Cornucopia?

Aktuellt

Prognos: Kraschen i Stockholms bostadsbubbla - om 90-talets nedgång upprepas

Utvecklingen för Stockholms lägenhetsprisindex speglar än så länge väldigt exakt utvecklingen för lägenhetspriserna på Östermalm under 90-ta...

2019-03-15 07:10

Tesla Model Y - 39 till 54 mils räckvidd - dragkrok oklart

Tesla presenterade i natt sin mellanstorleks SUV Tesla Model Y. Bilen får från 39 mils räckvidd i standardversionen till 54 mil för Long Range. Standardversionen kommer ladda fullt på 15 minuter på de nya 250 kW Superchargerstationerna. Long Range versionen kommer kosta från 621 000:- SEK, släppas i Europa 2021 och kan nu bokas för 15 000:- SEK. Svenska dragkroksautister fick dock inget besked om dragkrok, vilket Model X har.

Designmässigt ser Model Y ut som en Model 3 invändigt, men erbjuder tillval för sju säten till priset av 33 200:-. Till skillnad mot SUV:en Model X finns ingen variant med sex säten. Även den yttre designen följer i mycket Model 3, på samma sätt som Model X gör i förhållande till Model S.

Long Range ska klara 540 km enligt WLTP och kostar från 621 000:- SEK, Long Range AWD från 666 000:- SEK och Long Range AWD Performance från 757 000:- SEK. Standard Range med  390 km räckvidd har inte fått sitt pris än, men bör hamna från runt 520 000:- SEK, allt annat lika. Dock får alltså inte Standard Range och Long Range fyrhjulsdrift, utan för det måste man välja AWD. Lite trist, då Standard Range annars hade fungerat som en möjlig dragbil för lokalt bruk. 

Det finns ännu inget officiellt svar kring dragkrok, eftersom de flesta i världen inte bryr sig utanför svenska och norska dragkroksautister. Inofficiella uppgifter uppger att dragkrok ska finnas, men om detta gäller samtliga modeller, eller bara AWD och när det kommer är okänt tills officiellt besked ges. Model X har dragkrok. Tillägg: Tesla Club Swedens Tibor Blomhall rapporterar att Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen muntligt sade till honom att dragkrok kommer på både Model Y och Model 3, det senare snart.

Bilen stöder från början de nya 250 kW Superchargers, och Standard Range ska då ladda fullt på mindre än 15 minuter. Mitt empiriska konstaterande att 35 mils räckvidd räcker i Sverige gör att man alltså kan ta Standard Range Stockholm - Göteborg med endast en kort kaffepaus, man hinner inte ens med lunch. Standard Range ska dock först finnas tillgänglig först 2022. Tesla fortsätter att vägra uppge batteristorleken, för kunderna ska tydligen inte behöva veta hur mycket de ska betala för att ladda bilen. Idiotiskt, förstås, men så fort någon får fingra på skärmen går faktisk batteristorlek att räkna ut utifrån laddning och räckvidd.

Tesla uppger att Model Y ska börja produceras i Europa 2021. Det kan förstås varit en felsägning från Musks sida, annars planeras alltså en europeisk fabrik vara igång tills dess.

Bilen går att boka för 15 000:- SEK på Teslas hemsida, men inte i standardversion. Tillval som vita säten kostar 11 000:-, metallic från 16 600:- SEK till 27 600:-, nitton tums fälgar och däck 16 600:-  och autopilot 33 200:-, samt det Tesla kallar full autopilot 55 000:- SEK.

Överlag inget förvånande. Frågan är hur många som kommer boka bilen, med tanke på att man åtminstone här i Europa kunde få leverans i princip samtidigt som förbokningarna utan att ha bokat Model 3. Var priserna ligger med tanke på kronans utveckling när bilen faktiskt finns för leverans återstår att se. Till skillnad mot när man bokade Model 3, så anges nu priser vid bokningen. Bokar man bör man således kunna låsa in kronkursen, men läs det finstilta först.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

63 kommentarer:

  1. Alltså, drag-krok, är det verkligen många som har behov av det?

    Själv har jag inget som helst behov eller användning för en sån. Konstigt att det blir en så stor grej. Är det verkligen så många svenska män som går omkring utklädda i drag regelbundet och därför behöver en krok att hänga upp t ex balklänningar och andra kvinnokläder på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för att de är så ovanliga dom det behövs mycket krok. Tänk om de rullar förbi dragqueen på vägen till jobbet med sin elbil utan att kunna få napp?

      Radera
    2. För oss som har fasta fredagsritualer med fastbindning av ett par Jehovas vittnen i dragkroken och sedan snabb stadsvandring, skulle det kännas konstigt med en bil utan. Däremot autopiloten kan man ju vara utan, det roliga är ju just refuger, soptippar och byggarbetsplatser med uppstickande föremål, tror inte att autopiloten kan leda oss rätt dÄr.

      Radera
    3. Jag tycker folk med autopilot borde avrättas, de vänder sig ju uppenbarligen bort från Guds vägledning.

      Radera
    4. Det verkar ju som att ingenjörerna från boeing tagit dog på orden Ben, med mjukvara inspirerad av Ju-87

      Radera
  2. Varför raljeras det om dragkrok? Nivån på detta är ungefär som när vänstern skall förklara integration det finns helt enkelt inget problem. Säger man.

    Dragkrok är bra att ha när man drar, t ex släp eller husvagn. Släp är bra när man kör hem byggmaterial från ByggMax eller ett begagnat kök som man demontera eller när man kör hem jord till trädgården.

    En släpvagn gör att bilens interiör smutsa ner mindre. Husvagn är bra när man skall resa runt och bo på byggarbetsplatser eller i naturen under jakt eller helt enkelt om man flyr undan zombieapokalypsen.

    Men jag antar att min tes bevisats, dvs att Tesla är en bil som körs av överklassen som låter tjänstehjonen utgöra praktiska sysslor. Finns kanske inte så många Teslor hos folk som bor längs 3- och 4-siffriga vägar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor på gård med allt vad det innebär. Jag använder dragkrok 3-4 gånger om året. Beklagar att du uppenbarligen bor på en byggarbetsplats.

      Radera
    2. Ännu mer raljans. Förklara gärna i stället varför det är så svårt att få till en dragkrok. Och att du har behov 3-4 ggr om året betyder inte att detta är det vanliga. Finns liksom ett skäl till att även tyska och franska bilmärken erbjuder dragkrok.

      Radera
    3. Kanske inte du behöver, men om andra (dvs potentiella kunder) efterfrågar det så är det rimligt att detta blir ett möjligt tillval. Tesla är naturligtvis inte tvugna att erbjusa det men det skadar ju inte att lyssna på sina kunder.

      Radera
    4. Det finns väl vissa kategorier folk som använder dragkrok, t ex folk som har mindre båt eller folk som genomför en helrenovering av villan och så där.

      Men så länge det går att eftermontera på fordonet ifråga är det väl ingen jättegrej? Det kostar väl några tusenlappar typ?

      Radera
    5. De begränsningar som finns är väl inte i karossen utan att det inte tillåtits av tillverkaren pga effektskäl?

      Radera
    6. @Ben Dover - naturligtvis är det ok om det går att eftermontera dragkrok men detta kräver typintyg med tillverkarens godkännande. Och de flesta tillverkare brukar erbjuda de absolut viktigaste tillbehören från fabrik. Bland annat vill man ha integration med bilens elsystem så att bakre parkeringssensorer stängs av vid backning.

      Radera
    7. Jag drar släp 3-4 ggr/år men kör cyklar på dragkroken kanske 50 gånger per år.

      Ingen dragkrok = ingen Tesla.

      Radera
    8. Cykeldragkrok finns att montera om du åker till Danmark. Kräver ingen omklassning, så länge du inte använder den till släp, tydligen. Ingen tvingar dig att köpa Tesla. Kia Niro ska ha dragkrok.

      Radera
    9. Cyklar går väl iofs också att transportera på taket, åtminstone så länge man inte tänker köra genom Klaratunneln, he he.

      Radera
    10. Fast nu handlar det kanske om 25 cyklar på ett flak från Lund, sälj i Eslöv, ts 25cyklar från Eslöv sälj i Malmö, 25cyklar från Malmö osv.

      Radera
    11. Ha ha jaså dom, dom åker direkt till Möllevången och ner i källaren under nån vattenpipebutik, för att monteras ner i smådelar och plockas ihop till oidentifierbara "nya" försäljingsobjekt vet du. Då tar man skåpbil, så lasten inte syns.

      Jag har varit nere i en del av källarna där, där är cykelramar från golv till tak.

      Radera
    12. Eller som man säger på engelska: Recykling

      Radera
    13. Det går bra att eftermontera dragkrok även på en bil som inte är typgodkänd för det.
      Men bilen måste genomgå en registreringsbesiktning efteråt, precis som man brukade göra innan 2013.

      Radera
    14. Även om det bara är 3-4 ggr per år (vilket stämmer hyfsat även på mig) så vad gör man om man inte har kroken? Jaga rätt på någon annan som har krok? Det brukar vara svårt och blir en bromsklots i processen. Hyra bil? Beställa leverans?

      På en begagnad bil är det inte speciellt mycket högre pris för dragkrok så då kan man lika gärna köpa en bil med krok.

      Hur gör ni om ni ska ha hem en skiva plywood eller annat som inte låter sig placeras på biltaket?

      /Självidentifierade dragkroksautisten - blir helt låst i huvudet på tanken på en kroklös bil

      Radera
    15. Jaa.. såna som kör bil utan dragkrok är såna som inte kan köra bil eller ens borde köra bil... Konstitt att de ens har körkort...
      Å so bor di i Lund, möllan i Mamlmö eller på södermalm i noll-åtta..

      Redia miljöfubbickar ..

      Radera
  3. Full autopilot kostar 33 200 + 55 000 = 88 200:- på "folkelbilen" Tesla 3. Borde vara samma på Y.

    Alltså nästan lika mycket som en Renault Twizy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanlig ratt kostar dock endast 87999 extra så skippar man autopilot är bilen ett kap helt klart.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Har hellre en nykter autopilot, den fulla kan ställa till med olyckor. Konstigt att den är så dyr.

      Radera
  4. Men finns det kraftuttag för div jordbruksredskap så att du kan plöja åkern när apokalypsen kommer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror problemet är att växellådan sitter dold under karossen. Bakhjulsdrift är inte så vanligt längre och då blir det svårt att anordna kraftuttag. Sedan för plöjning och annat jordbruksarbete krävs bättre terrängegenskaper än vad som är praktiskt möjligt att ordna hos en personbil. Men jag uppskattar ditt fräscha tänk som ligger lite utanför standardboxen.

      Radera
    2. Speciellt utanför allvarlighetsboxen.

      Radera
    3. Jag tog dig på STÖRSTA möjliga ALLVAAAAAARRRRR. Jag kanske borde känna mej krenckt?

      Radera
    4. Hellre kränkt än sänkt.

      Radera
    5. ...sa han som över huvudet sin förhud har vrängt.

      Radera
  5. Sluta att gå i Lars medvetna fällor! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://cache.lovethispic.com/uploaded_images/thumbs/308499-Nooo-Its-A-Booby-Trap-.jpg

      Radera
  6. Varför detta hånande av att folk vill ha dragkrok? I Sverige där man har villa och inte bor på landet där man kan elda sitt ris och bråte själv så är det smidigt att kunna sticka bort till återvinningscentralen. Här, till skillnad från i många andra länder, gör man sånt här själv istället för att ha en trädgårdsmästare som sköter det. Trädgårdsmästaren har oftast en pickup för ändamålet, det är inte lika vanligt bland svenska privatpersoner. En fin kompromiss är dragkroken.

    SvaraRadera
  7. Att döma av alla buliga nummerplåtar fram har dragkroksbilister obefintlig avståndsbedömning och behöver dragkroken som buffert för att inte skada sin egen bil vid fickparkering. Backa, backa, backa, , lite framåt...

    Man skulle kunna kalla det ett brinelltest av nummerplåtar men detta är troligen inte avsikten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvärtom. Dragkroken fälls ut i trånga fickparkeringar som ett skydd mot idioter bakifrån.

      Radera
  8. Det skulle stå [bump] efter "backa" men vinklarna togs bort. Hoppas intresseklubben antecknar.

    SvaraRadera
  9. Tesla fortsätter att vägra uppge batteristorleken, för kunderna ska tydligen inte behöva veta hur mycket de ska betala för att ladda bilen.

    Är det inte för de ska kunna unlocka mer kapacitet i efterhand genom att kunden betalar tillägg?

    SvaraRadera
  10. Förstår ärligt talat ingenting...varför handlar vart 5:e inlägg om bilen Tesla? Vad har hänt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att du inte kan räkna?

      Radera
    2. Seriöst svar? För att bloggen handlar om sådant bloggarjäveln bevakar. Och det händer rätt mycket med Tesla och elbilar öht.

      Radera
  11. Ett tips till bloggaren är att skriva om svårigheterna att ordna laddning "hemma" för de som bor i flerfamiljshus om hyresvärden eller BRF-föreningen inte vill ordna laddstationer på fastighetens parkering.

    Samma problem, fast värre, är det för grupphusområden som har samfällda parkeringar, t.ex. gemensamhetsanläggningar. Anläggningslagen medger förmodligen med dagens rättspraxis inte att man skapar platser för elbilsladdning inom ramen för samfälligheten.

    Praxis kommer förändras när elbilar blir vanliga, men där är vi inte ännu på några år. Det hindrar de som redan idag kanske behöver göra större renoveringar av sina parkeringsanläggningar.

    Länk till information från statlig myndighet:
    https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/om-gemensamhetsanlaggningar/laddstolpe-for-elbil-pa-gemensam-parkeringsplats/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig men med dagens priser är det mest överklass som har råd att köra elbil och dessa bor ofta i villa Och på Östermalm antar jag att man har kontakter som fixar 3-fas matning till garageplatser.

      Men detta kommer ju helt klart att bli ett problem när priserna på elbilar kommer ner i konsumentprisklass. Jag tror att det blir krav på intelligent styrning där det t ex kostar mer att få laddat omedelbart art när det är brist på el.

      Generellt borde man ju slöladda på arbetets parkeringsplats men då kommer ju det klåfingriga profitmotivet in.

      Jag hoppas att Göteborg Energi som inte sålde ut elnätet och håller låga priser kan gå i bräschen för självkostnadsprissättning så vi kan få fart på laddningsplatserna.

      Radera
  12. Men vad är det för design? Den ser ut som en folkabubbla i skala 2:1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kan den böööörna?

      Radera
    2. Nej, eventuell rök kommer möjligtvis ftån en feting som Elon glömt kvar.

      Radera
    3. Eller från batterierna.

      Radera
    4. Röken är rimligen magic smoke.

      Radera
  13. Skare va dragkrok så måste det nog till en växellåda också, tänk en elbil med husvagn maxad till 4250kg och start i backe, schellacken på lindningen börjar flyta o klabba igen så rotorn inte ryms,
    !!!!!!
    Nu kom jag bara till 5kg i dragkraft i ytterkant på rotorn så jag har nog räknat fel, utväxlingen på Tesla ligger runt 10
    Men hur som haver dubbla vikten ska dras och dessutom vid husvagn en lagårdsvägg i motvind, min 'Lemon' en 740 gick med plattan i mattan på 3:an med ZF låda för att hålla 110-120 så att man kunde få in locken i utförsbackarna o kyla av.
    Jag har för mej att Teslan drar runt 30Hk eller om det var 30kW utan dragkrok.
    Och måste jag pressa 115 visserligen utnötta Hk så säg att ett , , el-lok måste offra 60Hk eller 60kW så blir det 1-timma mellan laddstationerna, alltså 5-15 mil, så dragkrok blir till kommunens återvinning eller Byggmax

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tesla riskerar att tappa gruppen långpendlare med 4-tons husvagnar.
      Nä, då blir det nog ingen lansering.

      Radera
  14. Det är ju också intressant att veta hur mycket man får dra på B-kort. Intresset för dragkrok kan f.ö komma från det faktum att ridsport är en av Sveriges största sporter och en häst typiskt inte får plats i en bil. Inte ens en Tesla.

    SvaraRadera
  15. Det sägs att man kan få den som sjusitsig, men det verkar inte finnas bilder på detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror snacket om sju säten är fake news.

      Radera
  16. en bilajävel utan drag ?
    sådana har di väl bara inne i Lund...

    For nåra dar sen var jg just inne i Lund i ärenden.. Körde med scouten på en enkelriktad gata och då kommer där en stor jävla SUV som såg ut som en tesla X mot mig bakom ratten satt en ung tös med sådant där jävla cirkushår i blått grönt o rött

    Tro mig fan att hon hissa ner rutan och sa åt mig att jag skulle backa...
    Jag ? Det var ju honn som körde åt felet håll..
    Hålla bilar för en miljon eller mer kan di men läsa skyltar o sånt kan di INTE...
    Tror mig fan att hon hade köpt kortet också..

    Jävla fubbickar det finns
    Och ja, det var en tesla x

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har aldrig hänt uppenbarligen. Alla vet att Lunds gator är enkelriktade på BÅDA hållen.

      Radera
    2. Jaa.. körde sen till Center Syd uttanför Kävlinge...
      in i Malmö kör jag aldrig nu for tiden..

      Radera
    3. Center syd ligger i Löddeköpinge, Bengt.

      Radera
    4. I kävlinge kommun !
      Jag heter Nils-Petter Ben ! Va heter du? Lars ?

      Radera
    5. Lunds gator är enkelriktade åt båda hallen, det blåser alltid motvind oavsett när och var man cyklar och uppförsbacke är det överallt ocksa.

      Att ligga I I Lund alltså om man skall någonstans. Till exempel för att ligga I Lund.

      Radera
    6. Center Syd har en jävla massa laddstolpar för Teslor.

      Radera
    7. Du ska få ett tips rickard så du slipper ligga i lund..
      Ta polenfärjan ...!

      Radera
  17. Marknaden tog inte emot Model Y särskilt väl, börskursen backade 5%.

    Knepet att tillfälligt sänka priserna över hela linjen kommer förmodligen att förbättra Q2-resultatet men det blir bara en tidigarelagd intäkt, inte ny.

    SvaraRadera