Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-03-05 10:33

Kritiken mot Revolut och dess bemötande

Fintechuppstickaren Revolut har de senaste dagarna utsatts för hård kritik. Det handlar om penningtvätt, avhopp av deras finanschef, Rysslandskopplingar och dålig intern företagskultur. Detta har bemötts igår av VD:n, som konstaterar att bolaget förändrats och nu bland topp tre bästa arbetsplatserna enligt LinkedIn.
Revolut.
Revolut är inte utan kritik. Googlar man på nätet har en och annan användare stängts av för misstänkta transaktioner, vilket det antagligen finns fog för. Dock har det nyligen framkommit att man juli till september 2018 har haft sitt system för att upptäcka misstänkta transaktioner nedstängt, vilket dock förnekas av bolaget.

Samtidigt som dessa anklagelser avgick bolagets finanschef, CFO. Han hävdar dock att det beror på att man nu går från fintechbolag till bank och att han inte är rätt man för uppdraget. Techcrunch citerar avgående CFO:n:
"However, as Revolut begins to scale globally and applies to become a bank in multiple jurisdictions, the time has come to pass the reigns over to someone who has global retail banking experience at this level."
En fullt rimlig förklaring. Det är skillnad på att vara CFO för en global bank och ett fintechbolag.
Den påstådda nedstängningen av systemet luktar förstås lite illa med tanke på den senaste tidens avslöjanden om rysk penningtvätt. VD:n för Revolut är nämligen son till en av de högsta cheferna i Kreml-diktaturens jättelika gasbolag Gazprom. Han är dock brittisk medborgare numera, men detta är i linje med hur den ryska eliten gör - man skickar sina barn bort från det dysfunktionella Ryssland till tryggheten, välståndet och möjligheten att bygga en laglig framtid för barnen i Väst. För diktaturens elit är Ryssland bara en resurs att plundra, och det är också därför man penningtvättar pengarna ut ur landet i strid mot sanktioner - eliten har ingen som helst avsikt att stanna kvar i det land man ödelägger.

Med det sagt så flyttar varje kompetent och vettig ryss som har möjligheten från Ryssland och Revoluts VD:s koppling till chefsskapet på Gazprom behöver inte betyda något alls. Barn är inte sina föräldrar och har inte någon arvssynd.

Revoluts VD förnekar på bolagets blogg att man skulle stängt ner bevakningen av transaktioner. Man drog igång ett nytt system för penningtvättgranskning, men eftersom man inte var nöjda med kalibreringen, så rullade man tillbaka till det gamla systemen under några månader.
"During the initial testing stage of these new systems, we decided that they were not calibrated to a standard that we would expect, so we therefore decided to temporarily revert to our existing controls, while we continued to enhance the new systems. In our view, the new systems were imprecise and were resulting in too many false positive cases, which in turn resulted in an increase in customer dissatisfaction.
At no point during this time did we fail to meet our legal or regulatory requirements. We conducted a thorough review of all transactions that were processed during this time, which confirmed that there were no breaches. Unfortunately, this fact was not included in the original news story. This roll-out did not result in a breach of any sanctions or money laundering laws and requirements - so we did not send a formal notification to the regulator."
Slutligen publicerade Wired för fem dagar sedan en artikel om fruktansvärd företagskultur inom Revolut. Personer som lämnar bolaget uppvisar stort missnöjde, vilket förstås är normalfallet om man säger upp sig efter kort tid.

VD:n har också bemött detta och medger tidigare fel när man var ett betydligt mindre bolag, men att han nu lärt sig vad som krävs för att driva ett lyckat bolag.
"I'm not going to pretend that we're perfect, but we absolutely want to be. If you look at Revolut today, we've grown from 100 to over 800 people, and I'm proud of the fact that our turnover is now less than 3%, and that we were named as a top three tech company to work for by LinkedIn. I don't mention these things to gloat, but instead to demonstrate how far we have come."
Att vara topp tre på LinkedIn är inte fy skam. Vad för frekvens 3% i uppsägningar innebär uppges inte. Förmodligen per månad, vilket är helt normalt.

Revolut har som ungt bolag attraherat många unga och oerfarna. Att många slutat kan också höra åldern till. Få i 20-årsåldern är sk lifers, utan söker fortfarande efter sin plats både på arbetsmarknaden och karriärsmässigt. Personer som säger upp sig kommer sällan vara nöjda, men uppenbarligen har den interna företagskulturen varit allt annat än progressiv svensk tidigare. Att det kan (men måste inte) vara tufft i Storbritanniens IT- och finansvärld kan nog en och annan läsare av denna blog bekräfta.

Kritik mot Revolut finns och snabbväxande bolag kommer alltid dra till sig kritik. Sedan är det upp till var och en att göra en bedömning kring om detta påverkar viljan att vara kund till bolaget.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

18 kommentarer:

  1. Vad kostar det att hamna i topp tre på LinkedIn tro?

    SvaraRadera
  2. Använt revolut för resor sen det blev tillgängligt för svenskar. Bl a i USA. Fungerat väldigt bra och sparar en del kronor på kursen. Kombinera med inhemskt sim i sin dual sim lur för datatrafik och det fungerar än bättre. Får hålla koll på företaget som helhet antar jag, men än sålänge inget som ger att jag skulle avsluta.

    SvaraRadera
  3. Har de någon insättningsgaranti?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Via den underliggande banken har de förstås det, men iom att slutkundskontona är "virtuella", och kunden i praktiken delar det underliggande kontot med x antal andra så räcker knappast reguljär insättningsgaranti särskilt långt.

      En av flera anledningar till att de ansökt (och givits) banklicens. Litauen verkar bli deras första testmarknad för tjänsten i egenskap av bank.

      Radera
  4. Nytt virituellt kort samt ny mailadress per månad. Innebär att man kan segla fram på gratismånader framöver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde onekligen öppna upp för utökade provtider...

      Radera
  5. Tur att vår elit är så...nationell, ren kärlek, inte vill väl de rika i Svedala fly?

    SvaraRadera
  6. https://www.wired.co.uk/article/revolut-trade-unions-labour-fintech-politics-storonsky

    Rekommenderar att läsa denna. Sen får man valfritt känna om det är ett företag man vill stödja :)

    SvaraRadera
  7. Fast nog måste det erkännas att det känns rätt suspekt att VD:n är son till Gazprom-bossen...

    SvaraRadera
  8. Men det måste väl kännas lite sådär att dansa när de ryska oligarkerna vevar sitt positiv eller är det en fin upplevelse?

    SvaraRadera
  9. Som anställd hos Revolut kan jag dela med mig av mina egna, personliga erfarenheter gällande detta. Den senaste veckan har jag fått läsa artiklar som beskriver just företagskulturen på ett så främmande och orättvist sätt för mig. Jag absolut älskar att jobba på Revolut. Jag har ett team som alltid stöttar mig och tror på mig till hundra procent. Ett team med en omättad passion för det vi bygger. Ett team som vill skapa en mer transparent & rättvis bankupplevelse där makten förflyttas till kunden, alltså mig, dig, oss.., istället för att stanna hos bankerna. Vi kämpar för något vi tror på, och jag har aldrig känt mig så inspirerad och inkluderad på någon arbetsplats tidigare. Hoppas mina ord kan ge mer transparens kring detta. / Hanna, Community Manager för Revolut i Sverige

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner du Dragan? Det här ”Bank für alle” inlägget luktar väldigt mycket Fyre festival och damage control.

      Radera
    2. Tråkigt att du känner så, vill bara dela med mig av mina egna upplevelser. Om det är intressant för dig, så kan jag även tipsa om att läsa den artikel som min kollega skrivit.

      https://medium.com/@IrinaScarlat/working-for-revolut-an-inside-view-from-a-country-manager-7f6596723951

      Radera
    3. Det var väl det slående med fyre festival dokumentären att poletten inte trillat ner hos de flesta inblandade förens betalningarna uteblev. Nu vet jag absolut ingenting om revolt. Detta var den första gången jag hörde talas om företaget.

      Radera
  10. Det förefaller ganska naturligt att det kommer att bli mycket hård kritik och väldigt många fake news om Revolut, men tanke på vad de håller på att ändra på i bankvärlden. Och alla banker har naturligtvis intresse av att Revolut misslyckas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är fake news? Har CFO:n inte avgått? Är CEO:n inte son till en Gazprom-chef?
      Det känns lite som diskussionerna kring alternativa media där de väljer att lyfta fram vissa specifika (ofta förbisedda av traditionell media) nyheter.

      Radera
  11. När kommer unlimited lounge access? Verkar vara knas när jag kan betala mindre "over the counter" än vad appen ger mig i pris?

    SvaraRadera