Cornucopia?

Aktuellt

Swedbankkund - vilken bank ska du byta till?

Detta inlägg är att betrakta som reklam. Tillsammans med Compricer kan bloggen nu presentera jämförelser mellan alla bankers bolåneräntor ...

2019-03-20 10:40

Nedrevidering av tysk tillväxt

En expertpanel har sänkt killgissningen av den ekonomiska tillväxten för den europeiska ekonomiska motorn Tyskland. Revideringen går från 1.5% i BNP-tillväxt för 2019 ner till 0.8%, men landet ska undvika recession.
Dagschart för det tyska börsindexet DAX.
Tyskland visade en anemisk tillväxt på 1.5% förra året, ner från 2.2% år 2017. Med definitionen att 2.0% är gränsen för högkonjunktur var alltså den tyska ekonomin i lågkonjunktur förra året.

En ny revidering av en rad experter sänker BNP-prognosen för Tyskland från 1.5% för i år till 0.8%, men landet ska klara av att inte visa negativ tillväxt två kvartal på raken och alltså ducka formell recession. Annars är 0.8% på helåret så svagt att enskilda kvartal kan landa negativt och det är inte omöjligt att man även på de låga nivåerna kan uppleva negativ utveckling av BNP per capita.

Till orsakerna hör att tysk bilindustri och kemiindustri går dåligt, vilket förstås som alltid kan skyllas på euron och att Tyskland skulle behöva en svagare valuta för att kompensera. 

Nästa år ligger dock killgissningen på återhämtning i Tysklands ekonomi, om än fortfarande lågkonjunktur med 1.7% ökad BNP.

Det relevanta är att svensk ekonomi knappast kan räkna med stöd från den tyska ekonomiska motorn.  Sverige har handelsunderskott och negativ bytesbalans med Tyskland, likt EU totalt, som är ett dränage på svensk ekonomi både när det gäller handel och EU-avgifte. Handelsunderskottet mot Tyskland var 109 miljarder svenska kronor under 2018, och underskottet i tjänstehandeln var 10 miljarder, eller om man så vill en dryg sänkning av svensk BNP med runt två procentenheter. Om nu någon tror att vår handel med Tyskland är positiv.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

6 kommentarer:

  1. Trots detta kommer EURO stärkas mot SEK :)

    SvaraRadera
  2. ....Och Svenska börsen tickar på och nu passerat motståndet vid 1598-1600 nivån. Nästa motstånd vid 1650 nivån och jag är inte främmande att börsen testar 1680. Möjligt att den gränsen passeras för att senare inleda en topp följt av nedgång. Det hela visar hur svåranalyserad börsen är där dopad ränta är eventuell orsak. Gamla modeller med konjunkturer och tid funkar inget bra. Mycket svårare när man ska gå ur respektive in och lätt att hamna fel.
    Själv kör jag fyra olika modeller lita svajande. Blandar likvider. Stabila grundaktier som inte säljs. En del aktier korta placeringar. Ett fast månadssparande i utvalda fonder. Både aktier och fonder Sverige och utland. Fel eller rätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske inte ska ta upprekyler på några månader på så stort allvar. Tittar du historiskt har aldrig börsen bara rasat med konjunkturen, utan det kommer alltid rekyler.

      Radera
  3. Hur mycket påverkar det att tex Tesla, Huyindai, Renault etc har en så stor del av elbilsmarknaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker på Tysk bilindustri alltså... :)

      Radera
    2. Bra fråga. Sover tysk bilindustri på samma sätt som svensk bilindustri helt missade att man marknaden började efterfråga snåla bilar under 2000-2010-talet?

      Nyckeln är kostnaden för batterier och tillverkningslinan för batterier.

      Tesla har skaffat sig stora kunskaper om att bygga elbilar. De stora europeiska tillverkarna är ändå förmodligen inte så långt efter som man kanske kan tro. Det är ännu en nischad marknad för elbilar sett till den totala nybilsförsäljningen i både Europa och USA och även Kina.

      Frågan är vem som först lanserar en elfolkbil?

      Radera