkraft år 2030.

      Radera
    4. Något hände.

      10 TWh behövs för att hela fordonsflottan ska gå på el.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Hoppsan Nanotec! Du har tydligen missat skillnaden mellan effekt och energi. Det blir bakläxa. Bättre lycka nästa gång!

      Radera
    6. Sen ska det byggas någon form av energibackup på vindkraften också.
      De dagar det inte blåser eller solkraften inte räcker till så måste vi ta enegi från något annat håll.
      Tyskland, till exempel, har byggt ut sin kolkraftskapacitet för att matcha sol- och vindkraft.

      Radera
    7. Anders Limes läs vad jag skrev 14:01. När vi kan få möjlighet att nyttja vattenmagasinen i norra Sverige tillsammans med vindkraften där så har vi effekten som behövs för att klara Stockholm och Malmö.

      17:54 Var det ett svar till Chris.

      Anders vi kommer de närmaste åren även före nya ledningar norrifrån exportera än mer till Tyskland men givetvis importera när Tysklandspriserna ligger lågt och säkert några kalla timmar på vintern. Hittills har vi haft betydligt mer export än import och med den stora utbyggnaden av vindkraft är det högst sannolikt att det fortsätter.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Kan någon förklara för mig varför vi ska anordna ett OS när opinionen för arrangemanget inte finns? När det var snack om OS förra gången så dog (sprängdes bokstavligen) debatten omgående när det blev tydligt att det inte fanns ett intresse i Stockholm/Sverige. Denna gång verkar det irrelevant, nu driver SOK/IOK sin egen linje och lyckas få med sig beslutsfattarna ändå. Vad har jag missat?

    Vore visserligen lite spännande med en ny våg av bombdåd relaterade till OS men som jag hävdat tidigare tror jag bara ett OS kommer resultera i mer övervakning, större befogenheter för privata företag inom säkerhetsbranschen och ännu mer centralisering av polisens resurser till Stockholm. Nej tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom vore det lite pinsamt att bli totalt dominerade av Norge och Ryssland i 95% av alla grenar på hemmaplan. Fel sätt att marknadsföra Sverige.

      Radera
  6. Är det inte bara tänkt som reservkraft utifall?

    SvaraRadera
  7. Borde inte Sverige avstå från att delta i alla internationella evenemamg?
    Det är väl samma problem vid alla arrangemang?

    SvaraRadera
  8. Lite OT kanske men 2010 satt jag i XX bananrepublik under African Cup, alla var laddade och skulle titta på fobollen.

    Dom hade en enorm generator-flotte som skulle tillgodose elektriciteten (vi hade byggt en kajplats till den) men den fungerade såklart inte så när strålkastarna tändes på aren(orna) klockan 18:30 eller nåt så gick elektriciten.

    Man riktigt kunde höra ett unisont lågt vrål över hela staden när ett par miljoner TV apparater slocknade en halvtimme innan avspark.

    Och sen de lyckliga få med generator vilkas hur fylldes till bristningsgränsen.

    Snart i en stad när dig :)

    SvaraRadera
  9. Galenskap att ev Sverige ska anordna OS. Berörda politiker, pampar, städer, organisationer som jobbar för detta påhitt ska få stå för den övertrasserade slutnotan när den väl kommer. Inte skattebetalarna.
    OS i Sotji 2014 blev mer än fyra gånger dyrare än planerat.

    SvaraRadera
  10. När det havererar är det enbart för våra politiker att säga som man brukar då något havererar "vi har varit naiva" och sedan opåverkat gå vidare i karriären.

    SvaraRadera
  11. Kan inte alla hushåll utrustas med motionscykel med dynamo? Halva befolkningen klassas väl som tjockisar. Två flugor i en smäll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet att vår mat förbrukar ungefär 10 kalorier fossila bränslen för varje kalori mat vi får på bordet. Således effektivare att elda i ett dieselkraftverk om man vill ha ström än omvägen via en traktor på en åker. Dynamo-grejen är oerhört okunnigt. Om du dessutom cyklar extremt effektivt och överför 200 W till cykelns dynamo, så ger det 1 kWh på fem timmars cykling, värde cirka 40 öre, eller 8 öre i timmen (före skatt) i timlön.

      Radera
    2. Kort sagt Cornu, här har vi Mps nästa förslag för rikets elförsörjning.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Hm hur ser EROEI ut för holländsk paprika och gurka ut?

      Radera
  12. Det finns portabla pedal-manicker att köpa på nätet, för laddning av 12 V batterier t ex under långa strömavbrott: "Portable Pedal Power Generator, Emergency Charger"
    Alternativt kan man slakta sin gamla cykel och bygga om den lite och få en bekväm sadel att sitta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har beställt en till min Thailändska fru.

      Radera
  13. Nu behöver man ju inte använda förhållandevis effektiva dieselmotorer, man kan istället använda gasturbiner vilka ger ett mycket häftigare ljud.

    Skämt åsido, genset med dieselmotorer finns väl redan i de flesta kommuner. Dessa maskiner är gjorda för att gå, inte ligga still. Tar man tillvara på värme från kylvatten och avgaser till uppvärmning så har man fått ytterligare verkningsgrad ur maskineriet.

    Sen kan man ju köra maskinerna på rapsolja och påstå att det skulle vara klimatneutralt. Jag tror inte att våra folkvalda förstår att rapsoljan skördas med diesel och processats med kärnkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man använder en gammal hederlig alloljemotor kan man så att säga återbruka gammal spillolja.
      Ja, det går till och med att ta tillvara på sånt som fångas upp i fettavskiljare och dyligt.
      Det är bara att få det flytande först.

      Radera
    2. Men att köra på spillolja kan frigöra tungmetaller och annat bråte i naturen, eller tänkte du rena den först?

      Radera
  14. Svärje är bäst i världen och har ofelbara politiker. Svetsarn skriver poesi och går runt all världens golfbanor på 18 slag. Även de med flera hål. Dessutom talar han 10 språk flytande och har Nobelpris i fysik, kemi och medicin som han delar med den stora statsfilosofen Lövin.
    Fan måste sluta krydda maten med de där sydamerikanska svamparna... 😜

    SvaraRadera
  15. När var det nu vi skulle ha dieselransonering i Europa enligt profet Kjell Aleklett? 🤔 Länge sen jag läste om nämnde henna på bloggen förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång 2018 - 2023 tror jag professor Kjell Aleklett sade.

      Radera
  16. Du menar ifall det inte blåser eller solen skulle gå ned utan förvarning .

    SvaraRadera