Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2019-04-17 08:43

Sono Motors elbil Sion tillverkas i Trollhättan

Sono Motors stadselbil Sion kommer produceras på gamla Saab Automobiles fabriker, numera NEVS, i Trollhättan. Bilen har förra generationens elbilars räckvidd om 25 mil, och solceller på taket som ska kunna ladda tre mil om dagen vid vackert väder sommartid. Bilen innehåller en hel del finesser, inklusive dragkrok, kan användas som batteribackup vid strömavbrott, och är byggd för självservice.
Priset på Sono Sion ska bli 25 500 EUR, eller drygt 260 000:- SEK och tanken är att producera 43 000 bilar om året i en takt om 200 bilar om dagen, dvs inte alla dagar i veckan. Fokus ligger på miljötänk och minsta möjliga miljöbelastning i tillverkningen.

Bilen är med sina 25 mils räckvidd och 35 kWh batteri förstås inte inriktad på räckviddsångestens svenska fossilbilister, som måste kunna köra 1000 km med släp i -30 grader, utan att ens ta paus för att kissa (alla pauser fossilbilister tar, tar för övrigt maximalt två minuter, oavsett om det är frukost, lunch, middag, kaffe, toalett, tanka eller handla har jag blivit informerad om), utan de som mer är ute efter en bil för normalt bruk nere på den betydligt mer tätbefolkade kontinenten. 

Priset är betydligt lägre än bilar med motsvarande räckvidd idag, t ex Hyundai Ioniq. Om priset stämmer även i Sverige - och inte avser Tyskland - blir det efter supermiljöbilspremie enligt bonus/malus cirka 200 000:- SEK för en bil som kommer fungera som pendlings- och vardagsbil för de allra flesta. Det kommer rent av april - september räcka att ladda den med de inbyggda solcellerna om man bara kör en mil till jobbet, och sedan hem igen. Tillägg: Priset är 16000 EUR, plus batteriet, som man tror kommer kosta 9500 EUR. Ser ut som detta även är priset för oss svenskar, utifrån förbokningsformuläret på bolagets hemsida.

Sion kommer ha dragkrok, och även köra batterierna baklänges, så den kan ladda upp en annan elbil och dessutom användas som reservbatteri för hushållet och har ett vanligt vägguttag med en kapacitet på upp till 3.7 kW (16A 230 V).

35 kWh bör kunna försörja ett hushåll med full hushållsström (ej varmvatten, ej värme) i tre dygn. Betydligt längre om man bara kör det allra nödvändigaste. Att ladda andra elbilar kan ske med en effekt upp till 11 kW.

Sion ska också vara byggd för självservice med alla standardkomponenter enkelt utbytbara, och med komplett verkstadshandbok till alla kunder. Endast högspänningssystemet, chassi och kaross behöver man åka till verkstad för, om det på något vis skulle gå sönder.

Helt klart en intressant andrabil att ha för kortare resor och som dragbil, samt batteribackup för hushållet. 25 mil räcker gott fram och tillbaka till Göteborg för min del, två gånger på en laddning. Bilen ska från 2020 kunna plockas upp direkt från fabriken i Trollhättan, eller för ett tillägspris få den levererad. Saab Automobile hade förr Saab-turister som kom från hela världen för att få sin Saab levererad direkt från fabriken, bilen hade en sorts kultister som förare. Möjligt att man bygger vidare på detta koncept.

Sono Motors hemsida hittas här. Som ren elbilstillverkare utan några arv tänker man modernt och behöver t ex inte göra sitt externa servicenätverk till lags och göra servicen av bilen hemlig.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

45 kommentarer:

  1. "Bilen har förra generationens elbilars räckvidd om 25 mil"

    Det där har väl att göra med hur stort batteriet är? Inte vilken "generation" det är.

    Tryck i ett 100kWh-batteri i denna lilla tingest så ska ni få se på generation. :)

    Annars är det väl som med vanliga fossil-bilar - ju större och kraftfullare bil - desto högre förbrukning.

    Någon norsk firma testade förbrukningen på elbilar:

    Bilmodell Officiell förbrukning Uppmätt förbrukning Skillnad
    Hyundai Kona 1,43 1,53 +7%
    Kia e-Niro 1,59 1,59 –
    Audi e-tron 2,35 2,37 +1%
    Jaguar I-Pace 2,12 2,28 +8%
    Tesla Model X 2,08* 2,15 +3%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker lite synd ibland om e-tron och I-Pace-köparna. Högre förbrukning än Tesla, mindre batterier, kortare räckvidd. Inget snabbladdningsnät och I-Pace klarar inte ens av att ladda snabbare än 70 kW. Men priset är samma som för en Tesla. Tror Audi och Jaguar har en del att lära.

      Radera
    2. Löjlig kommentar om "förra generationen". Snarare så att Tesla, Audi och de andra är förra generationen. Att transportera runt enstaka it-konsulter i tvåtonselbilar är pinsamt energiineffektivt och ohållbart.

      Energieffektiv mobility:

      0-3 km: e-scooter
      3-15 km: elcykel
      10-20 km: elmoped
      15-200 km: liten elbil typ denna, Twizy, Baojun E100, Unity
      > 200 km: snål, större elbil som e-Niro, Model 3.

      Vilket use case är vanligast?

      Radera
    3. Hur är elscooter energieffektivt för 0-3km, sträckor man i vanliga fall går eller cyklar om man inte ska ha någon last med sig?

      Radera
    4. Jag skulle då fan inte köra 20 mil i en Twizy :-D

      Radera
    5. det finns inget sådant som "förra generationens räckvidd". Var och en borde analysera vilket behov de har precis som de gjort hittills med sina ICE-bilar.

      För vissa räcker det med 5 mils räckvidd, andra som har gigantisk blåsa behöver 100 mils räckvidd.

      Den miljöpåverkan som tillkommer för elbilar är från batteritillverkningen, att skaffa större batteri än vad ens normalkörning kräver är rena dumheter, i synnerhet om man byter till elbil för att vara miljövänlig.

      Detta ständiga propagerande för största tänkbara räckvidd oavsett behov är i bästa fall ogenomtänkt.

      Radera
    6. Marcus, vad jobbar It-konsulten för om han inte får ha bra bil, inte får flyga, inte får äta kött?

      Äta konserverat grönt och gå i herrens hage?

      Radera
  2. Av miljöskäl stannar jag alltid och kissar mina två minuter i diket någonstans med utsikt utanför stadsmiljö. Men det är klart, att kissa på bakdäcket eller laddningsstolpen utanför en ICA-butik har ju också sin alldeles speciella charm. ;-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en långsam tömning. Kolla upp detta.

      Radera
    2. Han kanske passar på att plocka lite blåbär och dylikt på sådarna platser vid säsong.

      Radera
    3. Med kateter och en lämplig flaska kan man undvika onödiga (no pun intended) stopp och därmed köra ännu längre i sträck.

      Radera
  3. Trodde att det gamla SAAB-liket var plundrat och skändat, men det lever tydligen.
    Tar alla nyheter om NEVS och Trollhällan med en stor skopa salt, men sådant här glädjer säkert någon kommun-pamp.

    SvaraRadera
  4. Tycker du missade att poängtera hur mycket bättre Tesla är. Det går inte att göra tydligt nog!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle jag göra det? Det här var inte en artikel om Tesla.

      Radera
    2. @Vansinne
      Läser man cornus kommentar från 09:37: "och I-Pace klarar inte ens av att ladda snabbare än 70 kW" så tycker jag att det framgår klart och tydligt.

      Radera
    3. Absolut. Samma prisklass konkurrerar med varandra, och där är förstås Tesla överlägsen. Sonos elbil är nog den billigaste elbilen på marknaden, om nu priset håller. Helt annat målsegment. Jag kan dock tänka mig en sådan, och kassera min gamla fossilrishög som drag-, skräp-, gårds- och andrabil vid ovanliga tillfällen (har tankat den en gång sedan maj förra påret). Fossilen kostar 6500:- om året enbart i skatt.

      Radera
  5. Positivt för Trollhättan , utveckling och fastighetspriserna!
    Den låga svenska kronkursen i kombination med att vi ännu inte är ett land i 3:e världen utan har både produktions- och utvecklingskunnande har säkert spelat in.

    Men är den inte mycket lik BMW i3 ?

    SvaraRadera
  6. "paus för att kissa (alla pauser fossilbilister tar, tar för övrigt maximalt två minuter, oavsett om det är frukost, lunch, middag, kaffe, toalett, tanka eller handla har jag blivit informerad om.."

    Så du gör alltså skilland på två minuters paus för att kissa och 1h elbilsladdning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redovisat att det räcker med naturliga pauser för att ladda elbilen, iaf min elbil på långa körningar. Då påtalar fossilbilisterna att det inte alls tar tio minuter att gå på toaletten och köpa en kaffe, utan att det tar två minuter. Att en lunch tar 20-30 minuter är också fel, enligt fossilbilisterna tar man lunch på två minuter, om man nu alls äter när man kör sina 1000 km. Därtill så spenderar fossilbilisten noll minuter på destinationen.

      Så det går helt enkelt inte att köra en elbil har jag fått lära mig.

      Radera
    2. Som bilbloggare kommer du att täcka upp en hel del av marknaden om spännvidden är Tesla - Sono. Lite tråkigt att du har lämnat odlandet, det lär inte bli någon eltraktor.

      Radera
    3. Förodlingarna växer som bara den. Blir väl lite dokumentation när det är dags för växthuset igen. Vitlöken har tagit sig över vintern ute i drivbänken iaf.

      Radera
  7. Vad roligt att det blir något av deras bil, den känns "nuftig" och skulle kunna bli en fin ersättare till vår Skoda Fabia bensinbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annars så kanske din nästa Skoda blir en badge-enginerd Sono Sion... Om kostnadsutveckingen i Sverige vs Tjeckien fortsätter som den gjort så kanske det inte inom en alltför avlägsen framtid är Sverige som är det billiga lågkostnadslandet..

      Min egen gamla Renault Megane kombi diesel 2007 får jag nog behålla tills den skickas ner till Västafrika..

      Radera
  8. Produktionsstart hösten 2020, ramp-up-kallar de den. Alltså större produktion 2021. 35 kWh batteri och stor frontarea kommer inte vara direkt konkurrenskraftigt då.
    Första serieprototyp visas Q2 2020, tills dess kör de runt med sina gamla konceptbilar, byggda av BMW i3-delar. Vi får se om kapitalet räcker så långt. Reservationerna har en återbetalningsklausul om inte köpekontrakt skrivs i december 2019.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt med biltillverkning i Trollfabriken då.

      Radera
    2. Stor frontarea kommer alltid att vara konkurrenskraftigt för de som vill ha en kort och rymlig bil och inte kör skitsnabbt till vardags.

      Skåpbilar är ännu kortfetare och säljer som smör för de som behöver lastutrymmet.

      Radera
    3. När det gäller elbilar är stor frontarea döden, förbrukningen sticker snabbt upp över 2kWh/mil när farten går över 70 km/h, men det kanske är skitsnabbt?

      Radera
    4. Magnus!
      Exakt! Och varför tror du att så många hantverkare kör just Reanult Kango ?
      Enkel, billig och "no-thrills"!

      Radera
  9. Måste vara riktigt bra solceller på det där taket eller så är det stort...
    35 kWh / 25 mil = 1,4 kWh/mil
    Skall man ladda 3 mil innebär detta 4,2 kWh
    Soliga dag, skall vi säga 6 timmar? Ger en effekt på 700W.
    Mina Trina Solar paneler (monokristalina, 19% verkningsgrad) ger 295W på en yta av 1,6 m2 => 180 W/m2
    Bilen måste alltså ha ett tak på 3,9 m2
    Rimligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solcellerna är på 1.2 kWp tydligen. Finns närmare info i en PDF på hemsidan.

      Mina 4.8 kWp ger som bäst drygt 30 kWh på en dag. 1.2 kWp skulle teoretiskt kunna ge 7.5 kWh på en dag. Så 4.2 kWh är inte orealistiskt. Siffran 3 mil avser optimala väderförhållanden på sommaren.

      Radera
    2. I övrigt är det även solceller på sidorna och även motorhuven (det senare tror jag).

      Radera
    3. Kan funka om man tar huv och sidor. Är lite skeptiskt till sidorna (minst hälften är ju i skugga) och att de är väl lätta att knäcka i ett dörruppslag på någon parkering.

      Radera
    4. Hur löser man att få solen att skina rätt på både tak och bägge sidorna samtidigt? Även ifall solcellerna är på 1,2kWp så lär max max hälften vara belyst optimalt vid samma tidpunkt. Är det sedan en solig fin sommardag lär man vilja dra igång ACn när man sätter sig i bilen för att kyla ner bilen.

      Radera
    5. Om bilen är lite smart programmerad så kan den luftväxla med kupefläkten om den står i solen och laddar och blir het. Solcellerna är i alla fall en roligare gimmick för mig som tekniknörd än glastak, jag hoppas att de inte är så dyra.

      Jag skrattar lite åt mossfiltret men det kan mycket väl fungera.

      Skall jag kritisera något tekniskt är det att det borde ge lite bättre köregenskaper och bli lite billigare att bygga bilen med bakhjulsdrift men å andra sidan finns det kanske bättre tillgänglighet på komponenter för framhjulsdrift så det bli ändå billigast vid korta serier?

      Radera
    6. Här ska dessutom cellerna täckas av ett skyddande lager polykarbonat, minskar effektiviteten ytterligare.
      Mossfilter som tar bort 20% av partiklarna är meningslöst när ett billigt standard kupéfilter tar bort mer än 98%.

      Radera
    7. Tittade på videon, syns att det är solceller även på fronthuven.

      Radera
    8. Läste någonstans att det var 40% solceller uppåt (inkl fronthuven) och 60% åt sidorna.

      Radera
    9. Max 40% kan alltså vara i direkt solljus vid något tillfälle. Troligen står bilen oftast inte i en brant backe sluttande åt söder. Av de där totala 1,2kWp får man troligen aldrig ut mer än 300W och då inte under hela dagen. Teoretiskt skulle det kanske gå att få 3 mil per dag om man har rörliga speglar runt bilen som följer solen. En rolig gimmick är det dock men garanterat kommer man få ut mycket mer solceller till fast placering för pengen det kostar till bilen.

      Radera
  10. Saab drog ju tillbaka rättigheterna till varumärket eftersom Nevs hade kris efter kris och drog varumärket i smutsen. Vågar man hoppas på att, om denna bil blir en succé, nästa generation bilmodell kommer heta Saab?

    SvaraRadera
  11. Äntligen elbilen vi behöver! Som alla vet behöver alla riktiga män (nublir det fart...) en riktig bil, dvs en Volvo V70. Med dragkrok! Diesel eller bensin är efter behov.

    Men den här grunkan är ju skitbra som andrabil. Den som skall handla eller resa långt tar V70:an och den som bara skall till jobbet tar Sionen. Alltså, 25 mil räcker rätt bra för den mesta pendlingen. Vardagsshopping av mat klarar jag nog med ett par kassar på passagerarplats.

    Nu kommer dealbreakern - är det 2-sits? Eller 2+2? Eller 4-sits. 2-sitsiga bilar går väl att klassa som motorcykel och slipper då krockkrav. Så jag väntar och ser vilka krockkrav Sionen klarar. Men helt klart ett intressant tillskott för alla oss som inte hostar upp 600 papp för en Tesla 3 i fasttigspec.

    Och mycket bra att dom inkluderar solceller på taket även om det i dagsläget kanske mest är en symbolisk sak. Är ju bra att ha när du parkerar din supermiljöbil på Landvetter 2 veckor för att flyga till Thailand.

    SvaraRadera
  12. Går det att ladda batteriet under drift? Poängen med dragkroken är väl att man kan bogsera ett elverk som laddar batterierna, men det blir segt om man behöver stå stilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg för några år sen på E4 norr Örkelljunga en Vit Amazon kombi med släpkärra. På kärran verkade det står en gammal rykande traktormotor som drev en generator (?) för från kärran gick det tjocka röda kablar in genom bakluckan på Amazonen.. Ekipaget höll 80-90 km/h

      Radera
  13. Räckviddsångest?
    Njae, så länge du kör i västeuropa torde det inte föreligga. :-D

    Idag skall jag iväg och kolla på en Zoe!

    https://ev-charging.com/at/en/elektrotankstellen

    SvaraRadera