Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-03-06 08:37

Kriminalvårdens administration ökade med 40% - antalet platser minskade

Under åren 2015 - 2017 ökade den krisdrabbade Kriminalvårdens administrativt anställda mer än häktes- eller anstaltsanställda. Ändå ska man förstås dra ner på den faktiska operativa verksamheten när sparkraven går. Trots färre platser ökade de administrativa personalkostnaderna med 40%.
Anstaltsområde.
2015 - 2017 ökade antalet anställda (årsarbetskrafter) på administration med 132 personer hos myndigheten Kriminalvården. Antalet anställda på de svenska häktena ökade med 67 och antalet anställda på fängelserna ("anstalt") ökade med 91 personer.

Enskilt ökade alltså administrationen mer än häkten eller anstalt. Men även summan ökade administrativt anställda steg nästan lika mycket som de operativa inom anstalt och häkte, 132 kontra 158 personer.

När det gäller personalkostnaderna för administrationen steg den med 210 MSEK, medan personalkostnaden för häktena steg med 110 MSEK och för anstalt 156 MSEK.

Procentuellt ökade personalkostnaderna för administration med 40% på två år, medan häkte steg med 10% och anstalt med 6%. Samtidigt sjönk antalet platser i häktena med 4% och anstalterna med 3%. För att summera ser det ut som att administrationen äter upp allt mer av Kriminalvårdens operativa effekt.

Antalet frihetsberövade var i genomsnitt 1 696 personer i häkte och 3 724 under 2017. Antalet anställda som jobbade med administration var 920 samma år. Administrativ personal ökade med 16%, men lönekostnaderna för dessa med 40%. Bra löneutveckling hos gruppen kan tyckas.

Siffror från myndighetens årsredovisning 2017 (PDF).

Som tidigare rapporterat är nu häktena överfulla och besparingskrav drar ner på den operativa verksamheten.

Varför administrativa personalkostnader ska öka med 40% när antalet platser minskade lämnas som en övning åt skattebetalarna. Bloggen får säkert anledning att återkomma till ämnet när årsredovisningen för 2018 är publicerad. Med tanke på volymen administrativ personal måste man fråga sig varför redovisningen inte är klar än?
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

42 kommentarer:

  1. Nästan sex "kunder" per administrativt skrivbord. Inte undra på att de knäar under bördan. Ser fram mot 2018 årsredovisning för så kan man inte ha det.
    Jaak

    SvaraRadera
  2. Sverige 2.0
    Räcker det med en 2.1 uppgradering
    eller behövs det en helt ny version 3.0 för att få det att fungera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny programvara krävs, om det så blir beta 0.1.

      Radera
  3. Från någon som arbetar med administration inom staten så är jag av uppfattningen att många myndigheter behöver utöka administration avsevärt - då de varken når upp till god redovisningssed eller kan stödja kärnverksamheten så de kan göra sitt arbete.

    Sen kan man tillägga att många tvingas anställs fler pga. bisarra krav från regeringarna - moderna jobb, extrajobb, anslutning till statens servicecenter (som skulle minska kostnaderna men som har lett till avsevärda ökningar)

    Men det är juh bara skattepengar så..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så ändrar man på uppdraget, måste man göra allt som man tror sig göra?
      Då kanske det inte behövs ngn som administrerar allt som behöver göras.

      Radera
    2. Sanningen är väl snarare att egentligen behöver nästan inget göras, det "arbete" som utförs är inte värt något - ingen skulle betala med egna pengar för att få det gjort!

      Radera
    3. Blir så när man försöker ersätta traditionell flit och kompetens med numerär, styrning/uppföljning och politiska visioner.

      Radera
    4. Eller så definierar man vad som är kärnverksamheten och vad målen för den är och så länge målen inte är helt uppfyllda så görs inget annat.

      Radera
    5. @Carmania Fast för att ha kärnverksamhet behöver du administration i nån form.

      @livsfsrlig ledning, nåja. Mycket skit produceras på myndigheter man att förkasta allt är väl att ta i. Jag tror nog de flesta uppskattar t.ex. polismyndigheten eller domstolsverken..

      @RickardOhlin, absolut. Problemet är väl oftast att vissa uppdrag inte går att stoppa "i tid". Många gånger får man ett återbesök Tyringe uppdrag och dra en diskussion med departement om att de ej kommer utföras kräver inte bara tid men även muskler för att få till förändringen. Många ggr blir det billigare att producera t.ex. en luftrapport eller anställa någon som typ ... räknar verifikation.

      Radera
    6. New pulic management...
      På tex en kommunal räddningstjänst så har brandmännen blivit/blir färre medans administrationsavdelningen bara växer o växer.
      Mina anhöriga som jobbar i det offentliga har samma upplevelse.
      Detta kan vara/är en orsak till varför välfärden inte mäktar med.
      Aldeles för många som dricker kaffe o skickar mejl ingen läser.

      Radera
    7. Polisen är väl en utmärkt kandidat att privatisera, vilken effektivitet de skulle få helt plötsligt! Och för er insnöade sossar så betyder inte privatisering att stat eller kommun handlar något av den som bjuder lägst och har finast mångfaldsplan.

      Radera
    8. Samma sak där jag jobbar, tillkommer hela tiden mer administration och uppgifter "uppifrån" politiken. Energibesparingar, GDPR, flyktingmottagning, osv, när man sen behöver spara, så riktas allas ögon mot de som faktiskt jobbar aktivt med kärnverksamheten..

      Radera
    9. De boende är nog intresserade av att bo där vare sig de får bo gratis eller betala för sig;)

      Radera
    10. @Turboprop, jao, tror NPM har påverkat avsevärt mer än vad folk tror. Jag har suttit en hel del att ta fram styrkort, styrsystem, BI hit och dit. Helt galet.

      @Kallle7, japp. Där jag är nu behövs det sparas ca 10 MSEK. Admin behöver spara 0, medan kärnverksamheten (som redan underleverar) inte får ersättningsanställa vid pensionsavgångar. Jag sitter och väntar på attm in nuvarande chef ska avgå ihopp om att kanske få kunna digitalisera flera flöden så vi kan få bort flera tanter.


      Här sitter 3 personer och går genom chefers fakturor och att de konterar rätt när det kommer till fakturor. Givetvis är det viktigt att momsen och all den skiten blir rätt men när man lade förslaget att vi kanske ska förkontera allt så cheferna bara kan "japp, jag har köpt det där - godkänn!" så de kan få fokusera på sitt så kan vi fokusera på att vara ett bra stöd - då tog det hus i helvetet. "Det är deras uppgift" "De ska fan kunna det själva" "Vi kan inte verksamheterna"... Undra på hur de kommer mottaga när jag lägger fram att systemet får förkontera allt så dessa tre kan .. ja. Sitta hemma eller något.

      Radera
  4. Politikerna har en stor uppgift när det gäller att balansera administration contra operativ verksamhet i de statliga funktionerna, och det är alltid administrationen som är överdrivet stor.

    Politikerna har också en stor uppgift att stoppa tjänstemannaaktivism.

    Tyvärr verkar inte viljan vara så stor bland politikerna att göra något åt dessa problem.

    SvaraRadera
  5. Jösses! Man borde inte bli förvånad längre men kan ändå inte låta bli...sorgligt ineffektivt. Ett skott från höften är väl att många administratörer helt enkelt inte är så bra på sina jobb vilket skapar kåren extraarbete

    SvaraRadera
  6. Det är inte billigt att HBTQ och mens sertifera verksamheter! 🤯

    SvaraRadera
  7. Hälften av landets myndigheter kan säkert läggas ner men vi skulle behöva en myndighet som benchmarkar med de meste effektiva verksamheterna globalt och kräver att myndigheterna når samma nivå. Myndigheter och annan offentlig administration får inte bli avstjälpningsplats för hopplösa chefer utan de måste rekrytera ur samma grupp som näringslivets chefer och snabbt bytas ut om de inte levererar. Politiker skall ha noll inflytande på rekrytering och avskedande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man benchmarkar redan i Sverige. Både genom EA-värderingen men även genomlysning som Riksrevisionen genomför (däremot så jämför man inte mot varandra)

      Radera
  8. Alltså vem är förvånad? Sätt politiker på att sköta något och det enda man kan garantera är att det kommer bli dyrt och dåligt!

    Och varför skulle det inte bli det? Det är ju andras pengar man sätter sprätt på och räcker de inte så är det bara att höja skatterna och jamsa något om vård-skola-omsorg-sämst ställda-rasister.

    SvaraRadera
  9. Lås in de ansvariga. De frihetsberövade kommer efter avtjänat straff att sluta med sin kriminalitet. Att sitta inspärrad med en tvättäkta byråkrat. No more!

    SvaraRadera
  10. Det låter verkligen inte bra (låter som vården där fler adm anställs än vårdgivare på golvet). När jag jobbade på myndighet blev det mycket bättre när adm anställdes för jag gjorde mycket jobb innan som tog tid men som absolut inte krävde min kompetens.

    SvaraRadera
  11. Vad beror detta på? KVV har ju ett märkligt tillvägagångssätt på så vis att de anställer folk som utbildas till att bli kriminalvårdare. En del underkänns ju dessutom och fyller ut rullorna utan att göra nån som helst nytta. Är det det som ligger bakom?

    SvaraRadera
  12. Jag skulle gissa att trots anställning av mer administrativ personal så har markpersonalen fått mer administrativt jobb att utföra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju deras jobb att hålla ändlösa, meningslösa möten och sätta ihop enkäter som inte heller leder till något bättre. Och lasta på oss nya fina mjukvarusystem som inte fungerar, precis när vi lärt oss de gamla ordentligt..

      Radera
    2. "Klart ni ska ha ett BI-super-advanced-super-najs-siiistem så att kärnverksamheten kan fokusera på sitt jobb! Det som dock krävs är att de som jobbar i kärnverksamheten rapporterar in 82625 olika typer av data, sedan att ni har 827289 som kontrollerar allt som registrerar, varpå sedan admin godkänner allt och sen kan ni se resultatet! Under förutsättning att ni har köpt till modul A, B, C och 827 konsulttimmar för att rigga systemet hos er"

      Radera
    3. Och GPS på firmabilen.. "Men nej, nej, vi ska inte kolla vad ni har för er om dagarna, det är skatteverket som kräver att vi ska kunna redovisa att ni inte tar hem bilarna på kvällen"

      Radera
    4. Jag har ju haft exakt samma jobb inom det privata tidigare, på ca hälften av personalstyrkan, men då var det stressigt som fan, men ändå ansvarslöst, det man inte hann, släpptes bara när kl var 16:00. Efter det var det någon annans problem.

      Men vi var mer övervakade, allting skulle redovisas till kunden, helst digitalt. Och en massa kostnader låg förskjutet till den privata aktören. Som tydligen ändå tog tillräckligt betalt, eftersom det gick runt.

      Bättre lön var ju en morot, men man kan inte köpa tillbaka den livskvalité som försvann.

      Radera
  13. Han har ju en poäng han här...
    https://youtu.be/50sbRyXDNvk

    Vad får vi för pengarna? Administration, det är vad vi får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. “The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.”

      ― Oscar Wilde

      Radera
  14. Men vart ska annars Genusvetarna få jobb om inte på HR avdelningen ?

    SvaraRadera
  15. Min fru som f.n. går en utbildning till admin inom offentlig verksamhet beskrev med viss chock ineffiktiviteten och hur "slappt" det var på den arbetsplatsen. Den bemanningen på den typen av uppgifter hade aldrig accepterats inom privat verksamhet var hennes bedömning.

    SvaraRadera
  16. Om transporterna har ökat, och om nyanställda enbart transportörer räknas som administratörer (vilket nog är fullt möjligt även här, eftersom t.ex rena transportörer på sjukhus anställs som "assistenter" och räknas som administratörer), så är det ju inget konstigt med kostnadsökningen på det kontot. En assistent/administratör har lägre lön än en formellt utbildad specialist, även om de gör samma jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge de vanliga administratörskostnaderna procentuell ökar snabbare än chefs- och mellanchefslönerna finns ingen anledning att vara orolig för en offentlig verksamhets effektivitet.

      Det är när politikerna börjar pumpa upp antalet chefer, mellanchefer och framförallt statistikrunkare i de egna centrala chefsbyggnaderna som värdet för medborgarna blir diffust och tveksamt.

      Ännu värre förstås om de högsta cheferna blir "påtvingade" nära kollegor som petats snett utåt vänster från den aktiva politiken, till positioner där de får behålla hög lön men inte tillför något annat än att vara i vägen.

      Men administratörer på golvnivå är lika viktiga för ett smidigt flöde som t.ex montörer på en bilfabrik.

      Radera
    2. Fast nu har ju inte Kvv ökat antalet administratörer på golvnivå,de har ökat på just huvudkontoret. Där gör dom tyvärr ingen nytta för kärnverksamheten. Faktum är faktiskt att huvudkontoret,mig veterligen, hittills inte lyckats ta över någon funktion från kärnverksamheten. Där har funnits en del visioner och nåt försök till att ta över vissa specifika funktioner, men det har inte fungerat.

      Radera
    3. Sen kan man ju fråga sig vad alla dessa administratörer gör. All verksamhet sköts ju redan ute på häkten och anstalter,från själva vaktandet till säkerhets bedömningar,strafftidsberäkningar,telefon och besökstillstånd,innehavstillstånd, permissionsplanering etc.

      Radera
  17. Säg vilken statlig/kommunal verksamhet som inte dukar under under administrativa bördor. Det är ju en ständig följetång.

    På 60-talet kunde ett sjukhus, eller lasarett, administreras 2-3 sjuksköterskor som så till att personal fanns, material fanns och jobbet blev gjort.

    Idag behövs 3 administratörer och en outsourcad vaktmästare för att byta en glödlampa.

    Vad gick fel?

    SvaraRadera
  18. Det kan inte varit så att Kriminalvården införde PRIO 2015? ^^

    SvaraRadera