Cornucopia?

Aktuellt

Lysa lanserar hållbart sparande - erbjudande om rabatt på förvaltningsavgift

Detta inlägg är publicerat i samarbete med Lysa och ska betraktas som reklam. Robotrådgivaren Lysa lanserar nu ett etiskt hållbart spara...

2019-03-03 09:19

Enorma prissänkningar på Tesla Model S och X: 200000:- till 600000:- kronor

Till allas förvåning verkar Tesla genomfört massiva prissänkningar på sina premiummodeller Tesla Model S och Model X enbart i Sverige. Som mest sänktes performance-modellerna och kostar nu mindre än vad ordinarie Long Range (fd 100D) gjorde i torsdags. Sänkningen möts av befogad misstro under helgen, men också ilska från de som nyligen köpt en bil eller har bilar på beställning, samt de som inte leasar och alltså inte har ett garanterat återköpspris på sin bil. Med nästa vecka får vi se om Tesla Sverige står fast vid priserna, eller om man helt enkelt glömt momsen.
Tesla Model X Long Range (100D) prissänktes med 218 020:- SEK.
Tesla utannonserade i veckan att man ska minska antalet butiker i främst USA, och istället satsa på fler serviceinrättningar. Bland annat ska hela Sverige ha tillgång till service, inklusive mobil service i hemmet eller på arbetsplatsen. Resultatet av besparingen på butikerna innebär ett ökat fokus på onlineförsäljning och innebar att Model 3 prissänktes med 6%.

Men även Model X och Model S fick sänkt pris. I just Sverige extremt sänkt pris. Den tidigare dyraste Tesla Model X Ludicrous Performance sänktes med hela 579 170:- SEK från 1 674 350:- till 1 095 180:- SEK, eller lägre än vad ordinarie Model X Long Range kostade i torsdags. Den senare kostar nu 1 013 018:- SEK.

Model S Ludicrous Performance sänktes 553 320:- SEK och kostar nu i grundutförande 1 022 180:- SEK, också lägre än vad Long Range tidigare kostade. Long Range är sänkt till 932 180:- SEK. Skulle de här priserna bestå blir min nästa bil en Model S Ludicrous Performance när min nuvarande förtagsleasing löper ut. Trots allt är nu Performance-modellen billigare än vad min 100D var.

Det finns dock starka misstankar att Tesla helt enkelt glömt lägga på svensk moms, och uppgifterna går isär om priserna är korrekta. Och sänkningen väcker minst sagt en del ilska hos tidigare köpare.

Ilskan gäller dels de som nyss fått en bil levererad, och nu ser att den prissänkts med nästan 600 000:- kronor. Dels sitter de som beställt men ännu inte fått leverans som levande frågetecken. Rimligtvis kan man om ångertiden om 7 dagar för företag och 14 för privatpersoner offra 30 000:- kronor i handpenning och avboka, och sedan boka en ny bil till de nya priserna, men det väcker fortfarande irritation.

Slutligen ställer det här stora frågor om andrahandsvärdet på Tesla Model S och X. De flesta har leasat sina bilar, och undantaget en period under 2017 där Tesla inte garanterade återköpsvärde, så har de som leasar ett garanterat återköpspris. Men en del har köpt kontant, antingen privat eller på företaget, eller med annan finansiering än Teslas finansiering via DNB Nor, och saknar garanterat återköpspris. Och vad händer med andrahandsvärdet vid en sådan här extrem prissänkning? I synnerhet på Performance-modellerna? Teslas egna demobilar och begagnade bilar listade på sajten kostar nu mer än att beställa en ny bil

Hur Tesla ska reda ut detta återstår att se. Personligen skulle jag inte bli förvånad om det slängs på 25% moms nästa vecka och en Model S Long Range därmed kostar 932180*1.25=1 165 225:- och Performance 1 277 725:-. Det är fortfarande en prissänkning på 297 775:- SEK för performance och mycket av frågeställningarna kring andrahandsvärde och tidigare köpare kvarstår ändå.

Så vad kan föranleda en faktisk sådan här sänkning?

Dels förväntas Tesla Model S, och kanske även Model X få ny inredning under året. Det kan handla om att rea ut redan produktionsstartade eller lagrade bilar. En del tillval har försvunnit, vilket kan tala för det, t ex finns inte längre metallicsvart, utan bara standardssvart, och utrustningstillvalen har tidigare strippats.

Dels kan det vara nya större batterier på gång, vilket också innebär att man behöver rea ut befintlig produktion. Kanske 110-120 kWh mot dagens 100 kWh. Tyvärr har Tesla lagt sig till med fåneriet att nu inte uppge batteristorleken på Model S och X, likt Model 3. Extremt fånigt och idiotiskt att kunden inte ens ska kunna veta hur mycket och hur lång tid det tar att ladda bilen, samt vad det skulle kosta eftersom man betalar per kWh. Man laddar och betalar för kWh, inte för kilometer.

Slutligen kan det handla om ren tillgång och efterfrågan. Model 3 kan ha slagit undan beställningarna av S och X, vilket föranleder en extrem prisdumpning. En Tesla Model X är nu billigare än Audis nya e-tron, vilket också kan vara en anledning till prisdumpningen.

Men med nästa vecka får vi se om man bara glömt momsen. Då priserna uppdaterades på fredag har det varit lite svårt att få tydliga besked under helgen. En och annan har på spekulation beställt Performance-bilar för att se om priserna består. Annars kan man alltid avboka under ångerperioden.

Notera att inga andra länder har fått dessa extrema prissänkningar på S och X. Detta gör att mycket talar för att man missat minst momsen i Sverige.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

59 kommentarer:

  1. De har ju vinstvarnat och sparkat folk tidigare. Att man lägger ner nyförsäljning och satsar på service ser ju jag som ett ytterligare tecken. Verkar illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Man lägger ner butiker, inte nyförsäljning. Tror du missförstår hur man köper en Tesla. Showrooms kvarstår.

      Radera
    2. Showrooms verkar vara det nya. På Nova Lund har just nu Mercedes ett showrum där (iofs en återförsäljare). Nu väntar jag på showrooms för Ikea på t ex Nova, Emporia, Väla, A6 etc etc. Jag tror nog showrooms är det nya F2F mötet med potensiell kund. Perfekt karriär för en överflödig mäklare kanske?

      Radera
    3. Med tanke på att handeln mer och mer görs över nätet är väl det inhen högodsare att det blir färre butiker och fler showroom inom många branscher.
      Kanske t.om obemannade butiker där man beställer varorna som på Max och får de levererade till sin bil eller hemmet.

      Radera
    4. Nä det är nog en lågoddsare. Undrar hur just stadskärnorna ska leva.. Kanske mest "kroppsvård", kaféer och barer kvar på sikt. Restauranger och jourlivs finner även din plats med ökad befolkningstäthet. Helt ok/naturlig utveckling tycker jag

      Radera
  2. Vad bra! Då kanske folk står ut med att stå och vänta över en timme på en laddstolpe på Sportlovet på väg upp till fjällen....NOT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låter ju helt befängt! Slösa bort en hel timme en eller ett par gånger per år, vem har tid med det? När jag kör har vi ett pit stop på max fem minuter. Familjen gnäller men det skiter jag i, snabbast upp är bäst!

      Radera
    2. Många som "slösar" bort den där timmen får en full tank bränsle gratis.

      Radera
    3. Knappast nödvändigt att pausa en timme för att nå destinationen. Oavsett, en barnfamilj som ska käka lunch gör lätt av med 45 minuter.

      Radera
    4. Ni har missat verklighetspoängen, i verkligheten visar det sig att det finns för få laddstolpar för att besörja alla storstadsfamiljer på väg till/från fjällen i sina Teslor. Verkligheten lämnar rapporter om evighetsväntan på att få komma till en stolpe för att ladda.

      Radera
  3. Kollar man på Bloombergs Model 3 production tracker så verkar de ha producerat ca 8000 bilar/vecka senaste veckorna. Troligen finns inte längre efterfrågan på så många bilar i högsta prisklassen, så man måste börja erbjuda billigare bilar. Därav model 3 för 35K och uppåt. Tycker det verkar rimligt att det drar ner hela prisläget.

    Tesla verkar också sitta finansiellt svårt till och behöver sänka kostnaderna och bibehålla intäkterna trots minskad efterfrågan på de dyraste bilarna. Då måste man sälja många fler bilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finansiellt svårt till? Löste man inte ett lån på en miljard (dollar?) med kontanter ur kassan nyss, eller är det nästa vecka?

      Radera
    2. "Tesla verkar också sitta finansiellt svårt till och behöver sänka kostnaderna"

      Grejen är ju att Panasonics batterier som levereras till Tesla visar rött. De måste alltså öka priset, hur det går ihop med sänkta kostnader vete sjutton

      Radera
    3. Tesla gör som de gjort under hela sin existens och ligger precis på gränsen av vad kassan tillåter. De är alltid nära konkurs men expanderar samtidigt snabbare än någon annan.
      Den största anledningen till de stora sänkningarna på S och X är mest troligen att delar av avtalet med Panasonic har löpt ut och omförhandlats vilket har gett lägre priser på 18650 som kommer från Japan. Panasonic ligger också på gränsen men de framsteg som leder till billigare 2170 i USA leder också till samma förbättringar i 18650.

      Radera
  4. snacka om att ha noll koll!
    Eller sitter det omogna tonårngar, hipsters från södermalm på ekonomiavdelningen ?
    glömma momsen ????

    Drar ju ner hela varumärket med sådana plötsliga o extrema prissänkningar..

    sicka jävla fubbickar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har en känsla av att du hellre kör Skoda när du besöker Ullared va?

      Radera
    2. Hahaha, väl sammanfattat Ben ;)

      Radera
    3. Kör man Tesla så har man nog inte råd med Ullared

      Radera
    4. Ja du Ben!
      Min importfirma levererar faktiskt enklare trädgårdsmöbler till just Ullared från Polen.
      Bra grejor men totalt tunna marginaler
      O ja, jag kör Skoda, en beg Octavia scout

      Radera
    5. Som om Ullared skulle befatta sig med mellanhänder.

      Radera
    6. Importfirma... Är det då man kallar rysk-fru-import nuförtiden? Jaja Bengt, det blir nog bra. Har du kopplat in den kinesiska pelletspannan än? Anar lite kolmonoxidförgiftning i dina inlägg.

      Radera
    7. Ben
      Va e du för jävla fubbick?
      rysk fru import ? Bengt ? kinesisk pelletspanna ?
      E du alldeles jävla hialös i hodet?

      Ja delar importen med mitt polska ex o alla tjänar på det

      Tror du behöver en dubbel 12a Wyborowa Ben

      Radera
  5. Nästa fundering är ju vad som händer om det visar sig att dom glömt momsen.

    Om du beställer en bil till det rabbaterade priset för att Tesla sen i efterhand inser att dom glömt momsen, finns det då möjlighet för mig som konsument att kräva leverans till det priser som angavs när man beställde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp!
      köper du som privatperson så SKA priset till kund anges inkl. moms.
      om firman glömmer att inkludera momsen kan de sedan inte kräva den i efterhand.

      Radera
    2. Lagen är inte så svartvit. Dessutom anses det att det är kunden som lämnar ett anbud och så länge man inte får någon typ av bekräftelse från företaget (automatgenererade orderbekräftelser räknas inte) så kan företaget dra sig ur.

      Radera
    3. Priset som står på hemsidan om det inte är då att man som kund borde förstått att priser var fel. Typ våran kostar 1000:- men på prislappen står det 100:- kund borde förstå att det är ett skrivfel. I detta fel så är det inte ett skriv fel utan priset på sidan bör gälla. Sen får du nog dra det till rätten om ni hamnar i dispyt men det är en annan fråga.

      Radera
  6. Om det är sant så förväntar jag mig ett inlägg som gör narr över deflation i stil med de andra inläggen där du drar en direkt linje mellan prishöjningar och inflation. 👍🏻

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför då? Jag har mina narrativ jag driver.

      Just nu ska månadskorten höjas 20% i Göteborg.

      Radera
    2. Länsförsäkringar höjde sina försäkringspremier med 9%.

      Radera
    3. Min lem höjde sig 30 grader nyligen när det var kolonnkörning med patgb 360 i grannskapet.

      Radera
    4. För att signalera utslaget fordon?

      Radera
    5. kolonkörning i grannskapet?

      Radera
    6. Utslagen efter den sedvanliga fredagscocktailen på hormoslyr, rakvatten och klorin.

      Radera
    7. Dubbel 12a Wyborowa Ben!

      Radera
    8. Aha, en skånsk olloncocktail.

      Radera
    9. Jag tror det var ollonkörning i grannens ko...

      Radera
  7. Det beror nog på att Teslas nybilsförsäljning i Sverige mer eller mindre har kraschat.
    (Tänk på att det inte är samma sak som antalet inregistrerade bilar.)
    De sitter just nu med nybilar på lager sedan ett år tillbaks.

    Min gissning är att det mestadels beror på att alla intresserade väntar på Model 3.
    Så för Tesla så är det nog tyvärr så att Model 3 kannibaliserar på deras egna modeller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teslas gamla prismodell justerades efter dollarn var tredje månad. I takt med sjunkande krona och stark dollar har priset eskalerat i Sverige. Tesla inför nu antagligen en prismodell som inte baseras på valutan utan istället på kunders förmåga. Det är mer likt hur andra biltillverkare agerar.

      Radera
    2. Pris efter förmåga har de väl haft länge.
      Eller hur förklarar du prisskillnaden mellan de vanliga bilarna och performance?
      Så mycket mer kostar inte de hästkrafterna. Därmed finns det också ordentlig marginal för prissänkningen på performance..

      Radera
  8. Nu har jag inte följt Tesla särskilt intensivt.
    Men har de fått igång megafabriken och i så fall kör de med full kapacitet nu?

    Kan det vara så att tillverkningskostnaderna för bland annat batterier har sjunkit drastiskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla har precis installer flera nya Grohman-linor i Giga 1 som markant sänker priset på färdiga pack.
      Giga 1 är dock bara påbörjad. Kapaciteten idag på 35gwh som motsvarar hela världens produktionskapacitet för 5-6 år sedan när Giga 1 planerades kan komma att femdubblas inom bara några år.

      Radera
  9. Om uppgifterna från USA stämmer, så stänger Tesla de flesta av sina serviceställen i USA, men vem behöver service för sin Tesla, de är ju enligt pressen fel- samt underhållsfria.

    Det som skall bli intressant att se hur saker och ting utvecklar sig är det faktum att den 1.3 förföll ett obligationslån till betalning för Tesla. Då vilkoren för lånet var intressanta, klarade inte Musk att blåsa upp aktiekursen tillräckligt, så därför blir nu Tesla tvunget att betala tillbaka 920 miljoner USD istället för att rulla över lånet i form av bolagets papper. Detta kommer att kosta Tesla mellan 1/3 till 1/2 av bolagets kassa i ett läge då försäljningen klart gått i stå. Enligt Business Insider så har företaget 2 miljarder USD mer skulder än totala tillgångar.

    Lägg därtill vikande efterfrågan samt Consumer Reports negativa rapport om kvalitet samt pålitlighet hos M3 plus en serie intressanta olyckor där Teslan gått upp i rök. Därtill har Musk lyckats ytterligare reta upp SEC, som redan tidigare var på krigsstigen pga Musks missledande information beträffande Tesla.

    Prissänkningarna är för övrigt intressanta, det är den 3:e sänkningen 2019 i USA, samtidigt som bolaget har svårt att göra vinst på tillverkade bilar.

    Börjar mer och mer se ut som att Tesla är vår tids De Lorean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lägg till att bolagets ny chefsjurist slutade efter några veckor på posten. Personen i fråga kom till Tesla från en advokatfirma som var specialiserad på sk "white collar crime".

      Radera
    2. De stänger butiker och utökar serviceställen med mer mobil service och de kommer också hämta bilen om den måste tas till verkstaden och sedan lämna den efteråt.

      Radera
  10. Tycker rätt många Tesla ägare är "full of it" just nu.
    Det här händer med en hel del teknik. Utgående modeller går ner i pris.

    Ser ni volvoägare bli kränkta på nätet när deras bilar säljs året efter som "classic" modell med 35% prisreduktion?

    Det är väl bra att tesla sänkt sina kostnader vad gäller försäljning och tillverkning så att man kan sänka priserna. Ska man motivera en stor serviceorganisation (vilket behövs) behöver man ju även få ut en större flotta på vägarna.

    Sen att Fjollträskarna på fjällresa (Som Unknown, östkustens Hanves) får vänta lite vid laddarna är bara sunt för dem. De behöver lära sig att slappna av och njuta av livet lite mer istället för att färdas fram och tillbaka med enbart inslag av instagrammande :D

    Säga vad man vill om Tesla som företag men de driver en viktig teknikför'ändring framåt. Genom sina drivlinor och mjukvarulösningar har de visat de gubbiga biltillverkarna att deras sätt att produktutveckla är förlegade. Kolla bara volvo.... De nya modeller de visar har tills största delen dieselmotorer. Detta då de byggt hela sin infrastruktur och leverantörskedja på just cancermotorerna :) Polestar "helektriskt" i all ära men det vet vi ju alla kommer bli en konceptbil. Man kommer omöjligen få ut dessa mer än ett hundratal per år. Nä, Volvo kommer leva på att sälja XC serien till de som vill ha en snygg bil men skiter i miljön. :D

    SvaraRadera
  11. Denna glömdes till müset i fredags.
    https://www.breakit.se/artikel/18802/teslas-aktiekurs-rasade

    SvaraRadera
  12. Polestar har kanske redan dödat Tesla.

    SvaraRadera
  13. Elhybridbilar är nog ett säkrare val; fattas bara en högre kapacitet för eldriften i dessa bilar. Mer framtidssäkra, med tanke på den elbrist och elprishöjning som sannolikt blir fallet, eftersom miljötalibanismen kortslutit allt tänkande kring energiförsörjningen i Sverige. Det behövs mer kärnkraft, inte mindre.

    SvaraRadera
  14. Är väl inte så konstigt.. från börja var allat ordinarie.. nu är inget ordieare ... kanse mindre batteri med mera

    SvaraRadera
  15. Samma typ av prissänkningar har även skett här i AU:
    https://www.caradvice.com.au/731667/tesla-model-s-model-x-pricing/

    SvaraRadera
  16. Fortfarande way out of reach för vanliga arbetare. Funderar på en Lada Niva innan modellen läggs ner för det är den sista bilen v andligt folk förstår.

    SvaraRadera
  17. Måste va kul att ha sin Tesla för försäljning r en ny helt plötsligt kostar 400k mindre än din beggade som rullat 3k mil.. Detta är en desperat likvidering. Cash måste in. Tsla kreativa bokföring ger sken av att allt är bra, men synar man siffrorna ser man att deras riktiga cash nivå kan vara hälften till en tredjedel i värsta fall. Interest income skvallrar om att det inte finns så mycket cash.. Alternativt har de 1/3 av marknadsräntan på sina cash, isåfall är CFO totalt inkompetent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite om TSLA creativa bokföring. Tesla har interest income på $7.35mn, medans man påstår £3.69bn i fria cash,
      7.35/3690 = 0.002 = 20bps Q4
      vilket är
      (1 + .002)^4- 1 = 0.8% ATY
      3mån genomsnittliga t-bill ränta var under Q4 2.34%
      Vad betyder detta, (diffen mellan 2.34 och 0.8)
      1. TSLA CFO är värdelös på att göra sitt jobb
      2. Man har mindre än hälften av fria cash än vad man påstår
      2.34/0.8=2.925
      3.69bn/2.925=1.2615bn i fria cash
      minus Konvertibel lån 920mn (betalas i mars)
      1.2615-0.920=0.3415bn cash

      Radera
  18. behöver du ett lån? Har du letat efter var du ska få ett lån? Har du försökt få någon form av lån? Ansök nu nu på? ([email protected]) om du vill få ett billigt lån. Lånet erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanity check. Om bedragarna/företaget inte har råd att skaffa något annat än ett gratismail så är det inget att ta kontakt med :D

      Radera
  19. Nu har det iallafall gått ett par dagar och priset ligger kvar, så det verkar inte varit ett misstag.

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  21. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  22. Jose luis lån, Vi erbjuder kontanter lån från € 5000 till € 50000, och vi finansierar också projekt från € 50000 till € 300.000 med en årlig kurs på 2% för varje person eller företag som behöver ett lån. pengar för att möta några av deras behov.
    Om du behöver hjälp, berätta vad du behöver och önskad återbetalningsperiod. Snabb kredit och oändlig stress på betalningen.
     maila oss på ([email protected]) whatsapp (+13075431042)



    God dag, jag heter Jeremy Carlos, jag är swendens medborgare
    . Jag vill berätta om den goda långivaren som
    visade mig ljuset efter att ha blivit scammed av 4 falska företag
    Internet långivare, de lovar mig alla ett lån. efter att jag fick betala många
    avgifter som inte producerar något och inte gav några positiva resultat
    resultat. Jag förlorade mina pengar för att tjäna pengar och det var totalt 8 000 kr. En dag medan du surfar på internet verkade det ...
    jag använde dem på Email: ([email protected]) Jag trodde aldrig men jag försökte och till min största överraskning fick jag lånet inom 24 timmar, jag kunde inte tro,
    Jag är glad och rik igen och jag tackar Gud att sådant lån
    Företag som det här finns fortfarande på dessa bedrägerier över alla ställen,
    snälla jag råda alla där ute som har behov av lån besök de de kommer aldrig att misslyckas dig, och
    ditt liv ska förändras som mitt gjorde. Kontakta [email protected]) idag och få ditt lån från dem, Gud välsigne jose luis låneföretag för deras genuina lån erbjudande.
    Se till att du kontaktar JOSE LUIS LÅN för ditt lån eftersom jag fick mitt lån framgångsrikt från detta företag utan stress. e-post
    ([email protected])

    SvaraRadera