Cornucopia?

Aktuellt

Swedbankkund - vilken bank ska du byta till?

Detta inlägg är att betrakta som reklam. Tillsammans med Compricer kan bloggen nu presentera jämförelser mellan alla bankers bolåneräntor ...

2019-04-12 07:21

Tesla Model 3 Standard Range Plus med 415 km räckvidd - nu 472 000:- SEK

Tesla Model 3 med kortare räckvidd och bakhjulsdrift, Standard Range Plus, finns nu att beställa i Sverige. Priset efter Supermiljöbilpremie blir 471 700 och leasing från 3710:- SEK i månaden, ej medräknat avdraget för miljöbilspremien (tror jag).
Tesla Model 3. Röd färg kostar 22 000:- SEK extra.
Som jag bloggat om upprepade gånger bör 35 mils räckvidd räcka för en elbil, då jag själv aldrig kört mer än 35 mil utan en naturlig paus, då jag passat på att ladda på en Supercharger. Då kör jag ändå ofta långresor kors och tvärs över landet, inklusive Stockholm - Göteborg. Man laddar förstås långsamt även på destinationen. 

Mer den som mer använder bilen som pendlingsfordon duger det förstås med ännu kortare räckvidd.

Tesla Model 3 Standard Range Plus har en WLTP-räckvidd på 415 kilometer och klarar alltså mina empiriska krav på 35 mil. Som pendlingsbil kommer den fungera utmärkt. Utförandet finns nu att beställa i Sverige.

Tesla Model 3 Standard Range Plus kostar från 531 700:- SEK för standard solid svart färg och standard 18 tums mörka Aero-fälgar. Tillval är annan lack för 11 000:- SEK till 22 000:- SEK, silvriga sportfälgar för 16 600:-, vit klädsel för 11 000:- och autopilot inklusive framtida total självkörningsförmåga för 55 000:- SEK. Det finns numera bara en enda autopilotvariant att köpa till, där allt är inkluderat. Tillägg: Tillkommer någon "destinations- och dokumentavgift" på 9180:- SEK ser jag nu. Bokningsavgift är 15 000:- SEK, och är återbetalningsbar om man ångrar sig, men dras annars från priset.

Standard Range Plus har "reducerad premiuminteriör", vilket innebär att den saknar elektriskt justerbara framsäten, saknar premiumljud, saknar satellitfoton på kartan och saknar visualisering av trafiken, saknar Spotify som istället får spelas på mobilen, saknar webläsare och saknar automatisk garageportöppnare.

Klarar man av att ställa in framsätet själv och inte kräver satellitbilder på kartsystemet, och kan spela Spotify (eller annan musik) på sin mobil är Standard Range Plus absolut intressant. Man får fortfarande integrationen med laddnätverket i navigeringssystemet, men utan satellitfoton.

För det högre priset jämfört med t ex Nissan Leaf, får man längre räckvidd, tillgång till Superchargernätet (kostar visserligen, men är värt det), och en elbil som är designad med ordentlig batterihantering och för riktigt snabb laddning, vilket annars är Leafs svagaste punkt. Dessutom får man en bil som är betydligt roligare att köra, även om den "bara" kör 0-100 på 5.6 sekunder, vilket bräcker kanske 98% av alla bilar vid rödljuset. Man får fortfarande längre räckvidd med den mindre Hyundai Kona EV och Kia Niro EV. Dessa är dock inte designade rent för el och har därmed en del designkompromisser, och saknar även i Sverige appar för fjärrkontroll, t ex av laddning eller värme.

Som tjänstebil eller firmabil känns bilen som en straffspark på öppet mål. Oklart vad förmånsvärdet är. För bakhjulsdriven Long Range ska förmånsvärdet vara 2969:- SEK per månad, men bakhjulsdriven Long Range finns ännu inte att beställa i Sverige. Teslas egen uträkning inklusive bränslebesparing är att Standard Range Plus kostar 0:- SEK i leasing per månad. 

Använder ni denna länk får ni 1 500 km gratis Supercharging vid beställning av en Tesla (nog för 7-8 resor Stockholm-Göteborg, då man högst behöver ladda 200 km på vägen, eller 16 minuter med befintliga Superchargers på 120 kW, och 8 minuter när nästa generation av 250 kW-laddare är på plats - 8 minuter räcker inte knappt för ett toalettbesök eller en kaffe i verkligheten, jag har mätt), alternativt koden LARS35932, och jag får delta i ett lotteri om en Model Y eller Roadster. Eventuell vinst kommer jag naturligtvis betala skatt på.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

35 kommentarer:

  1. Det här är alltså den billigaste varianten? Intressant hur 35k USD blir till 531k SEK, det är en rejäl skillnad över pölen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hela tiden hävdat 500000+ SEK. Transport, tull och moms tillkommer, vilket inte ingår i 35k USD. Sedan är detta den näst billigaste varianten tror jag, Standard Range Plus.

      Radera
    2. Ren Standard Range saknade något, som gör att jag tror väldigt få kommer köpa den. Den finns nog mest för att Musks 35 k USD skulle existera. De flesta lär istället köpa Plus-versionen.

      Radera
  2. Lāste precis på Electrek att 35000$ modellen tas bort från online-konfiguratorn.
    Snabba svängar här.

    Tesla har helt enkelt inte råd att sälja M3 för 35000 och gör allt för att få folk att beställa dyrare modeller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snarare var det nog väldigt få som köpte den. Fanns en Tesla Model S 40 kWh i början, det var ingen som köpte den heller. Till priset vill ingen köpa så kort räckvidd.

      Radera
    2. Läste någonstans idag (twitter? electrek?) att dom sålde 6 gånger så många SR+ mot SR och att man tog bort SR ur sortimentet för att förenkla tillverkningsprocessen. Sen är det säkert bättre marginaler på SR+.
      Det mest intressanta är att dom ska börja erbjuda leasing i USA och att man inte kommer att få köpa loss bilen efter leasing perioden för att Tesla tänker använda bilen till taxitjänst.

      Radera
    3. @Cornu du har fel. ALLA bilmärken har strippade basmodeller för att kunna lagligen annonsera ett lågt baspris. Men givetvis vill man inte sälja dom.

      Sedan att 35 mil bör räcka för att du aldrig kör längre var ju ett kul argument.

      Var är kombimodellen? Familjebussen? Dragkroken?

      Men visst är det bra med en mindre extremt prissatt modell men det här är fortfarande för mycket för många. Sedan är ju priset som sagt var efter supermiljöbilspremie.

      Radera
  3. Det verkar vara dyr färg Tesla använder.
    Tre gånger så mycket för en metalliclack jämfört med övriga tillverkare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan väl köpa en sprayburk och spraymåla bilen själv om du inte har råd.

      Radera
    2. "Inte har råd", när man frågar varför Tesla tar tre gånger mer betalt för samma produkt, jämfört med andra tillverkare?

      Radera
    3. Ja, har du inte råd, köp inte en Tesla. Ser faktiskt inte problemet.

      Radera
    4. Eller är Tesla på något sätt unik och borde vara en mänsklig rättighet, eller varför får de inte ta ut vilka priser de har lust med på sin lack?

      Radera
    5. Vad är det här för konstig reaktion? Klart Tesla får ta ut vilka priser som helst och tjäna pengar på sina tillval, men varför är det konstigt att påpeka att de tar mycket mer betalt än andra som konsumentupplysning?

      Om man i övrigt är intresserad av t ex privatekonomi och vardagsfrågor så är det i högsta grad intressant att se var man blir relativt sett skinnad, på samma sätt som man inte ska betala för mycket för t ex försäkringar eller för abbonemang.

      Radera
    6. Beror väl på att jag väljer svart utan extra kostnad. Jag sitter i bilen, inte utanför, och färgen är således inte viktig. Men det är jag.

      Radera
    7. 11k dyrare är den i t.ex silver eller blå-metallic, fullt jämförbart med andra tillverkare. Den röda multicoat färgen är uppenbarligen dyr att få till i produktionen enligt åtskilja kommentarer ifrån Eon. Så fullt naturligt pristillägg.

      Radera
    8. Och förstår man inte, att ifall man avviker ifrån standardfärg ökar biltillverkaren marginaler samt betalar sig väldigt lite på begagnatmarknaden. Så ska man nog ta hjälp när man köper bil.

      Radera
    9. Alla färger är väl standardfärger.
      Köper du alltid den färgen som maximerar utdelningen när du senare ska sälja bilen?

      Du har inga egna preferenser eller begär?

      Radera
    10. @Least, sen tidigare var ni ju inne på kostnader för att byta färg på bilen. Jag konstaterade bara det uppenbara.

      Att du väljer att tolka in en massa om mig får stå för dig. Hade jag valt en Tesla så hade det blivit en röd, som på senare tid faktiskt sjunkit i pris, ifrån 27k->22k. Men jag dessa 22k sjunker precis som nästan alla andra tillval betydligt snabbare än bilen i sig. Se de som konsumentupplysning.

      Radera
    11. Tack, men nej tack.

      Radera
  4. Here we go again...TeZZZZZZZZZZZZla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Here we go again, gnällkommentar. Men du klickade och gav mig sidvisningar iaf. Förslag är att du inte gör det om det stör dig.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Själv funderar jag på en VW Amarok som nästa pendlingsbil. Alltid velat köra pick-up!

    SvaraRadera
  7. När får vi läsa om Teslas aktiekurs igen? Blir ju ofta inlägg när den tar ett skutt upp.

    Sedan årsskiftet: -19% (DJ: +16%)
    1 år: -10% (DJ: +9%)
    3 år: +7% (DJ: +41%)

    Bästa investeringarna i personbilstillverkare senaste året:

    1. PSA: +17%
    2. Ferrari: +14%
    3. GM: +1%

    SvaraRadera
  8. Den har elektriskt inställbara framstolar, dock eventuellt utan minne för olika förarprofiler, och även värme i framstolarna.
    Vad gäller ljudanläggningen står det att den har "Uppgraderat ljudsystem - uppslukande ljud", så jag undrar om det inte är samma som LR AWD. Den "vanliga" SR som inte går att beställa i Sverige ska dock enligt uppgift ha enklare ljudanläggning.

    SvaraRadera
  9. En ordentlig milkostnadsanalys vid olika körsträckor skulle vara mycket intressant.

    3000 mil per år = 9000 mil på tre år.
    3700 kr/mån = 133200 kr
    5 kr mil i energi, däck och annat = 45000 kr

    Ca 20 kr/mil

    Förmånsvärden och annat finns då inte med i beräkningen, men kör man långt så kan Model 3 bli en väldigt attraktiv bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag räknade på milkostnader, ifall man köper privat och kör 2000mil/år i 3 år.
      I enklaste utförande men i rätt färg, d v s röd landade jag på 54kr/mil.
      (räknat med 50% restvärde, 3kr/mil i elkostnad, 3% kapitalkostnad samt försvinnande övrigt).

      Värdeminskningen tar större delen, därefter kapitalkostn.
      Rätt okej, jmf med fossiler i 300-400k klassen. Min Zoe ligger på 32kr/mil men uppsidan för Tesla är nog bättre genom högre andrahandsvärde än räknat på ovan.

      Så framförallt, kör man långt är nog en Tesla 3 fullt jämförbar med vilken ny småbil som helst i kostnad. Körupplevelse har jag ingen aning, kan bara gissa att Tesla föraren inte gråter.

      Radera
  10. Tesla är de bästa bilar i världen, när man kör en Tesla så bleknar alla andra bilar kring dig. Man njuter av de hatiska blickar som fattiglappar belönar dig med, du är så många steg högre i hierkin, du är den som lyckades, du äger världen. Gräset blir grönare och luften blir renare med varje kilometer av din Tesla körning. Köp en och upplev det sjäv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha!! Det finns hyggligt gott om långt lyxigare bilar runt om på gatorna här i hufvudstaden än Teslor...

      Radera
    2. Underbar provokation! Men tyvärr finns det sådana här människor.

      Radera
  11. Tesla har nu betat av både sin amerikanska och europeiska backlog för model 3. Därtill blr man av med sina subventioner i år medans konkurrenterna har kvar sin. Konkurs framåt hösten? seekingalpha.com/article/4252990-tesla-q1-delivery-miss-secured-future-quarters-may-worse

    SvaraRadera
  12. https://youtu.be/ByoJA6U9-48

    SvaraRadera
  13. Out of curiosity Cornu, äger du aktier i Tesla? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alldeles för högt värderade. Blanda inte ihop vad du tycker om produkten med investeringar.

      Radera