Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2019-03-26 18:39

Tesla avskaffar bilservice - höjer prestandan 5% via mjukvaruppdatering

Tesla har nu statistiskt underlag nog för att tagit beslutet att avskaffa serviceprogrammen för Tesla. Beskedet är att ingen service krävs, annat än utbyte av slitagedelar vid behov, t ex bromsar, och serviceprogrammen och serviceintervallen har nu avskaffats, initialt i USA. Vid en mjukvaruuppdatering idag höjdes även prestandan med 5% på alla bilar, vilket kapar bort ytterligare några tiondelars sekunder på accellerationssiffrorna 0-100 km/h. Det finns nu ett nytt program för gratis Supercharger om du ska beställa en bil.
Teslor, främst Model 3, i väntan på leverans vid Teslas servicecenter i Mölndal.
Var några dagar sedan jag irriterade läsarna med att skriva något om Tesla, så det är väl dags igen.

Det har sagts att elbilar kräver mindre service än fossilbilar, och Tesla har nu dataunderlag nog att konstatera att deras rena elbilsdesigner mycket riktigt inte kräver service. Man har med start i USA nu avskaffat serviceprogrammen och serviceintervallen. Det går inte längre att teckna något serviceprogram och det finns inte heller några uppgifter om serviceintervall. Tesla garanterar fortfarande bilens funktion enligt produktgarantierna. Kvar finns en rekommendation att byta bromsvätska varannat år, och även filter för luftintagen, och i övrigt bara lämna in bilen när slitagedelar som främst bromsar (och förstås däck hos valfri däckfirma) blir slitna. Det verkar som att bytet av batterikylvätska efter 6000 mil alltså utgår, och inte påverkar vare sig funktion eller livslängd på batterierna.

I Sverige har det inte varit ett krav att följa serviceprogrammet ens för leasingbilar, även om det har varit rekommenderat att genomföra service enligt programmet för att inte det garanterade återköpsvärdet ska påverkas. Dock inget krav, utan bilens helhetsskick utifrån körsträckan bedöms oavsett. Frågan är nu när även serviceprogrammen och serviceintervallen avskaffas i Europa och Sverige? För svensk del kan det nog dröja då i storleksordningen 90-95% av alla Tesla är företagsleasing, vilket är lite unikt pga den svenska skattelagstiftningen. Andra länder har inte nödvändigtvis samma underliga regler för tjänstebilar, vilket gör att leasing inte är nödvändigt, utan företag kan köpa tjänstebilar istället.

Andra elbilar är designade av fossilbilstillverkare, och ofta på en fossil plattform (t ex Hyundai Ioniq och Kia Niro) och verkar vara betydligt mer komplicerade skapelser, vilket lätt syns om man öppnar motorhuven.
Under motorhuven på Audi e-Tron.
Tesla driver sina egna serviceverkstäder, och kan alltså ta ett sådant här beslut, medan fossilbilstillverkarna har externa serviceverkstäder, inte sällan kopplade till bilhandlare, som de inte kan hugga i ryggen genom servicefria elbilar. Servicen är ofta en betydande intäkt för bilhandlarna. Så det är mycket tveksamt att övriga biltillverkare följer efter. Teslas behov av att bygga ut serviceorganisationen minskar också på detta vis.

Tesla skickade idag ut en ny mjukvaruuppdatering. Bland annat ska den under vissa omständigheter lyckas varna för att man riskerar köra mot rött ljus men i övrigt inte vidta några åtgärder. Dessa omständigheter inträffade iaf inte i Sverige idag kan jag vittna om, trots att möjligheten testades. Omständigheterna är väl som vanligt Kalifornien.

Mer intressant är att man med mjukvaruuppdateringen ökade prestandan på motorerna med 5% genom att tillåta dem att ta ut mer kraft från batteriet. Kanske inte så märkvärdigt, men de officiella accellerationssiffrorna har nu sänkts ytterligare. Teslor, både befintliga och nya, fortsätter bli bättre efter leverans.

Tesla har nu återinfört ett nytt program för gratis Supercharger vid köp av en ny bil. Använder du denna länk vid beställning eller koden LARS35932 ska du få 1500 km gratis Supercharger, och jag får en chans att vinna en Model Y eller en Tesla Roadster. Det gamla rekommendationsprogrammet var för kostsamt, då Tesla underskattat hur effektiva deras bilägare skulle vara på att sprida elongeliet.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

72 kommentarer:


  1. Måste man registrera prestanda ökningen ?
    Trimma bilar kan vara olagligt.
    Är inte dessa bilar jäkligt snabba som det är?. Vill minnas att kollegan sa att hans model s var seriöst snabb iväg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I en elmotor får du ut ett brutalt vridmoment från sekunden du trycker på gasen. En förbränningsmotor har en startsträcka till maximalt vridmoment. En förbränningsmotor är också begränsad av varvtalet i motorn samt växellådan.

      Radera
    2. Det har varit uppe här innan att mjukvaruuppdatering kan betyda att man behöver nytt typgodkännande.

      Skall nuffrorna i registreringsbeviset stämma så bör det ju uppdateras i bilregistret. Kanske, det är ju inte så att mjukvaruuppdateringen ändrar motoreffekten utan ändrar ju bara hur motoreffekten används. Men det kanske står lite annat i registret för elbilar (slagvolymen och CO2-utsläppen är ju ganska ointressant för elbilar), jag har inte sett hur dessa registreringsuppgifter ser ut för elbilar.

      Radera
    3. Helt riktigt så krävs det antingen ett nytt typgodkännande eller en registreringsbesiktning om man ändrar bilen grundläggande egenskaper. Effekt och topphastighet är sådana egenskaper.

      Mycket troligare är då snarare att bilarna har varit elektroniskt strypta till en lägre effekt och/eller topphastighet än vad de är typade till, och nu släpps det lite på spärrarna.
      Det är bara att bocka och buga inför en marknadsföringens mästare.

      Radera
    4. Man höjer ju även topphastighet från 250 till 260 km/h på Model 3 Performance.

      Jag har inte förstått det som att det krävts nytt typgodkännande eller registreringsbesiktning utan det är en sk OTA-uppdatering som görs direkt. Fast det kanske har justerats av Tesla innan de skickade ut uppdateringen?

      Radera
    5. Att uppdateringen sker "Over the air" är oväsentligt i sammanhanget.
      Det är exakt samma regler som gäller för chiptrimning. Det enda som byts ut är även där mjukvaran.

      Ur TSFS 2013:63 för Ombyggt Fordon:
      "Med ”utbytts” menas att komponenterna ska ha bytts ut mot komponenter som på något sätt har annan funktion eller prestanda. Normalt sett betyder det andra fysiska dimensioner men delarna kan trots det i vissa fall passa i samma fästpunkter och komma från samma tillverkare. Det viktiga är att de förändrar fordonets prestanda eller egenskaper."

      Radera
    6. Nu är det ju en uppdatering från tillverkaren, precis som alla andra märken kör på årliga servicen. Till och med någon med mycket stora personliga utmaningar måste väl förstå att en ”chiptrimmning” inte är samma sak?

      Radera
    7. Ändrad motoreffekt kräver intyg från biltillverkaren och därefter registreringsbesiktning. Många biltillverkare erbjuder effekthöjningar genom uppdatering av mjukvaran, så detta är inget nytt.

      Att sluta byta kylvätska skulle jag inte rekommendera. Glykol bryts ned till glykolsyra och de additiv som används i kylarvätskan för att motverka korrosion, bland annat silikater, förbrukas. Tesla är dock knappast först med att ta bort byte av kylvätska eller växellådaolja från serviceprogrammet, verkligheten brukar dock tendera att komma ifatt när bilen fått några år på nacken.

      Radera
    8. Precis har man en volvo och köper polestar av volvo ska det registretas så skatt o försäkring kan justeras.
      Spelar ingen roll o. Det är volvo eller nisse som gort mjukvaran

      Radera
    9. En chiptrimning är ingenting annat än en programvaruuppdatering,
      "Till och med någon med mycket stora personliga utmaningar måste väl förstå det"

      Om man går till personangrepp när man saknar argument så har man redan förlorat, och är därför något vuxna inte gör.

      Radera
    10. För elbilar måste man skilja på temporär maxeffekt och max kontinuerlig effekt.
      Tesla angav sina bilar med max kontinuerlig effekt fram till och med årsmodell 2015.
      Då var en S 60 på 52kW, en S85 på 69 kW och en 85D på 66kW. (oavsett performance eller vanlig, begränsningen ligger i batteripacket)
      Från 2016 års modell så angavs bilarna med temporär maxeffekt.
      Då åkte 85 upp till 283 kW och 85D till 386 kW
      Med de nya batteripacken som kom med 2017 års modell, som fick avsevärt förbättrad kylning, så gick den kontinuerliga effekten upp till 169 kW på den häftigaste modellen.
      Vilket fortfarande är något mindre än den kontinuerliga maxeffekten på din älskade I-Pace. :-)

      Nu tror jag däremot inte att Tesla har registrerat alla bilar med "långt över deras verkliga prestanda". Man behöver över 400 hästkrafter för att knuffa upp en bil på två ton till 100 km/h på fem sekunder.

      Radera
    11. Kan förövrigt nämna att man kommer för elbilar i framtiden att ange effekt med tre olika mått, max effekt, max effekt under 30 minuter och max effekt under en timme.

      Radera
    12. @Jörgen Andersson: Tesla anger fortfarande temporär maxeffekt (både 30 minuter och 1h). Det är Transportstyrelsen som ändrade hur uppgifterna registreras sedan. Transportstyrelsen hittar på en siffra som inte alls har rapporterats av Tesla. Min bil har för övrigt 772 hk/568 kW enligt Transportstyrelsen vilket inte stämmer med verkligheten. 540 hk stämmer bättre. I bilens CoC från Tesla går det varken att finna 568 kW eller 772 hk.

      Radera
    13. Nu är det ju inte så det fungerar.
      Det finns 501 Teslor i Sverige på 568 kW, alla utom fyra har registrerats av Tesla via transportstyrelsens registreringsservice. Där har alltså Tesla själva lagt in vilken effekt bilen ska ha i registret.

      Det betyder att du har en av de återstående fyra bilarna som är registreringsbesiktigade och då har uppgifterna matats in av registreringsbesiktningen.
      Kan du kontrollera på CoC-dokumentet vad Typ, Variant och Version är?

      Radera
    14. Bilen har två elmotorer, deras sammanlagda effekt är 568 kW men detta är inte bilens maximala effekt då batteriet begränsar effekten. Varje elmotor kan dock nå sin maxeffekt, bara inte samtidigt. Det bör finnas möjlighet att ange effekt per motor, Tesla är ju inte ensamma om att ha flera motorer och på andra bilar med flera motorer som jag kollat upp så slås inte effekten samman för dessa. I andra länder inom EU så är det inte heller summan av effekten som registreras på bilen utan en mycket lägre effekt vilket bilar som importeras till Sverige får behålla. Från CoC: Typ: 002, Variant: 90X och Version: P22B7T.

      Radera
    15. Din bil har i alla fall samma siffror som övriga bilar av samma typ.

      Det tog lite tid att hitta varför effektangivelserna i Sverige avviker från många andra länder.
      Det är försäkringsbolagen som har krävt det. De hämtar sina fordonsuppgifter från transportstyrelsen, och de tyckte inte att 69 kW var speciellt rättvisande för prestandan hos en Tesla S85.
      I andra länder hämtar försäkringsbolagen sina uppgifter från andra källor. Försäkringsbolagen i Tyskland använder t.ex. Deutsche Automobil Treuhand (DAT)

      Radera
  2. När det gäller service ingår inte det i leasingavtalet? I så fall vore ju leasingfirman rätt intresserade av att slippa servicen eftersom det hade inneburit att man kan ta betalt för något som inte utförs.

    Sen är det väl lite sanning med modifikation att säga att inte service behövs när det rekommenderas att byta bromsvätska och filter regelbundet? Det är ju lite som att säga att inte heller fossilbilar behöver service (bortsett från att man skall byta olja, filter mm regelbundet). Och nej, att det bara är rekommendation funkar tunnt som ursäkt då serviceprogrammet för fossilbilar egentligen också bara är en rekommendation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För fossilbilar är det ett krav med service för att garantin ska gälla (och för att bilen ska hålla). Bromsvätskan och filter påverkar inte bilens hållbarhet.

      Radera
    2. Ventilationsfilter påverkar inte bilens hållbarhet medan övriga filter gör det (i fossilbilar)

      Radera
    3. Fossilbilar har service-schema långt långt utöver garantins giltighet. Det mesta av service-schemat är alltså en ren och skär rekommendation.

      Att bromsvätskan inte skulle påverka bilens hållbarhet håller jag inte med om. Testa INTE, men kör du omkring utan bromsolja så kan det kraftigt försämra bilens hållbarhet om ett oförutsett hinder dyker upp i din färdväg...

      Radera
    4. Bromsvätska är normalt hygroskopisk för att förhindra korrosion i bromssystem. Efter några år är det mättad med vatten som då kan gälla ut och förorsaka korrosion. Det ä detta som sätter serviceintervallet.

      Radera
  3. Till hälften OT, men ändå relevant. Såg i dag på en brittisk tidningswebb att EU fattat beslut om att alla nya bilar fr o m 2022 skall ha bl a en intelligent hastighetsbegränsare som avläser fartskyltarna. Trodde först att det var en Brexit-anhängare som försökte vinna proselyter, men det påpekades att standardisering av bilar över Europa styrs av ett separat avtal utanför EU-medlemskap. Någon som vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer. Iaf för fordon i kommersiellt bruk. Lagen bekräftades nog här för något tag sen men har legat under utredning under ett längre tag där tillverkare av bl.a lastbilar varit involverade i skapandet.

      Lagen är dock inte skriven som att man måste ha en kamera som avläser skyltar utan är väldigt öppen i sin tolkning och handlar i grunden om att bilen automatiskt måste kunna anpassa sig till gällande hastighet på vägen. Den är inte heller tvingande på något sätt.

      Radera
  4. Hur var det nu med låsen som hade 40bit kryptering och var busenkelt att hacka?

    Nyteknik har en video på två tjuvar som har mer problem att ta loss laddkabeln än att sno bilen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla märken var mer eller mindre lika värdelösa https://www.nyteknik.se/fordon/nastan-alla-nyckellosa-bilar-kunde-lasas-upp-i-stoldtestet-6946254
      Av 237 bilar var det bara Land Rover Discovery, Range Rover och I-Pace. som klarade sig.

      Radera
    2. Det finns två typer av nyckellösa system: Ett där nyckeln kontinuerligt sänder både kodat upplåsningskommando för dörrarna OCH tändningsupplåsning, och en där dörrarna låses upp med en knapptryckning som sänder en mycket kort kodad signal. Sistnämnda typ borde vara säkrare då signalen är svårare att fånga upp och koppla till visst fordon. I avvaktan på nya lösningar är ett plåtfodral för nyckeln ingen dum idé. Och resurser till tullen att hitta alla kapitalvaror som av utländska ligor stjäls och förs ur landet ...

      Radera
  5. Tillåt mig småle, bara för att motorn är elektrisk kan man inte bortse från allt annat, låter mera som ett slags reklamtrick.
    Till och med min luftvärmepump har serviceintervall, men visst vill man "gasa till det rasar" är det rätt väg att gå.
    Åtminstone borde bilen in för att tömmas på allt grus som verkar samlas på diverse ställen i underredet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den stora skillnaden är att det inte behövs något byte av bränslefilter, oljefilter, olja eller luftfilter. Med andra ord mer än halva servicekostnaden. Dessutom så kan man antagligen utöka serviceintervallen betydligt då motoroljan är den definitivt känsligaste delen och det man inte får fuska med.

      Min gissning är att serviceintervallet sammanfaller någorlunda med bilens garantitid.

      Radera
    2. En av de viktigare punkterna på serviceschemat till min Golf är att smörja gångjärnen till dörrarna och kolla mönsterdjupet på däcken. Antar att det behövs även till Tesla.

      Radera
    3. Tömmas på grus? Det finns ingen service, för någon bil där detta görs.

      Radera
  6. Hade en kollega som gjorde sig av med Teslan enbart pga av att servicen var så kass. Han hade bl.a. problem med att ett av handtagen fastnade i utfällt läge. Hade också problem med nån givare och fick felmeddelande och kunde inte använda autopiloten fullt ut. Visst, Tesla sa att han skulle koppla upp bilen och felsöka, och de kunde säga att det var fel på dörrhandtaget respektive sensorn. Men det gick ju naturligtvis inte att laga mjukvaruvägen. Så det blev 2 st resor, 70 mil tur/retur vardera, för att tjafsa om fysisk service. Tesla är säkert en kul gimmick att ha om man bor i San Fransisco eller annan techhub. Men detta blir bara löjligt. Kommer aldrig slå som en bil för barnfamiljen eller gemene man. Bilar går sönder, och då vill man ha en verkstad i närheten som vet vad kundservice betyder. Säg att man backar på något och måste byta en strålkastare eller sensor, är det rimligt att närmsta verkstad ligger en dagsutflykt bort? Patetiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kommer aldrig slå som en bil för...." Hur långt sträcker sig aldrig?

      Radera
    2. Antagligen tills man åtgärdar problemen som gör att de "aldrig" kommer slå.

      problem jag ser är bland annat priset, att det inte är någon praktisk lösning för laddning för många, och detta att det tydligen inte finns några verkstäder att tala om.

      Radera
  7. Ser inte ut som att så många noterat det, men det roliga med dina Tesla inlägg är ju detta enorma bias. Du var ganska negativ i bloggen (enligt mig totalt orimligt, de har varit helt överlägsna i väldigt många år), sen fick du tag i en, och plötsligt kan inget mäta sig med Tesla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cornu i ett nötskal.
      Skaffat rysk fästmö som flyttat från Ryssland och inte gillar Putin, allt som har med Ryssland att göra är helt kass.
      Svart eller vitt, ond eller god, tror det kallas "borderline" i psykiatriska kretsar.

      Radera
    2. Det inlägget var spot on!

      Radera
  8. Funderade lite på att köpa en elbil för något år sedan. Att inte ha en mekanisk motor var ett av argumenten. Jag kom dock fram till att av alla de bilar jag haft är det aldrig motorn som krånglat. Hjullager, däck, bromsar, AC och givare - inget av det kommer man undan med en elbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, inget är helt underhållsfritt. Inte minst har det blivit ett och annat fel på givare och annan elektronik. Dock bör man väl skilja på service och reparation.

      Radera
  9. Under 1980-talet bodde undertecknad i centrala Paris. Körningen mellan Hallarna (centrum) och Puttgarden tog oftast omkring 8 timmar med en BMW 3.0 Si E3 (1080 km). Rekordet var 6 timmar 35 minuter, inklusive två tankningar. Gör om det med med era superpresterande servicefria Teslor och jag bjuder på en måltid med Château-Neuf-du-Pape 1983.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där snackar vi autobahnbil. Höll du igen på de icketyska sträckorna något?
      Raka sexor är och förblir de ultimata förbränningsmotorerna.

      Radera
    2. En Chateau-Neuf vore kul att smaka, det har jag aldrig hört talas om!

      Radera
    3. Det är mer (last-)bilar och färre frifartssträckor på Autobahn idag så det blir nog svårt oavsett bil.

      Radera
    4. En E3 har 75 liters tank. Startar du med full tank, gör två perfekt placerade tankstopp och rullar på ångorna ombord på färjan har du alltså tillgång till 225 liter bensin. För 108 mil ger en snittförbrukning på sisådär 2 liter milen.

      Snitthastigheten på din resa, men avdrag för tankstoppen blir ~180 km/h, och då är det stadskörning inräknat. För att nå den snitthastigheten behöver du alltså hålla full gas konstant på motorvägen.

      Så, du hävdar att du i en bil som BMW anger drar 1.75 l/mil låg med gasen i botten på motorvägen och fick en förbrukning på 2 liter milen?

      Jag vill nog hävda att det inte bara är stavningen av franska vindistrikt du tar dig lite friheter med.

      Radera
    5. #Nitell#

      Felstavningen har du rätt i, vilken jag skyller på vinet till kvällsmaten.

      Bränsleförbrukningen är mindre än den du räknar med. Vid motorvägskörning med liten trafik i hastigheter upp till 180 km/h ligger den under 1,5 l/mil. Det är inte förrän nära toppfarten den stiger kraftigt. Förbrukningen varierar starkt beroende på hur mycket man bromsar och accelererar. I stadstrafik ligger den över 2 l/mil.

      Den gång det tog 6 timmar 35 minuter var en juninatt med mycket få bilar och lastbilar.

      Tanken bakom min kommentar var att peka på att bilar under de senaste 50 åren inte blivit så värst mycket bättre.

      Radera
    6. En 3.0 si toppar strax över 200, så din förklaring är alltså att bilens förbrukning ska vara relativt konstant 100->180 för att sedan ”stiga kraftigt” de sista 20-30 kilometrarna? Och förbrukningen upp mot 200 är i paritet med moderna bilar, trots att vi pratar om en fyrväxlad treliters sexa med mekanisk insprutning instoppad i en kaross som inte direkt är strömlinjeformad.

      Jag förhåller mig skeptisk, men bjuder på middag med en Tre Apor 2018 om du motbevisar mig.

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Förövrigt så är dina siffror för procentandelen leasing fortfarande rena påhittet.

    Av 723 Tesla Model 3 som har levererats till sina första brukare så är 371 leasade och 99 kreditköp.

    SvaraRadera
  12. Inte för att det behövs mer effekt, körde bakom en MX på hornsgatan mot Hornstull häromdagen, trafikljuset slog om och föraren tryckte plattan i botten, bilen studsade framåt över korsningen och var en hårsmån från att plantera sig i en linjebuss (blåbuss) som just startade från en hållplats. Är man inte van klarar man inte vridet i starten som de här bilarna har.

    Jag satt bakom i en BMW i3 och... tänkte att det fortfarande finns kandidater till The Darwin Award. Lyckligtvis lyckades stolpskottet hejda bilen i sista millisekund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde vara förprogrammerat att bilen ska göra 0-100 på MINST 8 sekunder om man inte ställer in att man är en van förare... sparar däck med.

      Radera
    2. Vore inte så dumt, det är en del fall med teslor där föraren tappat kontrollen och flugit in i ett ett eller annan hus el.dyl.

      Googla "Tesla flew" för exempel.

      Radera
    3. Det mest intressant i inlägget var att det finns alltså folk som sitter och tänker på saker som Darwin Award....

      Radera
    4. Man ska alltså ha sin dashcam redo när man står bakom en Tesla vid ljusen?

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  13. Ursäkta fjollträsk-fokuset, det var alltså i stockholm detta hände.

    SvaraRadera
  14. Haha! Lars, sluta inte med inlägg om Tesla! Kommentarerna är priceless. En har aldrig haft ett motorfel i hela sitt liv, en annan har hört om en som känner en som hade problem med ett dörrhandtag, en tredje tror man kan köra från Paris till Puttgarden snabbare med en 70-tals BMW. Det är som att höra gubbarna på jobbet skryta om att de minsann inte har en smartphone. En gammal BMW.. förlåt Nokia räckte ju batteriet en vecka på!!!

    Jag förstår om man var skeptisk till elbilar för tio år sedan. Jag förstår om man inte kan finansiera en elbil idag, och även att man inte kan räkna hem ekonomin mot en begagnad fossilare. Men de skrönor som sprids här är ju inte smickrande för din läsarkrets alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Notera att autobahn-snubben skrev i första person.

      jag är fortfarande skeptisk till elbil.och det beror inte på oförmågan att finansiera en utan helt enkelt att man finge dålig valuta för pengarna.Liksom en halv mille för något som helt enkelt inte håller måttet.

      vad som krävs är att dessa blir bättre och billigare, mycket billigare

      Radera
  15. Elbilar är väl bra men det är ett reelt problem att det i dagsläget inte finns råvaror för att tillverka batterier som ersätter fossil ilar till 100%.

    Framtiden är nog komplex och vi får acceptera en blandning av fossilt, biobränsle, rysk naturgas och elbilar. Samt diesel i glesbygd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Batteriet är den största belastningen på många sätt, och därför är den här k*kmätartävlingen om vem som har störst... räckvidd väldigt olycklig.

      En normalbilist klarar sig ypperligt med ett batteri på 30-40kWh för all körning, medan folk nu kör omkring i innerstäderna i Teslor med 90- eller 100 kWh-batterier. Ett resursslöseri av rang.

      Det är bara folk som Bloggaren som kör land och rike runt och föreläser som använder den batterikapaciteten, för övriga är det bara en onödig miljöbelastning.

      Radera
  16. Det där med serviceintervall är väl på de flesta bilar borta och ersatt av elektronik? Så har det varit på våra senaste två Audi (modellår 2008 och 2015) där serviceintervallet automatiskt beräknas utifrån driftsförutsättningarna (kallstarter etc).

    SvaraRadera
  17. Dessa inlägg om Tesla har blivit lika jobbiga för folk som de politiska. Det finns två grupper och åsikterna är minst sagt delade.
    Lite kul att se att Lars skriver inlägget och sen backar från datorn, precis som med politiska inläggen. :) :) :)

    SvaraRadera
  18. Undra hur detta påverkar priserna på andrahandsmarknaden.

    SvaraRadera
  19. Intressant läsning om servcie kostander:
    https://teknikensvarld.se/service-av-elbil-billig-men-dyr/


    SvaraRadera
  20. Jag är "snubben" som skrev att jag på 80-talet brukade köra mellan Paris och Sverige via Puttgarden. I min kommentar står inget om att tävla idag,även om samma bilmodell fortfarande står i mitt garage.

    Till yttermera visso kan jag skryta med att till vardags använda en Samsung Solid B2100 mobiltelefon.

    För oss som varit med länge, är det påfallande hur liten skillnaden är mellan en modern bil och en större BMW eller Mercedes från 70-talet. Att montera en massa gadgetar gör inte själva bilen bättre. Det klart, att en modern bil är till stor hjälp för de damer (med eller utan penis) som har svårt för att fickparkera manuellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova att krocka med din 70-talare så får du se om skett någon utveckling eller ej. Dina sexistiska kommentarer om fickparkering känns förresten ungefär lika fräscha som dina 80-talsberättelser, skärp dig.

      Radera
    2. #Nitell#

      Min f.d sambos dagbok den 1 juni 1986: "Upp 4:00. Lars ej sovit. Jag endast någon timme. Iväg 4:35. Mycket packning trots allt. Lars körde fort. Rekordtidigt var vi Puttgarden. Ca 6 tim. …"

      Räkna sedan igen på tankningarna: Fullt i Paris. Första tanken mellan Liège och Aachen. Andra tanken mellan Osnabrück och Bremen. Gott om bensin i tanken vid färjeläget. En BMW E3 är kanske inte så tokig efter allt! Mitt svar om krocksäkerheten hamnade längre ner på sidan.

      Det är tråkigt att bli misstrodd. Därmed avslutar jag denna tråd.

      Radera
  21. Vem har bil idag? Känns sjuttiotal.

    SvaraRadera
  22. Det är dags att byta bil snart. Har idag en V70 diesel och det är absolut ett alternativ att byta till en nyare (begagnad V70 årsmodell 2016). Men hur mycket mer skulle det kosta över 5 år om man skulle satsa på en begagnad Tesla Model S? 2015 års modell kan hittas på Blocket för 550.000 kr. Vet inte om det är ett rimligt pris?
    En V70 2016 skulle tappa kanske 70-80.000 kr i värde på 5 år. Men hur mycket skulle Teslan tappa i värde på 5 år? Vad är rimligt att räkna med?
    Tänker att eftersom vi kör ca 3500 mil per år så är vår nuvarande drivmedelskostnad ca 45.000 kr (0,8 l/mil blandad körning och 16 kr per liter). Dvs 225.000 kr i drivmedelskostnad sett över en 5-års period. Vad är drivmedelskostnaden för en Tesla? 2 kr per mil eller? Det skulle betyda att vi sparar 190.000 kr på att välja Tesla vs. V70. Men den magiska frågan är vad jag ska kalkylera med för värdeminskning på Teslan på 5 år?
    Är Teslan i övrigt billigare att äga vs en V70 diesel - eller är det kanske tvärtom? Servicekostnader? Byte av batterier? Annat?

    SvaraRadera
  23. Jag har krockat en gång och hustrun blev påkörd bakifrån av en medelstor lastbil. Krockzonerna fram och bak fungerade precis som beräknat för en BMW E3. Inga som helst personskador.

    Det är ungefär med bilar som med cancervård. Förbättringarna är endast inkrementella sedan 1970-talet. Sen är det stor skillnad på en E3 och en Renault 4.

    Här i Frankrike har vi ännu inte nått svensk PK-nivå, guskelov! I varje fall inte vi som tillhör de Gula västarna och bebor la France périphérique.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du nu? Utvecklingen fram till 70 talet var också inkrementell eller steg gud ner till jorden, knäppte med fingrarna och skapade din E3:a? Din reflektion handlar är väl snarare om att du anser att du hade det lika bra på 70-talet men handlar ju om en personlig upplevelse inte samhället/teknikens utveckling. Förresten har sannolikheten att överleva cancer mer än fördubblats sen 70-talet vilket jag personligen är mycket glad för. Klart att jag önskar att det var ännu bättre men samtidigt har jag inte lyft ett finger för att skynda på det så jag tänker inte klaga.

      Radera