Cornucopia?

Aktuellt

Lönerna i IT-branschen 2018 yrke för yrke - var ligger du?

Programmerare sägs vara det vanligaste yrket i Stockholm i takt med att den massiva automatiseringen i IT-branschen effektiviserat och skapa...

2019-02-27 12:34

Tesla brädar Jaguar och Audi - mycket bättre räckvidd

Företaget Nextmove har testat Tesla Model X, Audi e-tron och Jaguar I-Pace under verkliga omständigheter, och Tesla slår de energislukande ineffektiva nya konkurrenterna rejäl. Storlek på batteri är inte allt, då Jaguar och Audi konstruerat dåliga bilar med avsevärt sämre räckvidd. Audi och Jaguar klarar inte ens bloggens praktiska krav på 35 mils räckvidd.
Audi e-tron. På något vis lyckas inte Audi ens få plats med en riktig frunk i sin gigantiska bil.
Testet ska ha genomförts på tyska autobahn mellan Münchens flygplats och Landshut, och på en sträcka av 87 km kört i snitt i 120 km/h vid åtta graders utetemperatur.

Audi e-tron drog 23% mer energi än Tesla Model X, och Jaguar I-pace otroliga 31% mer energi.

Resultatet är att vare sig Audi e-tron eller Jaguar I-pace klarar av bloggens testade krav på 35 mils räckvidd på en laddning. E-tron räcker bara 274 km och I-Pace endast 272 km under omständigheterna, medan Tesla Model X 100D kan köra 389 km. Tesla Model S klarar betydligt längre än så, men har som sedan inte jämförts.

Man kan i så fall konstatera att den som köper en I-Pace eller e-tron kommer bli mycket besviken.
Sämst räckvidd i prisklassen. Och minst. Lite elbil för mycket pengar.
Räckvidden på dessa överprissatta energislukare blir snarare i linje med en Nissan Leaf med under 30 mil i räckvidd. Bloggens egen erfarenhet är att 35 mils räckvidd behövs vid långfärder, och där någonstans är gränsen för hur långt man kör utan naturliga pauser för lunch, fika, toalett, bensträckare eller förarbyte. Att tvingas ta paus i förtid kommer påverka upplevelsen.

I praktiken innebär sådan här dålig räckvidd kombinerat med de stora 90-95 kWh-batterierna att Audi- och Jaguarförarna kommer spendera rätt mycket tid med att ladda sina bilar. Dessutom med generellt bara 50 kW-laddare idag, mot Teslas 120 kW SuperChargers. Sett till priset på bilarna så finns en stor risk att dessa "Tesla-dödare" kommer floppa rejält.
Brädar konkurrensen.
Vill man ha en elbil med full räckvidd är det Tesla Model S, 3, X eller Kia Niro och Hyundai Kona som gäller. Jaguar och Audi spelar istället i förra generationens liga tillsammans med Nissan Leaf, fast till tredubbla priset. Duger förstås som normal pendlingsbil.


Audi kör hård marknadsföring kring e-tron just nu, och bilen hittas på flygplatsutställningar och rent av på båtmässan ovan. Återstår att se hur stor flopp bilen blir när upplevelsen av den dåliga räckvidden sprids. 

Tesla Model S 100D har en räckvidd i praktiken på upp över 500 km, liksom Model 3 Long Range. Det är nästan det dubbla mot en Audi eller Jaguar. Är räckvidd avgörande ter sig valet rätt enkelt, men på den mer tätbefolkade kontinenten kanske 27 mil duger?

Hur Jaguar och Audi helt kan missat på detta vis är fascinerande? Uppenbarligen består Teslas tioåriga teknikförsprång och ingenjörerna hos konkurrenterna är helt frånåkta. Misstankar om orsaken handlar om att bolagen har undermålig batterihantering (kylning, laddning, mjukvara) och inte greppat eller klarat av att lösa de utmaningar som stora elbilsbatterier innebär. Audi e-tron ser också ut att väga några hundra kilo mer än Tesla Model X, trots mindre batteristorlek.

Nästa fråga blir då hur snabbt batterierna på Jaguar och Audi kommer åldras, om hanteringen är så kass? Teslas batterier har visat klara sig mycket bra.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

28 kommentarer:

  1. Cornu: Även om jag är en stor Tesla fan sa skrev du lite fel här: "Tesla Model S 100D har en räckvidd i praktiken på upp över 500 km, liksom Model 3 Long Range. Det är nästan det dubbla mot en Audi eller Jaguar. Är räckvidd avgörande ter sig valet rätt enkelt, men på den mer tätbefolkade kontinenten kanske 27 mil duger?"

    Du kan inte jämföra en färd i 8c i 120km/h med 26c och landsvägkörning under 100km/h. Äpplen och päron. Temp och hastighet har en massiv inverkan pa räckvidden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtta grader är väl nära nog en perfekt temperatur sammantaget för både batterikylning och uppvärmning. 26 C kräver kylning av både batterier och kupé.

      Radera
    2. Hej Cornu. Du har fel. Över 20c är optimalt för räckvidd. Din genomsnittshastighet var förmodligen betydligt lägre än 120km/h vilket även det ger längre räckvidd. https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/11-range-vs-speed-vs-temperature-from-805-teslas/
      AC och uppvärming av kabinen är relativt lika förutsatt att det inte är väldigt kallt.
      Därför bör du kanske korrigera detta påstående.
      Mvh från en glad Teslabesserwisser. :-)

      Radera
  2. Då ska du inte senaste avsnittet av The Grand Tour där Clarkson tycker att Jaguaren är bättre på många punkter än Tesla. Men vad vet han......?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En britt som tycker att en brittisk bil är bättre. Wow. Ungefär som hur varenda Volvo är det bästa sedan skivat bröd när svenska journalister skriver.

      Jag skriver här om räckvidden. Den kanske inte var så viktig för Clarkson? England är rätt litet.

      Radera
    2. På tal om Volvo så presenterar de sin nya Polestar 2 as we speak.

      Radera
    3. Kika lite på försäljningsiffrorna vi har i Norge... Min egna subjektiva uppfattning är att Jaguaren inte är i närheten av Tesla (och då pratar jag inte upplevd kvalite utan drivlina/räckvidd/laddmöjligheter).

      Radera
    4. Cornu, du menar som någon som har investerat i en Tesla eller i t.ex. en massa Apple produkter? De brukar ofta hylla andra produkter och märken, eller hur?

      Det jag vill säga är att du är biased, hur du än vrider på det, precis som t.ex. Clarkson, så man ska ta båda er med en nypa salt!

      Radera
  3. Verkar som om de gamla tillverkarna fortfarande inte ser elbilar som "riktiga" bilar. Ska dock bli intressant att se vad VW lanserar. Blir det en bra billig folkelbil, eller ännu en dyr kalkon?

    SvaraRadera
  4. Jag håller med att skillnaderna i effektivitet är häpnadsväckande. Pinsamt för Audi och Jaguar. Effektiviteten borde inte vara betydligt mindre viktigt bara för att åbäket drivs av el? Elen ska komma någonstans ifrån.
    Vi får se om det är något som de stora spelarna kan rätta till. De verkar behöva några år till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingenting med effektivitet att göra, genomsnittshastigheten vid testet var 120 km/h och här handlar det nästan uteslutande om skillnader i luftmotstånd. Kort sagt, skillnader i energiåtgång följer ganska väl skillnaden i luftmotstånd mellan dessa bilar. Skillnaden i luftmotstånd beror på att dessa bilar är utformade på lite olika sätt.

      Audi och Jaguar har dock en effektivare motortyp än Tesla Model X så vid lägre hastigheter minskar skillnaden.

      Radera
  5. Teslorna är ju dock inga vackra bilar och verkar ha tämligen dålig passform. På tal om att svenska journalister talar varmt om Volvo så har de ju ändå vunnit flera priser utanför Sverige så något lär de göra rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tesla har vunnit flera priser, så det är väl knappast ett argument. Sedan är rönnbär alltid sura.

      Radera
    2. Fast det hade väl inte med saken att göra, jag ville ju bara poängtera att svenska journalister inte är ensamma om att tycka bra om Volvo. Med det sagt så sa jag heller inget om huruvida Tesla borde vinna priser eller ej. Luftade bara min åsikt om dess utseende som jag tycker är väl 'hajpat', samt av det jag kunnat utröna på nätet dess tveksamma passform.

      Radera
    3. Ah, du har alltså inte suttit i en Tesla, utan köpt påståenden på nätet om "tveksam passform"? Tack, då vet vi.

      Radera
    4. Teslors passform är inget att skämmas över.
      Ford däremot, där kan man ofta fundera.
      Hur många har ens kollat sin egen bil?
      Låt Lars komma med egna "passningsbilder" , säkert nästan flawless på Teslan.

      Radera
    5. Både Tesla S och 3 anses vara snygga bilar av många. Men Tesla X är det nog ingen som tycker är snygg. Däremot är den imposant tack vare sin storlek.

      Radera
  6. Jag tror inte att du skall dra alltför stora växlar på Teslas tio års försprång. Det är säkert så att Audi och Jaguar inte har lärt sig bemästra tekniken ännu, de är jämförelsevis nybörjare på elbilar och batterier. Om jag förstår dig rätt är Kia och Hyundai i nivå med Tesla vad gäller räckvidd, så då har i alla fall koreanerna förstått hur man gör, även om deras bilar saknar andra egenskaper för att kvala in i prestigeligan.

    Audi och Jaguar kommer förstås också att lära sig, liksom BMW, Mercedes och Volvo. Under tiden tjänar de gott om pengar på sina fossildrivna bilar och hybrider.

    Dessutom, om en auktoritet som Jeremy Clarkson säger att Jaguar är bättre än Tesla, då är det slutdiskuterat. ;)

    SvaraRadera
  7. Det här inlägget gör mig glad att jag valde eTron istället för Tesla. Ni Teslatokar är så barnsliga att det är pinsamt. Hahaha...

    SvaraRadera
  8. När jag ligger ute på vägarna håller jag strikt på 4,5 timmes körtid eller ca 400 km. Sedan brukar det vara dags för minst en halvtimmes bensträckare, kaffe med påtår och besök på bekvämlighetesinrättningen

    4,5 timmes körtid är ju det som gäller för yrkestrafiken och när man kör i jobbet så !

    Annars så får mna ju räkna med halverad sträcka när det är kallt ute

    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/rapport-nastan-halverad-rackvidd-for-elbilar-i-kylan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar hur jag gjorde när jag körde Oslo-Trondheim tur och retur för två veckor sen med "halverad" räckvidd... ja den drar cirka 10% mer men det påverkar inte

      Radera
  9. Alternativ rubrik: Bilar för halva priset av vad Tesla kostar brädar Teslas energislukande bilar med hästlängder. Trots nära identisk räckvidd.

    SvaraRadera
  10. Räckviddsångest?

    Du får faktisk bestämma dig för vad du har för åsikter.

    SvaraRadera
  11. Bjørn Nyland testar elbilar konstant på sin kanal. Rekommenderar den för elbilsintresserade.
    https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos

    SvaraRadera
  12. Tycker Jaguaren imponerar, speciellt om man betänker att det är deras första rena elbil medan Tesla har hållt på sedan 2008.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, på att vara sämst i klassen. Min Zoe kommer nästan lika långt. Nåja inte riktigt.

      Radera
  13. Jag tycker att det är märkligt hur olika resultat man kan få på sådana tester.
    En snabb koll visar då på att Nextmove är en hyrbilsfirma som har specialiserat sig på att hyra ut elbilar, med kraftig övervikt på Tesla i sin vagnpark.

    Som en jämförelse, en test som har fått ett helt annat resultat: https://www.whatcar.com/news/what-car-real-range-which-electric-car-can-go-farthest-in-the-real-world/n18159

    Här är deras testmetod: https://www.whatcar.com/news/what-car-real-range-how-we-work-it-out/n18158#1

    Skulle även vara roligt att få en kommentar om hur fantastiskt frånåkta Tesla är av Hyundai och Kia enligt din egen argumentation.
    Fast verkligheten är naturligtvis lite mer komplicerad än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whatcar gör ett test son är viktat mot långsamma korta turer. Räckvidden behöver man när man gör långa turer och då kör man snabbt på motorväg. Model 3 och kanske även Model S 100D hade ändå vunnit Whatcars test om de hade varit med.

      Men bra gjort av Hyundai/Kia. Hoppas de kan tillverka fler av sina bilar någon gång i framtiden. Produktionen nu är tyvärr alldeles för begränsad för att spela någon roll.

      Radera