Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-04-26 07:33

Begagnade bilar förutsätter att någon köper nya bilar

Begagnade bilar sägs vara bättre för miljön, vilket till viss del stämmer om man ser på dem isolerat. Men för att det ska finnas begagnade bilar att köpa behöver beståndet av bilar fyllas på med nya bilar, och begagnade bilar kan alltså inte ses som en miljömässigtisolerad företeelse utan hela bilparken måste anses dela på all miljöpåverkan och resursförbrukning.
Hyundai Ioniq Electric.
Det verkliga miljöpriset för en produkt är dess livscykelkostnad - från gruva till skroten, från oljeborrhålet till förbränningen i motorn, från tillverkningen av vindkraftverket till dess skrotning i fallet elbil.

Livscykelkostnaden för en bil påverkas inte av när just du köper en bil i cykeln. Den livscykelkostnaden finns ändå. 

Om man ser sitt bilägande som en helt isolerad företeelse så kan man hävda att en begagnad bil är bättre för miljön, men i verkligheten förutsätter ditt köp av begagnad bil att någon någonstans köpt en ny bil. Både idag, och när din begagnade bil var ny. Du kanske köper en 30 000-milare, från någon som köpte den vid 10 000 mil, men likväl förutsätter detta att bilen en gång var ny. Och att tidigare ägare bytt till en annan begagnad bil, som en gång var ny.

Det enda som gör bilparken mer miljövänlig är om den totala förbrukningen av resurser minskar, och om det inte sker genom mindre bilkörande, så kan det bara ske genom att bilflottan byts ut mot bilar som belastar miljön mindre. Lättare, mindre, andra material, förnyelsebara bränslen, lägre förbrukning per mil. Och det sker bara om någon köper nytt.

Och att gamla bilar skrotas och återfinns för metaller som finns i dem. En gammal bil, som inte används är ett slöseri med ändliga resurser (metaller).
Nissan Leaf.
Så köp gärna en begagnad bil. Den positiva miljöeffekten är att det möjliggör för säljaren att skaffa en ny, miljövänligare bil. Men det är alltså inte du som köpare av en begagnad bil som ensam står för miljöförbättringen, utan bilägarkollektivet. Och störst ekonomisk insats för att förbättra bilparken gör de som köper de nya bilarna.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

49 kommentarer:

  1. Inte så mycket att säga om det. Fast eftersom du ändå tog upp JC igår, jeans kan ju försäljas som begagnade fadt de är nya, du är väl gammal nog att minnas stentvättade jeans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det vore ju något, en ny Volvo med stenskott och repor i lacken ;-)

      Radera
  2. Naturligtvis är det så, och insatsen man gör om man köper och sköter om en begagnad bil är ju främst att alla belastningar från tillverkning kan fördelas på fler år eller km kanske egentligen är en bättre fördelnings faktor. Näst bäst efter att sluta åka bil är ju att varje bil används mycket, om det nu inte är en ökad förbrukning. Det är väl främsta skälen till att jag ser bilpooler som så mycket bättre för miljön. De leder inte till att medlemmar kör i onödan då kostnaden är per km och bilen används mer än en privat.

    SvaraRadera
  3. Är det verkligen så enkelt? En bils livslängd går ju att påverka, många bilar som skrotas idag kan med säkerhet lagas och rulla många mil till. Men så länge vi fyller på med nya bilar i systemet så blir betalningsförmågan på den ”sista” bilen lägre och den kanske skrotas istället för att lagas. Det är när skrotbilen lagas och får rulla lägre, man kan tjäna in belastningen på systemet som en ny bil utgör. Så min slutsats är att om man inte beställer en ny bil och bidrar med mer bilar i omlopp, så kommer betalningsförmågan för begagnade bilar öka, bilar som idag inte är ekonomiskt försvarbara att laga, kommer bli det. Dvs låt bli att köpa ny bil, använd dom vi har bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast vi behöver en marknad för nya också för att driva innovation. Annars skulle vi fortfarande åka runt i bilar som drar 2 liter per mil.

      Radera
  4. En skrotningspremie som finansieras av en något förhöjd registeravgift som är tråkig att betala om bilen står i skogen medan termodynamikens andra lag verkar ostört på den? Då blir man mer motiverad att göra sig av med gamla uttjänta härken på ställen där de gladeligen plockar den av dig för exakt 0 kr, eller får man till och med betala miljöavgifter nu i MuPparnas land?

    SvaraRadera
  5. Jag drat mitt strå till stacken, alla hemmaboende med körkort skall givetvis ha en egen bil så de slipper blanda sig med populasen i den svettiga kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
  6. Pest eller kolera för miljön. Ingen som använder bil som främsta transportmedel gör en insats för miljön oavsett om man kör den snålaste bästa bilen.

    Den stora miljöinsatsen gör de som åker kollektivt eller tar sig fram med sina muskler som motor.

    SvaraRadera
  7. Störst ekonomisk insats gör förstås de som köper ny bil, men störst insats för miljö och hållbarhet gör de som köper begagnade bilar och håller liv i dem. Resursutnyttjandet är långt mycket högre för varje ny bil som produceras jämfört med att reparera och underhålla de befintliga bilarna. Men så är det ju med nästan all konsumtion av prylar.

    Vill man vara så miljövänlig som möjligt är en ny Tesla med 500 kg batterier knappast det bästa valet. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De begagnade bilarna hade inte funnits om de inte en gång köpts som nya. Så poängen kvarstår. Utan köp av nya bilar, inga begagnade bilar.

      Radera
    2. Visst, men om alla behåller sina bilar längre behöver man inte fylla på med lika många nya bilar. Då ingår också att reparera äldre bilar istället för att skrota dem i förtid.

      Radera
  8. Det går trots allt inte hänt jättemycket med förbrukningen i rena fossilbilsr de senaste 15 åren och vad jag vet förbrukar en bil lika mycket resurser att tillverka som bränsle under dess livslängd.
    Miljökämpar har sällan koll på det När de vill riva P-hus och inte tillåta garage i nybyggen där bilar kan stå väderskyddat.
    Som alternativ till teknikspäckade och superkänsliga motorer tror i alla fall jag att förvaring i garage har minst lika stor totaleffekt då livslängden kanske förlängs 5000 mil/4000 l bränsle/resurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...så villaägare, städa ur era garage!

      Radera
    2. Din gamla rost SAAB modell 99 kanske mår bäst av att stå i kallgarage, men för moderna bilar är sällan väder och vind problemet om man inte bor nära saltvatten.

      Visst rostar bilar, men det är de rörliga delarnas slitage och kostnad som till slut avgör.

      Radera
    3. Vad får dig att tro att jag kör en gammal Saab 99?
      Jämför en fem år gammal bil som stått ute i sol och regn och en som stått inomhus.
      Vilken hade du köpt?
      Nämnde jag is på rutor eller en kupé >50 grader?
      Sen bor stora delar av befolkningen nära saltvatten - vi med strandtomt i alla fall. Då brukar man ha en bil man är rädd om också vet du.

      Radera
    4. Jag tror inte bilar utomhus tar så mycket mer skada. På 80-talet var det rätt känt att bilar som stod i varmgarage rostade mer än de som stod ute. Frusen snö som tinar blir fukt och rostar.
      Köpa bil som stått inne eller ute? Inget jag tänker på. Snarare skicket.

      Radera
    5. Det visste jag inte, men så snöar det sällan i mina trakter och om det händer smälter det direkt även ute.
      Skicket (tänker ffa på lacken) beror ju mycket på väderexponering, men visst, en ständigt tvättad och vaxad bil ställd utomhus ser nog bättre ut än en aldrig tvättad inomhus.

      Radera
  9. Ja se dess livscykelstudier....
    Kommer osökt att tänka på hur Chalmers i höstas tyckte att man skulle räkna in dödsfallen i koboltgruvorna när det gäller att visa hur farliga dubbdäcken är:
    https://www.chalmers.se/sv/institutioner/tme/nyheter/Sidor/Dubbdack-tar-fler-liv-an-de-raddar.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt irrelevant är det ju inte, typ hälften av de som kör dubbat behöver det inte öht. Att köra med det inne i storstäder är rent vansinne.

      Radera
  10. Köpte en fabriksny Camry 2003. Tyckte att den var i det närmaste slut 2013 (17000 mil) och bytte till en bättre begagnad bil. Köpte återigen fabriksny bil (hybrid) förra sommaren 2018. En dag förra sommaren låg jag i en kö, till stor förvåning, bakom min gamla Camry som jag var övertygad var skrotad vid det här laget. Den såg ut att vara vid god vigör, inte en rostfläck eller blemma vad jag kunde se. Tydligen hade någon lagt ner en del jobb på att hålla den rullande.

    Kollar i bilregistret och ser att Camryn fortfarande rullar (22000 mil). Har haft 3 ägare inklusive mig. Har klarat alla besiktningar utom en då det blev ombesiktning. Verkar som att den har potential att rulla ett bra tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gamla rishög, Honda 2005, har gått 34000 mil och rullar än. Eller nja, batteriet dräneras ur av något så den går inte att starta några timmar efter man laddat fullt och teststartat.

      Radera
    2. 22000 mil ger ungefär 18 kubikmeter bensinförbrukning för den, vilket torde vara den största miljöposten i dess livscykel.

      Radera
    3. En Camry går lätt 40000-50000 mil bara man kommer ihåg att byta olja några ggr

      Radera
    4. Det visar att det finns en marknad även för riktigt gamla bilar, och att de används längre än man tror. Tror att många gamla bilar inte körs så långt per år. T.ex. endel äldre personer har kvar sin gamla bil tills de dör(har inte råd att byta) och kör till och från affären, samt till barnbarnen en bit bort. Och då fyller de en funktion, även om de är miljöbovar med dagens mått mätt.

      Radera
    5. Likväl, utan att någon köper en ny bil, så hade inte din gamla bil funnits. Dess förutsättning är att det en gång köptes en ny bil.

      Radera
    6. LpTIS, jag respekterar verkligen din kärlek till Renault men min högst personlig åsikt är att franska bilar borde förbjudas av miljöskäl likt engångsgrillar.
      När du säger Renault "renault-4 hjul och en bult" så tänker jag på Renault 4, eller i folkmun "apambulansen". Förvisso enkel men med växelspaken i form av paraplyklycka på instrumentpanelen med franskt omvända växellägen mot normalt, en riktig partydödare.
      Idag är Renault så mkt mer än 4 hjul och en bult. Kvaliten hos franska bilar försvann med de gamla Peugeot modellerna 404, 504 som var robusta bilar. Att franska bilar klarade sig i Sahara beror på klimatet. I Sverige upplöstes de ganska snabbt.
      Och tex Volvo eller BMW är rena drömmen att meka med i jämförelse. Och håller ganska bra bortåt 30 000 mil med normal service.

      Radera
    7. Svinto det är de där bilarna som en farbror/tant haft med minimal körning och ordentlig omvårdnad som jag siktar in mig på när jag köper bil. En ägare max två och dubbelnamn eller äldre namn är bäst. Jag köper begagnat av ekonomiska skäl har inte råd med en ny av de sorter jag vill ha.
      En bil vi kollade på hade 13 ägare på 10 år - nej tack.

      Radera
    8. @LpTIS, om du tittar på tyska TUV:s kvalitetsrating 2017 av 10-11 år gamla bilar så finns ingen fransman med bland de 29 första bilarna (man har listat dryga 80 modeller).
      Renault Kangoo ligger nästan sist på plats 81 nära Laguna, Megane och Scenic.

      Radera
    9. Nästan alla bilar kan köras 100.000+ mil utan större problem. Anledningen till att de inte gör det är att de slutar servas eller har någon idiotisk reservdel som kostar skjortan (t.ex. databox) och därmed kostar mer än bilen är värd.

      Radera
  11. Makroanalys: Det huvudsakliga bidraget är att säkra att nya bilar är elbilar. När det gäller begagnade bilar så bör de distribueras efter körsträcka. Kör du lite, köp en bensinslukande bil, oavsett hur miljömedveten du är. Då lämnar man den snålare bilen till någon som kör fler mil.

    SvaraRadera
  12. Kan man inte manipulera gamla bilar så att de producerar och pumpar ut influensavaccin i luften under pågående körning? Bara en tanke så här på fredan efter tidig första grogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller lägga till det i chemtrails från flyget?

      Radera
  13. Nu kanske jag är trög men kan man inte minska miljöpåverkan genom att höja medelåldern på bilflottan och antalet körda mil ligger kvar?

    Dvs nyttja bilarna länge. Detta kommer ju betyda att folk inte har råd att köpa nyare bilar då dessa blir dyrare och istället kommer att vi att få lägga pengarna på att hålla lite äldre bilar igång.

    SvaraRadera
  14. Bättre att fortsätta att använda en bil än att skrota den och köpa ny.

    Ingen fara att låta en bil stå, bara den kommer till återvinning sen när den inte längre kan användas.

    Om man väntar med bilköp är det stor chans att det blir en modernare bil sen när det blir affär. Och bättre återvinning också kanske. Är inte så insatt i hur effektiv dagens återvinning är.

    SvaraRadera
  15. Handlar mer om att ändra sättet att nyttja bilar. En vanlig bil står stilla 95% av tiden. På långresor är en svensk bil i genomsnitt full med 2,1 personer. Helt värdelöst resursutnyttjande.

    Bygg tätt så att vi inte blir beroende av bilåkande. Använd små elbilar och hyr bil när du behöver större bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När nu strax självkörande bilar kommer och taxi efter viss tillväxt blir så billigt att åka med blir egna privata bilar allt mindre nyttjade. 2020 har flera miljonstäder helt elektrifierat alla sina bussar och förmodligen hårdare restriktioner för de fossila permanent eller vid höga luftföroreningar. Bussarna slukar det mesta av nya batterier så först när bussarna fått sitt blir det billigare för elbilarna.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. 2020 tycker jag verkar optimistiskt även om utvecklingen pågår.

      Just bussar borde ju kunna göras mer som hybridtrådbussar, där man laddar under gång i centrum där många andra bussar körs och på så utnyttjas de trådar man behöver sätta upp maximalt. Sedan kompletteras det med laddstation (ungefär som för elbussarna i Göteborg) på ändhållplatser. Då behövs inte så stora batterier.

      Radera
    3. Inte en chans att vi har självkörande bilar i någon relevant omfattning om ens 5 eller 10 år, möjligen inom särskilda avgränsade områden som ex industriområden. Skulle ens något försäkringsbolag våga försäkra ett sådant fordon?

      Radera
  16. Hur tänker du kring trenden att nya bilar blir tyngre och tyngre i säkerhetens och komfortens namn?
    Hur mycket bränslesnålare har bilar blivit? Asconan från -79 gick under 1l/mil och ungefär kring de siffrorna har senare Volvo 740, 940 och och 2 st v70 (-98 och -13) också klarat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Min första bil var en Opel Kadett från 70-talet. Den vägde runt 1000 kg och gick enkelt att köra på 0.6-0.7 l/mil. Ingen prestanda att tala om, och ingen vidare säkerhet heller, men den var energisnål jämfört med dagens bilar.

      Radera
    2. Nya bilar blivit tyngre men bibehåller bränsleförbrukningen = en bättre och snålare motor. Alltså har ju förbrukningen gått ner.

      Att nya bilar då är mer säkra, har mer utrustning och till viss del är lättare att köra, med bibehållen bränsleförbrukning, betyder ju då att de är bättre än en gammal bil från -79.

      Radera
    3. Fast till sist handlar det ju om att förflytta en kropp som väger knappt 100 kg hit och dit. Om man använder ett eller två ton stål för att utföra detta är ju tämligen irrelevant.

      Radera
    4. Inte alla bilar blir tyngre. Det finns många bilar som drar under halvlitern per mil.

      Radera
  17. I min lilla värld borde alla läsa den här intressanta artikeln som BBC gjort.
    https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/how_toxic_is_your_car_exhaust

    SvaraRadera
  18. Genom vansinniga politiska insatser så som tex dieselförbud förtidsskrotas miljoner bilar som hade kunnat rulla vidare i många år utan att ge en tillstymmelse till miljöskada jämfört med vad en ny elbil tillverkad av 100% ändliga resurser ställer till med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nehej du!
      Det där håller inte fordonsbranschens lobbyorganisation alls med om.

      Radera
  19. Oljeanvändningen i Norge har minskat med 5 % på ett år.

    https://www.ssb.no/en/petroleumsalg

    Har det mest med att över de flesta nya bilar har elektrisk drivlina, eller finns det någon ytterligare förklaring?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mindre villaolja, snålare bilar, mindre arbetsdagar (för många ej lönt med löneökning) och såklart elbilar. Sen blir ju inte unga rörliga människor fler i västvärlden heller.

      Radera