Cornucopia?

Aktuellt

Två tredjedelar av läsarna har fått det bättre sedan 2014, var femte sämre

Sedan 2014 och regeringsskiftet har 67% av svarande läsare fått det bättre, 14% upplever sitt liv oförändrat och 19% uppger att de fått det ...

2019-02-27 14:19

Kina-elbilen Volvo Cars Polestar 2 från 632 000:- SEK (i Tyskland)

Kinabolaget Volvo Cars presenterade idag sin första rena elbil, Polestar-2. Bilen kommer tillverkas i Kina och i billiga Tyskland kosta från 632 000:- SEK när den väl släpps till kund år 2020.
Polestar 2. Foto: Polestar.
Pris och prestanda på Polestar 2 verkar i princip rakt av kopierat från den Tesla Model 3, som Volvo Cars har haft i sin ägo ett tag. Det handlar alltså om Volvos Cars första rena moderna e-bil, under designermärket Polestar, som tillverkas i Kina.

Bilen ska få exakt 500 km räckvidd enligt WLTP-körcykeln, dvs ungefär samma räckvidd som Tesla Model 3, ha batterierna i golvet för bättre tyngdpunkt och ljuddämpning, precis som Tesla Model 3. Bilen är liksom initiala släppet av Model 3 i Sverige fyrhjulsdriven och ska klara 0 - 100 km/h på fem sekunder, dvs samma som Tesla Model 3. Man har en elva tums pekskärm som ska köra programvara från Google, inklusive Google Maps, vilket kallas för första gången detta blir tillgängligt i en bil, trots att Tesla kör Google Maps sedan 2012. Tesla Model 3 har dock en 15 tums pekskärm. Likt Model 3 ska mobiltelefonen vara nyckeln till Polestar 2. Inredningen blir likt på Tesla vegansk och med "progressiva texilier som kommer att tilltala den framsynta publik som kommer prenumerera på Polestar 2".
Likt Tesla ser man ut att faktiskt gjort sig av med de flesta onödiga reglage på mittkonsolen, men har tydligen ändå kvar knappar för t ex fönstervärme, och en växelspak i mittkonsolen. Ett steg i rätt riktning åtminstone, bort från reglageträsket, om det inte vore för alla reglage på ratten. Foto: Polestar.
Likt Tesla Model 3 kan bilen endast beställas online. Priset ska bli från 59 900 euro i Tyskland, där som bekant bilar är lite billigare i Sverige. Det motsvarar i dagens växelkurs 632 000:- SEK, eller nästan identiskt pris med Model 3. Likt Model 3 ska det finnas en modell för endast 420 000:- SEK (i Tyskland), men likt Model 3 finns inte denna billiga version på marknaden och något datum för när den ska säljas finns inte heller.

Bilen får också en unikt belyst Polestar-logotyp, som ska speglas i bilens panoramasoltak (dvs glastak på samma sätt som Tesla Model 3). 

Polestars chefsdesigner säger att man "tillför segmentet något nytt".

Till skillnad mot Model 3 blir bilen inte tillgänglig förrän 2020. Istället för leasing heter det numera att "prenumerera på bilen".

Mer bilder på bilen finns i Polestars pressrum och hela pressmeddelandet kan ni läsa här. Ni kan även läsa svenska biljournalisters totala hyllningar i vilken tidning som helst.

Tillägg: För lite perspektiv på hur mycket dyrare bilen kommer bli i Sverige, så kostar Model 3 Long Range AWD 55 400 EUR i Tyskland. Polestar 2 med 59 900 EUR blir alltså dyrare än Model 3.
Nedanstående kommentarer är inte en del av det redaktionella innehållet och användare ansvarar själva för sina kommentarer. Se även kommentarsreglerna, inklusive listan med kommentatorer som automatiskt kommer raderas på grund av brott mot dessa. Genom att kommentera samtycker du till att din kommentar, tidsstämpel, profillänk och pseudonym sparas av Googles Blogger-system så länge det är relevant, dvs så länge blogginlägget är publicerat.

53 kommentarer:

  1. I Tesla så är det väl "bara" Google Maps som finns.
    Detta systemet är ju i princip en Android-platta med bilintegration.

    Kan Volvo ha fördelar av att de antagligen kan producera mer bilar från början än Tesla har kunnat? Om allt annat är typ samma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad för volym Volvo har i sin fabrik i Kina. Polestar 1 är väl inte direkt en volymbil?

      Radera
    2. Den var inte avsedd för det heller.

      Har inte sett några siffror men mig veterligen så produceras S90,S60 för Kina i Kina.

      Radera
    3. Polestar 2 kommer inte att byggas i samma fabrik som Polestar 1. Inte över tid iaf.
      Fabriken i Chengdu har ett produktionstak strax under 100K bilar/år, så om PS2 och kommande PS3 säljer bra, blir det produktion på fler ställen.

      Radera
    4. Så länge Volvo ägs av Kina kommer jag fan inte att köpa ens en ratt av dem. Fler borde ta sig en funderare kring detta och inte springa runt med skygglapparna på. Försöker så långt det går att undvika att köpa något som är tillverkat eller ägs av Kina och andra diktaturer och det är riktigt svårt, men i fallet Volvo är det inte så svårt att välja bort.

      Fattar såklart att det handlar om många arbetstillfällen i Sverige, men någonstans får man dra sin personliga linje. Ibland svider det att välja det rätta.

      Radera
    5. Lillstrumpa, var tror du datorn du skriver på är tillverkad?

      Radera
    6. @Melmac ....."Så långt det går"

      Radera
    7. VW är ju i så fall också ett sossialistiskt företag när det ägs till 20% av tyska delstaten Nidersachsen..

      jupp, jag kör VW PAssat 2010 men hadde hellre kört SAAB !

      Radera
  2. Vänta tre år så kostar motsvarande bil 350.000.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart. Som med all ny teknik vare sig det är bilar, tv-apparater eller mobiltelefoner.

      Radera
    2. Räcker med knappt två år så ligger priset på 350.000 för motsvarande bil i dagens penningvärde
      Så länge löner gröps ur med dagens kreditproduktion kan det verkliga priset ligga kvar

      Radera
  3. Betydligt snyggare än teslan i mina ögon (framförallt inuti).
    Sen om man bara listar olika prestandapunkter så visst låter bilar lika. Men det är detsamma med alla bilar. Det är i formgivningen, kvalitetskänslan och övriga stödsystem som en bil utmärker sig. Inte i accelerationen eller toppfarten.
    Sen tror jag inte Volvo någonsin hävdat att polestar ska vara bilar för massorna (vet inte om Tesla gjort det men väldigt många Tesla fans har hävdat det) så ett pris runt där den ligger låter någorlunda rimligt som premiumbil.
    Den stora frågan är nog egentligen vad VW kommer med under nästa år. De går ju runt och pratar om en elbil med 40 mils räckvidd och pris som en vanlig dieselgolf (vilka är runt 200' kr).

    SvaraRadera
  4. Tesla släpper sina patent för att uppmuntra resten av världens biltillverkare att följa deras spår. Då hör man en sarkastisk underton om att Volvo ”kopierar” Tesla.

    Volvo uppfinner trepunktsbältet och släpper sitt patent för att resten av världens biltillverkare ska följa deras spår. Inte en jäkel påstår att t ex Tesla kopierar Volvo för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekten är viktigast! Sekten är det rätta!

      Radera
    2. Haters gonna hate.
      Så är det.

      Radera
    3. Inlägget i fråga är garanterat skrivet för att reta anti-fanboys :)

      Radera
    4. Fast här blandar du äpplen och päron!

      Tesla var INTE först med elbilar, de utvecklade de till en grad där bilen är premium och faktiskt fungerar väldigt bra.

      Trepunktsbältet är en uppfinning men Tesla är en förfining, där är skillnaden.

      Jag är absolut ingen Tesla fantast (är nyfiken på dem men ingen stor fan, tror tex att Tyskarna kommer att komma med bättre versioner av elbilar framöver än vad Tesla är) men man måste ändå ge de cred för att de gör riktigt bra bilar!

      Att de har en cannabisrökande VD som säger att AI redan vunnit över oss är en annan sak.
      Elons visioner på en bil är helt enkelt före sin tid och det får man respektera och förstå sig på att andra kommer att kopiera.

      Jag säger det igen, Tesla är dagens Mercedes Benz, de sätter standarden för alla andra bilar. Tesla har inte skapat elbilen men de har satt standarden.


      Polstar har jag följt sedan något år tillbaka då min kompis gjrde cgi jobb åt dem. Inte ens då blev jag imponerad trots att jag såg bilen en eller två veckor innan alla andra.
      .
      .
      .

      I din värld så kopierar han även NASA med sin SpaceX?

      Som sagt, äpplen och päron.....

      Radera
  5. Volvo gick ut för några år sedan och meddelade att man skulle gå över helt och hållet till en Android version av bilens infotainmentsystem, du får nog läsa på lite bättre innan du bashar!
    https://teknikensvarld.se/volvo-och-google-om-android-baserade-sensus-connect-ersattaren/
    https://teknikensvarld.se/volvo-och-google-i-samarbete-479361/


    Nu undrar jag om bloggen har blivit kapad av finnig 15 årig fanboy!?
    Tänk så mycket Tesla har apat efter som alla andra har utvecklat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta, faktiskt.
      Finns det något som är helt unikt uppfunnet av Tesla? Seriös fråga.

      Radera
    2. Själva batteritekniken är väl ändå Teslas? Eller är det Panasonic?

      Radera
    3. Batterierna är från Panasonic. Men batterihanteringen (kylning-laddning-mjukvara) är Teslas.

      Radera
    4. De jag söker är uppfinningar som aldrig funnits någon annanstans än hos Tesla.
      Att vidareutveckla en befintlig teknik, gör den inte till sin egen.

      Radera
    5. Tesla har en unik metod att utifrån små konstigt utformade metallstycken nita ihop hela chassiet på ett sätt som i praktiken omöjliggör kostnadseffektiv produktion. Det har dom bidragit med till modern bilindustri. Produktionsingenjörer som tittar på hur Teslor är uppbyggda skakar på huvudet.

      Radera
    6. Dörrhandtag som inte går att öppna när det brinner i bilen?

      Radera
    7. Teslas stora problem idag tycks vara att deras bilar är konstruerade av folk som inte vet hur man konstruerar bilar, och att antalet anställda är alldeles för stort i förhållande till antalet bilar man tillverkar. Dessa två saker är givetvis relaterade med varandra. Detta behöver man lösa medans man fortfarande har en fördel på drivlinorna. Enligt personer med erfarenhet från bilindustrin så hade Tesla haft en relativt god försäljningsmarginal på de bilar man tillverkat om man inte klantat sig med konstruktion och tillverkning av karosserna.

      Radera
  6. Inte dåligt om de kan presentera samma prestanda som marknadsledaren. Men det kanske faller på att leveranser kommer igång först 2020, och då kanske finns ännu vassare konkurrenter. Inte så troligt dock, men vid vilken tidpunkt stora volymer nås spelar stor roll. Både för Tesla och Volvo.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Är på faktakorrigerande asbergerhumör idag :)

    Vore käckt om det åtminstone i inlägget ovan går att använda mer rätt begrepp. Det finns två Volvo-huvudmän. Det ena är just AB Volvo med sin koncern, tillverkandes kommersiella fordon. Volvo sålde av sin personvagnsverksamhet 1999. Så per korrekt definition kan inte Volvo ha utvecklat någon Polestar etc.

    I detta fallet handlar det om Volvo Personvagnar eller som lite internationellt fräckare benämnt Volvo Cars. I sammanhang där huvudman åsyftas så bör det ju framgå att det inte är Volvo (dvs AB Volvo med koncern och orginalhuvudman som sålt av personbilsverksamheten 1999) utan spin-offen Volvo Personvagnar/Volvo Cars.

    AB Volvokoncernen får benämnas Volvo när huvudman åsyftas. Den avyttrade personbilstillverkaren benämns som Volvo Personvagnar/Volvo Cars - aldrig ensamt Volvo när huvudmannaskap åsyftas.

    Brand/varumärke för båda kan dock betecknas som Volvo. Typ kör du en Volvo? Volvo är rymliga etc.

    Det är alltså skillnad på huvudmannaskap och varumärke i benämning.

    SvaraRadera
  9. snygg för att vara volvo

    SvaraRadera
  10. Bilen är i sin form och i allt väsentligt en i närtid kommande Volvo S40.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, S60 är en något större konstruktion. Denna är snäppet mindre.

      https://www.motorforum.nu/nya-volvo-s60-officiell-fakta-bilder-film-och-pris/

      Radera
  11. Tänk om denna bil hade fått tillverkats i trollhättan...
    och vad gör han Johan i NEVS ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har slagit ihop sina påsar med den andra svenska biltillverkaren Koenigsegg. :)

      Radera
  12. Hellre reglageträsk än pekskärmsdynga då hoppar i alla fall inte knapparna omkring på panelen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappar kan du dessutom lära dig att trycka på utan att se på dem.

      Radera
    2. Håller med. Ett lagom antal reglage för det viktigaste är bättre än en flottig 55" pekskärm.

      Radera
    3. Ja, det finns ju ett skäl till att reglagen ser ut som de gör i en vanlig bil. En elbil har samma funktioner som en vanlig bil så man behåller de lösningar som traditionellt fungerat.

      Radera
  13. Lika mycket gäspning som alla elbilar som Tesla, Audi, Jaguar och MB tagit fram eftersom den är alldeles för dyr.

    Ang. Google Maps så verkar bloggaren missförstått. Det handlar om operativsystemet, inte om kartorna (som för övrigt alla som har CarPlay/Android Auto kan använda). En uppenbar fördel är att de kan använda marknadsledande Google Assistant för röstkommandon i bilen.

    SvaraRadera
  14. Å andra sidan är Polestar snyggare än Model 3, enligt min subjektiva mening ^^

    SvaraRadera
  15. Bäst elbil är fortfarande Detroit Electric från 1911, dvs farmor Ankas bil

    SvaraRadera
  16. Ser ju ut som en SAAB. De har till och med den vertikala röda randen mellan baklamporna som var saabs signum sedan tidigt 90-tal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, noterade det också.
      Betydligt snyggare än modell 3 dessutom.

      Radera
    2. Model 3 är direkt ful i mina ögon. Tycker inte heller att Model S är särskilt attraktiv. Däremot gillar jag Model X.

      Radera
    3. Precis!
      Tänkte också SAAB när jag såg bilden
      Tänk om NEVS i trollhättan hade fått bygga denna..
      Eller ännu hellre om SAAB hade fått vara kvar...
      Erkki hade blivit varm i hjärtat..!

      Radera
  17. Kommer troligtvis att säljas under varumärket Volvo i Sverige, och inte Polestar. Detta eftersom svenskar tycker att Volvo är premium och betalar således orimligt mycket just för att det är ett "svenskt" varumärke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polestar är Volvo Cars motsvarighet till Mercedes AMG brand eller BMW:s M brand.

      Dvs performance profilerade produkter. I Polestars fall elmotoriserade.

      Det finns alltså utrymme att under varumärket Volvo släppa en twin engine eller lätthybrid av denna S40. Förr eller senare kommer väl dock även riktiga elmotoriserade vagnar under Volvobarumärket. Men först skall ju marknaden skummas av.

      Radera
  18. Tycker skärmen verkar vara dåligt integrerad i resten av instrumenteringen/inredningen. Men så är jag en sådan som inte gillar pekskärmar. Annars rätt snygg.

    SvaraRadera
  19. Undrar om den når 1 miljon SEK i pris fram till 2020 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på kronan. Inte omöjligt...

      Radera
  20. Varför sätter man pekskärmen så att det ser ut som någon har lagt en ipad ovanpå mittkonsolen, varför inte integrera den snyggare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga Tesla det angående Model 3. Finns bilder på ny prototypinredning för Model S, där man också frångår integreringen. Anses väl vara modernt och coolt att inte integrera skärmen. Idioti tycker jag.

      Radera
  21. Har Volvo släppt varifrån batterierna kommer?
    LG chem?
    Hittar ingen vikt heller. .

    SvaraRadera