Cornucopia?

Aktuellt

Säkerhetsfunktionerna i Revolut - skaffa kort och få 200 kronor

Detta inlägg är reklam för Revolut . Om du använder denna länk för att registrera dig för ett konto och kort får du 200:- SEK insatt på ditt...

2019-02-14 10:11

Kort återhämtning i norsk oljeproduktion - faller igen

Norges oljeproduktion har de senaste åren följt samma utveckling som för Nordsjögrannen Storbritannien. Massiva investeringar kunde tillfälligt under några få år vända den fallande produktionen, men 2017 föll den återigen.
Norges oljeproduktion, konsumtion och nettoexport 1980 - 2017.
Som antagligen det land i Europa som sist kommer kvarstå som oljeexportör visar Norge upp en av de finaste nationella peak oil-kurvorna. Samtidigt visar åren 2014 - 2016 på hur tio år av massiva investeringar i oljeproduktionen lyckades vända den fallande trenden under några år.

Men med geologisk peak oil så är det inte möjligt att nå tidigare fornstora dagar. 

2017 föll produktionen igen.

Sedan nationell peak oil 2001 har Norges oljeproduktion fallit 42%. På grund av ökad förbrukning i landet, trots tjatet om elbilar i elbilens förlovade land, har dock exporten fallit hela 45%. Ekonomisk tillväxt och ökad energikonsumtion går hand i hand.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna. För att din kommentar inte automatiskt ska raderas måste du sedan 28:e juni 2019 finnas på en VITLISTA. Skriv med kvalitet och följ kommentarsreglerna, så kan du komma in på listan. Ytterligare anonyma signaturer som unknown etc kommer inte att godkännas. Att vara vitlistad betyder inte att kommentaren stöds av bloggen, bara att kommentatorn når över en viss lägsta kvalitet och inte bryter mot reglerna. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

30 kommentarer:

  1. Konsumtionen måste öka för att våra företag ska snurra samtidigt som vi ska minska konsumtionen för att rädda planeten. Den ekvationen är inte lättlöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ständigt ökad konsumtion av immaterialla och digitala produkter löser det problemet.

      Radera
    2. Utvecklingen behöver dessutom vända, vi måste bli färre och därmed konsumera mindre.
      Om den nuvarande befolkningen ska konsumera mindre så blir det indragningar i det bekväma liv vi vant oss vid, vilket inte många har lust med, inte ens MP´s representanter.

      Flytta över till digital konsumtion hjälper inte heller mot en ständigt växande befolkning, dessutom ökar ju då konsumtionen av bristvaran el och av hårdvara.

      Finns bara en väg att gå för att "rädda planeten" dvs oss själva från att drunkna i våra föroreningar, men den vägen är inte med på kartan hos våra politiker.

      Politikerna i min kommun har som mål att befolkningen ska öka, till dem säger jag: Om ni vill bo i ett överbefolkat skithål så flytta då till en större stad, det finns det redan många att välja mellan.

      Radera
    3. Men enligt Löfven & Co är det ju ett "kompetensregn" av läkare, advokater och ingenjörer som kommer och skall rädda våra pensioner...

      Därför MÅSTE vi ÖKA befolkningen i Sverige, bygga nya städer och dra finfina snabbtåg mellan dem

      Radera
    4. Tillgång och efterfrågan. Befolkningsökningen har skapat ökad efterfrågan på rymdkolonisation, och det trycket kommer att fortsätta att öka. Elon Musk (och även andra privata start-ups i USA) jobbar på att leverera. Håll alla tummar du har för att de lyckas leverera inom en generation, för kontrollerad statligt organiserad befolkningsminskning kan du bara drömma om.

      Radera
    5. "Politikerna i min kommun har som mål att befolkningen ska öka, till dem säger jag: Om ni vill bo i ett överbefolkat skithål så flytta då till en större stad, det finns det redan många att välja mellan."

      Om en kommun ska fungera så måste befolkningen öka därför att om befolkningen inte ökar så ökar medelåldern och färre och färre betalar skatt - dvs alla "unga" flyttar från kommunen. Det är inte lätt att lösa utan drastiska åtgärder - och då prata jag om att jaga äldre över kommungränsen osv.

      Radera
    6. @Peter

      Så SSAB ska börja sälja immateriell och digital plåt sen då? Vad ska vi äta? Digital fläskkotlett? Den lösningen är väldigt begränsad till vissa yrkeskategorier och brancher.

      Radera
    7. De allra felsta som flyttar från glesbygden idag går inte till välbetalda industrijobb. Istället till lågbetalda kafejobb och andra påhugg med högst osäkra förhållanden. Dessutom får de betydligt både dyrare cch sämre bostäer.

      Det är bara ett minoritet som utbildar sig och får de där glassiga välbetalda karriärsjobben.

      Hade de istället stannat kva så hade de kunnat få ett vanligt jobb och väsentligt LÄGRE boendekostnader och betydligt BÄTTRE boende.

      Att öka befolkningen med en stor mängd som det visat sig ICKE varande "kompetensregn" ger stora statsbidrag i början och likaså stora sociala kostnader för språk, avvikande kultur mm och fr.f.a för at tkunna intereras i för de allra flesta mycket konstiga svenska samhället

      När statsbidragen tagit slut efter 2-4 år så står kommunerna där kvar med kostnaderna.

      Radera
    8. @Wofser

      Befolkningen måste inte tvunget öka, kommunen behöver egentligen bara det grundläggande typ någon industri eller liknande som ger skatteintäkter och sysselsättning, butiker och annat av det som faktiskt det finns behov av från de som bor där.

      Det behöver bara infinna sig en sorts balans där det föds lika många som det dör, jobb till de i arbetsför ålder, skolor efter antalet barn, äldrevård och annat efter just det behovet som finns.

      Men allting måste inte tvunget öka, det är ingen naturlag.

      Det blir klart några kärva år tills balansen infinner sig, motivera lämpligt antal födda barn med ekonomiska medel, tex 1 barn ger lite pengar 2 barn mycket pengar 3 barn inga pengar, efter det behovs som finns i samhället för att balansen ska behållas.

      Men nu är siktet alltid inställt på en ökning, skulle tro att problemet egentligen drivs av ekonomisk vinning för industrin med hjälp av våra korrupta politiker.

      Radera
  2. Borde vara helt meningslöst försöka driva fram högre produktion med dagens oljepriser.

    SvaraRadera
  3. Förmodligen kommer produktionen att öka temporärt i takt med att Johan Sverdrup-fältet kommer i produktion, vilket väl sker ungefär nu. Johan Sverdrup är väl det enda större fyndigheten som upptäckts på 2000-talet, men betydligt mindre än 1970-talets bjässar som Troll och Snövit.

    SvaraRadera
  4. Norge satsar på naturgas och är nu större leverantör till Västeuropa än Ryssland, naturgas är Norges största exportvara, för oljan ser förväntningarna ut så här.

    Oljedirektoratet upprepar prognosen om ökad produktion efter 2019 med en ny topp 2023. Det reviderar också upp produktionsprognoserna för de sista åren i den långsiktiga prognosen till 2030.

    SvaraRadera
  5. Hoppas att världens politiker kan ta sitt förnuft till fånga och förenkla för kärnkraft snart. Allt snack om "oändlig tillväxt är inte möjlig" är irrelevant med funktionell, modern kärnkraft. Om vårt nuvarande "slutanvända" material kan driva vår civilisation med nuvarande kraftbehov i minst 100 000 år, och vi kan även numera fiska uran ur havsvatten kostnadseffektivt, så kan vi sluta ha den ständiga ångestdebatten om energi.

    Teknologin finns, den behöver bara en ekonomisk och juridisk miljö att utvecklas till massproduktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiska uran ur havsvatten?

      Radera
    2. https://newatlas.com/nuclear-uranium-seawater-fibers/55033/

      Radera
  6. Undra när ett alternativ till bitumen tas fram. Betongvägar som i staterna funkar sådär i vårt kkimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kärnkraft kommer till räddningen, kör bara den termo-kemiska processen med restvärmen från en reaktor, in med vatten och koldioxid, ut med råolja, etanol eller vad du nu vill ha.

      Tyvärr är det strikt förbjudet i svensk lag att tillvarata restvärmen från en reaktor.

      Radera
  7. Tror de byggde betongväg runt Uppsala när ny E4 byggdes. Det är väl 10 år sedan nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byts ut mot asfalt då det inte var så underhållsfritt som man trodde :)

      https://www.unt.se/nyheter/uppsala/betong-ersatts-med-asfalt-nar-e-4-renoveras-4633390.aspx

      Radera
    2. Troligen är det våra dubbdäck som är boven.

      Radera
    3. E6 mellan Malmö o Trelleborg var tidigare bitvis betong. En lösning för att slita det jämnt var att de flyttade mittlinjen (!!) för att det inte skulle bli ännu djupare slitspår. Det löste knappast problemet.
      Idag är det asfalterat stora sträckor och därefter lappat och lagat så det känns som att köra på en motorväg genom gamla Östtyskland.

      Radera
    4. @Melmac

      https://www.youtube.com/watch?v=VJjoS8qxt68

      Radera
    5. Varför skulle man byta ut asfalt mot betong, låter lite väl hysteriskt,

      Även sand är en bristvara i världen.

      http://renewmag.se/2013/09/sand-har-blivit-till-guld/

      Radera
    6. Inte bara dubbdäcken som är problemet. Även om betongen är korrekt dimensionerad bildas mikrosprickor där vatten läcker in och frostspränger.

      Lösningen för detta när man använder betongvägar är att ha dränasfalt som man pumpar in betong i, något som används vid ex busstopp och bussterminaler.

      Att byta ut asfalt mot något annat material är ett måste i framtiden då den tjockste delen av råoljan, sk bitumen, är huvudbeståndsdel i asfaltsvägar.

      Radera
    7. Använda olja till asfalt är ett bra användningsområde för olja i stället för att bränna upp oljan, asfalt är lätt att återanvända till vägarna medans betong är betydligt mer krävande vid reparation och läggning av väg.

      Radera
    8. Inlägget handlar om peak oil, peak oil innebär också peak bitumen. Till skillnad från drivmedel är noll substitut framtagna för asfalt.

      Radera
    9. En del transporter kan gå i luften drivna av el. Det finns redan ett hundratal elflygsprojekt i USA, Kina och Tyskland. Framför allt satsas det stort av de stora aktörerna Boeing och Airbus. Och vi har ett svenskt projekt som har 40 mils räckvidd med dagens batteri. Vinnova-projektet ”Elise - Elektrisk lufttransport i Sverige”

      Självkörande fordon sliter mindre på asfalten och om de flyger bara om de kräver en start och landningssträcka.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  8. Oljesandproduktion från oljesand nere i 22$ nu...

    SvaraRadera