Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-04-27 15:03

Provkörning Tesla Model 3P AWD - riktigt kul

Via en läsare har jag nu provkört Tesla Model 3, specifikt performanceversionen 3P AWD. En riktigt kul upplevelse, lite styvare, lite sportigare än Model S. Den annorlunda förarmiljön och ännu renare inredningen kan bara ses som ett plus, och förhoppningsvis går framtida uppdateringar av Model S mot denna interiör.
Tesla Model 3P AWD vid rastplatsen inne i Sätila.
Även om jag provsuttit Model 3 tidigare (se interkörbilder om inte annat), så har jag inte suttit i en i trafiken, än mindre kört den. Bilen har omtalats som riktigt kul att köra, och det är bara att hålla med.
Det framgår inte att det handlar om en 3P på dekalen, men ...
Den upplevs som sportigare än den betydligt större Model S, och med kortare längd och mindre ratt upplevs den mycket rikigt betydligt raskare i responsen. Frånvaron av luftfjädringen gör också körningen styvare och kurvtagningen känns ännu bättre än på Model S.
... väl på de röda bromsarna.
Nu testkörde jag via läsaren en Model 3 Performance, dvs versionen som gör 0 - 100 km/h på 3.4 sekunder. Inte lika snabbt som Model S Long Range Performance med 3.2 sekunder eller Model S Performance med Ludicrous-tillägget och 2.6 sekunder, men med en tydlig skillnad mot min S100D, med sina 3.8 sekunder. Rejäl kick. Återstår att provköra Model S Performance och Ludicrous, vilket lär kännas ännu mer nöjesfält.
Bakluckan.
Den annorlunda fjädringen ger också en stabilare känsla när man trampar gaspedalen i botten från stillastående. Men framför allt är det den ökade stabiliteten i kurvor, vilket finns gott om hemmavid, som imponerar. Helt klart en ännu bättre upplevelse av att ligga på hastighetsgränsen även i skarpa kurvor.
Tesla Model 3P AWD hemma.
Inredningen är ännu mer ren än på Model S, och har fått kritik för frånvaron av instrumentbräda framför ratten. Men förarmiljön kändes inte det minsta konstig, eller problematisk. Förhoppningsvis går nästa invändiga uppdatering av Model S åt samma håll, tillsammans med alla bättre inredningsdetaljer, som åtgärdar i princip samtliga invändningar man kan ha mot Model S inredning.

Performanceversionen av Model 3 går i aktuellt utförande på 770 580:- SEK, utan total självkörande förmåga, vilken kostar ytterligare 55 000:- SEK, men väl med den grundläggande autopiloten, som numera ingår som standard på alla Tesla.

Skillnaden mot Model S handlar förstås främst om priset och storleken. Till lägre pris får man en bil som antagligen är enklare att parkera i stan, med sin mer normala storlek, och ännu roligare att köra. Nedsidan är främst mindre bagageutrymme och lite mindre med utrymme i baksätet. Förarmiljön kanske är något mindre, men kompenseras av bättre inredning.

Om du vill beställa en Tesla och få 1500 km gratis supercharging i Teslas laddnätverk, använd denna länk eller koden LARS35932 vid manuell beställning. Jag får då delta i ett lotteri om en Model Y eller den kommande Roadster. 

Haters nedan:

Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

20 kommentarer:

  1. Tesla erbjuder bedrövligt tråkig design. En ratt och en iPad på stativ inne och inte en tillstymmelse till proportioner exteriört. Dock är Model 3 bättre än Model X som vi inte ens skall prata om.

    Tills de mer kompetenta biltillverkarna bemödar sig erbjuda ett roligt alternativ blir det till att fortsätta köra min riktiga prestandabil driven av rikliga mängder döda dinosaurier som både låter och ser ut som en prestandabil skall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ehum: det är även döda växter med också. Inte bara döda dinosaurier.

      Men OT: De kommer väl, de andra billtillverkarnas alternativ.

      Radera
    2. "Bemödar sig" hihi. VAGs pr avdelning bemödar sig rätt mycket på att få folk att skjuta på bilköpet. Med tanke på att fick skjuta på Golf 8 så skulle jag tro tidigast 2021. Då finns inte premien kvar så priset blir nog inte sub 300k

      Radera
    3. Jag skulle inte röra vid en VAG-kärra med tång om jag så vore under vapenhot.

      Radera
    4. Inget fel på VAG ifall man hittar rätt kärra där. De har helt klart haft sina problem med växellådor och motorer. Med lite google-Fu så undviker man dessa enkelt. Själv kör jag franskt numera, precis som min första bil. Svor att aldrig köpa en Fransk bil igen, men så blev det ändå. Ont om billiga elbilar är en förklaring. Hade jag haft lite mer pengar till bilköp så hade det blivit en Koreansk, med ännu mer pengar så en Tesla 3.

      Radera
    5. Google-fu duger till mycket, men inte att hitta en bra bil från VAG. Volkswagen är för simpla och Audi är långt efter BMW i kvalitet och känsla. Flera ton marknadsföring har lyft Audis rykte men det är fortfarande en folkvagn. Det enda rimliga från VAG skulle väl vara en RS5/7 om man inte går för en Porsche.

      Måste nog backa från mitt förra inlägg - det enda som skulle fått mig att röra en VAG vore om alternativet var en gratis fransk bil. :)

      Skulle jag gå för budgetmärke skulle det nog luta år Kia faktiskt.

      Radera
    6. Kvalitet och känsla i bilar är rätt subjektivt. Jag skulle säga att samtliga tyskar har närmat sig varandra och håller en ganska jämn kvalitet, som är lägre än tidigare. Både Audi och BMW har snålat in på mycket i sin inredning de senaste 10 åren, mer flimsy plast nu än tidigare.

      Jag är säker på en sak, nån av de tyska bilmärkena kommer att få kasta in handduken.

      Radera
  2. Vad är det man får av den uppgraderade autopilot som man inte får med standardautopilot? 55kkr för att kunna köra bilen framåt och bakåt med en app känns lite ovärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dagsläget inte mycket. Summon, som du skriver, samt att den kan byta fil när du blinkar (fungerar numera även på andra vägar än motorväg, och det går också att i vissa falla köra av eller på motorvägen). Förhoppningen är väl att de funktioner som nu rullats ut i USA ska komma till Europa inom kort, dvs "navigate on autopilot", vilket betyder att den byter fil och kör av och på motorväg på egen hand. Bara ställa in farten, så hanterar den även omkörningar. Idag måste man göra detta manuellt genom blinkers.

      Sedan ska väl andra funktioner tillkomma, men Elon-time är inte som andras tid.

      Jag har uppgraderat min S till full self driving, men å andra sidan ger det mig X antal blogginlägg att skriva i ämnet när väl funktionerna kommer, så intresset är rätt mycket professionellt för min del.

      Radera
    2. Autopark kanske? Rätt trevligt.

      Radera
  3. Vilken släpvagnsvikt är det som gäller för den här modellen?

    SvaraRadera
  4. Kul. Galna prestanda siffror.

    SvaraRadera
  5. Gillade bilderna ovan men vad var det för vessla som syntes i dörrhålet till garaget eller var det en lada!?

    SvaraRadera
  6. Är inte "early adopter" så väntar tills elbilarna blir billigare än fossilerna. Att betala mer än 200k för en bil är helt uteslutet för mig (trots att jag kan). Men lycka till ni som vill betala 800k för en bil som går som ett skållat troll och kan köra maxhastighet i kurvorna. Sist fick jag två fabriksnya hybrider för under 400k, och de håller sig strax över 10 sekunder från 0 till 100km/h. Kurvtagningen är ganska ok, men inget jag bekymrar mig om eller värdesätter då jag oftast kör rakt fram. De räcker gott och väl till för mig och mina behov.

    SvaraRadera
  7. Har nog mest två saker att klaga på avseende 3:an. Eftersom regnsensorautomatiken funkar så dåligt är det nästan trafikfarligt att behöva pilla på skärmen för att ändra hastighet..Inte för att någon annan bil jag kört har bättre automatik dock.. Tycker alltid att det blir lite fel. Men på min S kan man ju vrida på spaken för att ändra vilket ändå funkar bra.

    Och sen är jag nog inte helt bekväm med att det inte finns en HUD i vart fall som visar hadtigheten. I övrigt fantastisk bil. Dock bara provkört en liten sväng. Men jag hoppas dessa punkter blir fixade till MY.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter ca 300 mil blandad körning i min så kan jag säga att hastighetsmätaren centralt är helt överflödig. Tänker inte en sekund på det och det verkar vara konsensus bland M3-förare. Det var ett av mina orosmoln men efter högst en timme eller två känns det fullständigt normalt. Nu kör förvisso jag med autosteer ganska mycket.

      Regnsensorn kan behöva en mjukvaruuppdatering dock. Ganska enkelt att sköta ett extrasvep manuellt, men det förtar ju hela poängen.

      Radera
    2. Kikar själv på en m3 och har varit och provkört. Jag kunde inte få navigator att visa normal 3d vy, dvs från förarens perspektiv. Kartan visades alltid rent från ovan. Model S visar ju instruktioner i hud:en. Går det att få motsvarande i centerkonsolen i m3?

      Radera
  8. Tesla Autonomy Day: https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE
    Mycket nöje.

    SvaraRadera